dumber Posted 17 april 2005 Report Share Posted 17 april 2005 Hallo medeforummers. Heb een buizenvoorversterker gebouwd naar het concept van triode Dick, de 6072 line amp. Heb alleen als afvlakking in de voeding elco's gebruikt ipv condensatoren, en maar 1 smoorspoel. Voeding is wel berekent met psu designer, en het geheel speelt dan ook heel mooi, en bovendien volledig vrij van brom. Alleen hoor ik zo nu en dan "schakelklikken"van bv de wasmachine die aanstaat of het aanklikken van een lamp. Ook een gsm telefoon in de buurt is niet goed, je hoort het over de versterker als zo'n ding verbinding maakt met z'n netwerk... Versterker zit ingesloten in een metalen behuizing, maar is niet voorzien van een netfilter.Hoe en wat kan ik in de voedingsleiding opnemen om de storingen te onderdrukken?Wou eingelijk geen "schaffner" filter gebruiken vanwege beperkte inbouwmogelijkheden bij de netaansluiting... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matt Posted 17 april 2005 Report Share Posted 17 april 2005 Hallo, voedingselco's zijn hetzelfde als condensatoren, dus daar hoef je je niet druk om te maken. En 1 smoorspoel hoeft ook helemaal geen probleem te zijn. De schakelklikken die jij hoort zijn lastig evenals het oppikken van gsm storing. Wat je het beste kan doen is het filteren van de koelkast. Daarnaast kan je ferrietkralen proberen om je voedingskabels. Dit heb ik ook gedaan om de gsm straling op mijn voorversterker weg te krijgen. Dat is gedeeltelijk gelukt, niet helemaal. Storing van gsm kan je ook nog wel eens oppikken via interlinks. Wat betreft bijvoorbeeld een schaffner filter voor je voorversterker. Deze kan je ook in een apart kastje inbouwen en daar je voorversterker inprikken. Succes! Matthias. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 17 april 2005 Report Share Posted 17 april 2005 Zo'n schaffner filter is zeker niet verkeerd. Neem alleen niet een te grote overwaarde want dat werk niet goed. Wat je mobieltje betreft, dat krijg je er niet uit met een netfilter. Blijkbaar hebben de buisjes wat last van microfonie. Een afschermkapje kan helpen en misschien ook wel een demper, maar hiervoor moet toch iemand met meer buizenervaring een passend antwoord op geven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
quad and more Posted 17 april 2005 Report Share Posted 17 april 2005 Je kan om te beginnen ferriet kernen om de netkabel heen plaatsen. Hiermee scherm je heel wat hoogfrequente prut af. Het oplossen van scheakel pieken kan eventueel voorkomen worden door het aansluiten op een andere stroom groep of een aparte audio groep aanleggen. Kijk of de storende elemeneten ( koelkast magnetron etc ) voldoende ontstoord zijn. Is dit niet win kan dit voorkomen worden door het plaatsen van een condensator met een waarde van 0,1uF . Hier los je heel wat problemen mee op voor zo`n 2 euro ! Bij het gebruik van een mobieltje in de buurt van een buizen verstreker helpen Tube socks Dit zijn een soort metalen sokken ( het naam zegt het al..) die je over de buizen heentrekt. Ze zijn leverbaar in nagenoeg alle maten en hebben als voordeel dat je microfonie tegengaat en hoogfrequent afschermt. Iets minder is dat je de buis niet ziet gloeien.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sietse Posted 17 april 2005 Report Share Posted 17 april 2005 Dit zijn een soort metalen sokken ( het naam zegt het al..) die je over de buizen heentrekt. Even een bijspijker vraag, omdat ik al een tijdje niet meer in de buizen zit. Is dat de vervanger van die metalen hulzen die je vroeger om een buis kon schuiven en aan de buisvoet kon vast zetten met een soort bajonet sluiting? Sietse Link to comment Share on other sites More sharing options...
dumber Posted 17 april 2005 Author Report Share Posted 17 april 2005 Je Kijk of de storende elemeneten ( koelkast magnetron etc ) voldoende ontstoord zijn.Is dit niet win kan dit voorkomen worden door het plaatsen van een condensator met een waarde van 0,1uF . Hier los je heel wat problemen mee op voor zo`n 2 euro ! Die condensator, plaats je die gewoon over de 230 netspanning heen in de voorversterker? Link to comment Share on other sites More sharing options...
quad and more Posted 17 april 2005 Report Share Posted 17 april 2005 Ja, die plaats je tussen de twee contacten van de wisselspanning in. Het is inderdaad de vervanger van de oude hulzen. Een bijkomend voordeel is dat ze zowel afschermenr als microfonie tegengaan en tevens de temperatuur van de buis doen verlagen wat thermisch gezien ten goede komt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
daniel2 Posted 18 april 2005 Report Share Posted 18 april 2005 Ja, die plaats je tussen de twee contacten van de wisselspanning in. Het is inderdaad de vervanger van de oude hulzen. Een bijkomend voordeel is dat ze zowel afschermenr als microfonie tegengaan en tevens de temperatuur van de buis doen verlagen wat thermisch gezien ten goede komt. die dingen verlagen alleen de temperatuur van de glaskolf, niet of nauwelijk die van de buiselementen zelf. En je kunt je afvragen of dat uberhaupt 'ten goede' is. Een demper dempt de eigentrillingen in het glas (of verlegt die naar hogere frequenties waar ze niet hoorbaar zijn, als ze dat al waren). De meeste microfonie-problemen komen echter via chassis/buisvoet binnen, en zijn dus niet te dempen met een ringetje of sokje om het glas. Tenzij die demper zo zwaar is dat ie de eigenfrequentie van het chassis verlaagt natuurlijk. Buisvoetjes met bajonetsluiting voor zo'n hulsje (en de hulsjes zelf) zijn volgens mij nog volop verkrijgbaar, en volgens mij veel goedkoper dan zo'n sok. Bovendien kun die afschermhuls dan ook nog eens makkelijk aarden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 18 april 2005 Report Share Posted 18 april 2005 Hallo Dumber, Heb je geen foto van je versterker die je kan posten? Het lijkt er een beetje op dat er wat schort aan de layout van de bekabeling en het gedeelte van de netbedrading instraalt op gevoelige delen. Netkabels e.d. zo ver mogelijk weg houden van de elektronica zelf en het liefst plat tegen het metalen chassis leggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 18 april 2005 Report Share Posted 18 april 2005 Je Kijk of de storende elemeneten ( koelkast magnetron etc ) voldoende ontstoord zijn.Is dit niet win kan dit voorkomen worden door het plaatsen van een condensator met een waarde van 0,1uF . Hier los je heel wat problemen mee op voor zo`n 2 euro ! Die condensator, plaats je die gewoon over de 230 netspanning heen in de voorversterker? Tussen de fase en de nul heb je speciale X-condensatoren die geschikt zijn voor de netspanning en geen ongelukken geven als ze per ongeluk doorslaan. Tussen de nul en randaarde en fase en randaarde zet je een y-condensator. Gebruik je deze laatste dan altijd aarden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dumber Posted 19 april 2005 Author Report Share Posted 19 april 2005 Hallo Dumber, Heb je geen foto van je versterker die je kan posten? Het lijkt er een beetje op dat er wat schort aan de layout van de bekabeling en het gedeelte van de netbedrading instraalt op gevoelige delen. Netkabels e.d. zo ver mogelijk weg houden van de elektronica zelf en het liefst plat tegen het metalen chassis leggen. 6072 line amp Hierbij een foto van het binnenwerk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 19 april 2005 Report Share Posted 19 april 2005 Ziet er netjes uit Dumber. Maar waar ligt de min van de voeding aan de kast? Is dat die schroef naast de trafo? Zie ook een dikke massadraad lopen, dat lijkt me een beetje overbodig. Het beste kun je de min van de voeding vlak bij de buizen aarden of als de cinch bussen allemaal aan het chassis liggen op de achterplaat bij de buizen. Je krijgt dan trafo -> gelijkrichter -> 1e afvlak_C -> smoorspoel -> 2e afvlak_C. Met de min en de B+ van de 2e afvlak_C ga je dan met getwist draad naar de buis en leg je de min bij de buizen ergens aan aarde. Zeg niet dat dat de oplossing is maar het lijkt mij wel een betere layout. Het kan ook dat de koppelcapaciteit tussen de windingen vrij hoog is en zo netstoring overdraagt. Dan wil het omdraaien van de netstekker nog wel eens helpen. Dat zou ik ziezo eerst eens proberen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dumber Posted 19 april 2005 Author Report Share Posted 19 april 2005 Ziet er netjes uit Dumber. Maar waar ligt de min van de voeding aan de kast? Is dat die schroef naast de trafo? Zie ook een dikke massadraad lopen, dat lijkt me een beetje overbodig. Het beste kun je de min van de voeding vlak bij de buizen aarden of als de cinch bussen allemaal aan het chassis liggen op de achterplaat bij de buizen. Je krijgt dan trafo -> gelijkrichter -> 1e afvlak_C -> smoorspoel -> 2e afvlak_C. Met de min en de B+ van de 2e afvlak_C ga je dan met getwist draad naar de buis en leg je de min bij de buizen ergens aan aarde. Zeg niet dat dat de oplossing is maar het lijkt mij wel een betere layout. Het kan ook dat de koppelcapaciteit tussen de windingen vrij hoog is en zo netstoring overdraagt. Dan wil het omdraaien van de netstekker nog wel eens helpen. Dat zou ik ziezo eerst eens proberen. Hoi Pjotr,dank je voor het compliment De aarding van de voeding en hele versterker zit inderdaad bij de schroef naast de trafo, dit is het enige punt waar de versterker geaard wordt met de kast(steraarde) Heb massief koperdraad, zoals loodgieters gebruiken als aardingsrail gebruikt voor het hele versterkerdeel. De cinch bussen zijn helemaal geisoleerd van de kast gemonteerd, en elke ingang wordt nog eens afzonderlijk geschakeld met massa via de selectie schakelaar. Hiermee heb je geen beinvloeding van andere apparatuur die ook aangesloten staat. Versterker op zich is muisstil wat brom betreft, en met de oren tegen de speakers hoor je de buisjes licht ruisen... Zou kunnen dat de gebruikte voeding de netstoring te goed doorlaat. Zal denk ik dan toch kwestie van filtering worden bij de net entree. Groetjes. "Dumber". Link to comment Share on other sites More sharing options...
daniel2 Posted 19 april 2005 Report Share Posted 19 april 2005 Misschien een beetje offtopic, maar moet je (qua veiligheidsnormen etc), indien je een metalen kast gebruikt die je elektrisch met het geheel verbind (via de 'nul'), geen randaarde gebruiken? Je apparaat is immers niet dubbel geisoleerd. Ik zie maar twee draadjes van je netentree komen namelijk. Als alternatief zou je de kast juist niet met de schakeling mogen verbinden in dit geval. En iets wat ik me dan on-topic weer afvraag: zou je als je kast dan aan die randaarde ligt, niet juist minder last hebben van storing? En als je de kast juist niet met de nul van de schakeling verbind? Verder: ziet er inderdaad netjes uit! Daniel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 19 april 2005 Report Share Posted 19 april 2005 Mijn Marantz-versterker heeft geen dubbele kast en ook geen randaarde, dus dan lijkt het mij dat randaarde niet verplicht is. Het lijkt me echter wel veiliger... Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 20 april 2005 Report Share Posted 20 april 2005 Mijn Marantz-versterker heeft geen dubbele kast en ook geen randaarde, dus dan lijkt het mij dat randaarde niet verplicht is. Het lijkt me echter wel veiliger... Heeft niets te maken met een dubbele kast, maar met het verbinden van de metalen kast met het circuit. In een dubbel geisoleerde kast gelden er andere veiligheidsmaatregelen, bijvoorbeeld een grotere luchtafstand tussen de spanning dragende delen en de behuizing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 20 april 2005 Report Share Posted 20 april 2005 In welk geval moet er wel een randaarde gebruikt worden en in welk geval niet? Wellicht dat dit in de NEN1010 staat (al gaat dat volgens mij vooral over elektrische installaties en niet over apparaten, toch?), in dat geval zou ik het op kunnen zoeken. Al is het moeilijk zoeken in de NEN1010... Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 20 april 2005 Report Share Posted 20 april 2005 http://www.elektuur.nl/Default.aspx?tabid=59 Helaas werken de plaatjes niet. Maar het komt er op neer dat als je een dubbel geisoleerde trafo gebruikt alleen nog hoeft te zorgen voor een grote afstand tussen de 230V aansluitingen en de kast. (denk daarbij ook aan de schakelaar) Dan hoef je geen randaarde te gebruiken. Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
dumber Posted 23 april 2005 Author Report Share Posted 23 april 2005 Hoi allemaal. Heb inmiddels een grote ferriet ring gewikkeld met de draad die vanaf de netschakelaar naar de transformator loopt.Tevens een condensator van 0,15uf 400 volt(had ik toevallig nog liggen) over de net entree gesoldeerd. Heb hem inmiddels al geruime tijd aangehad, en tot nu geen vervelende "bijgeluiden" meer gehoord.Het kan verbeelding zijn, maar het is net of het klankbeeld van de preamp een stukje rustiger is geworden na deze verandering, meer detail...Maar misschien wil men soms ook graag iets anders horen na modificatie... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts