Jump to content

Modificatie Arcam Alpha 7


Geerdie
 Share

Recommended Posts

Mag ik even voorstellen?

 

arcam.jpg

 

Met deze Arcam speel ik al jaren tot volle tevredenheid.

Ondanks z'n geringe grootte en gewicht moest een Harman het afleggen qua klank.

Maar na het doorspitten van veel topics van Bas, ging het toch kriebelen. Kan ik nog "iets" verbeteren aan dit bakkie? Dat was zoeken.

Er zijn nl best goede componenten gebruikt: elco's van Samwha en Rubycon, potmeters van Alps enz.

E

Link to comment
Share on other sites

Ik snap niet zo goed waarom je de oude elkos niet hebt laten zitten en die nieuwe elkos aan de onderkant hebt aangesloten.

Of 1 paar nieuwe op de orginele plek plus extra elkos op die "nieuwe" plek.

 

Groeten Simon

Link to comment
Share on other sites

Ik snap niet zo goed waarom je de oude elkos niet hebt laten zitten en die nieuwe elkos aan de onderkant hebt aangesloten.

Of 1 paar nieuwe op de orginele plek plus extra elkos op die "nieuwe" plek.

 

Groeten Simon

Simpel.

De oude zijn 7 jaar oud. Dus mooven ermee.

 

En de plaats?

Ik heb jouw optie overwogen, maar vond de mijne makkelijker.

Trouwens, nu het kappie er weer op zit ziet niemand het toch?

Link to comment
Share on other sites

kweet niet wat voor luidsprekerkabels jij gebruikt maaaar..... de stroom die door die lullige snoertjes loopt waarmee je de C's hebt vastgezet is precies dezelfde stroom die uiteindelijk door de luidsprekerkabels de weergevers bereikt...

 

Naar mijn idee is dit een behoorlijke downgrade. Ik kan me ook niet voorstellen dat de klank hier beter van wordt. Dus... bye bye Alpha 7.

Link to comment
Share on other sites

kweet niet wat voor luidsprekerkabels jij gebruikt maaaar..... de stroom die door die lullige snoertjes loopt waarmee je de C's hebt vastgezet is precies dezelfde stroom die uiteindelijk door de luidsprekerkabels de weergevers bereikt...

 

Naar mijn idee is dit een behoorlijke downgrade. Ik kan me ook niet voorstellen dat de klank hier beter van wordt. Dus... bye bye Alpha 7.

Volgens mij is het gemiddelde printspoor (waar die 'lullige draadjes' aan vast zitten bijvoorbeeld, maar ook de spoortjes naar de speakeruitgangen) een stuk dunner. En zeg nou zelf: hoeveel ampere trekt een beetje speaker nou op redelijk volume? RMS dan he, de pieken zullen misschien best hoog zijn...

Link to comment
Share on other sites

kweet niet wat voor luidsprekerkabels jij gebruikt maaaar..... de stroom die door die lullige snoertjes loopt waarmee je de C's hebt vastgezet is precies dezelfde stroom die uiteindelijk door de luidsprekerkabels de weergevers bereikt...

 

Naar mijn idee is dit een behoorlijke downgrade. Ik kan me ook niet voorstellen dat de klank hier beter van wordt. Dus... bye bye Alpha 7.

De "draadjes" komen uit schakelkabels voor plc's. Kunnen gewoon 300V hebben.

Maar misschien heb je gelijk. Ik ga eerst het resultaat eens kritisch beluisteren om dit te checken. :)

Link to comment
Share on other sites

Ik snap niet zo goed waarom je de oude elkos niet hebt laten zitten en die nieuwe elkos aan de onderkant hebt aangesloten.

Of 1 paar nieuwe op de orginele plek plus extra elkos op die "nieuwe" plek.

 

Groeten Simon

Simpel.

De oude zijn 7 jaar oud. Dus mooven ermee.

 

En de plaats?

Ik heb jouw optie overwogen, maar vond de mijne makkelijker.

Trouwens, nu het kappie er weer op zit ziet niemand het toch?

De looks zijn wel het laatste waar ik over ga zeuren.

 

Toch horen die elkos zo dicht mogenlijk bij de eind trappen te zitten.

Dat zijn de details die een apparaat groot kunnen maken.

Het zwakke punt van elkos is de inductie en de hoge weerstand bij hoge frequenties.

Je lange aansluitdraden maken die eigenschappen alleen maar ongunstiger.

De grotere capaciteit zal zijn effect hebben maar niet optimaal.

 

 

Effe eten

 

Groeten Simon

Link to comment
Share on other sites

De "draadjes" komen uit schakelkabels voor plc's. Kunnen gewoon 300V hebben.

Dit zegt meer over de isolatiewaarde van het kunststof... We hebben het wat de belasting beteft over stroom en niet het spanningsverschil...

 

Je had trouwens voor en na je soldeerwerkje even de rimpelspanning bij zware belasting (slibknot ofzoiets) kunnen bekijken met een scope.

Link to comment
Share on other sites

Ik snap niet zo goed waarom je de oude elkos niet hebt laten zitten en die nieuwe elkos aan de onderkant hebt aangesloten.

Of 1 paar nieuwe op de orginele plek plus extra elkos op die "nieuwe" plek.

 

Groeten Simon

Simpel.

De oude zijn 7 jaar oud. Dus mooven ermee.

 

En de plaats?

Ik heb jouw optie overwogen, maar vond de mijne makkelijker.

Trouwens, nu het kappie er weer op zit ziet niemand het toch?

De looks zijn wel het laatste waar ik over ga zeuren.

 

Toch horen die elkos zo dicht mogenlijk bij de eind trappen te zitten.

Dat zijn de details die een apparaat groot kunnen maken.

Het zwakke punt van elkos is de inductie en de hoge weerstand bij hoge frequenties.

Je lange aansluitdraden maken die eigenschappen alleen maar ongunstiger.

De grotere capaciteit zal zijn effect hebben maar niet optimaal.

 

 

Effe eten

 

Groeten Simon

Vervolg

 

Als je deze opstelling wil behouden en toch nog ietsje meer wil dan heb je nog wat opties.

 

Twist (met een boormachine) vier paar aansluitdraden. (> 1.5mm2)

Verbind iedere elko met zijn eigen draden met de aansluitingen van de oude locatie.

Wikkel de draden om de aansluitpootjes (vd elkos) voordat je ze vast soldeerd

Zet op die oude locatie nog een extra capaciteit 0,47uF of zo (zo'n dikke mkt of mkp)

 

Veel plezier met je modificatie

 

Groeten Simon

Link to comment
Share on other sites

Twist (met een boormachine) vier paar aansluitdraden. (> 1.5mm2)

Verbind iedere elko met zijn eigen draden met de aansluitingen van de oude locatie.

Wikkel de draden om de aansluitpootjes (vd elkos) voordat je ze vast soldeerd

Zet op die oude locatie nog een extra capaciteit 0,47uF of zo (zo'n dikke mkt of mkp)

 

Veel plezier met je modificatie

 

Groeten Simon

Dankje Simon.

Aan deze opbouwende kritiek heb ik tenminste iets.

 

Maar ik heb een paar vragen:

-De pootjes van de elco's zijn niet zo dik. Als ik daar dik koper omheen ga wikkelen ben ik bank dat er 1 afbreekt.

-Die extra capaciteit die je noemde, bedoel je daar een bipolaire elco mee? Zo een uit XO-filters? Ik heb nog wel wat Audyncaps liggen; 3,3 uF en 6,8uF. Maar wat doet die, relatief kleine, capaciteit dan?

Link to comment
Share on other sites

Twist (met een boormachine) vier paar aansluitdraden. (> 1.5mm2)

Verbind iedere elko met zijn eigen draden met de aansluitingen van de oude locatie.

Wikkel de draden om de aansluitpootjes (vd elkos) voordat je ze vast soldeerd

Zet op die oude locatie nog een extra capaciteit 0,47uF of zo  (zo'n dikke mkt of mkp)

 

Veel plezier met je modificatie

 

Groeten Simon

Dankje Simon.

Aan deze opbouwende kritiek heb ik tenminste iets.

 

Maar ik heb een paar vragen:

-De pootjes van de elco's zijn niet zo dik. Als ik daar dik koper omheen ga wikkelen ben ik bank dat er 1 afbreekt.

-Die extra capaciteit die je noemde, bedoel je daar een bipolaire elco mee? Zo een uit XO-filters? Ik heb nog wel wat Audyncaps liggen; 3,3 uF en 6,8uF. Maar wat doet die, relatief kleine, capaciteit dan?

Die elkos hebben "snap in" pootjes.

Die horen zichzelf vast te klemmen in een gat.

Die moeten dus wel mechanische kracht kunnen hebben.

(Ik denk niet dat jij die breekt met je vingers)

Maar ik doel op soepele draad, die wikkel je 1 keer om het pootje en trek je aan.

Dat kost niet zoveel kracht.

Maar je hebt toch een directere verbinding met de poot ipv via tin.

 

Ik doel op een film condensator niet een elko of bipolaire elko.

Die extra MKP/MKT doet een poging om de lange aansluit draden te compenseren.

Deze condensatoren hebben veel minder last van inductie en frequentie afhankelijke weerstand (esr) . En kunnen dus het subtiele werk overnemen van de lompe elkos.

De elkos zijn de energie buffer en de mkp's / mkt's voor de snelle stroom levering.

 

Groeten Simon

Link to comment
Share on other sites

Hoi Geerdie,

 

Ik zie m'n elco's weer eens :P . Zonder gekheid, Simon heeft een punt. De elco's moeten zo dicht moegelijk in de buurt geplaatst worden van de originele plaats. De heren ontwerpers van Arcam zijn niet dom en weten waar de dergelijke componenten moeten neerzetten. Zo te zien is er plek genoeg om ze boven de oorspronkelijke plek neer te leggen (2 boven de originele plek en 2 net voor de 3-polige connector die midden op de print zit.

Als ik zoiets zou aansluiten, dan enkel met massief koper. Installatiedraad van 2

Link to comment
Share on other sites

Het zwakke punt van elkos is de inductie en de hoge weerstand bij hoge frequenties.

Hoe bedoel je dit dan Simon? Inductie is toch een verschijnsel bij spoelen?!? En de impedantie wordt toch alleen maar lager naarmate de frequentie hoger wordt?!? Of doel je hier op de vergelijking elco versus normale condensator?

 

Verwar je spoelen met condensatoren of denk ik zo ingewikkeld als een spoel? :unsure:

 

En hoge frequenties heb je hier toch niet mee te maken. Het gaat hier toch om de afvlakelco's?!?! Naar mijn idee slechts een rimpelspanning van 50 Hz. Misschien bedoel je de harmonisen...

 

p.s. Dit is zeker niet betweterig bedoeld, al lijkt het wel zo als ik dit zelf terug lees... Ik ben oprecht nieuwsgierig, dit forum is immers een leuke manier om wat te leren, toch? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Het zwakke punt van elkos is de inductie en de hoge weerstand bij hoge frequenties.

Hoe bedoel je dit dan Simon? Inductie is toch een verschijnsel bij spoelen?!? En de impedantie wordt toch alleen maar lager naarmate de frequentie hoger wordt?!? Of doel je hier op de vergelijking elco versus normale condensator?

 

Verwar je spoelen met condensatoren of denk ik zo ingewikkeld als een spoel? :unsure:

 

En hoge frequenties heb je hier toch niet mee te maken. Het gaat hier toch om de afvlakelco's?!?! Naar mijn idee slechts een rimpelspanning van 50 Hz. Misschien bedoel je de harmonisen...

 

p.s. Dit is zeker niet betweterig bedoeld, al lijkt het wel zo als ik dit zelf terug lees... Ik ben oprecht nieuwsgierig, dit forum is immers een leuke manier om wat te leren, toch? :blink:

Euh

Ik bedoel ten opzichte van een gewone condensator heeft een elko meer inductie.

De constructie van een elko introduceert een extra inductie.

(inductie is iets wat alle componennten hebben, zij 't vaak verwaarloosbaar)

 

Alle frequenties die uit de versterker komen worden door de elkos geleverd.

Dus de elko moet ook 20KHz afleveren!

 

Groetjes Simon

 

ps

ik moet nog effe een vervanging schema van een elko opsnorren

En werken (ik heb me verslapen :( )

Link to comment
Share on other sites

De constructie van een elko introduceert een extra inductie.

(inductie is iets wat alle componennten hebben, zij 't vaak verwaarloosbaar)

 

Alle frequenties die uit de versterker komen worden door de elkos geleverd.

Dus de elko moet ook 20KHz afleveren!

 

Groetjes Simon

 

ps

ik moet nog effe een vervanging schema van een elko opsnorren

En werken (ik heb me verslapen :( )

Nou, je mag je wel verslapen hebben maar het antwoord is helder! Je bent nu vast goed uitgerust. :D

 

En inderdaad, de geleverde signalen aan de uitgangen komt tenslotte vanuit de voeding. Jeetje, ik voel me een rijk mens. Weer wat geleerd!

 

Simon, Hulde!

Link to comment
Share on other sites

En de laadstromen voor die elco's zijn een 100Hz impulstrein met heel hoge amplitude en lage pulsbreedte. Die stromen wil je echt niet via lange draden doorheen heel de versterker laten lopen, want dat straalt vrolijk in het rond.

 

 

Alle condensatoren hebben een L en een R component. Als je condensatoren met elkaar combineert, krijg je al snel een RLC keten, en met een beetje pech een fijne resonantie in het hoorbare gebied. Zomaar filmcondensatoren in het rond strooien is daarom geen goed idee. En daarbij, een 1uF film heeft nog altijd meer impedantie bij 20kHz dan een goede 10000uF elco.

 

Meten is nuttig.

Link to comment
Share on other sites

De constructie van een elko introduceert een extra inductie.

(inductie is iets wat alle componennten hebben, zij 't vaak verwaarloosbaar)

 

Alle frequenties die uit de versterker komen worden door de elkos geleverd.

Dus de elko moet ook 20KHz afleveren!

 

Groetjes Simon

 

ps

ik moet nog effe een vervanging schema van een elko opsnorren

En werken (ik heb me verslapen :( )

Nou, je mag je wel verslapen hebben maar het antwoord is helder! Je bent nu vast goed uitgerust. :D

 

En inderdaad, de geleverde signalen aan de uitgangen komt tenslotte vanuit de voeding. Jeetje, ik voel me een rijk mens. Weer wat geleerd!

 

Simon, Hulde!

:D

 

elko.GIF

 

Dit is hoe een elko er elektronisch uitziet.

De spoel is dusdanig groot dat op een gegeven moment de Capaciteit niets meer doet en de elko als pure spoel functioneerd.

Dit is echter pas bij hoge frequenties (>> 100Khz)

Bij 50hz doet de spoel weer niet mee.

Maar bij 20Khz krijg je een mix van de L en C

 

Groeten Simon

Link to comment
Share on other sites

Dit is hoe een elko er elektronisch uitziet.

De spoel is dusdanig groot dat op een gegeven moment de Capaciteit niets meer doet en de elko als pure spoel functioneerd.

Dit is echter pas bij hoge frequenties (>> 100Khz)

Bij 50hz doet de spoel weer niet mee.

Maar bij 20Khz krijg je een mix van de L en C

Lage frequenties geen probleem dus... Ik stel voor op deze Arcam slechts muziek ten gehore te brengen van Barry White en Morphine.

Link to comment
Share on other sites

En de laadstromen voor die elco's zijn een 100Hz impulstrein met heel hoge amplitude en lage pulsbreedte. Die stromen wil je echt niet via lange draden doorheen heel de versterker laten lopen, want dat straalt vrolijk in het rond.

 

 

Alle condensatoren hebben een L en een R component. Als je condensatoren met elkaar combineert, krijg je al snel een RLC keten, en met een beetje pech een fijne resonantie in het hoorbare gebied. Zomaar filmcondensatoren in het rond strooien is daarom geen goed idee. En daarbij, een 1uF film heeft nog altijd meer impedantie bij 20kHz dan een goede 10000uF elco.

 

Meten is nuttig.

Die straling van die laadpulsen is een sterk punt.

 

Misschien moet je idd niet overeal Ctjes plaatsen.

en misschien is een film condensator ook niet zo'n goed idee.

Misschien is een multilayer een betere optie.

 

Meten is voor rene geen optie.

Maar luisteren kan natuurlijk ook.

 

Groetjes Simon

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...