Jump to content

B&W9NT

hifistereoschilder
 Share

Recommended Posts

Hallo,

De kans is groot dat de B&W CDM 9 NT luidsprekers na verloop van tijd donker gaan klinken. De oorzaak daarvan is dat de Ferro-Fluid (koel vloeistof voor de tweeter) verhard, met het gevolg dat het tweeter oppervlakte vast komt te zitten en geen paar duizend keer meer in 1 seconde heen en weer wil. Met een stel nieuwe tweeters is het probleem dan voorlopig weer opgelost. :unsure:

mvg, PD

Hallo,

De kans is groot dat de B&W CDM 9 NT luidsprekers na verloop van tijd donker gaan klinken. De oorzaak daarvan is dat de Ferro-Fluid (koel vloeistof voor de tweeter) verhard, met het gevolg dat het tweeter oppervlakte vast komt te zitten en geen paar duizend keer meer in 1 seconde heen en weer wil. Met een stel nieuwe tweeters is het probleem dan voorlopig weer opgelost.  :unsure:

mvg, PD

Wat is dat nou voor een verhaal? Dat verwacht ik niet echt van een redelijk dure speaker, van zo'n merk. Weet je dat zeker?

Ik heb deze speaker weleens gehoord, vond hem niet verkeerd, maar het prijsverschil met de Nautilus was eigenlijk te klein om evt. voor deze te kizen.

Hallo,

De kans is groot dat de B&W CDM 9 NT luidsprekers na verloop van tijd donker gaan klinken. De oorzaak daarvan is dat de Ferro-Fluid (koel vloeistof voor de tweeter) verhard, met het gevolg dat het tweeter oppervlakte vast komt te zitten en geen paar duizend keer meer in 1 seconde heen en weer wil. Met een stel nieuwe tweeters is het probleem dan voorlopig weer opgelost.

Sorry CGM, maar het is toch echt waar. Om welke modellen het nou precies gaat dat zal ik nog even na vragen. Ik heb het bovendien zelf mogen horen en zien (bij een bekend luidspreker reparateur). :huh:

mvg, PD

Lekker zeg, je zal ze maar hebben.. :blink:

Maar als de vloeistof iedere dag in beweging is zal deze toch niet zo snel verharden ??

Wat ik me voor kan stellen is dat als de vloeistof gedurende een langere tijd stil staat er vaste deeltjes uit kunnen zakken.

Groet,

JKr

De vaste deeltjes kunnen er niet uitzakken, het woord FERROFLUID zegt het al het zijn ijzerdeeltjes. Deze ijzerdeeltjes worden door het magnetish veld gedwongen om in de spleet te blijven , de olie zou zonder deze deeltjes er uitlopen. Ik heb zelf nog nooit gehoord van ferrofluid die na verloop van tijd verhard (zelfs bij de goedkoopste zelfbouw merken), als het echt zo is dan valt mij dat zwaar tegen van een merk als B&W :(

Marcel

Die ferro fluid IS niet datgene Wat ik bedoelde. Ik heb hier dan ook (nog?) geen problemen mee! Eigenlijk had ik meer behoefte aan reactie,s van hifi liefhebbers die ook in het bezit van de 9NT zijn. En of ze ook problemen met de aansturing hebben gehad. b.v.b een te lichte versterker. Een Medevoort 230 eind kon het niet echt goed doen. Met alle respect voor alle bezitters van Medevoort apparatuur! Het is mooi en erg goede apparatuur . Ik gebruik zelf nog de ca230, en dat gaat erg goed met Bryston. Zijn er nog bezitters?

Dat ferrofluidverhaaltje lijkt me toch een beetje een wazig verhaal. Die vloeistof kan bijna niet uitharden. Mocht het toch gebeuren lijkt me dat een unicum.

Ik heb geen CDM9NT, Wel 2 paar CDM-1 (geen SE of NT) en een stel N804. De CDM-1 worden aangedreven door een Linn LK280 en een Yamaha DSP-800E. No problem what so ever. De N804 speelt op een Bryston 4B-ST en dat is werkelijk een fantastische combi, al zeg ik het zelf.

B&W bouwt niet de makkelijkst aan te sturen speakers en eisen een onvoorwaardelijk stabiele aansturing. Bryston kan dat prima. Met van Medevoort heb ik geen ervaring.

Wel ooit eens een set DM640 proberen aan te sturen met een Rotel RA960. Dat ging dus echt niet. Die werd bijna letterlijk "vacuum getrokken".

Hallo,

De kans is groot dat de B&W CDM 9 NT luidsprekers na verloop van tijd donker gaan klinken. De oorzaak daarvan is dat de Ferro-Fluid (koel vloeistof voor de tweeter) verhard, met het gevolg dat het tweeter oppervlakte vast komt te zitten en geen paar duizend keer meer in 1 seconde heen en weer wil. Met een stel nieuwe tweeters is het probleem dan voorlopig weer opgelost.  :unsure:

mvg, PD

Wat is dat nou voor een verhaal? Dat verwacht ik niet echt van een redelijk dure speaker, van zo'n merk. Weet je dat zeker?

Ik heb deze speaker weleens gehoord, vond hem niet verkeerd, maar het prijsverschil met de Nautilus was eigenlijk te klein om evt. voor deze te kizen.

Sorry CGM, maar het is toch echt waar. Om welke modellen het nou precies gaat dat zal ik nog even na vragen. Ik heb het bovendien zelf mogen horen en zien (bij een bekend luidspreker reparateur). :huh:

mvg, PD

Dit probleem is alleen bij de cdm 7 en 7se,deze tweeters hebben daar last van.

Als dit gebeurt bij een NT versie heb je waarschijnlijk de versterker mishandeld,bij normaal gebruik heeft deze tweeter geen enkel probleem.

Guest muziekfreak
Hallo,

mvg, PD

Onzin verhaal <_< Die speakerkerel verdient goud geld daarmee.

Er zijn zoveel speakers die ferro-fluid gebruiken zonder problemen,en dan zal net een van de meest bekende merken speakerfabrikanten dat gebeuren. Lijkt mij heeeeel sterk.

Een broodje aap verhaal dus :)