Frank Posted 17 april 2005 Report Share Posted 17 april 2005 Heren, Ik heb een paar weken geleden een geweldige tuner aangeschaft. Helemaal prima. Aangezien ik een brom in het signaal (ook op andere lijningangen) had, heb ik alle coax bekabelingen voorzien van hirschmann aansluilpluggen en een TV-Tuner-splitter. Weg was de brom!! En wat een leuke bijkomstigheid was: Ik kan mijn antenneversterker voor de TV wegdoen, want die is nu dus overbodig. Echter.... 3 dagen later was de brom opeens terug. Na wat internetten bleek het om een "mantelstroom" te gaan. Dit was voor mij een nieuw begrip.... En de oplossing leek simpel. Dus ik via internet een filtertje bestellen voor het luttele bedrag van EUR 10,- incl. verzendkosten. Resultaat: Weg brom, maar meneer de antenne vangt opeens wel signalen uit de lucht op Ik weet natuurlijk best dat de Casema niet het allerbeste signaal levert. Een lossen FM antenne is beter, maar dat gaat niet werken in mijn huis. Mijn vragen zijn dus eigenlijk simpel: 1. Kan ik van Casema verlagen dat zij een goede aarde van het inkomende signaal verzorgen? Heeft iemand dit ook eerder aan zijn exploitant gevraagd? 2. Als ik een duurder filter bestel van 15-20 euro, wordt het signaal dan beter? Of is het precies hetzelfde intern. 3. De oplossing van Sodejuu met de condensator op de mantel? Levert dat een voldoende resultaat? Of komt er dan nog steeds storing van buitenaf binnen omdat de mantel onderbroken en dus niet afgeschermd is? 4. Andere oplossingen...... Nu heb ik iets wat hier op lijkt: http://home.hetnet.nl/~elektronicaonline/h...en/image008.gif Is dit alleen een onderbreker van de mantel of zit hier nog iets extra's in? Groeten Frank Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 17 april 2005 Report Share Posted 17 april 2005 Wat is er mis aan signalen opvangen uit de lucht? Of doel je niet op de lokale fmzenders? Verwacht van de kabelboer helemaal niets! (daar is geen economisch draagvlak voor en dus mag je het genoegelijk vergeten) Ik heb zelf ooit de antenne met een enorm goede geleider (litze draad met keramisch geisoleerde aders) kortgesloten naar de aarde van het net. Dat vonkte enorm maar de brom was toch niet helemaal weg. Het was wel een enorme verbetering. Toch is een 'echte' mantelstroom filter makkelijker en beter. Dus een filter met 2 capaciteiten!!! 1 voor het signaal en 1 voor de mantel. Hierdoor onstaat lf ontkoppeling die je dus helemaal niet meer hoort. Toch is voor hf signalen het cirquit helemaal gesloten. Dus geen antenne werking meer van de kabel. Ik heb daar ooit 45gulden voor betaald en ben er heel tevreden mee. Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Don van der Deijl Posted 17 april 2005 Report Share Posted 17 april 2005 Heren, Ik heb een paar weken geleden een geweldige tuner aangeschaft. Helemaal prima. Aangezien ik een brom in het signaal (ook op andere lijningangen) had, heb ik alle coax bekabelingen voorzien van hirschmann aansluilpluggen en een TV-Tuner-splitter. Weg was de brom!! En wat een leuke bijkomstigheid was: Ik kan mijn antenneversterker voor de TV wegdoen, want die is nu dus overbodig. Echter.... 3 dagen later was de brom opeens terug. Na wat internetten bleek het om een "mantelstroom" te gaan. Dit was voor mij een nieuw begrip.... En de oplossing leek simpel. Dus ik via internet een filtertje bestellen voor het luttele bedrag van EUR 10,- incl. verzendkosten. Resultaat: Weg brom, maar meneer de antenne vangt opeens wel signalen uit de lucht op Ik weet natuurlijk best dat de Casema niet het allerbeste signaal levert. Een lossen FM antenne is beter, maar dat gaat niet werken in mijn huis. Mijn vragen zijn dus eigenlijk simpel: 1. Kan ik van Casema verlagen dat zij een goede aarde van het inkomende signaal verzorgen? Heeft iemand dit ook eerder aan zijn exploitant gevraagd? 2. Als ik een duurder filter bestel van 15-20 euro, wordt het signaal dan beter? Of is het precies hetzelfde intern. 3. De oplossing van Sodejuu met de condensator op de mantel? Levert dat een voldoende resultaat? Of komt er dan nog steeds storing van buitenaf binnen omdat de mantel onderbroken en dus niet afgeschermd is? 4. Andere oplossingen...... Nu heb ik iets wat hier op lijkt: http://home.hetnet.nl/~elektronicaonline/h...en/image008.gif Is dit alleen een onderbreker van de mantel of zit hier nog iets extra's in? Groeten Frank Het probleem is Casema niet het probleem is je eigen configuratie. Met het aansluiten van de tuner en het aarden van al je apparatuur krijg je een aardlus . Velen kennen dit ook door hun tv aan te sluiten op de hifi ook als het via de DVD gaat welke weer met aarde in verbinding staat met de TV en zo krijg je dus ook een aardlus. Mantelfilter helpt een goed mantelfilter zal geen signalen oppikken uit de lucht dan is hij niet goed afgeschermd. Aarde van je apparatuur los nemen en je bent van het probleem af zo heb ik het althans gedaan en ik ondervond absoluut geen nadelige invloed van het weg nemen van de aarde van mijn hifi. Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 17 april 2005 Report Share Posted 17 april 2005 Ok mijn optie van de massa van de kabel aan de aarde leggen is niet charmant. Maar geaarde apparaten moeten uit veiligheids overwegingen geaard worden. Ik blijf aggeren tegen het weg nemen van veiligheids voorzieningen! Zeker als je niet weet wie die informatie tot zich neemt. Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 18 april 2005 Report Share Posted 18 april 2005 Ok mijn optie van de massa van de kabel aan de aarde leggen is niet charmant.Maar geaarde apparaten moeten uit veiligheids overwegingen geaard worden. Ik blijf aggeren tegen het weg nemen van veiligheids voorzieningen! Zeker als je niet weet wie die informatie tot zich neemt. Groeten Simon Die aarde is er om dat dat nu eenmaal in landen zoals b.v. de US verplicht is. Net als die 'korfjes' om buizen versterkers. Die 'nep' veiligheid is mega overbodig en veroorzaakt (bijna) altijd nadelige invloeden. Aarden niet (nooit) doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 18 april 2005 Report Share Posted 18 april 2005 Ok mijn optie van de massa van de kabel aan de aarde leggen is niet charmant.Maar geaarde apparaten moeten uit veiligheids overwegingen geaard worden. Ik blijf aggeren tegen het weg nemen van veiligheids voorzieningen! Zeker als je niet weet wie die informatie tot zich neemt. Groeten Simon Die aarde is er om dat dat nu eenmaal in landen zoals b.v. de US verplicht is. Net als die 'korfjes' om buizen versterkers. Die 'nep' veiligheid is mega overbodig en veroorzaakt (bijna) altijd nadelige invloeden. Aarden niet (nooit) doen. Dat is in nederland ook verplicht hoor!! Dat het aarden dubbel op is, als je een aardlek schakelaar hebt, wil nog niet zeggen dat het een onzinnige beveiliging is. Die korfjes zorgen er wel voor dat je mobieltje dichterbij kan komen zonder dat je dat hoort. Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 18 april 2005 Report Share Posted 18 april 2005 ...Net als die 'korfjes' om buizen versterkers.Die 'nep' veiligheid is mega overbodig en veroorzaakt (bijna) altijd nadelige invloeden. Aarden niet (nooit) doen. Op de anoden van buizenversterkers staat vaak wel een hogere spanning dan de simpele 230 Volt die uit het stopcontact komt, een korfje om de breekbare glazen lampen lijkt me daarom geen overbodige veiligheidsmaatregel om kinderen en huisdieren te beschermen tegen de dodelijke spanning. Maar als je zelf het risico wel wil lopen is er niemand die je belet de korfjes te demonteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Don van der Deijl Posted 18 april 2005 Report Share Posted 18 april 2005 Vaak creert men zelf een situatie waarin het bovengenoemde kan optreden een aardlus. Apparatuur welke standaard niet is voorzien van een randaarde aansluiting daar worden de snoeren afgeknipt en de apparaten worden voorzien van een mooi ogend(ieder zijn heug) netsnoer met een enorme randaarde steker. Dit zou dan beter moeten zijn terwijl de fabrikant aangeeft dat het voor de Europese markt niet nodig is een bijvoorbeeld versterker uit Japan te aarden. Waarom zou je dit dan toch doen? Het is voldoende om een afgeschermd snoer te hebben en er voor te zorgen dat de fase op de fase zit aangesloten en verder mag iemand mij dan vertellen wat het positieve verschil is tussen en achteraf aarden. Alleen maar ellende bij mij want ik vind het prima zo de boel is geaard via de Tv nou mij best de fase op fase en dito de nul en ik geniet hoor geen brom echt in het geheel niet. Dus mijn advies weg die randaarde van de hifi helpt toch ook niet bij buizen die moeten inderdaad goed afgeschermd staan en niet zoals bij een velleman versterker die ik ooit had open en bloot dat gaat niet goed met kinderen en is zelfs gevaarlijk. Deugdelijke versterkers met buizen zijn dan ook echt wel afgeschermd alleen voor diegene die willen zien dat er buizen in zitten zijn ze vaak in het zicht geplaatst maar geloof mij nou daar helpt aarden ook echt niet bij pak die anode spanning maar beet bij een gebroken buis en met of zonder aarde is het AUUUWWWWW Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Posted 18 april 2005 Author Report Share Posted 18 april 2005 Hmmmm, klinkt goed allemaal..... Maar ehh, even nog wat korte feitjes: 1. Het gaat om een tuner die standaard uitgevoerd is met randaarde. Ik kies er dus niet bewust voor. Het wordt gewoon zo geleverd en volgens mij ook aangeraden om het dus zo te gebruikten (incl. aarde). 2. fase? Vooralsnog zit ik op het oude systeem. Jawel.... op beide polen staat een potentiaal verschil ten van ca. 127Volt onder een keurig faseverschil vormt dit tezamen 230 Volt. Een spanningzoeker brand dus zowel in het linker als in het rechter gaatje Leuk he? het bestaat toch echt nog in de hedendaagse maatschappij, en ik woon gewoon midden in de randstad tussen de grachten!!!!! 3. Kent iemand het type mantelstroomfilter die ik heb (zie bovenstaande plaatje) in relatie tot de wat duurdere varianten. Voordat ik straks met een doos vol filters zit, wil ik graag weten of die andere versie plugje-draadje-klontjeelectronica-draadje-plugje een betere afscherming geeft. 4. Ik heb het dus een dag of vier niet gehad nadat ik alles vervangen had, en daarna opeens wel... en daar snap ik dus echt helemaal niks van. Dacht binair... dus of wel een brom of niet een brom. dus niet soms wel en soms niet.... Ik ben wederom beniewd... Groeten Franx Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 19 april 2005 Report Share Posted 19 april 2005 Apparatuur welke standaard niet is voorzien van een randaarde aansluiting daar worden de snoeren afgeknipt en de apparaten worden voorzien van een mooi ogend(ieder zijn heug) netsnoer met een enorme randaarde steker. Ik heb zelf aan alle apparaten een Lapp Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 19 april 2005 Report Share Posted 19 april 2005 Hallo Frank, Wat er mankeert is moeilijk te zeggen. Er zijn 2 soorten mantelstroomfilters. De goedkope en de duurdere. In de goedkope zitten simpelweg 2 condensatortjes van een paar cent om de boel te scheiden. Het kan zijn dat zo'n condensatortje gaar is of dat er toch nog ergens sluiting in zit. Maak hem eens open. In de duurdere zit een (HF-)scheidingstransformatortje. Die laatsten zijn wel beter. En zoals Simon al aangaf, apparatuur die met een randaarde stekker af fabriek geleverd wordt MOET op een randaarde stopcontact aangesloten worden voor je eigen veiligheid. Ze werken doorgaans ook prima op een stopcontact zonder maar mocht er iets mis gaan in het apparaat, om wat voor reden dan ook, dan loop je de kans dat er 230V op de kast komt te staan! Vandaar die extra bescherming van de randaarde dus. Overigens is heel Amsterdan een jaar of 10 geleden aangeveegd en naar een ster-voeding gegaan. Maar misschien stond jouw wijk niet op de kaart ???? Je hebt dan trouwens ook dikke kans dat de randaarde in jouw huis eigenlijk helemaal nergens aan zit. Iig niet aan een deugdelijke aardpen de grond in. Maar goed er zijn meer plaatsen in de Randstad met grachten .... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 19 april 2005 Report Share Posted 19 april 2005 Zou het kunnen helpen als de randaarde wordt losgemaakt van het net, en de aarde-aansluiting wordt verlegd naar een echte grondpen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 19 april 2005 Report Share Posted 19 april 2005 Denk het niet Spido, je blijft dan met die aardlus via de antennekabel zitten. Als het goed is, is de CATV kabel geaard in de meterkast. (Is meen ook verplicht). Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 19 april 2005 Report Share Posted 19 april 2005 Zou het kunnen helpen als de randaarde wordt losgemaakt van het net, en de aarde-aansluiting wordt verlegd naar een echte grondpen? Nee! De fout zit in de (tv)kabelaansluiting. De massa van de antenne aansluiting ligt gewoon niet op het zelfde potentiaal als de aarde. Het verbeteren van de aarde lost dus niets op. Galvanische scheiding tussen tuner/tv/video en versterker zou ook kunnen. Maar dat is omslachtig en veel gevoeliger voor vervorming. Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 19 april 2005 Report Share Posted 19 april 2005 Denk het niet Spido, je blijft dan met die aardlus via de antennekabel zitten. Als het goed is, is de CATV kabel geaard in de meterkast. (Is meen ook verplicht). Hmm, dat is nieuw voor mij! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 19 april 2005 Report Share Posted 19 april 2005 Meen dat dat in 1 van de laatste versies van het bouwbesluit stond Simon. Iig zit de CATV (Casema) bij mij met 4 mm2 aan het centrale aardblok in de meterkast. Kan best dat het bij oudere installaties niet zo is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 19 april 2005 Report Share Posted 19 april 2005 Meen dat dat in 1 van de laatste versies van het bouwbesluit stond Simon. Iig zit de CATV (Casema) bij mij met 4 mm2 aan het centrale aardblok in de meterkast. Kan best dat het bij oudere installaties niet zo is. Goeie ontwikkeling! Misschien dat de tv dan ook niet sneuvelt als de bliksem ergens inslaat. En het maakt de brom lus ook een stuk kleiner. Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Posted 19 april 2005 Author Report Share Posted 19 april 2005 Overigens is heel Amsterdan een jaar of 10 geleden aangeveegd en naar een ster-voeding gegaan. Maar misschien stond jouw wijk niet op de kaart ???? Je hebt dan trouwens ook dikke kans dat de randaarde in jouw huis eigenlijk helemaal nergens aan zit. Iig niet aan een deugdelijke aardpen de grond in. Maar goed er zijn meer plaatsen in de Randstad met grachten .... Ik woon eigenlijk in de binnenstad van Delft, jeweetwel die technologiestad . mijn huisje is wel nieuw en heeft in 1986 een nieuwe aardpen gekregen. Die zou dus goed moeten zijn..... Heb net een Monacor RFT2 op proef meegekregen. Ik laat jullie vanavond weten of dit beter is. Groeten Franx Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Posted 20 april 2005 Author Report Share Posted 20 april 2005 Dusssss! Ik heb het duurdere filter geprobeerd.... En... Geen verschil. Gelijk vandaag weer teruggebracht. Het aarden aan de randaarde maakte wel een groot verschil. Nog wel een lichte brom.... Vandaar dat ik het filter even op een andere plek gemonteerd heb, namelijk bij de inkomende signaalkabel. Vooralsnog is het resultaat: 1. geen brom 2. geen overspraak met signalen uit de lucht 3. lichte kwaliteitsverliezen, maar dan ook wel beperkt. Kortom mijn tip voor de mensen die dit onderwerp in de toekomst vinden: Geef niet teveel geld uit aan je mantelstroomfilter (ca 10 euro); Geef wel teveel geld uit aan de plugjes (4,-) en het splittertje in de muur (ca 22,-). En investeer in een goed coaxkabel, niet die kant-en-klare troep van de DHZ-winkel Groeten Franx Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 20 april 2005 Report Share Posted 20 april 2005 Gefeliciteerd! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Don van der Deijl Posted 20 april 2005 Report Share Posted 20 april 2005 Goeie ontwikkeling! Misschien dat de tv dan ook niet sneuvelt als de bliksem ergens inslaat. En het maakt de brom lus ook een stuk kleiner. Groeten Simon Tegen een goede bliksem inslag is geen kruid gewassen hoe je de boel ook beveiligd . Slaat in via het net en neemt de kortste weg naar aarde als dit mogelijk is . Deze weg dient dus heel kort te zijn en daar nemen ze in TV techniek dan ook wel maatregelen voor zodat de bliksem via de tuner het toestel verlaat . Als je geluk hebt overleeft het toestel een kleine tik . Als je pech hebt dan zijn zo,n beetje alle halfgeleiders naar de verdommenis. Stekker er uit halen dan? Is een optie tegen directe inslag maar niet tegen inductie dan zal elk spoeltje in het toestel een spanning genereren welke hoog genoeg is om zijn vernietigende werk te doen. Ik haal trouwens de stekker er wel uit en is het hemelvuur heel erg dan koppel ik echt alles los. Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 20 april 2005 Report Share Posted 20 april 2005 Goeie ontwikkeling! Misschien dat de tv dan ook niet sneuvelt als de bliksem ergens inslaat. En het maakt de brom lus ook een stuk kleiner. Groeten Simon Tegen een goede bliksem inslag is geen kruid gewassen hoe je de boel ook beveiligd . Slaat in via het net en neemt de kortste weg naar aarde als dit mogelijk is . Deze weg dient dus heel kort te zijn en daar nemen ze in TV techniek dan ook wel maatregelen voor zodat de bliksem via de tuner het toestel verlaat . Als je geluk hebt overleeft het toestel een kleine tik . Als je pech hebt dan zijn zo,n beetje alle halfgeleiders naar de verdommenis. Stekker er uit halen dan? Is een optie tegen directe inslag maar niet tegen inductie dan zal elk spoeltje in het toestel een spanning genereren welke hoog genoeg is om zijn vernietigende werk te doen. Ik haal trouwens de stekker er wel uit en is het hemelvuur heel erg dan koppel ik echt alles los. Klopt Toch ik denk dat als een hele wijk aan de aarde ligt dat de schade minder erg is dan bij het oude netwerk. Iedere aansluiting zal wat van de energie afsnoepen bij de aard aansluiting ipv van pas in de tv zelf. Alle beetjes helpen. Ik heb zelf een videorecorder verloren. Zo'n geweldige VCC2000, zonde. En heb 1 keer naar tv zitten kijken terwijl aan de andere kant van het dorp de bliksem insloeg. Gelukkig waren het alleen de zekeringen die sneuvelden. Ik woon vlak naast het spoor en daar is 1 keer de bliksem in ingeslagen. Het licht viel een paar keer helemaal weg. Dat was een vette klap! Mijn adrenaline schoot terug zeg maar. Gelukkig is er toen niets gesneuvelt. Het vetste wat ik heb mee gemaakt was in dienst. Klaar lichte hemel. Kei lekker weer. En ik zat in het wachters huisje te wachten totdat ik weer moest wacht lopen. (ik had weer eens straf ) KLABAAAAAAM Boom geveld en alle wapenkluizen sloegen op tilt. Vette paniek! Iedereen helemaal van de kaart vooral de jongens die net aan het wachtlopen waren. Die hebben het gezien van dichtbij. 15 minuten later kwam de onweerbui pas! Mooi fenomeen maar oh zo slecht voor electronica. Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 20 april 2005 Report Share Posted 20 april 2005 Sinds ik een bliksemafleider heb, heb ik ook bliksem-inslagen... Wat heet nog "beveiliging", tegenwoordig? Dat kolereding trekt bliksem Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 21 april 2005 Report Share Posted 21 april 2005 Sinds ik een bliksemafleider heb, heb ik ook bliksem-inslagen...Wat heet nog "beveiliging", tegenwoordig? Dat kolereding trekt bliksem Link to comment Share on other sites More sharing options...
Don van der Deijl Posted 21 april 2005 Report Share Posted 21 april 2005 Gave verhalen bij die van Simon moest ik hard lachen je zou het maar meemaken dan zit de schrik er wel goed in. Maar serieus een goede inslag ik kom het regelmatig tegen bij hifi ktv en pc,s. Hifi is meestal wanneer er niet teveel chips in het apparaat zitten nog wel te redden een eindversterker bijvoorbeeld gaat niet zo snel . Dolby digital versterkers daar blijft gewoon niets van over het is vaak echt bizar wat je tegen komt printbanen helemaal verdamd . TV,s hetzelfde wanneer de schade zich beperkt tot het primaire gedeelte van de voeding dan is deze nog wel te herstellen al kan je je afvragen wat de rest aan de tik heeft overgehouden . Vervelend is wanneer je zoiets meemaakt je niet zeker bent van je apparatuur div componenten hebben zo,n tik gehad (met name SMD condensatoren ) dat ze niet echt betrouwbaar zijn. Secundaire doorslag betekend meestal afkeuren daar de kans op repeat groot is. PC,s worden meestal gelijk afgekeurd die komen bijna allen terug dan gaat ineens het main board defect na een paar maanden. Het huidige witgoedgebeuren ook zoiets veel electronica net als in CV ketels wat is dan beter vraag je je af de oude toestellen of de chip toestellen. Tja chips en bliksem dat gaat gewoon niet goed samen. Gelukkig valt het met bliksem eigenlijk nog wel mee in Nederland want als je wel eens kijkt naar die buien in de USA dan denk ik hemel daar kan je dus echt helemaal niets tegen doen . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts