Jump to content

Electrocompaniet ECI-1

Guest Hubertinus
 Share

Recommended Posts

Guest Hubertinus

s-eci1.jpgWie kan mij iets vertellen over de Electrocompaniet ECI-1 versterker? Bijvoorbeeld technische specifikaties etc. Wie heeft er eventueel een test of weet waar die te vinden is op het internet?

Hubertinus

ik heb geen ECI-1 en ken m niet. Ik heb wel een AW250.

geweldig. beetje kapot geweest, en laten renoveren. de reparateur vond het de beste versterker die hij in huis had gehad.

EC heeft als kenmerk een vol warm geluid met strakke bas en frisse hoge tonen, mits de bron goed is. meters diep, geluid achter de zitplaats, hoogte. en grip op de luidsprekers.

einde reclame :P

groet

Guest Hubertinus

Hij wordt flink warm, dat heb ik al gemerkt. Gisteren een uur of 10 laten aanstaan en dan loopt de temperatuur op. Ik ben hem nog aan het testen. Maar hij klinkt erg goed. Ik zal binnen 2 weken een besluit nemen of ik hem hou.

Hubertinus

laat m continu aanstaan:

- alleen dan krijg je m echt volledig op klank, echt opwarmen duurt weken (van continu aan laten staan dus)

- telkens opwarmen naar deze temperatuur en weer afkoelen levert meer slijtage (thermische stress noemen ze het?) op dan aan laten staan.

groet

ikke wel.

voor je echt eindresultaat hebt nadat ie wat langer uit geweest is. probeer het eens, of je het hoort.

ik hoor het in ieder geval bij mijn versterker, en vreemd genoeg heb ik met mijn huidige tuner al 3 maal de ervaring gehad dat dat ding een maand nodig heeft voor het ding tranen trekt (nb: bouwjaar 1986 dus ingespeeld zal ie wel zijn inmiddels).

groet

Het zal weg als jij het zegt, maar ik kan me gewoon niet voorstellen waarom dat zo zou zijn. Enige uren okee, maar weken.. Ik zou er niet blij van worden in ieder geval.

Oh ja, ik heb zelf wel de ervaring dat het na een uur of zo ietjes kan uitmaken, daarna niet meer.

Ik heb dezelfde ervaring als CGM. Bovendien, een klasse A-versterker wordt vrij snel warm. Er is geen enkele reden om te denken dat een versterker meer dan een uur nodig heeft om goed op te warmen. Op een gegeven moment bereikt ie gewoon een evenwicht met de omgevingstemperatuur en dan zal ie niet verder stijgen in temperatuur. Tenzij de omgevingstemperatuur hoger wordt natuurlijk (wat natuurlijk kan gebeuren met zo'n klasse A-versterker in je kamer)...

laat m continu aanstaan:

- alleen dan krijg je m echt volledig op klank, echt opwarmen duurt weken (van continu aan laten staan dus)

- telkens opwarmen naar deze temperatuur en weer afkoelen levert meer slijtage (thermische stress noemen ze het?) op dan aan laten staan.

groet

Hoi Robx,

Ik heb dus ook een AW250DMB, ik zet hem wel als ik echt wil luisteren zo vroeg mogelijk aan, kan dus vari

goedemorgen,

eens dat je in de eerste vier uur de grote veranderingen hoort. na langere tijd is het vooral dat ie transparanter wordt, meer detail en nuance. na langere tijd komt de kwaliteit dat ie het geluid letterlijk in de hele kamer projecteert (dus instrumenten die om je heen klinken, en niet alleen als de opname technicus zit te spelen met Q-sound). Je zou kunnen zeggen dat het geluid extravert wordt, er uit komt.

ja die 230 watt .... ik kreeg eens een brief van het energiebedrijf of ik een energie-scan wilde .... nou nee, want ik weet wat er mis is in huis :D

mijne heeft van 1988 af continu aangestaan en ging in 2004 kapot. gelukkig vond ik een doorzetter die m na veel tegenslag repareerde, en nu is ie beter dan ie was (n

mijne heeft van 1988 af continu aangestaan en ging in 2004 kapot.

Ik weet niet hoe oud die van mij is, is misschien wel 4de hands of zo..... Ik hoop wel, dat ie nog heel lang meegaat! Geweldig apparaat! :rolleyes::rolleyes::D:D

probeer het gewoon een keer.

Ga ik zeker doen. Laat jij dan ook je voorversterker en/of andere apparaten aanstaan (in verband met de inschakelspanning die erin knalt?) :ph34r::ph34r::ph34r:

Groeten,

Ren

ja inderdaad, alles staat altijd aan.

De AW250 maakt inderdaad van inschakelklikken soms hele grote klappen, dat krijg je met zoveel praktisch onbeveiligd vermogen :o

jouw serie van de AW250 is trouwens duurzamer dan mijne. Mijn serie (eind tachtiger jaren) kende veel problemen. Als die eenmaal kapot was was reparatie puur geluk. Die van jou moet een stuk langer leven en niet zo lastig te repareren zijn als ....

zoals ik ergens boven al beschreef: bijvoorbeeld mijn tuner die tussentijds wel eens uit geweest is, heeft ook weken nodig voor het 'ik ben er weer' gevoel er is. dus alles aan.

ik denk dat je nog verbaasd zal staan als het eenmaal een paar weken continu aan is.

groet

jouw serie van de AW250 is trouwens duurzamer dan mijne. Mijn serie (eind tachtiger jaren) kende veel problemen. Als die eenmaal kapot was was reparatie puur geluk. Die van jou moet een stuk langer leven en niet zo lastig te repareren zijn als ....

Hoi Rob,

Geef mij effe het bouwjaar van die van mij......

hm .... vroeger stond er een overzicht op de site van types en jaar van introductie .... dat is weg.

maar ik weet wel dat ze nog in de aw250 serie de problemen onder de knie hebben gekregen.

eerste helft jaren negentig kwam de aw250dmb

groet.

Guest Hubertinus

Robx,

Was in die ECI serie alles onder controle? Die ECI-1 is gebouwd van 1991 tot en met 1999 heeft Electrocompaniet mij gemaild. Ik heb nog wat aanvullende vragen gesteld maar er nog geen antwoord op. Ik ben nog niet helemaal overtuigd door de versterker.

Hubertinus

ja naar wat ik begrepen heb van de reparateur van mijn AW250 (rody mulder, die wel eens adverteert op hifi.nl), na overleg met fabrikant en importeur (Durob) ging het om de exemplaren uit de jaren tachtig die problemen vertoonden.

Het probleem was overigens dat de versterkers instabiel waren, oscillaties etc. ieder exemplaar werd dan handmatig gemodificeerd tot het bleef werken. bij reparatie is de kans dan groot dat de boel weer uit balans is, en doordat iedere beveiliging ontbreekt op de aw250 gaat het ding dan pronto weer in rook op.

staat tegenover dat deze versterkers erg fijn klinken. rody mulder wilde na reparatie van de mijne meteen een oude aw250 proberen te kopen.

en als zo'n ding ooit kapot gaat: er is dus iemand die weet hoe je het weer aan de gang krijgt ...

groet

Guest Hubertinus

Robx, bedankt voor het antwoord. Ik wacht ook nog even de antwoorden van Electrocompaniet af. Zoals gezegd: ik twijfel nog.

Hubertinus

Guest Hubertinus

Ik blijf twijfelen. Twijfel ik morgen nog dan gaat de Electrocompaniet terug en zal hij niet bij mij gaan spelen. Ik twijfel onder andere over de ouderdom van het apparaat. Ze zijn tussen 91 en 99 gemaakt. De verkoper zegt dat hij 7 jaar oud is. Dat betekent dat hij van 1998 moet zijn.

Volgens Electrocompaniet heeft de eerste reeks zwarte bedieningsknoppen en de tweede reeks gouden bedieningsknoppen. Als ik er even van uitga dat die periode van 8 jaar in 2 periodes van 4 jaar opgesplitst kan worden, dan kan die versterker nooit 7 jaar oud zijn, maar minimaal 10 jaar.

Ik heb Electrocompaniet naar het laatste produktiejaar van de versie met de zwarte knoppen gevraagd, maar nog geen antwoord.

Bovendien is het serienummer verdwenen, anders had ik dat aan de fabrikant kunnen doorgeven.

Hoogstwaarschijnlijk dus geen Noor in huis.

Hubertinus

Guest Hubertinus

Op mijn eerste mailtje begin van deze week wel. Maar op een tweede mailtje met aanvullende vragen nog niet.

Hubertinus

Het merk EC is overgenomen en dus voortgezet, en deel van de technische staf is ook behouden gebleven. dus het merk leeft nog. Zie de website.

Grote ambities, maar ik heb nog geen nieuwe dingen gezien.

groet

Het merk EC is overgenomen en dus voortgezet, en deel van de technische staf is ook behouden gebleven. dus het merk leeft nog. Zie de website.

Grote ambities, maar ik heb nog geen nieuwe dingen gezien.

groet

Ik heb ze nog niet in eene winkel gezien, maar er zijn een aantal producten aangekondigt , inclusief foto's. EC heeft altijd iets gehad van heel lang ropen dat er iets aankomt voordat er echt iets komt. Hopelijk wat beter onder nieuwe management. ;)