Jump to content

dvd a

joopus
 Share

Recommended Posts

ik heb gelezen dat deze speler het over gaat nemen van de cd speler.

of dat werkelijk zo is weet niemand natuurlijk.

als ik de gegevens over deze speler lees ben ik best wel enthousiast over dit product, ook omdat het aardig te betalen is, zeg maar budget vriendelijk. :D

zijn er mensen met ervaringen :rolleyes: hiermee?????

Nou, ik heb er ook nog geen ervaring mee. Heb zelfs nog geen eens een DVD-A gehoord. Wel al veel over gelezen. Van wat ik begrijp staan de overlevingskansen gunstiger op dit moment dan de SACD.

Of het de 'gewone cd' echt over zal nemen, tja. Het is in ieder geval een tijdelijk alternatief, net als de SACD als je perse op dit moment een wat betere geluidskwaliteit wilt hebben, stereo of multikanaals...

NAD bijvoorbeeld heeft recentelijk duidelijk voor DVD-A gekozen en zal nooit met een SACD speler komen. Andere merken zijn wel met een dvd speler gekomen met ondersteuning voor allebei.

Maar, ondertussen wordt ook al aangenomen dat in de aankomende jaren het nieuwe dvd formaat blu-ray geheel de huidige dvd speler gaat vervangen blu-ray. Wat dit gaat beteken voor muziek is duidelijk. Met een opslagcapaciteit tot 50 gig is een dramatische verbetering mogelijk. Hoe dit er allemaal gaat uitzien is nog onduidelijk. Blu-ray spelers kunnen in ieder geval wel 'backwards compatible' gemaakt worden als de fabrikanten daar voor kiezen. Dus als je toe bent aan een nieuwe dvd speler en je wilt eens proeven aan deze huidige ontwikkelingen, is het mischien wel aardig om er een te kopen die DVD-A en/of SACD ondersteund. Dan kan je daar alvast van genieten tot de tijd dat blu-ray spelers betaalbaar worden...

Met een opslagcapaciteit tot 50 gig is een dramatische verbetering mogelijk

Dat gaat natuurlijk ook weer meer kosten.

Ik heb 2 DVD-A's, 8 SACD's en 1000 andere geluidsdragers. Geen verhouding natuurlijk. De pest van de DVD-A's vind ik dat die krengen a) hartstikke duur zijn (net als SACD's) en je nauwelijks kwaliteitsverbetering hebt (IMHO), B) dat ze automatisch in multikanaals mode starten (dat heb ik niet en wil ik niet) en c) dat je ze dus in eerste instantie via je TV scherm moet bedienen.

hmmm, dat is inderdaad erg onhandig. ik zou inderdaad ook graag willen dat, er van uitgaande dat ik dvd-a zou kunnen afspelen, als ik een dvd-a disc in de lade doe, ik ook gewoon meteen de stereo weergave wil. mischien weet iemand of er spelers zijn waarbij je dat kan instellen, dat moet toch wel mogelijk zijn.

overigens valt de prijs van de discs mee als je ze in amerika bestelt. daar liggen de prijzen rond de 15 a 20 dollar in tegenstelling tot hier rond de E25. reken uit je winst..! :blink:

DVD-A en SACD? ik weet het niet ik krijg sterk het idee dat geen van beide het gaat worden. DVD-A is bij de meeste winkels niet of nauwelijks te krijgen en SACD is maar een beetje beter te vinden.

Ik weet wel dat ik er niet aan begin, ik heb een paar jaar terug een DV-6200 van Marantz gekocht en die speelt HDCD dat was mooi mee genomen dacht ik en wat denk je ik heb tot nu toe 2 HDCD`s en die klinken nog beter in de CD-6000 KI ook.

Bij de Videotheek zeiden ze al dat er over 1a2 jaar alleen nog Bleu Ray en SDVD te krijgen is, zij denken dat de consument gedwongen kan worden om 1 van beide systemen te kopen :( maar dat dachten de fabrikanten toch met SACD en DVD-A ook, en wat hoor je er nu nog van? :(

Het lijkt mij dat als de fabrikanten succes willen behalen met een nieuw formaat, ze beter de handen ineen kunnen slaan en samen 1 formaat op de markt brengen en niet zoals het nu steeds gebeurt 2 of 3 formaten tegelijk lanceren. Maar ja iedereen wil natuurlijk de uitvinder zijn van het systeem/formaat dat het gaat maken, maar wat hebben wij als consument daar aan? helemaal niks. Je blijft nieuwe apparaten kopen <_<

Marcel

Pff,je bent weer eens traag Joop.

(te druk met one liners).

Wat het gaat worden?

Zoek het maar in iets met compressie.

'a' gaat het volhouden door de kombi met normaal DVD,

Waarschijnlijk dus de enige intressante in de toekomst (tegen die tijd zal er wel een super compressie soort zijn die echt niet van echt te onderschijden is).

Psies, ik denk dat DVD-A het gaat volhouden. Dat marcel nog zo weinig HDCD's heeft is gek want ik heb sinds 4 weken de NAD 542 en heb in die 4 weken al 20 HDCD's op de kop getikt. HDCD mag in het westen niet echt doorgebroken zijn maar is in Azie razend populair en de nieuwste titels worden daar nof steeds op HDCD uitgebracht. Sterker nog. Ze worden als HDCD/DSD uitgebracht. Jawel, als hybride SACD/HDCD, je leest het goed. Type maar eens HDCD in in Ebay en haal je spaarcenten maar van de bank... Particulieren kopen ze daar in de winkel en zetten ze voor HDCD liefhebber op Ebay voor gemiddeld 9 dollar per stuk! Overigens heb ik er ook al een stel op CDuniverse besteld waar er een aparte rubriek voor HDCD is. Samen met Joop hebben we de gewone versie van Norah Jones 'feels like home' en de HDCD versie geprobeerd en het verschil was na 1 seconde hoorbaar. Overigens is het niet gek dat een HDCD beter kan klinken op een 'normale' cd speler dan op een 'hdcd-speler'. De Marantz 6100 KI is algemeen van bekend dat dat een fantastische cd speler is. De DV6200 ken ik niet. Maar stel dat dat een flut speler is ook al kan het HDCD decoderen hoeft het niet beter te klinken. Dat komt omdat gewone cd spelers ook al nut hebben van een HDCD. De mastertape wordt namelijk geremasterd op 20/24 bit en op een goede installatie moet dat hoorbaar zijn...

Ondertussen heb ik gewoon de nieuwste U2, Coldplay, Ray Charles, Norah Jones, Rammstein etc al op HDCD en heb er veel plezier van...

Over blu-ray. Ik heb begrepen dat daar muziek 'ongecomprimeerd op kan', maar ik kan het mis hebben...

Nou een flutspeler is het niet, mag je ook niet verwachten voor 700 euro. ;) Ik heb al aardig wat muziekDVD`s en dat is echt wel genieten, alleen HDCD`s speelt de CD-6000 KI gewoon mooier af. :rolleyes:

Maar ik heb dus nog maar zo weinig HDCD`s omdat het aanbod ontzettend laag is bij de meeste CDwinkels en alles staat doorelkaar dus moet je echt zoeken naar de HDCD`s.

Als ze nou een appart rek hadden voor HDCD net als ze hebben voor SACD dan had ik er vast wel meer, ik denk er eigenlijk ook nooit aan om ze appart te bestellen.

Ik vind het jammer dat na zoveel jaar dit soort formaten nog steeds niet de nieuwe standaard is, ik heb ook een paar XRCD`s die klinken ook erg goed maar ook die zijn schaars in de meeste winkels. :(

Marcel

Ja, je moet niet in Nederland zijn voor HDCD's. Als je er hier in de winkel om vraagt weten ze niet eens wat het is. Trouwens, vaak wordt het niet eens op de cd vermeld. Sommige artiesten willen gewoon standaard hun muziek op HDCD zoals Elvis Costello. Het is de platenmaatschappij die daar dan helemaal geen aandacht aan besteed op de cd hoes of in de commercie om het product heen. Heel vreemd. Nee, je moet ze gewoon online bestellen bij eerder genoemde sites, dan kom je een eind. Maar, een kleine kantnoot. HDCD hoeft sowieso niet per definitie beter te zijn. Het gaat uiteindelijk om de technicus die de remaster doet. Als een toptechnicus met veel gevoel voor muziek een cd remastered en er wordt een 'gewone' cd van gefikt dan heb je een betere cd dan als iemand klakkeloos de mastertape door een 20/24 bits converter donderd. Mischien heb je dan iets meer dynamiek maar dat is het dan. Beide zijn nodig voor een fantastisch klinkende cd.

Om toch nog even terug te komen op DVD-A, want daar gaat dit draadje uiteindelijk over. Die zijn online ook goed verkrijgbaar. Ook weer bij CDuniverse maar ook bij High Fidelity discs via deze site. Beide hebben ze een apparte button daarvoor. Of bij amazon.com dan. Daar hebben ze linsonder zelfs een button met 'NEW - DVD-A' met allerlei titels, alsof het net uitgevonden is. Dat is niet zo. In de US begint DVD-A nu pas populair te worden. En, zoals eerder gezegd, niet voor niets... Het heeft alleen een beetje tijd nodig.

Maar voorlopig heb ik veel plezier van mijn NAD 542 met HDCD.

Joop, je moet weer snel komen luisteren naar m'n nieuwste aanwinst! Potje bier, uurtje luisteren en je bent voor de aankomende week betoverd! :D

Ik weet zeker dat net als toen je de HDCD van Natalie Merchant kwam luisteren dat je deze ook accuut wil HEBBEN!!! :lol::lol::lol:

Maar ik heb dus nog maar zo weinig HDCD`s omdat het aanbod ontzettend laag is bij de meeste CDwinkels en alles staat doorelkaar dus moet je echt zoeken naar de HDCD`s.

Koop je een cd omdat er HDCD op staat of omdat de muziek je aanspreekt?

Ik koop gewoon wat ik leuk vind natuurlijk of het nu CD/HDCD/XRCD of SACD of Vinyl is, maar ik bedoel dat wanneer je een apparaat hebt voor een bepaald formaat wil je toch ook dat het bij de plaatselijke cdwinkel te koop is.

En dan moet het niet alleen via internet te vinden zijn.

En als het echt zo is dat het er vaak niet eens op staat of het een HDCD is, dan heb ik er vast nog wel meer :unsure: maar hoe kom ik daar achter? :confused:

Marcel

Ik koop gewoon wat ik leuk vind natuurlijk of het nu CD/HDCD/XRCD of SACD of Vinyl is, maar ik bedoel dat wanneer je een apparaat hebt voor een bepaald formaat wil je toch ook dat het bij de plaatselijke cdwinkel te koop is.

En als het echt zo is dat het er vaak niet eens op staat of het een HDCD is, dan heb ik er vast nog wel meer :unsure: maar hoe kom ik daar achter? :confused:

Marcel

De speler geeft dat aan waarschijnlijk. De NAD van m'n ouders doet dat iig wel. Ik zie zelden het rode LEDje branden trouwens, dus zoveel HDCD's zijn er kennelijk niet...

Trouwens, als jij alleen maar muziek koopt bij een van de plaatselijke winkels, dan heb je niet zoveel keuze... :rolleyes:

Marcel

De speler geeft dat aan waarschijnlijk. De NAD van m'n ouders doet dat iig wel. Ik zie zelden het rode LEDje branden trouwens, dus zoveel HDCD's zijn er kennelijk niet...

Trouwens, als jij alleen maar muziek koopt bij een van de plaatselijke winkels, dan heb je niet zoveel keuze... :rolleyes:

Heb ik gezegd dat ik alleen de plaatselijke winkels afzoek? :huh: dan was het inderdaad niet best ;) nee ik ga ook regelmatig naar Zwolle, Emmen en Assen en zoek dan veel in rekken met 3 voor 25euro (ik ben een echte koopjes jager ^_^ )

Ik zoek wel net zo lang tot ik dat heb wat ik graag wil, ik mag dat trouwens graag doen lekker snuffelen (het liefst in een bak met Vinyl) :rolleyes:

Maar ik heb eens bij de Music Store gevraagd waarom ze zo weinig SACD hebben, ik kreeg als antwoord dat er geen vraag naar is :huh:

Bij het grote publiek zal de vraag misschien wel beperkt zijn, maarja als het niet wat meer aangeprezen wordt blijft dat ook wel zo. :( wat reklame voor dit soort dingen op tv zie je bijv ook nooit. Erg jammer :confused:

Marcel

Nee, je hebt niet gezegd dat je alleen maar bij de plaatselijke cd-winkels koopt. Dat zou idd niet best zijn... Al zullen ze misschien bijna alles wel kunnen leveren, maar dan moet je het weer bestellen. En een beetje graven in de aanbiedingsbakken is een stuk leuker idd. Doe ik ook vaak, hier bij Plato. Ligt vaak leuk spul tussen. Als ik bij m'n ouders ben, ga ik meestal nog wel ff richting de hoofdstraat om te kijken of er nog wat leuks in de aanbieding is bij MS of FRS. Meestal kom je dan bedrogen uit. Zeker FRS heeft heel weinig. Er staat ook vaak 5x hetzelfde in de bakken... Gek genoeg heb ik daar laatst toch nog wat gevonden, terwijl de MS echt niks had liggen. Ondanks de toch redelijk uitgebreide bak met rock/metal. Ik zocht naar A Perfect Circle en Tool en kon alleen de cd Emotive (cover-cd van A Perfect Circle) vinden. Verder niks. En dat terwijl dit toch vrij bekende bands zijn, zeker Tool... Vroegah (ahum...) was het veel beter. Toen de MS nog Voscotheek heette. Goedkoop was het er meestal niet, maar ze hadden wel veel keuze... Maar goed, ik ga nu toch meestal naar Plato. Vaak goedkoop en veel keuze...

Nee, je hebt niet gezegd dat je alleen maar bij de plaatselijke cd-winkels koopt. Dat zou idd niet best zijn... Al zullen ze misschien bijna alles wel kunnen leveren, maar dan moet je het weer bestellen. En een beetje graven in de aanbiedingsbakken is een stuk leuker idd. Doe ik ook vaak, hier bij Plato. Ligt vaak leuk spul tussen. Als ik bij m'n ouders ben, ga ik meestal nog wel ff richting de hoofdstraat om te kijken of er nog wat leuks in de aanbieding is bij MS of FRS. Meestal kom je dan bedrogen uit. Zeker FRS heeft heel weinig. Er staat ook vaak 5x hetzelfde in de bakken... Gek genoeg heb ik daar laatst toch nog wat gevonden, terwijl de MS echt niks had liggen. Ondanks de toch redelijk uitgebreide bak met rock/metal. Ik zocht naar A Perfect Circle en Tool en kon alleen de cd Emotive (cover-cd van A Perfect Circle) vinden. Verder niks. En dat terwijl dit toch vrij bekende bands zijn, zeker Tool... Vroegah (ahum...) was het veel beter. Toen de MS nog Voscotheek heette. Goedkoop was het er meestal niet, maar ze hadden wel veel keuze... Maar goed, ik ga nu toch meestal naar Plato. Vaak goedkoop en veel keuze...

FRS kom ik vrijwel mooit meer, `t is daar niks anders als films en games <_< ze kunnen beter de naam veranderen in de freemovie en games shop ;)

Bij de musicstore is het niet meer zoals vroeger maar zeker niet slecht.

Deze zomer ga ik eens een keer snuffelen bij Plato :D ik zal daar vast wel iets leuks vinden :rolleyes:

marcel