festivalbeast Posted 18 april 2005 Report Share Posted 18 april 2005 Beste forumgenoten Hierbij een nieuw topic geopend, omdat die andere een beetje dichtgeslipt was en het eigenlijk over CJ z'n speler ging. Ik heb de Northstar dac / loopwerk nu ruim 2,5 jaar, en heb al die tijd met erg veel plezier geluisterd, echter de laatste tijd had ik soms het idee dat ik met bepaalde muzieksoorten (en nee ik luister echt niet alleen naar 'gitaarherrie' ) wat drive miste. bij sommige nummers miste ik gewoon de impact de slam of hoe je het ook noemen wilt. Ik m'n hifi dealer om advies gevraagd, en die zei "Nou ik denk dat een DCS dac en loopwerk perfect voor jou is" Nou dat geloof ik graag,maar die prijzen zijn echt niet van deze wereld Toen was het besluit eigenlijk snel genomen, aangezien ik al positieve ervaringen had met Bas (Soundevolution) besloot ik na uitvoerig overleg met Bas de NS voor uitgebreid vrijblijvend onderzoek naar Hilversum te brengen. Bas zou de NS combi doormeten, het ontwerp bestuderen en uitgebreid beluisteren op z'n eigen set. Bas had van te voren gezegd "mischien klinkt de NS gewoon heel mooi, dan doe ik er niks aan" Nou, mooi klinken deed hij volgens Bas alleen het laag kon nog wat beter, en laat dat nou net het gene zijn waar ik naar op zoek was Vervolgens heb ik Bas de 'opdracht' gegeven om alles uit de NS combi te halen wat er in zit, echter zonder het specifieke klank karakter te veranderen. Nou ik kan zeggen dat Bas daarin meer dan geslaagd is Zo heeft bas o.a een volledig nieuwe analoge voeding ontworpen en gebouwd (exl. transformator) De rest zal Bas zelf Hear uitleggen, die kan het iets beter dan ik Afgelopen Zaterdag de spullen opgehaald in Hilversum, was gezellig daar Thuis gekomen de stroom van de set afgehaald, en alle contactpunten schoongemaakt met Kontakt Gold 2000 wat een werk zeg, na een uurtje zweten de dac en het loopwerk stonden inmiddels ook weer op hun vertrouwde stekkie, de stroom erop gezet en alle aparatuur aangezet. Even de hond een uurtje uitgelaten, en toen ik terugkwam was de set weer een beetje op temperatuur. 2meter sessies in het loopwerk puk erop schuiflade dicht, en toen werd ik een beetje nerveus (want het uur van de waarheid was eindelijk daar!!!!) Ik druk op play ga op m'n luisterplek zitten en............ik hoor het meteen: De plaatsing: fenomenaal ! Het laag: in zeer positieve zin toegenomen gortdroog, diep en gedetaileerd ! Het midden/hoog is ook enorm opgeknapt,ook de details zijn toegenomen De vanzelfsprekendheid waarmee alles uit de speakers vloeit, de slam de attack en zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik heb van s'avonds 22.00 tot s'morgens 5 uur nonstop muziek geluisterd en puur zitten kicken!! En geloof me ik ben heel nuchter in dit soort dingen, maar dit klinkt echt heel goed. Ik vind dat Bas een waar kunst stukje heeft verricht, en ik denk dat we op een bedrijf als Soundevolution gewoon zuinig moeten zijn!! En ik raad iedereen HEAR aan die met de NS combi spelen Andre,Ruud? zo snel mogelijk richting Hiversum te gaan Nogmaals wil ik Bas bedanken voor alle tijd die hij erin gestopt heeft, en voor al het werk wat hij gedaan heeft. Groetjes Henk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 18 april 2005 Report Share Posted 18 april 2005 Leuk voor je dat het zo'n succes was. Veel plezier ermee. Ik vraag me wel af of het ieder's smaak zou zijn, dus of je deze specifieke mod zomaar kan aanbevelen. Als dit dezelfde is als die ik bij Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
festivalbeast Posted 18 april 2005 Author Report Share Posted 18 april 2005 Als dit dezelfde is als die ik bij Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 18 april 2005 Report Share Posted 18 april 2005 Hartstikke mooi dan, zeker omdat de mod precies heeft geleid tot wat jij wilde Link to comment Share on other sites More sharing options...
festivalbeast Posted 18 april 2005 Author Report Share Posted 18 april 2005 Ja idd ik ben een nu erg blij met m'n setje Gr. Henk Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 18 april 2005 Report Share Posted 18 april 2005 Het is idd belangrijk wat de set zelf al doet. Ik heb de spullen met name uitgezocht op slamm, goed laag en punch, daarom begrijpt Cgm denk ik niet wat er nog meer nodig zou zijn. Aan de andere kant heb ik het vermoeden dat niet alle NS cdspelers identiek klinken, ik ken 2 combo's die minder dynamisch en levendig zijn als de mijne. Het lijkt me wel heel interessant om de speler van Festivalbeast eens met mijn set te beluisteren, wellicht is het laag 'overdone', maar is het betere middengebied en de focussering winst voor mij. Aan de andere kant kun je met (ja hoor daar komt ie weer ) netsnoeren de boel ook aardig tunen en met name het laag en de 3D presentatie kun je hiermee be Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 18 april 2005 Report Share Posted 18 april 2005 Mooi verhaal. Ik kan me er goed in verplaatsen zoals je dat beschrijft. Levendigheid en snelheid, attack en lekker droog laag. Heb je dat voor elkaar dan ga je echt kicken. Dat is absoluut het woord er voor. En het mooie is dat ook gevoelige, rustige muziek er bij wint. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 18 april 2005 Report Share Posted 18 april 2005 Beste forumgenoten Hierbij een nieuw topic geopend, omdat die andere een beetje dichtgeslipt was en het eigenlijk over CJ z'n speler ging. Ik heb de Northstar dac / loopwerk nu ruim 2,5 jaar, en heb al die tijd met erg veel plezier geluisterd, echter de laatste tijd had ik soms het idee dat ik met bepaalde muzieksoorten (en nee ik luister echt niet alleen naar 'gitaarherrie' ) wat drive miste. bij sommige nummers miste ik gewoon de impact de slam of hoe je het ook noemen wilt. Ik m'n hifi dealer om advies gevraagd, en die zei "Nou ik denk dat een DCS dac en loopwerk perfect voor jou is" Nou dat geloof ik graag,maar die prijzen zijn echt niet van deze wereld Toen was het besluit eigenlijk snel genomen, aangezien ik al positieve ervaringen had met Bas (Soundevolution) besloot ik na uitvoerig overleg met Bas de NS voor uitgebreid vrijblijvend onderzoek naar Hilversum te brengen. Bas zou de NS combi doormeten, het ontwerp bestuderen en uitgebreid beluisteren op z'n eigen set. Bas had van te voren gezegd "mischien klinkt de NS gewoon heel mooi, dan doe ik er niks aan" Nou, mooi klinken deed hij volgens Bas alleen het laag kon nog wat beter, en laat dat nou net het gene zijn waar ik naar op zoek was Vervolgens heb ik Bas de 'opdracht' gegeven om alles uit de NS combi te halen wat er in zit, echter zonder het specifieke klank karakter te veranderen. Nou ik kan zeggen dat Bas daarin meer dan geslaagd is Zo heeft bas o.a een volledig nieuwe analoge voeding ontworpen en gebouwd (exl. transformator) De rest zal Bas zelf Hear uitleggen, die kan het iets beter dan ik Afgelopen Zaterdag de spullen opgehaald in Hilversum, was gezellig daar Thuis gekomen de stroom van de set afgehaald, en alle contactpunten schoongemaakt met Kontakt Gold 2000 wat een werk zeg, na een uurtje zweten de dac en het loopwerk stonden inmiddels ook weer op hun vertrouwde stekkie, de stroom erop gezet en alle aparatuur aangezet. Even de hond een uurtje uitgelaten, en toen ik terugkwam was de set weer een beetje op temperatuur. 2meter sessies in het loopwerk puk erop schuiflade dicht, en toen werd ik een beetje nerveus (want het uur van de waarheid was eindelijk daar!!!!) Ik druk op play ga op m'n luisterplek zitten en............ik hoor het meteen: De plaatsing: fenomenaal ! Het laag: in zeer positieve zin toegenomen gortdroog, diep en gedetaileerd ! Het midden/hoog is ook enorm opgeknapt,ook de details zijn toegenomen De vanzelfsprekendheid waarmee alles uit de speakers vloeit, de slam de attack en zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik heb van s'avonds 22.00 tot s'morgens 5 uur nonstop muziek geluisterd en puur zitten kicken!! En geloof me ik ben heel nuchter in dit soort dingen, maar dit klinkt echt heel goed. Ik vind dat Bas een waar kunst stukje heeft verricht, en ik denk dat we op een bedrijf als Soundevolution gewoon zuinig moeten zijn!! En ik raad iedereen HEAR aan die met de NS combi spelen Andre,Ruud? zo snel mogelijk richting Hiversum te gaan Nogmaals wil ik Bas bedanken voor alle tijd die hij erin gestopt heeft, en voor al het werk wat hij gedaan heeft. Groetjes Henk. weet je wat ik nou zo lullig vind? dat je een loopwerk dac combi van x duizend euro nog moet laten modden om hem beter te laten klinken. ik zou me echt genaaid voelen . er werken bij de firma North Star dus minder bekwame mensen als Bas, aan het budget kan het niet gelegen heben... Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 18 april 2005 Report Share Posted 18 april 2005 Nou Erik, je zou inmiddels zelf de antwoorden op je vragen moeten weten.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 18 april 2005 Report Share Posted 18 april 2005 Interressant verhaal, maar niet het eerste recente topic over de modificaties van 'Bas'. Graag vestig ik daarom ook even de aandacht op ArtSpeak uit Ommeren. Het is jaren geleden dat ik de eerste modificatie door dit bedrijf liet uitvoeren op een Marantz CD-speler. De heilige graal in audio-land openbaarde zich: 3D-geluid. Sinds die tijd ben ik actief in de ontwikkeling van mijn torentje en recentelijk is dat de herontdekking van vinyl, dankzij een moderne draaitafel een voor mij nieuwe dimensie in geluidsreproductie. Het eerste bezoek aan ArtSpeak stond aan de basis en heeft duidelijk meer losgemaakt dan codensatoren en weerstanden. Wat kan/doet deze 'Bas' typisch meer of anders dan dit audiohuis? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 18 april 2005 Report Share Posted 18 april 2005 Beste, goedenavond allen. Ten eerste Henk ontzettend bedankt voor je recensie. Ik ben een tijdje vanwege bijtende drukte nauwelijks op het internet geweest. Echter nu er een zeer lange topic over mij gaat en nu weer een zal ik mijn steentje bijdragen. Met veel plezier heb ik Henk's northstar gemodifceerd. Ik wil benadrukken dat deze modifcatie niets te maken heeft met "eigen smaak" of "overdone laag". Bij de NS combi heb ik na het luisteren alleen maar meettechnisch gekeken en alle zwakke punten ogezocht. Opzich punten waar niet over te discuseren valt mijn inziens. En nee Andre een ondergedimensioneerde voeding wordt echt niet beter met een ander netsnoer. Nergens wil ik suggereren dat deze modifcatie noodzakelijk is ofdat de NS standaard niet goed zou zijn. Wel heb ik getracht het huidige ontwerp naar een hoger plan te tillen. Dit met bepaalde concepten die zichzelf steeds weer bewezen hebben. Hieronder de foto's van de modificatie. Ik zal daaronder het modificatie rapport quoten zodat een ieder weet wat er is gebeurd. Wat vind ik zelf van de klank? In eerste instantie klonk de standaard Northstar set al fenomneel in plaatsing, lucht en ademing. dingen stan rotsvast in de ruimte en met name de enorme sustain in alles wat uitsterft is subliem. In vergelijking met mijn eigen dac (counterpoint DA-10) miste ik wel een mate van "solideheid". Daarmee bedoel ik de gave om eits met zo'n gemak te presenteren dat het bijna eng wordt. Dreiging en drive zonder naar de keel te grijpen. Ik miste nog de losheid in het laag. Vandaar onderstaande modificatie's, en het resultaat mager naar mijn mening zeker zijn! Gezegd moet worden dat de combia alleen samen middels de i2s verbinding waanzinnig klinkt. Het loopwerk seperate via s/pdif of AES/EBU (ook gemodificeerd) had niet de kwaliteit van de eigen Sony CDPXA7es als loopwerk. Echter middels i2s versloeg hij de klank met mijn sony als loopwerk op alle fronten. Voor en na mod: Modificatie rapport: Modificatiedoel: Kijken wat er uit te halen valt. Strakker laag en meer drive Modifcatieplan: -Voeding analog herontwerpen en nieuwe print plaatsen -Alle brugcellen in de voeding verwijderen. -Analoog Uitgangsfilter aanpassen, -alle SMD voedigns elco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paulebappie Posted 18 april 2005 Report Share Posted 18 april 2005 Wat kan/doet deze 'Bas' typisch meer of anders dan dit audiohuis? Nou, als je goed had gelezen tenminste 1 forummer blij maken. Ook denk ik dat er een groot verschil zal bestaan tussen de mensen die de moeite nemen om met audio-modificatie bezig te gaan. Maar daar gaat het hier toch helemaal niet om? Zou ik het veel liever over voedingen of netsnoeren willen hebben eigenlijk Edit: Oops net na Bas, ga nu lezen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 18 april 2005 Report Share Posted 18 april 2005 Wat kan/doet deze 'Bas' typisch meer of anders dan dit audiohuis? aandacht, maatwerk, tevreden klanten kweken en plenty koffie Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 18 april 2005 Report Share Posted 18 april 2005 Nou Erik, je zou inmiddels zelf de antwoorden op je vragen moeten weten.. ik vroeg niks, ik constateerde. mag ik eerlijk zijn? ik geloof er niet in , het kan volgens mij ook niet. het is ook niet objectief vast te stellen. tijdens de verschillende cd-speler vergelijkingen waren de verschillen zo nihil, dat wil je niet weten. en dat waren toch zeer verschillende spelers met grote prijsverschillen. hoe kan dan een een modificatie zo veel verschil opleveren. of Bas is heel goed, of bij North Star werken allemaal vuilnismannen. ik snap best dat festivalbeast enthousiast is. je laat je speler modificeren, er worden mooie spullen ingezet , er word uitleg gegeven , service verleend, en het kost geld. dat alles bijelkaar beinvloed natuurlijk wel het luistergedrag. ik heb wel eens dat mijn set op twee avonden totaal anders klinkt, terwijl ik nergens aan geweest ben. een avond vroeg naat bed doet bijvoorbeeld wonderen. maar ook het gevoel dat er iets verbeterd is geeft een positieve bijdrage aan het luisergenot. maar ga je blind de gemodde Northstar vergelijken met een originele , dan is de kans denk ik groot dat er helemaal geen verschil is. denk ik.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joboton Posted 18 april 2005 Report Share Posted 18 april 2005 Het is misschien ook wel interessant om te weten wat zo'n modificatie financieel voor consequenties heeft. Misschien kan Bas iets zeggen over de orde van grootte (zonder al te specifiek te worden, het zal niet voor iedere speler gelijk zijn)? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paulebappie Posted 18 april 2005 Report Share Posted 18 april 2005 Henk, Bas 2 Mooie verhalen! Ik meen het want ik krijg ook weer zin om de soldeerbout op te starten. Ook fijn dat je de onderdelen hebt gespecificeerd, dit scheelt een hoop geprobeer en testen (ik geloof Bas op z'n woord) , nu nog ergens zien te krijgen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 18 april 2005 Report Share Posted 18 april 2005 maar ga je blind de gemodde Northstar vergelijken met een originele , dan is de kans denk ik groot dat er helemaal geen verschil is. Een DBT is veel minder geschikt dan je denkt. Het werkt uitermate verwarrend, zodat je zowiezo nog maar weinig verschillen hoort tussen diverse apparaten. In gedachten ga je je focussen op Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 18 april 2005 Report Share Posted 18 april 2005 Geweldig Bas! Mooi werk man. Je hebt talent Festivalbeast. Leuke recensie. btw: die shottkys zijn die er ook voor m'n geintegreerde Arcam Alpha? Niet dat ik er een Krell van wil maken ofzo, maar ik ben reuze benieuwd naar het verschil. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 18 april 2005 Report Share Posted 18 april 2005 Ik kan me de vergelijking tussen 2 HK760's nog goed voor de geest halen, beide spelers waren 'gemodificeerd', maar lang niet zo rigoureus als Bas dat doet. Erik hoorde geen enkel verschil en anderen hadden (net als ik) moeite om de verschillen aan te duiden. Als ik lees wat Bas als doel stelt bij een modificatie, dan gaat hij heel anders tewerk dan degenen die alleen wat mute-torren wegknippen en misschien een opampje in de uitgang vervangen of wat plakjes lood-bitumen aanbrengen. Het verschil in aanpak levert m.i. een net zo groot verschil in resultaat op. Daarom denk ik dat ik met een (blinde) test de 2 Northstar combi's uit elkaar kan houden, temeer omdat ik de mijne door en door ken (op mijn set). Welke ik het mooiste zal vinden is hierbij niet belangrijk, al zal dat wel tot eenzelfde modificatie kunnen leiden, misschien doe ik het zelf wel Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 18 april 2005 Report Share Posted 18 april 2005 Daarom denk ik dat ik met een (blinde) test de 2 Northstar combi's uit elkaar kan houden, temeer omdat ik de mijne door en door ken (op mijn set). Stap af van die DBT, Dr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paulebappie Posted 18 april 2005 Report Share Posted 18 april 2005 btw: die shottkys zijn die er ook voor m'n geintegreerde Arcam Alpha? Niet dat ik er een Krell van wil maken ofzo, maar ik ben reuze benieuwd naar het verschil. Dat wil ik ook wel weten: heb even een topic in zelfbouw aangemaakt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Don van der Deijl Posted 18 april 2005 Report Share Posted 18 april 2005 Voor en na mod: Modificatie rapport: Modificatiedoel: Kijken wat er uit te halen valt. Strakker laag en meer drive MACHTIG gewoon alleen al om te zien al die elco,s. En ja heb je een beetje verstand dan gooi je die kleine SMD elco,s(standaard dingen zo te zien ) er uit . Toch heb je in smd elco,s ook heel goede van ELNA welke gespecificeerd zijn tot 125 graden en welke onverwoestbaar lijken en daarbij ZEER goed ! Dit plaatje is natuurlijk om van te smullen in ieder geval. Nog een vraag aan Bas: je hebt ipv de smd elco,s dus gewone geplaats welke je middels een flauwe buiging zo hebt gemaakt dat je ze kon solderen. Ikzelf buig ze haaks om om ca 2 a 3 mm en knip de uiteinde zo af dat ze exact het eilandje van de smd vullen waarbij ik deze korte eindje,s nog even extra plat maak voor een nog beter soldeercontact. IS er een reden dat jij het op jouw manier doet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 18 april 2005 Report Share Posted 18 april 2005 Ik mis een priemende blauwe LED Bas Helaas is de Lock LED een 2 kleurige rood/groene .... Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
festivalbeast Posted 18 april 2005 Author Report Share Posted 18 april 2005 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 18 april 2005 Report Share Posted 18 april 2005 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts