Jump to content

Modificatie Northstar dac/ loopwerk

Recommended Posts

DBT werken juist niet omdat je verschillen wilt horen.

Je gaat je focusen op een detail hier of daar ,

details die je opvallen op het betere apparaat of met het betere snoertje,

door die domme hersen inhoud van ons mensen onthoud je bijna op de seconde waar en wat er waneer moet komen,

dat vissen je hersens er vervolgens ook uit.

Het betere apparaat laat je steeds weer opnieuw deze extra en nieuwe details horen,

wat het luisteren makkelijker maakt.

Het lijken kleine details ,

maar het zijn wel de details die het plaatje kompleet maken.

(en dan vind ik een detail als een krakende stoelpoot in het geluids beeld belang rijker dan wat meer of minder bas).

Theo

:unsure::unsure::blink::unsure::unsure:

DBT werken juist niet omdat je verschillen wilt horen.

Je gaat je focusen op een detail hier of daar ,

details die je opvallen op het betere apparaat of met het betere snoertje,

door die domme hersen inhoud van ons mensen onthoud je bijna op de seconde waar en wat er waneer moet komen,

dat vissen je hersens er vervolgens ook uit.

Het betere apparaat laat je steeds weer opnieuw deze extra en nieuwe details horen,

wat het luisteren makkelijker maakt.

Het lijken kleine details ,

maar het zijn wel de details die het plaatje kompleet maken.

(en dan vind ik een detail als een krakende stoelpoot in het geluids beeld belang rijker dan wat meer of minder bas).

Theo

:unsure::unsure::blink::unsure::unsure:

Een DBT is op zich een prima methode, maar wordt m.i. niet goed gebruikt bij luistertesten. Zoals je zelf al zegt zijn de verschillen niet zo groot, en als er dan in korte tijd vaak geschakeld wordt is het om gek van te worden.

Je houdt je inderdaad vast aan kleine details ten koste van het totale plaatje.

Hallo Henk,

Gefeliciteerd met de verbeteringen. Wat me wel een beetje verbaast is dat je meteen al zo'n verbetering hebt geconstateerd. Ik heb mijn Teac ook bij Bas laten modificeren (klokken en DAC en Filter) en merkte dat de echte kwaliteit pas na een paar weken aanwezig was.

Ik denk dat je nog iets mooiers te wachten staat.

Groet,

Leobus

maar ga je blind de gemodde Northstar vergelijken met een originele , dan is de kans denk ik groot dat er helemaal geen verschil is.

Een DBT is veel minder geschikt dan je denkt. Het werkt uitermate verwarrend, zodat je zowiezo nog maar weinig verschillen hoort tussen diverse apparaten. In gedachten ga je je focussen op

maar ga je blind de gemodde Northstar vergelijken met een originele , dan is de kans denk ik groot dat er helemaal geen verschil is.

Een DBT is veel minder geschikt dan je denkt. Het werkt uitermate verwarrend, zodat je zowiezo nog maar weinig verschillen hoort tussen diverse apparaten. In gedachten ga je je focussen op

Gefeliciteerd Henk. :)

Voor mij is Bas een regelrechte toonkunstenaar. :rolleyes:

Als je ook ziet en vooral hoort wat hij met mijn speler heeft gedaan, in

Beste forumgenoten :D

Hierbij een nieuw topic geopend, omdat die andere een beetje dichtgeslipt was en het eigenlijk over CJ z'n speler ging.

Ik heb de Northstar dac / loopwerk nu ruim 2,5 jaar, en heb al die tijd met erg veel plezier geluisterd, echter de laatste tijd had ik soms het idee dat ik met bepaalde muzieksoorten (en nee ik luister echt niet alleen naar 'gitaarherrie' ;) )

wat drive miste. bij sommige nummers miste ik gewoon de impact de slam of hoe je het ook noemen wilt.

Ik m'n hifi dealer om advies gevraagd, en die zei "Nou ik denk dat een DCS dac en loopwerk perfect voor jou is"

Nou dat geloof ik graag,maar die prijzen zijn echt niet van deze wereld :huh:

Toen was het besluit eigenlijk snel genomen, aangezien ik al positieve ervaringen had met Bas (Soundevolution) besloot ik na uitvoerig overleg met Bas de NS voor uitgebreid vrijblijvend onderzoek naar Hilversum te brengen.

Bas zou de NS combi doormeten, het ontwerp bestuderen en uitgebreid beluisteren

op z'n eigen set. Bas had van te voren gezegd "mischien klinkt de NS gewoon heel mooi, dan doe ik er niks aan"

Nou, mooi klinken deed hij volgens Bas alleen het laag kon nog wat beter, en laat dat nou net het gene zijn waar ik naar op zoek was :)

Vervolgens heb ik Bas de 'opdracht' gegeven om alles uit de NS combi te halen wat er in zit, echter zonder het specifieke klank karakter te veranderen.

Nou ik kan zeggen dat Bas daarin meer dan geslaagd is :cool2:

Zo heeft bas o.a een volledig nieuwe analoge voeding ontworpen en gebouwd (exl. transformator)

De rest zal Bas zelf Hear uitleggen, die kan het iets beter dan ik ;)

Afgelopen Zaterdag de spullen opgehaald in Hilversum, was gezellig daar :D

Thuis gekomen de stroom van de set afgehaald, en alle contactpunten schoongemaakt met Kontakt Gold 2000 wat een  :mad2: werk zeg, na een uurtje zweten de dac en het loopwerk stonden inmiddels ook weer op hun vertrouwde stekkie, de stroom erop gezet en alle aparatuur aangezet.

Even de hond een uurtje uitgelaten, en toen ik terugkwam was de set weer een beetje op temperatuur.

2meter sessies in het loopwerk puk erop schuiflade dicht, en toen werd ik een beetje nerveus (want het uur van de waarheid was eindelijk daar!!!!)

Ik druk op play ga op m'n luisterplek zitten en............ik hoor het meteen:

De plaatsing: fenomenaal !

Het laag: in zeer positieve zin toegenomen gortdroog, diep en gedetaileerd !

Het midden/hoog is ook enorm opgeknapt,ook de details zijn toegenomen

De vanzelfsprekendheid waarmee alles uit de speakers vloeit, de slam de attack en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Ik heb van s'avonds 22.00 tot s'morgens 5 uur nonstop muziek geluisterd en puur zitten kicken!!

En geloof me ik ben heel nuchter in dit soort dingen, maar dit klinkt echt heel goed.

Ik vind dat Bas een waar kunst stukje heeft verricht, en ik denk dat we op een bedrijf als Soundevolution gewoon zuinig moeten zijn!!

En ik raad iedereen HEAR aan die met de NS combi spelen Andre,Ruud? zo snel mogelijk richting Hiversum te gaan ;)

Nogmaals wil ik Bas bedanken voor alle tijd die hij erin gestopt heeft, en voor al het werk wat hij gedaan heeft.

Groetjes Henk.

weet je wat ik nou zo lullig vind?

dat je een loopwerk dac combi van x duizend euro nog moet laten modden om hem beter te laten klinken. :blink:

ik zou me echt genaaid voelen . <_<

er werken bij de firma North Star dus minder bekwame mensen als Bas,

aan het budget kan het niet gelegen heben... :rolleyes:

en dit wilde ik ook zeggen, volgende week moet het w

Beste Bas,

Tof om weer wat te lezen van je hear op het hearforum en mooi VAKWERK !!.

Met groet,

Vakwerk is het zeker B)

Als ik dit zie, heb ik een ietsiepietsie spijt dat ik m'n NS verkocht heb ;)

Zoals je weet Ome Henk, berouw komt altijd na de zonde. ;):D

Ik denk dat Eric wel gelijk heeft: eigenlijk moet je blind en a/b vergelijken. Wat je zeker niet (alleen) moet doen is voortdurend tussen apparaten schakelen. A/B is ook een week a en dan een week B. Ook als het niet blind krijg je dan best een goede indruk of je wat mist of niet.

Carl

Dat de heer Kleinsmit hierin de boventoon voert moge duidelijk zijn, wiens maar liefst 60 pagina's tellende topic over een zelfbouw speaker in feite toch ook 1 grote modificatie is die maar niet wil lukken :rolleyes:

beste henk ,

ik sta niet sceptisch tegeover modificeren!

ik doe niet anders!

met auto's , met boten, ja zelfs scooters voer ik nog wel eens op.

en ook mijn esl's ondergingen een sloop en wederopbouw fase.

maar dit doe ik allemaal omdat ik niet tevreden ben , en omdat ik weet dat het beter kan, en omdat ik het leuk vind,

maar , ik kan me simpelweg niet voorstellen dat een cdspeler combi van x duizend euro nog te verbeteren is , om de simpele reden dat je het wiel niet ronder kunt maken dan dat het al is.

iedere ingenieur is tegenwoordig in staat een speler te bouwen die foutloos klinkt.

en om nou voor een strakker laag met meer drive, een cdspeler te voorzien van wat meer condensatoren dan normaal vind ik vergezocht.

je kan ook de wanden van je luidsprekers bijvoorbeeld beplakken met loodbitumen,

of een trafokernspoel voor de woofer ipv een hoogohmige seriespoel

(ik noem maar wat) :rolleyes:

Ach, blind vergelijken is ook een vak...

Je kunt eigenlijk niet zo maar een stuk muziek opzetten en blind gaan vergelijken. Dat werkt gewoon niet, omdat je eerst moet zien uit te vinden waar de hoorbare verschillen zitten. Vergelijk het maar met de twee bijna identieke plaatjes: zoek de 7 verschillen. Je vindt ze wel, maar bent er even mee bezig voor je ze gevonden hebt. Kun je nagaan hoe lastig het wordt als je niet eens weet of er

Ik kan de stelling van Erik wel begrijpen, omdat hij geen elektronica (en marketing?) achtergrond heeft.

De NS cdspeler is niet compromisloos opgebouwd, de R&D investeringen moeten terugverdiend worden, alsook de marketing, al heb ik daar bar weinig van gezien in NL :blink:

Je kunt aan de buitenkant zien waar bespaard is, bijv. de voetjes en de relatief goedkope LED's op het front, de eenvoudige kastopbouw en van binnen de voeding, die op zich vrij normaal is.

Onderdelen en assemblagetijd samen vormen maar een deel van de verkoopprijs. De verkoopmarge is trouwens aanzienlijk (ik kon flink wat van de prijs afpraten destijds) en de fabriek maakt uiteraard ook winst.

Het is trouwens een vrij kleine serie, ik denk niet dat er 10.000 van deze cdspelers zijn gemaakt ....

Commercieel gezien is het logisch dat niet de allerbeste onderdelen zijn gebruikt en zeker niet zoals Bas het doet met de voeding bijvoorbeeld, want dat is gewoon een extreme aanpak die het apparaat flink duurder zou maken :rolleyes:

Andr

ik kan me simpelweg niet voorstellen dat een cdspeler combi van x duizend euro nog te verbeteren is , om de simpele reden dat je het wiel niet ronder kunt maken dan dat het al is.

Hoi Erik.

Nou eerlijk gezegd kon ik het me ook niet voorstellen, maar toch is het zo.

Ik denk trouwens dat het tijd word voor een luistersessie.

En het wiel is inderdaad niet ronder te maken dan het al is, maar laten we zeggen dat je met slicks stukken meer grip hebt dan met profielbanden.

Gr. Henk

maar , ik kan me simpelweg niet voorstellen dat een cdspeler combi van x duizend euro nog te verbeteren is , om de simpele reden dat je het wiel niet ronder kunt maken dan dat het al is.

Ook een wiel dat op het oog rond is, ziet er hobbelig en zelfs ovaal uit als je het 1000x vergroot. Door de tolleranties te verkleinen waarmee zo`n wiel gemaakt wordt KAN je het wiel dus wel ronder maken, maar hierdoor wordt het maken van zo`n wiel ook stukken duurder.

Op de zelfde manier kan je ook kijken naar een cd speler, een fabrikant wil het apparaat voor een bepaald bedrag kunnen leveren aan de winkelier en wil er ook een flinke winst op hebben. Zou de fabrikant nou de allerbeste onderdelen gebruiken dan klinkt zo`n apparaat toch wel ff beter als met iets mindere onderdelen, maar wordt ook tig keer duurder. Maar aangezien hij ook wat wil verkopen maken ze een apparaat bijna nooit van alleen maar de beste onderdelen, om de prijs acceptabel te houden.

Bij exotische merken wordt vaak buitensporig veel winst gemaakt door zowel importeur als dealer, de prijs wil daarom altijd niet zeggen dat het apparaat een onberispelijke klank heeft.

Wel ben ik met je eens dat een gemod apparaat niet per definitie beter is als het originele, je kan een apparaat ook verklooien door modeficeren. Helaas hoor je Hear bijna nooit iemand vertellen dat een modeficatie verkeerd uitpakt (geen goede oortjes of schaamt zich er voor) ;)

Marcel

Waar je ook aan moet denken is dat onderdelen bij grotere produkties ook geselecteerd worden op hedendaagse en toekomstige verkrijgbaarheid, en betrouwbaarheid.

Zo heb ik begrepen dat bv. een Telefunken buis in mijn AR beter zou moeten klinken dan de Sovtek die er nu inzit. Bij een mod zou je kunnen proberen om zo'n buis op de kop te tikken voor een beter geluid want dat is maatwerk, maar AR begint daar natuurlijk niet aan, die kiezen voor goed verkrijgbare buizen.

Waar je ook aan moet denken is dat onderdelen bij grotere produkties ook geselecteerd worden op hedendaagse en toekomstige verkrijgbaarheid, en betrouwbaarheid.

Zo heb ik begrepen dat bv. een Telefunken buis in mijn AR beter zou moeten klinken dan de Sovtek die er nu inzit. Bij een mod zou je kunnen proberen om zo'n buis op de kop te tikken voor een beter geluid want dat is maatwerk, maar AR begint daar natuurlijk niet aan, die kiezen voor goed verkrijgbare buizen.

Ik ben niet thuis in buizen maar ik kan me voorstellen dat jou AR dan vele malen duurder zou zijn. De kosten van het materiaal is maar een fractie van de werkelijke kosten die een fabrikant heeft (produktieruimte/uurloon/opslag/distributie enz), verder nemen fabrikanten grote aantallen onderdelen af waardoor ze die ook veel goedkoper kunnen inkopen.

Modeficaties en zelfbouw lonen in mijn ogen heel goed.

Marcel

Het ging me nou even net niet om de kosten. Er zit trouwens maar 1 buis in mijn pre, dus wat dat betreft..

Verder wou ik er alleen maar mee beargumenteren dat vanwege dat soort overwegingen van de fabrikant (verkrijgbaarheid op langere termijn, betrouwbaarheid) een mod interessant kan zijn, hoe duur dat apparaat af fabriek ook kan zijn.

ik kan me simpelweg niet voorstellen dat een cdspeler combi van x duizend euro nog te verbeteren is , om de simpele reden dat je het wiel niet ronder kunt maken dan dat het al is.

Hoi Erik.

Nou eerlijk gezegd kon ik het me ook niet voorstellen, maar toch is het zo.

Ik denk trouwens dat het tijd word voor een luistersessie.

En het wiel is inderdaad niet ronder te maken dan het al is, maar laten we zeggen dat je met slicks stukken meer grip hebt dan met profielbanden.

Gr. Henk

beste henk

ik zag dat je omgeving r'dam woont,

ik ook :)

we moeten eens bijelkaar op de koffie, wat luisteren praten en vergelijken.

goed plan??

(ik heb een hele mooie HK 760 speler met wel 4x20 bit) ;)