robx Posted 24 april 2005 Report Share Posted 24 april 2005 even een vraag: ik heb een oude Marantz receiver (2230), met dat mooie blauwe licht enzo. Als het ding een tijdje uit geweest is, geeft hij na inschakelen soms (altijd binnen 10 minuten na inschakelen, daarna niet meer) wat bijgeluiden in het geluid, het ding doet vrij hard 'plok'. kan dat betekenen dat de elko's in de voeding aan hun einde zijn? afgezien van dit probleem werkt de receiver geheel prima. groet Rob Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 24 april 2005 Report Share Posted 24 april 2005 Ik heb bij mijn vorige amp ook een keer gehad dat die wat bijgeluiden gaf. Toen lag het aan het inschakelrelais. De plop die je noemt kan ook best een elco zijn in de voorversterker, of solderingen die door ouderdom los beginnen te raken. Ik ben echter geen techneut, wellicht kunnen die nog wat mogelijkheden aangeven. Het lijkt mij in ieder geval het beste het ding te laten servicen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 24 april 2005 Report Share Posted 24 april 2005 De kans is groot dat de voedingselko's droog zijn. Zeker als het beestje al 30 jaar het licht der aarde ziet. Als ik me niet vergis is die receiver uit 1973 of zo en als ie al een hele tijd niet meer gespeeld heeft, dan kun je er van uit gaan dat de elko's droog zijn. Dat kan ook die plop veroorzaken. Met het vernieuwen van de voedingselko's ben je er dan denk ik nog niet. Het lijkt mij verstandig dan gelijk ALLE elko's te vervangen. Dat kan een kostbaar grapje worden. Bovendien zal ie dan ook opnieuw afgeregeld moeten worden. Als je 'm voor erbij gebruikt, dan blijf er zo mee doorspelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts