gruiter Posted 15 april 2005 Report Share Posted 15 april 2005 Beste allemaal, In een andere post over de Unison Research Unico versterker heb ik aangegeven op zoek te zijn naar een andere CD-speler. Mijn huidige set bestaat uit een Unico P versterker, een NAD C541 (gemodificeerd) en Klipsch RB-5II speakers. Het feit dat mijn C541 moeite heeft met copy-protected CD's en ik van mening ben dat mijn set toe was is aan een upgrade van CD-speler was dit voor mij gisteren de aanleiding om vanuit Almere (per bus) naar Sneek af te reizen en te luisteren naar al dat moois dat Henk in zijn winkel heeft staan. Zoals ik van Henk en zijn vrouw gewend was, werd ik hartelijk ontvangen en onder genot van een heerlijk kopje koffie en een voortreffelijk broodje van de Italiaan kon ik op adem komen van de reis die ruim 2 uur duurde. Ondertussen werd in de luisterruimte door Pier hard gewerkt om een opstelling te bouwen die zoveel mogelijk overeen kwam met mijn thuis situatie. De versterker was identiek en de speakers waren de RF-5's van Klipsch. De eerste CD-speler die werd aangesloten was de Audio Analogue Paganini. Ik was best onder de indruk van het gemak waarmee deze speler het gitaarspel en de zang van op de live-CD van Sara K. kon weergeven. Nu heb ik deze CD thuis zelf ook en wat ik nu hoorde was duidelijk een hele verbetering ten opzichte van hoe het wordt weergegeven door de C541. De opname straalde nu veel meer rust uit en niet zo opdringerig zoals ik gewend was, maar wel met genoeg emotie om het spannend te laten klinken. Vervolgens werd een Helios 2 aangesloten. Dit klonk in mijn oren nog weer een stapje beter: het stereobeeld was een stuk breder en Sara K. leek ook een stukje meer de kamer in te zijn gekomen. Het geheel klonk nog spannender zonder opdringerig over te komen. Daarna werd een Cyrus 6 aangesloten, maar dit was voor mij toch wel een teleurstelling ten opzichte van de 2 eerdere spelers die ik heb gehoord: het stereobeeld werd een stuk smaller en ook de diepte was verdwenen. Het was net of ik naar de radio aan het luisteren was. Henk die naast de rechter speaker zat merkte op dat op zijn luisterpositie de 2 vorige spelers nog steeds een stereobeeld gaven voor hem, maar met de Cyrus 6 hoorde hij alleen de rechterspeaker. Toch schijnt deze speler (volgens de recenties) zeker niet slecht te zijn met een goede prijs-kwaliteitsverhouding. Ik zou ook nog luisteren naar een Exposure CD speler, maar door omstandigheden was deze niet op tijd geleverd. Gelukkig bedacht Henk een alternatief: een Opera Audio Consonance Reference 2.2. Dit apparaat ziet eruit als een tank, weegt 15 kg (zojuist opgezocht) en heeft een apart design waarvan volgens mij niet iedereen van gecharmeerd is en met een ietwat vreemde bediening. Toen deze werd aangesloten, was mijn eerste indruk niet heel erg goed. Een beetje beknepen klonk het. Henk vertelde me dat er een buis in de speler zit die eerst moet opwarmen en inderdaad na een paar minuten spelen begon het apparaat steeds beter te klinken. Ik moet zeggen dat de klank uiteindelijk mijn stoutste verwachtingen overtrof. Hij klonk nog weer een stukje mooier dan de Helios 2 met een enorm stereobeeld, zeer muzikaal en met veel body. De gitaren klinken zoals ze moeten klinken en ik hoorde detail die ik nog niet eerder had gehoord op de voor mij zo bekende CD. De Consonance was voor mij de onbetwiste winnaar, alleen was de prijs ver boven mijn budget. Gelukkig heeft Henk via de importeur een demo-model weten te regelen die erg aantrekkelijk is geprijst. Naar alle waarschijnlijkheid wordt hij volgende week bij mij thuis bezorgd. Ik ben erg blij met mijn keuze en hoop dat het bij mij thuis ook zo klinkt. Al met al was het een gezellige dag waarbij ik veel heb geleerd door met mijn eigen oren te gaan luisteren: ik wist niet dat de verschillen zo groot kunnen zijn. Mocht iemand nog interesse hebben in een gemodificeerde NAD C541 (die geen copy-protected CDtjes lust), dan graag even een PBtje. Gerald Link to comment Share on other sites More sharing options...
conqubite Posted 15 april 2005 Report Share Posted 15 april 2005 gefeliciteerd. Heb de speler ook wel eens gehoord bij Henk. Inderdaad een erg goede speler. Een goede keus. Het is, net als jij al zegt, mijn smaak niet zo qua uiterlijk en bediening en de prijs was nog iets hoger dan wat het uiteindelijk geworden is bij mij maar ik had er heel goed mee kunnen leven Conqubite Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 15 april 2005 Report Share Posted 15 april 2005 Beste allemaal, In een andere post over de Unison Research Unico versterker heb ik aangegeven op zoek te zijn naar een andere CD-speler. Mijn huidige set bestaat uit een Unico P versterker, een NAD C541 (gemodificeerd) en Klipsch RB-5II speakers. Het feit dat mijn C541 moeite heeft met copy-protected CD's en ik van mening ben dat mijn set toe was is aan een upgrade van CD-speler was dit voor mij gisteren de aanleiding om vanuit Almere (per bus) naar Sneek af te reizen en te luisteren naar al dat moois dat Henk in zijn winkel heeft staan. Zoals ik van Henk en zijn vrouw gewend was, werd ik hartelijk ontvangen en onder genot van een heerlijk kopje koffie en een voortreffelijk broodje van de Italiaan kon ik op adem komen van de reis die ruim 2 uur duurde. Ondertussen werd in de luisterruimte door Pier hard gewerkt om een opstelling te bouwen die zoveel mogelijk overeen kwam met mijn thuis situatie. De versterker was identiek en de speakers waren de RF-5's van Klipsch. De eerste CD-speler die werd aangesloten was de Audio Analogue Paganini. Ik was best onder de indruk van het gemak waarmee deze speler het gitaarspel en de zang van op de live-CD van Sara K. kon weergeven. Nu heb ik deze CD thuis zelf ook en wat ik nu hoorde was duidelijk een hele verbetering ten opzichte van hoe het wordt weergegeven door de C541. De opname straalde nu veel meer rust uit en niet zo opdringerig zoals ik gewend was, maar wel met genoeg emotie om het spannend te laten klinken. Vervolgens werd een Helios 2 aangesloten. Dit klonk in mijn oren nog weer een stapje beter: het stereobeeld was een stuk breder en Sara K. leek ook een stukje meer de kamer in te zijn gekomen. Het geheel klonk nog spannender zonder opdringerig over te komen. Daarna werd een Cyrus 6 aangesloten, maar dit was voor mij toch wel een teleurstelling ten opzichte van de 2 eerdere spelers die ik heb gehoord: het stereobeeld werd een stuk smaller en ook de diepte was verdwenen. Het was net of ik naar de radio aan het luisteren was. Henk die naast de rechter speaker zat merkte op dat op zijn luisterpositie de 2 vorige spelers nog steeds een stereobeeld gaven voor hem, maar met de Cyrus 6 hoorde hij alleen de rechterspeaker. Toch schijnt deze speler (volgens de recenties) zeker niet slecht te zijn met een goede prijs-kwaliteitsverhouding. Ik zou ook nog luisteren naar een Exposure CD speler, maar door omstandigheden was deze niet op tijd geleverd. Gelukkig bedacht Henk een alternatief: een Opera Audio Consonance Reference 2.2. Dit apparaat ziet eruit als een tank, weegt 15 kg (zojuist opgezocht) en heeft een apart design waarvan volgens mij niet iedereen van gecharmeerd is en met een ietwat vreemde bediening. Toen deze werd aangesloten, was mijn eerste indruk niet heel erg goed. Een beetje beknepen klonk het. Henk vertelde me dat er een buis in de speler zit die eerst moet opwarmen en inderdaad na een paar minuten spelen begon het apparaat steeds beter te klinken. Ik moet zeggen dat de klank uiteindelijk mijn stoutste verwachtingen overtrof. Hij klonk nog weer een stukje mooier dan de Helios 2 met een enorm stereobeeld, zeer muzikaal en met veel body. De gitaren klinken zoals ze moeten klinken en ik hoorde detail die ik nog niet eerder had gehoord op de voor mij zo bekende CD. De Consonance was voor mij de onbetwiste winnaar, alleen was de prijs ver boven mijn budget. Gelukkig heeft Henk via de importeur een demo-model weten te regelen die erg aantrekkelijk is geprijst. Naar alle waarschijnlijkheid wordt hij volgende week bij mij thuis bezorgd. Ik ben erg blij met mijn keuze en hoop dat het bij mij thuis ook zo klinkt. Al met al was het een gezellige dag waarbij ik veel heb geleerd door met mijn eigen oren te gaan luisteren: ik wist niet dat de verschillen zo groot kunnen zijn. Mocht iemand nog interesse hebben in een gemodificeerde NAD C541 (die geen copy-protected CDtjes lust), dan graag even een PBtje. Gerald Mooi verhaal. Zo zie je maar weer dat zelf luisteren de enig juiste manier is om tot een oordeel te komen. Maar ja, laat Erik dit nu niet lezen, want die gelooft er geen bal van. Voor hem klinken alle cd spelers het zelfde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 15 april 2005 Author Report Share Posted 15 april 2005 Maar ja, laat Erik dit nu niet lezen, want die gelooft er geen bal van. Voor hem klinken alle cd spelers het zelfde. Dit soort verhalen had ik al eerder in dit forum gelezen. Ik weet nu beter want ik heb het met mijn eigen oren gehoord Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jaapiekrekel Posted 15 april 2005 Report Share Posted 15 april 2005 Ten eerste leuk verhaal, zo mag ik ze vaker lezen. Thuis heb ik ook de Consonance besluisterd, zeer mooie speler met een apparte bediening (leuk detail) Meestal zette ik een cdeetje op om de speler "op te warmen" voordat ik echt ging luisteren. Al laatste gefeliciteerd met je aankoop, hopelijk klinkt het thuis net zo goed of nog beter. Groet, JKr. Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 15 april 2005 Author Report Share Posted 15 april 2005 Beste Jaapiekrekel, Dank je voor de complimenten. Heb je de speler uiteindelijk gekocht of had je hem gewoon te leen? Groet, Gerald Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jaapiekrekel Posted 15 april 2005 Report Share Posted 15 april 2005 Beste Jaapiekrekel, Dank je voor de complimenten. Heb je de speler uiteindelijk gekocht of had je hem gewoon te leen? Groet, Gerald Gerald, Om het kort te houden: Eerst had ik een meridian 507, perfecte speler maar ik wilde weer eens wat anders. Nu heb ik de meridian sneller kunnen verkopen dan eigenlijk de bedoeling was. Na het verkopen van de meridian heeft er een consonance cdspeler bij me thuis gestaan en...... een draaitafel van nothingham. Gezien het feit dat ik ook met m Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 15 april 2005 Author Report Share Posted 15 april 2005 Beste Jaapiekrekel, Ik begrijp je dilemma volkomen! Henk heeft mij gisteren ook mooie draaitafels laten horen die nog weer mooier klonken dan welke CD-speler dan ook. Hierdoor kreeg ik wel weer even de kriebels of ik wellicht niet beter wat kan doorsparen en voor een mooie draaitafel zal gaan. Een Fat Bob S bijvoorbeeld kost helemaal compleet zo'n 2500 euro, wat op zich best een redelijke prijs is voor zo'n mooi apparaat. Aangezien ik op dit moment toch wat meer CD's heb dan platen en veel van mijn platen de kwaliteit van de Albert Kuyp markt hebben, vond ik het verstandiger om de CD-speler te vervangen. Ik heb zelf wel een draaitafel die op zich helemaal niet verkeerd klinkt (Audio Linear 4001 met Denon DL-304 element) en mij nog genoeg plezier geeft. Misschien over 1 jaar zou ik eens kunnen kijken, maar voorlopig blijft de beurs nog even gesloten. Gerald Link to comment Share on other sites More sharing options...
rocco Posted 16 april 2005 Report Share Posted 16 april 2005 Beste Gerald, ik begin accuut te watertanden wanneer ik jouw verslag lees, op hifi.nl is een lovende bespreking te lezen van je keuze met wat fotos: http://www.hifi.nl/recensies.php?id=1808 Zeer van harte gefeliciteerd en ik ben alvast heel erg jaloers! Mijn CD speler upgrade komt ergens volgend jaar pas. Grrrrr. Gefeliciteerd en geniet ervan!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 16 april 2005 Report Share Posted 16 april 2005 Ha Gerald, Gefeliciteerd met de aanschaf! Ook ik was onder de indruk van de verschillen tussen de spelers waarbij de Cyrus 6 toch wel een teleurstelling was om eerlijk te zijn. mvg, PD Hogeterp ps: op mijn website staat ook nog een stukje over deze speler! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bertus Posted 16 april 2005 Report Share Posted 16 april 2005 Hoi Gerald, Gefeliciteerd met de aanschaf van je nieuwe speler. En voor eventuele twijfelaars voor de NAD: ik heb zelf een korte tijd met een C541i gespeeld nadat mijn CD 14 ivm een reparatie bij de winkel lag. Ondanks de flinke kwaliteitsverschillen tussen die 2 spelers (de CD 14 is stukker duurder geweest) viel me toch op dat de NAD muzikaal is en, ondanks dat hij veren liet op het gebied van rust, dynamiek, laagweergave, toch, voor dat bescheiden bedrag, erg transparant en natuurlijk klonk. In ieder geval een speler die elke Euro zijn geld waard was (ik heb hem destijds ook tweedehands gekocht). Nog een goedkope tweak (heb jij misschien ook gedaan Gerald), vervang het vaste netsnoer door een Euroconnector en hang er een goede DIY draadje aan. Resultaat: beter laagfundament en verbetering in dynamiek. Doen! Veel luisterplezier, Bertus Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 16 april 2005 Author Report Share Posted 16 april 2005 Bertus: Je hebt helemaal gelijk wbt de muzikaliteit van de NAD. Dat was de voornaamste reden tot de aanschaf destijds. Ik heb niet het standaardsnoertje vervangen omdat deze aan de speler gefixeerd was (ben niet technisch), maar ik geloof je meteen wbt de verbeteringen de dit teweeg kunnen brengen. Ik heb soortgelijke ervaringen op de Unico P door er een Powercable van Russ Andrews (Kimber) aan te hangen. PD: Ik heb je recentie gelezen. Goed werk! Roco: Dank voor de link. Ik denk dat jij de komende tijd erg zult genieten van je Kemp bekabeling. Daar ben ik weer jaloers op. Groet, Gerald Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 18 april 2005 Report Share Posted 18 april 2005 Ha die Gerald, Prima recentie , die hoort dus ook bij het topic rencenties volgens mij. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 18 april 2005 Author Report Share Posted 18 april 2005 Dank je voor het compliment Haudio, Ik wil alleen het forum niet vervuilen door hetzelfde verhaal nog een keer bij recensies neer te zetten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 18 april 2005 Report Share Posted 18 april 2005 Hee jongens, hou eens op met die veren! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 18 april 2005 Report Share Posted 18 april 2005 Hee jongens, hou eens op met die veren! Ach, afhankelijk van de plek waar je ze steekt is 't gewoon lekker. Kun jij je toch ook wel wel voorstellen Cock, dat iemand zo blij is met iets moois. Weet je nog die AR pre? Leuk toch, als er zo'n wereld opengaat. Had vanmiddag onverwacht ook zo'n ervaring Gefeliciteerd met je aankoop Gerald, meeslepend verslag en heel veel luisterplezier toegewenst. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 18 april 2005 Report Share Posted 18 april 2005 Hee jongens, hou eens op met die veren! Ach, afhankelijk van de plek waar je ze steekt is 't gewoon lekker. Kun jij je toch ook wel wel voorstellen Cock, dat iemand zo blij is met iets moois. Weet je nog die AR pre? Leuk toch, als er zo'n wereld opengaat. Tuurlijk wel, en ik ben ook blij voor hem hoor. Maar, ik zal de volgende keer n Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 18 april 2005 Report Share Posted 18 april 2005 Fijn, ik heb namelijk net smile van brian wilson opstaan, op vinyl natuurlijk. Ongetwijfeld allemaal digitaal opgenomen in de studio maar klinkt absoluut fenomenaal op vinyl. Ongelooflijke stage. (nog bedankt voor de tip dus) Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 18 april 2005 Report Share Posted 18 april 2005 Fijn, ik heb namelijk net smile van brian wilson opstaan, op vinyl natuurlijk. Ongetwijfeld allemaal digitaal opgenomen in de studio maar klinkt absoluut fenomenaal op vinyl. Ongelooflijke stage. Ja, hij is leuk h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts