Linus-1 Posted 23 april 2005 Report Share Posted 23 april 2005 Rekening houdend met de wensen van mijn vriendin (als ze maar niet te groot zijn / als ze maar niet op van die lelijke standaards komen te staan). Kwam ik al surfend op het internet de speakers van Monitor Audio tegen. Hiervan vallen de types Silver S5 en S6 binnen mijn budget. Ik heb er enkele prima reviews van gelezen. Voor wat betreft het plaatsen ben ik enigszins beperkt nl. 30 cm van achterwand en 40 cm van de zijwand. Aangezien er in mijn buurt niet al te veel (geen) dealers van het merk zijn wil ik jullie vragen wat jullie ervaringen met deze speakers zijn. Is de S6 in mijn geval aan te raden of liever de iets bescheiden er S5, vooral ivm. het plaatsen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Freshfighter Posted 23 april 2005 Report Share Posted 23 april 2005 Ik heb de Monitor Audio S1's in mijn bezit en ik ben er zeer tevreden over. Ze hebben meer dan deftige basrespons voor zulke kleine speakers en geven vooral een mooi afgelijnde en gedetailleerde bas weer. Deze gedetailleerde sound is evengoed aanwezig in de midrange en treble. Ze hebben wel een redelijk lange inspeeltijd nodig (100 uur). Bi-wiren geeft bij deze speakers duidelijke voordelen en is aan te raden. Combineer ze ook met een warme versterker (bvb NAD), om enige schrilheid te vermijden. Qua plaatsing: ze houden wel van wat plaats achter hun, mijn S1's moeten toch min 20 cm van de muur staan. Ik zou wel opletten als je een redelijke kale kamer hebt en/of heel veel glas. Die metalen tweeters kunnen dan wel behoorlijk schel zijn. Mijn kamer hangt vol muurbekleding, kamerbreed tapijt, zetels etc en dan klinken ze gewoon fantastisch. Dus om mijn ervaringen met de S1's samen te vatten: uitstekende speakers voor het geld, maar zijn wel gevoelig aan akoestische problemen en imperfecties (zie hierboven). Nog een opmerking: Monitor Audio heeft ook een nieuwe splinternieuwe Silver lijn, de RS reeks, parallel naast de S-reeks. Hier is de S reeks verder getuned en is misschien ook het overwegen waard! http://www.monitoraudio.co.uk/products/sil...eries/index.htm http://www.monitoraudio.co.uk/products/sil...eries/index.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linus-1 Posted 23 april 2005 Author Report Share Posted 23 april 2005 Ik merk dat je enthousiast bent over dit merk. Thuis uitproberen als "final test" lijkt me echter geen overbodige luxe als ik het zo lees. Ik ga ze aan een Marantz PM-80 versterker hangen. Dacht dat die er qua karakteristiek wel bij zou passen. Vwb. het bi wiren doe je dat zelf ook ? Welke kabel ? Hoe kan de kabel bij deze speakers aangesloten worden ? Gewoon kale kabel, spade of banaan ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Freshfighter Posted 23 april 2005 Report Share Posted 23 april 2005 Ik heb zelf idd biwire. Gewoon men single-wire koperen kabels (2.5 mm "van de rol") doorgeknipt en naar de versterker (die trouwens geen biwire terminals heeft), dus het was wel proppen om de 2 draden erin te krijgen. Ik gebruik gewoon kale kabel. Banaanstekkers zijn denk ik ook mogelijk. Op hifi.nl staat een artikel hoe je moet doen, is heel simpel! Maar ik ben dus zeer zeker tevreden met men MA's. Alleen op gebied van akoestiek en ook plaatsing zijn ze echt wel zeer gevoelig. Ik heb toch een maand nodig gehad om de optimale positie voor de speakers te vinden!! Maar eens je dit hebt gevonden, is het genieten! Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 23 april 2005 Report Share Posted 23 april 2005 nad warm???????????????????????????????? Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 23 april 2005 Report Share Posted 23 april 2005 nad warm???????????????????????????????? ja Link to comment Share on other sites More sharing options...
Freshfighter Posted 23 april 2005 Report Share Posted 23 april 2005 Ik heb zelf geen NAD, en kheb hun amps ook nog niet beluisterd, maar algemeen lees je toch NAD een over het algemeen warme klank heeft. Misschien niet zo "heet" als een HK, maar toch warm genoeg. Of heb ikhet verkeerd. Bon, warm of niet warm, NAD is heb ik al vele malen gehoord een behoorlijk goede combinatie met Monitor Audio. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 23 april 2005 Report Share Posted 23 april 2005 Ik vind NAD ook warm klinken. Mij een beetje te warm zelfs, al zullen er wel speakers zijn waarop het wel heel mooi klinkt. Dynamisch klinken ze wel goed iig. En gedetailleerd ook. Maar m.i. te warm dus. Marantz klinkt wat minder warm vind ik. Tenminste, de Marantz die ik heb (PM7000) klinkt minder warm dan de NAD C350 van m'n vader. Ook wat minder gedetailleerd, maar dat neem ik dan maar voor lief. Wellicht dat Marantz ook wel combineert met Monitor Audio... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linus-1 Posted 23 april 2005 Author Report Share Posted 23 april 2005 Ik heb een Marantz PM-80 die ik meestal class A draai. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 24 april 2005 Report Share Posted 24 april 2005 nad is analystisch. marantz is een warm klinkend product.......... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linus-1 Posted 24 april 2005 Author Report Share Posted 24 april 2005 Hoi Joopus, ik zie dat je Monitor Audio LS kabel gebruikt. Bewuste keuze ? Ben je er tevreden over ? waar heb je hem gekocht ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
MJ_OK Posted 24 april 2005 Report Share Posted 24 april 2005 Hallo, De verschillen tussen de 'oude' silver serie en de 'nieuwe' SR serie zijn groot. Van de boekenplankluidspreker tot de grootste luidspreker klinken ze allemaal beter. Het verschil tussen de S1 en de SR1 is het grootst, naarmate je hoger in de serie komt worden de verschillen kleiner. De S8 en de SR8 zijn aan elkaar gewaagd, al is het zo de de SR8 een veel betere laagweergave heeft die minder ruimtegevoelig is als zijn voorganger. De nieuwe SR serie is een klein beetje uitgekleed, een aantal modellen zijn komen te vervallen. Een SR5 is er niet, en ook niet de SR10. De combinatie met NAD zal prima gaan, ook Marantz is een optie. Ik heb ze zelf beluisterd op Roksan apparatuur. De S serie loopt nu uit, en de nieuwe SR serie zal langzaam beschikbaar worden. grtn mj Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linus-1 Posted 24 april 2005 Author Report Share Posted 24 april 2005 Vwb. plaatsing is de S5 echter voor mij een perfekte speaker. Zeer bescheiden qua afmetingen. De S6 is toch weer een stuk dieper. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 24 april 2005 Report Share Posted 24 april 2005 Hoi Joopus, ik zie dat je Monitor Audio LS kabel gebruikt. Bewuste keuze ? Ben je er tevreden over ? waar heb je hem gekocht ? nee geen bewuste keuze............................ jesper handsted had nog een meter of 6 over , aan gezien ik toch een 6mm kabel zocht heb ik het meegenomen en nooit meer teruggebracht. het geluid is te omschrijven als rond, warm, en een beetje wollig. prima eigenschappen in mijn oren dus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 24 april 2005 Report Share Posted 24 april 2005 ik vind m.a. sowieso een prima product in z,n geheel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
to4ho Posted 25 april 2005 Report Share Posted 25 april 2005 Als de speakers niet te groot mogen zijn maar je wilt toch een groots geluid dan kan je denk ik niet beter af zijn dan met de s6. Wat vaak mist bij wat kleinere luidsprekers is de diepte van de bas maar die loopt bij de s6 prima lekker laag door indanks het kleine formaat. Ben van het weekeind ook nog wat gaan beluisteren en was erg onder de indruk van de Dali concept 6 en is maar 249 euro (heb ze niet kunnen vergelijken met de s6) ze kunnen de vergelijking makkelijk aan met luidsprekers van dubbel hun prijs maar zijn wel een fractie groter dan de s6. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linus-1 Posted 25 april 2005 Author Report Share Posted 25 april 2005 Ik heb eindelijk een zaak gevonden die zowel S5 als S6 heeft staan. Binnenkort ga ik ze beide beluisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linus-1 Posted 26 april 2005 Author Report Share Posted 26 april 2005 Ik heb nog contact met de NL importeur gehad. De S gaat op termijn verdwijnen en wordt volledig door de RS vervangen. Er schijnt ook een RS5 op stapel te staan (over 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mountain B Posted 27 april 2005 Report Share Posted 27 april 2005 Hoi Linus Wellicht dat je in jouw zoektocht naar de S of SR serie een model uit de oudere Studio serie, bijv. de Studio 20 SE, kan kijken. Sporadisch zijn ze nog wel te vinden. Deze lijn is opgevolgd door de Reference. Alhoewel ik betwijfel ik of de Reference de Studio lijn overtreft. Persoonlijk vind ik van alle Monitor Audio speakers de Studio 2 SE (monitor) en de Studio 20 SE de beste speakers die ze ooit hebben gebouwd. Bij www.wenwaudio.nl staat een gebruikte set Studio 20 SE te koop. Ik weet niet of het prijstechnisch binnen jouw buget valt. Maar het is zeker de moeite waarde om het in overweging te nemen en ik denk dat het met de PM-80 een mooie combinatie is. Gr. TC Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linus-1 Posted 27 april 2005 Author Report Share Posted 27 april 2005 Haha, toch net even buiten budget helaas. Bedankt voor de tip. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts