Jump to content

Welke arm op een Thorens TD160MK-II?

cleo
 Share

Recommended Posts

De eerste TD160Mk2 waren uitgerust met een TP16Mk2, maar die is heel erg snel vervangen door de TP16Mk3. De MK3 is herkenbaar aan de zwarte headshell met in het wit Thorens erop gedrukt. De Mk2 is herkenbaar een een stuk blik dat over de headshell loopt. Verder zijn ze gelijk.

Wil je de huidige arm vervangen of wil je gewoon weten welke arm je er nu op hebt?

Als je 'm wil vervangen denk er dan ook aan dat je een nieuwe mountingplate passend voor de nieuwe arm nodig hebt. Die dingen moet je zelf maken of laten maken.

Er zijn genoeg Thorensen utgerust met een SME 3009 arm. Een prima arm, maar in de Series 3 uitvoering tamelijk licht. Het wordt dan nog een hele toer een passend element te vinden.

.

Dat een Series III arm lastig is vwb de keuze van een element lijkt mij bezijden de werkelijkheid, wel is het mi het meest onderschatte model van SME.

Niet dat ik hier zoveel moeite mee heb, heb hierdoor een aantal van deze armen erg voordelig op de kop kunnen tikken.

In deze arm inmiddels gespeeld met een aantal modellen van Benz, Ortofon, ZYX, Goldring en Shure en nog zowat oude MM elementen, nooit een probleem ondervonden er muziek uit te halen, ook de scoop laat een prachtig plaatje zien, resonantie verschijnselen blijven in het algemeen keurig binnen de perken.

Eerder lijkt mij dat de 3009 en ook de 3012 als lastig kunnen worden omschreven, heb met deze armen in elk geval beduidend meer moeite, dezen lijken mij derhalve heftig overschat te worden.

Waarmee ik ook al geen problemen heb, omdat ik er dan weer enorm voordelig vanaf kan komen.

:o:D

Nu wordt er tegenwoordig al heel erg snel gegrepen naar allerlei opwaarderingen van een platenspeler, zou het zinnig zijn eerst eens te kijken naar hetgeen er achter of aan hangt, hierbij denk ik dan aan phonotrap en element om maar een richting aan te geven.

Het vervangen van een arm lijkt mij dienstig op het moment dat je bij het afregelen tegen beperkingen van de gebruikte combinatie aanloopt.

Dit lijkt miij in dit geval niet echt aan de orde.........

:huh:

oke, maar dan gewoon de uitgangen aan de scoop? (heb er eentje goedkoop, maar te weinig ervaring ermee)

Misschien heb je een step-uptrafo nodig als de ingangsgevoeligheid van de scoop wat laag is. En waarschijnlijk moet je ook twee verloopplugjes hebben (coax naar RCA), maar misschien heb je die al.

oke, maar dan gewoon de uitgangen aan de scoop? (heb er eentje goedkoop, maar te weinig ervaring ermee)

Misschien heb je een step-uptrafo nodig als de ingangsgevoeligheid van de scoop wat laag is. En waarschijnlijk moet je ook twee verloopplugjes hebben (coax naar RCA), maar misschien heb je die al.

Heel simpel is meten achter de phonotrap, of op de pre out van een - voor - versterker.

:unsure: