Jump to content

modificatie marantz cd 80, hulp gevraagd

franksch
 Share

Recommended Posts

Ik sinds kort in het bezit van een cd 80, hij klinkt prima, nu heb ik wat engelse sites gelezen over het modificeren van cd spelers.

Kan iemand mij vertellen of dit zinvol (hoorbaar) is en wat hiervoor specifiek voor de cd 80 moet gebeuren en wat dit ongeveer gaat kosten.

Groet Frank

Ik sinds kort in het bezit van een cd 80, hij klinkt prima, nu heb ik wat engelse sites gelezen over het modificeren van cd spelers.

Kan iemand mij vertellen of dit zinvol (hoorbaar) is en wat hiervoor specifiek voor de cd 80 moet gebeuren en wat dit ongeveer gaat kosten.

Groet Frank

Het kan simpel en dan kost het niks, of goed en dan is de sky the limit. Het ligt eraan wat je wilt. Je kunt beginnen met de bekende mute-transtistortweak. Die kost niks. Daarna gaat het geld kosten.

Zo kun je de klok vervangen, de uitgangstrap aanpakken, de voeding verbeteren of zelfs compleet vervangen enz. :rolleyes:

Hoorbaar verschil heb je bij alle tweaks. De mate waarop je het verschil erkt, verschilt per tweak. En hou er ook rekening mee dat de ultime dure modificatie eigenlijk relatief het minste oplevert als je alle eerdere mogelijkgheden al hebt uitgevoerd

Is een beetje een lastige uitleg, maar zie het zo. Je hebt een setje van

:) Er zitten bij de CD-80 twee uitgangsrelais's op die door twee BC638 pnp-torretjes worden geschakeld.Een voor de vaste en de andere voor de variabele uitgang.Deze worden ook aangestuurd als er een te hoge dc- offsetspanning op de uitgang dreigt te staan.De CD-80 heeft geen uitgangscondensators in de signaalweg, hij is dc gekoppeld.Torretjes losknippen ,geen geluid meer :D Relais kontakten overbruggen kan, maar is niet aan te raden. ;)

Zo zie je dat Marantz dus toch ooit uitgangsrelais heeft gebruikt. Ik kwam ze iig niet tegen in de CD17. Daar zaten weer die verrekte mute-torren in. :rolleyes:;)

Ik weet niet hoe het bij de nieuwere cd-spelers zit, maar bij de nieuwere versterkers (iig de mijne) werkt het ook met relais. Je hoort ze klikken, zodra je op mute drukt (op de AB). De ingangen worden trouwens ook met relais geschakeld...

Bij de CD 80 dus niet nodig maar wel het vermelden waard waar deze wel inzit namelijk de dc ontkoppelcondensator welke in heel veel andere spelers wel zit.

Doorgaans niet veel soeps en vervanging door een mkp of een ander goed type condensator(mijn voorkeur gaat nog steeds uit naar kpsn condensatoren)zal een enorme verbetering kunnen betekenen.

Misschien dat je bij de CD80 wat aan de op amps kan doen in de anloge output betere opamps zijn niet duur en ook hierbij kunnen verbeteringen optreden.

Als ik het zo lees hoe de speler is gebouwd dan zou ik er helemaal niets aan doen.