treble Posted 16 april 2005 Report Share Posted 16 april 2005 Hallootjes... Vraagje: stel je schroeft een NAD 3020i open om te proberen door modificatie te 'up-graden', op welke onderdelen zou ik me moeten richtten? Interne bekabeling? Weerstanden? In dit geval vind ik de 'soundstage' een beetje 'ielig', er staat ook een NAD 116 klaar op opengeschroeft te worden, hierbij wil ik algemene geluid 'verbeteren' (en volumepotmeter vervangen, is nodig) Ook staat er nog een (bejaarde) HK Citation Eleven & Twelve stof te vangen, deze moeten zowat wel 'aangepakt' worden i.v.m. ouderdom... Oftewel: Hoe (en wat!) pak je dat als beginnende 'wannabee'-sleutelaar aan? - bekabeling? - weerstandjes? - voeding? (tis NAD dus onzin?) - iets anders? Graag een paar (eenvoudige) tips om een nieuwe dimensie aan mijn audio-hobby te geven... b.v.d. Jan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
quad and more Posted 16 april 2005 Report Share Posted 16 april 2005 Bekijk eerst eens even het schema van de versterker of noteer voordat je de boel uit elkaar haalt alle waarden van de componenten (weerstanden condensatoren etc.) Dit is altijd handig als het ( niet vanuitgaande ) een mislukking wordt. Eventuele vervanging door andere componenten wordt dan een stuk eenvoudiger. Bekijk eens de voeding nader, welke diodes, trafo`s condensatoren etc. Zomaar klakkeloos vervangen door zogenaamd duurdere en betere types geven niet altijd een beter of bevredigend resultaat. Potmeters kan je zondermeer vervangen door betere types, zeker als deze gedateerd zijn. Kabeltjes, misschien als het gaat om de erg lange. Meestal wordt er vaak beknibbeld op deze onderdelen, maar of je het verschil gaat horen tussen een exotische kabel van zilver of een stukje ofc koper met een lengte van enkele centimeters betwijfel ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 16 april 2005 Report Share Posted 16 april 2005 ik zou eerst een paar simpele dingen doen: - eurochassisdeel erin zetten zodat ie aan een fatsoenlijk netsnoer kan worden gehangen (dan wordt het geluid vaak al wat substantieler) - plak op de grote vlakken van de kast loodbitumen (dek geen koelgaten af) dan pas hoor je hoe ie echt klinkt. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 16 april 2005 Report Share Posted 16 april 2005 Volgens mij heeft het niveau van tweaken alles te maken met het niveau van je als electronicamonteur. In mijn geval ga ik niet verder dan loodbituemen en wat stekkers vervangen..... Ben eens wat duidelijker... straks hebben er weer 'n Hans Gaulhofer bij.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
treble Posted 17 april 2005 Author Report Share Posted 17 april 2005 Bedankt voor de reacties! Heb besloten de oude HK citation 11 & 12 open te schroeven beginnende met de eleven (voor) aangezien daar al een 'minor flaw' in zit, bij 'tone defeat' inschakelen zit ik met een lichte brom opgescheept! Iemand enig idee wat dat is (vast wel...)? Ben ondertussen bij speakerland (rot) geweest met het schema van de 'twelve' heb nu een schema met wat aantekeningen erop, werd me op het hart gedrukt het voorzichtig aan te pakken... Dat loodbitumen idee heb ik al vaker over gelezen, schijnt te helpen, maar eens proberen dan (hiervoor gaat een nad 3020i open). Een ander(e) snoer en stekker en wat er nog aan vastzit erop zetten en dat dat dan effect zou hebben heb ik nooit zo begrepen maar ook het proberen waard lijkt me... Allereerst het mes in de Citation Eleven (de luxe), kzal eens wat fototjes van de binnenkant hieropzetten en een schemaatje als ik het kan vinden... Bedankt nogmaals voor de reacties, hoop op nog meer... Groet, Jan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Don van der Deijl Posted 20 april 2005 Report Share Posted 20 april 2005 Hallootjes... Vraagje: stel je schroeft een NAD 3020i open om te proberen door modificatie te 'up-graden', op welke onderdelen zou ik me moeten richtten? Interne bekabeling? Weerstanden? In dit geval vind ik de 'soundstage' een beetje 'ielig', er staat ook een NAD 116 klaar op opengeschroeft te worden, hierbij wil ik algemene geluid 'verbeteren' (en volumepotmeter vervangen, is nodig) Ook staat er nog een (bejaarde) HK Citation Eleven & Twelve stof te vangen, deze moeten zowat wel 'aangepakt' worden i.v.m. ouderdom... Oftewel: Hoe (en wat!) pak je dat als beginnende 'wannabee'-sleutelaar aan? - bekabeling? - weerstandjes? - voeding? (tis NAD dus onzin?) - iets anders? Graag een paar (eenvoudige) tips om een nieuwe dimensie aan mijn audio-hobby te geven... b.v.d. Jan. Ik zou kijken naar de capacitiet van de voeding de elco,s dus de buffer in de versterker. Goede elco,s zijn duur dat wel maar een paar erbij plaatsen geeft doorgaans een verbluffend effect wanneer de voeding een beetje krap bemeten is. Ik zou ook kijken naar koppelcondensatoren zitten er elco,s in de signaal weg dan is het raadzaam deze te vervangen door MKP,s of black gates als de ruimte te beperkt is voor een grote MKP. Een goede volume pot is een must een gesloten ALPS onverslijtbaar. Bekabeling dan zou ik letten op die kabels die naar de LSP terminals lopen te dun dan vervangen. Bij oude apparaten is het vaak zaak eerst het soldeer werk eens goed te controleren daar kristalisering na verloop van tijid optreedt waardoor verbindingen bros worden . Hierbij is het zaak het oude soldeer te verwijderen. Ook is het zaak bij oude apparatuur met name naar de elco,s te kijken in alle circuits en waar nodig vervangen(de kleintje,s zijn niet zo duur) Voedingselco,s goed nameten en laden en zien of ze gelijkmatig ontladen zo niet vervangen. Visueel kan je vaak al zien of elco,s met name bij warmte bronnen vervangen dienen te worden door bijivoorbeeld terug getrokken plastic. Ook kan er sprake zijn van lekkage bij oude elco,s en dan is het zaak deze direct te vervangen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Gaulhofer Posted 27 april 2005 Report Share Posted 27 april 2005 Ben eens wat duidelijker... straks hebben er weer 'n Hans Gaulhofer bij.... 2 Hans Gaulhofers zou inderdaad te veel worden voor deze toch al overvolle wereld. Inmiddels ben ik wel iets voorzichtiger geworden. Ik ben niet de enige die door schade en schande wijs is geworden. Ken mijn grenzen nu beter en beleef toch veel plezier aan het modificeren. Gelukkig zijn er heel veel aardige mensen die mij advies geven. Probeer eerst ervaring op te doen met een goedkoop 2 e han(D)sje. Let op esd. en laat je niet ontmoedigen. Ik ben alleen wel veel minder actief met het melden van mijn tweaks. Komt wel weer. Groeten, Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
treble Posted 28 april 2005 Author Report Share Posted 28 april 2005 Hallo weer... Heb onderhand een lading oude weerstandjes vervangen door nieuwe in mijn oude Kef 103.2 en het heeft resultaat gehad en tis niet eens zo h Link to comment Share on other sites More sharing options...
The_Ark Posted 28 april 2005 Report Share Posted 28 april 2005 Heb besloten de oude HK citation 11 & 12 open te schroevenbeginnende met de eleven (voor) aangezien daar al een 'minor flaw' in zit, bij 'tone defeat' inschakelen zit ik met een lichte brom opgescheept! Iemand enig idee wat dat is (vast wel...)? Toevallig had mijn oude HK PM640 dat ook. Het bleek een los contact bij de koptelefooningang(!) De brom verdween als ik een koptelefoon inplugde, daarom kwam ik op dat spoor. Bij jou kan het iets anders zijn. Toen ik ooit begon met modificeren, had ik geleerd dat elco's de slechtste dingen zijn voor audio. Dus: of vervangen door Black Gates, maar daar had ik toen geen geld voor, of over alle elco's een kleine waarde (o,47uF o.i.d.) PP zetten. Kost niks. Wel veel werk, want er waren >30 elco's. Als tweede had ik 10.000 uF elco's parallel aan de voedingselco's gesoldeerd. Wow, wat had een verbetering gaf dat allemaal zeg; meer ruimte, lager laag, meer muziek. En dat voor bijna geen geld. Later heb ik een Marantz PM80.2 gekocht (2-3x zo duur) die uit zichzelf iets beter klonk en in klasse A nog beter; dit terzijde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
treble Posted 28 april 2005 Author Report Share Posted 28 april 2005 Ja, die elco's... ga ik doen vraag me alleen af waar in de omgeving (Roterdam) ik die dingen kan krijgen, aangezien ik vandaag nog bij Speaker & co was en toen ik het woord 'versterker' liet vallen gingen er twee wenkbrauwen omhoog... bij speaker en co, trouwens, heb ik de T33 (kef) ingeruild (niet letterlijk) voor twee nieuwe Vifa 25 mm gewoven dome met dubbele kamer a 40 euro p/s thuis even erop/erin 'getaped', wat een verschil met de oude kef tweeters die ik errug terughoudend vond klinken... zodra ik weet hoe je hier (je eigen, dus niet met: URL!) plaatjes kan postten doe ik het! het schema van mijn Citation Twelve b.v.b.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 29 april 2005 Report Share Posted 29 april 2005 Je MOET een URL van je eigen plaatjes hebben. Je moet ze dus eerst op internet plaatsen. En dan kun je de URL van het plaatje gebruiken om het plaatje hier te posten, via de 'IMG-knop'... Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 29 april 2005 Report Share Posted 29 april 2005 Ja, die elco's... ga ik doen vraag me alleen af waar in de omgeving (Roterdam) ik die dingen kan krijgen, aangezien ik vandaag nog bij Speaker & co was en toen ik het woord 'versterker' liet vallen gingen er twee wenkbrauwen omhoog... Zijn ze bij Speaker en Co in Rotterdam zo vies van versterkers dan, bij S&C in Groningen heb ik diverse malen open geschroevde versterkers zien liggen Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 29 april 2005 Report Share Posted 29 april 2005 Ja, die elco's... ga ik doen vraag me alleen af waar in de omgeving (Roterdam) ik die dingen kan krijgen, aangezien ik vandaag nog bij Speaker & co was en toen ik het woord 'versterker' liet vallen gingen er twee wenkbrauwen omhoog... Zijn ze bij Speaker en Co in Rotterdam zo vies van versterkers dan, bij S&C in Groningen heb ik diverse malen open geschroevde versterkers zien liggen Marcel Nee hoor, ze rommelen er zelf ook mee daar. Misschien werd er getwijfeld aan het project of zo? Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 29 april 2005 Report Share Posted 29 april 2005 Ja, die elco's... ga ik doen vraag me alleen af waar in de omgeving (Roterdam) ik die dingen kan krijgen, aangezien ik vandaag nog bij Speaker & co was en toen ik het woord 'versterker' liet vallen gingen er twee wenkbrauwen omhoog... Zijn ze bij Speaker en Co in Rotterdam zo vies van versterkers dan, bij S&C in Groningen heb ik diverse malen open geschroevde versterkers zien liggen Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 29 april 2005 Report Share Posted 29 april 2005 Ja, die elco's... ga ik doen vraag me alleen af waar in de omgeving (Roterdam) ik die dingen kan krijgen, aangezien ik vandaag nog bij Speaker & co was en toen ik het woord 'versterker' liet vallen gingen er twee wenkbrauwen omhoog... Zijn ze bij Speaker en Co in Rotterdam zo vies van versterkers dan, bij S&C in Groningen heb ik diverse malen open geschroevde versterkers zien liggen Marcel Nee hoor, ze rommelen er zelf ook mee daar. Misschien werd er getwijfeld aan het project of zo? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 29 april 2005 Report Share Posted 29 april 2005 Hehe... Link to comment Share on other sites More sharing options...
treble Posted 29 april 2005 Author Report Share Posted 29 april 2005 Ze zijn niet zozeer 'vies' van versterkers, geven alleen toe er niet zo veel verstand van te hebben... Heb echter een elekronica-groothandel gevonden in rotterdam vlak in de buurt, DIL electronica, moet alleen even kijken naar de elco's of er typenummers of waarde's op staan, ik neem aan dat er dan dezelfde inmoeten als eruit gaan? Even over die plaatjes, beetje onhandig dat je ze per-s Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 29 april 2005 Report Share Posted 29 april 2005 Even over die plaatjes, beetje onhandig dat je ze per-s Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts