Jump to content

welke boxen by mijn cayin ta-30?

c. almeida
 Share

Recommended Posts

Ik heb een buizenversterker met weinig vermogen, een cayin ta-30 met 30 Watt, en zoek andere boxen. Welke boxen hebben 8 ohm en een hoge impendantie en zouden een goede combinatie vormen met mijn versterker? Ik zoek boxen die veel soundstage: breedte, diepte en hoogte produceren en toch makkelijk te driven zijn.

Als ik het zo lees heb je dezelfde eisen als ik. Daarom heb ik voor Klipsch (dus niet Bose) gekoze. Deze zijn erg gemakkelijk aan te sturen en zijn erg muzikaal. Ik weet echter niet of ze met je merk versterker matchen, maar daar is maar 1 manier om achter te komen: luisteren :-)

Beste,

Inderdaad is het zo dat gemiddeld een hoger rendement beter bij een buizenversterker past, ook een hoge Impedantie is aan te bevelen.

De bewegende massa van de luidspreker moet het liefst zo laag mogelijk zijn , omdat de gemiddelde buizenversterker geen hoge dempingsfactor heeft.

Natuurlijk bestaan er buizenversterkers die geen problemen hebben met laag rendement luidsprekers.

Een Klipsch RF 5 heeft bv een rendement van 98 db bij 2.83 V op 1 meter afstand en een gemiddelde Impedantie van 8 Ohm.

MvG,

Haudio

:rolleyes:

Ik heb een buizenversterker met weinig vermogen, een cayin ta-30 met 30 Watt, en zoek andere boxen. Welke boxen hebben 8 ohm en een hoge impendantie en zouden een goede combinatie vormen met mijn versterker? Ik zoek boxen die veel soundstage: breedte, diepte en hoogte produceren en toch makkelijk te driven zijn.

Ik gebruik een vergelijkbare buizenversterker, nl. de Prima Luna Two (de Cayin is eigenlijk de basis waarop Prima Luna is gebaseerd). Ik heb er de Monitor Audio Studio 20SEC bij, een topper van enkele jaren geleden (werd geproduceerd tot 2001). Je vindt ze nog wel eens tweedehands, en ze beantwoorden uitstekend aan de door jou genoemde criteria (gevoeligheid, impedantie en geweldige soundstage). En ze zijn nog mooi ook, en niet al te groot.

groetjes!