richard 1 Posted 1 mei 2005 Report Share Posted 1 mei 2005 welke K+T was dat? 1/2005, blz. 44. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 4 mei 2005 Author Report Share Posted 4 mei 2005 welke K+T was dat? 1/2005, blz. 44. Als ik hier kijk ziet het er anders erg goed uit!! Tangband Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 4 mei 2005 Report Share Posted 4 mei 2005 welke K+T was dat? 1/2005, blz. 44. Als ik hier kijk ziet het er anders erg goed uit!! Tangband Dat is geen watervalplot. Aan een watervalplot kun je zien of een membraan last heeft van ongewenste resonanties of natrillingen. Bijvoorbeeld (dit is geen tangband!): Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 9 mei 2005 Author Report Share Posted 9 mei 2005 Ziet er wel mooi uit deze plot. Welke unit is dit? Hoe zien de plots voor de jordans en bandors er uit? Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 9 mei 2005 Report Share Posted 9 mei 2005 welke K+T was dat? 1/2005, blz. 44. Als ik hier kijk ziet het er anders erg goed uit!! Tangband Dat is geen watervalplot. Aan een watervalplot kun je zien of een membraan last heeft van ongewenste resonanties of natrillingen. Bijvoorbeeld (dit is geen tangband!): @ Jeroen KV Met een frequentie curve gemeten op een oneindig klankbord kan je echt geen ruk als zelfbouwer heb je minimaal een meting nodig in de behuizing waar jij het in wil bouwen. Een Tangband is voor het geld zeker niet slecht maar niet te vergelijken met een Bandor of een Jordan. @ Richard1 Mooi plotje ziet er strak uit, waar is die in gemeten? (oneindig klankbord of gesloten behuizing) En welke driver is het, RB 100 zegt mij zo direct ook niks. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 9 mei 2005 Report Share Posted 9 mei 2005 Het plaatje was de eerste het beste bruikbare watervalplotje dat ik met Google heb gevonden, het is van een bandtweeter. Het is alleen ter illustratie voor een watervalplot bedoeld en heeft geen betrekking op een van de hier genoemde breedbanders. Celeritas RB100: Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 10 mei 2005 Author Report Share Posted 10 mei 2005 Wat vinden jullie van deze plot? http://www.ejjordan.co.uk/drivers/JX92-graphs.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 10 mei 2005 Report Share Posted 10 mei 2005 hij heeft wel wat last van resonanties maar `tis allemaal niet erg dramatisch, en de oplopende curve is wel te compenseren als het nodig mocht zijn. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 10 mei 2005 Report Share Posted 10 mei 2005 hij heeft wel wat last van resonanties maar `tis allemaal niet erg dramatisch, en de oplopende curve is wel te compenseren als het nodig mocht zijn. Marcel Mee eens, voor een breedbander erg keurige weergave. Door de oplopende hoogweergave zal hij wat fris klinken maar het zal zijn te compenseren door de luidspreker niet direct op de luisterplaats te richten. Al heb je dan blijkbaar wel wat meer last van de kamfiltereffecten die je krijgt als de golflengte klein wordt ten opzichte van de membraandoorsnede. Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 10 mei 2005 Report Share Posted 10 mei 2005 hij heeft wel wat last van resonanties maar `tis allemaal niet erg dramatisch, en de oplopende curve is wel te compenseren als het nodig mocht zijn. Marcel Mee eens, voor een breedbander erg keurige weergave. Door de oplopende hoogweergave zal hij wat fris klinken maar het zal zijn te compenseren door de luidspreker niet direct op de luisterplaats te richten. Al heb je dan blijkbaar wel wat meer last van de kamfiltereffecten die je krijgt als de golflengte klein wordt ten opzichte van de membraandoorsnede. Een eenvoudig correctie netwerkje zoals dat in bijv de Solo100 van Visaton gebruikt wordt is ook mogelijk. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 11 mei 2005 Report Share Posted 11 mei 2005 Wat vinden jullie van deze plot?http://www.ejjordan.co.uk/drivers/JX92-graphs.html Ik heb er net twee besteld. Bijpassende behuizing: (klikbaar naar PDF) Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 11 mei 2005 Author Report Share Posted 11 mei 2005 Leuk project Ravon!! Het is toch "the Wall" uit K+T? Ik neem aan dat je de TL versie bouwt? Ik ben erg benieuwd naar de klank!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Superboer Posted 11 mei 2005 Report Share Posted 11 mei 2005 ik heb zelf 3 keer de jx92s, twee als fronts en een als center en onder de 100hz neemt mijn subwoofer het over. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Superboer Posted 12 mei 2005 Report Share Posted 12 mei 2005 Ja klinkt erg goed maar ik heb niet zo veel vergelijkingsmateriaal in huis gehad om daar echt een goed oordeel over tegeven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matthias Posted 12 mei 2005 Report Share Posted 12 mei 2005 Wat vinden jullie van deze plot?http://www.ejjordan.co.uk/drivers/JX92-graphs.html Ik heb er net twee besteld. Bijpassende behuizing: (klikbaar naar PDF) Die J-low heb ik bekeken. Beetje te groot voor mijn bedoelingen. Ik dacht eigenlijk aan zoiets: Dit lijkt wel erg veel op de essence luidspreker, die overings ook de jordan units gebruikt. Heb je een tekening van dat ding? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matthias Posted 12 mei 2005 Report Share Posted 12 mei 2005 Een zelfbouw essence speaker voor een prikkie??? essence speaker Een review hiervan review Ben benieuwd ofdat het binnen werk hetzelfde is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 21 mei 2005 Author Report Share Posted 21 mei 2005 De Jordans zijn binnen en ze hangen al aan mijn TA-2020. Ik moet er wel even snel een behuizing omheen maken want zonder behuizing is het geen gehoor. Ben zo terug, even een paar stukjes MDF regelen.... Erg benieuwd naar je resultaten!!! Kom graag een keer luisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 23 mei 2005 Author Report Share Posted 23 mei 2005 De Jordans zijn binnen en ze hangen al aan mijn TA-2020. Ik moet er wel even snel een behuizing omheen maken want zonder behuizing is het geen gehoor. Ben zo terug, even een paar stukjes MDF regelen.... Erg benieuwd naar je resultaten!!! Kom graag een keer luisteren. Als ie klaar is ben je welkom! Leuk; hou me op de hoogte!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 24 mei 2005 Author Report Share Posted 24 mei 2005 Klinkt goed!! Je hoeft dus niet te corrigeren voor de step-up in het hoog. Het indraaien is dus voldoende. Dat is helemaal perfect, geen extra gedoe in de signaalweg. Ik heb wel e.a. gelezen dat zelfs bij het TL ontwerp het wel een goede is een sub te gebruiken voor het wat heftiger laag (orkest, rosk etc.). Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 24 mei 2005 Report Share Posted 24 mei 2005 Wat is het effect als je ze rechtuit laat 'kijken'? Meestal is het zo dat je dan een wat ruimtelijker effect krijgt terwijl de pinpointing wat minder wordt, met de as van de luidspreker kruisend voor de luisterplaats zou de pinpointing scherper zijn maar de ruimtelijkheid weer wat minder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 1 juli 2005 Report Share Posted 1 juli 2005 Prima middentoners hoor, die Jordans! Veel plezier ermee! Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 2 juli 2005 Author Report Share Posted 2 juli 2005 Leuk; hou me op de hoogte!! Ze (de Jordans in een TL behuizing) staan nu lekker te spelen samen met de TA-2020. De afwerking (hoogglans zwart) moet nog gebeuren, de naturel MF look hou ik nog even omdat ik met demping/verstijving/verzwaring wil experimenteren. Het lijkt er voorlopig op dat dit een heel prettige luidspreker wordt. Ben vanmiddag maar even wat nieuwe muziek gaan kopen zodat ik de rest van de dag kan luisteren Ik heb net de Tangband W3-871S aangeschaft. Ik wil deze als experiment in een open baffle behuizing inzetten (meer leren over dipole), die ik dan kan combineren met de dipole subs die ik ga bouwen (baffle Tangbands 55 cm, cross op 150hz). Ik ben erg benieuwd hoe een dipole conus zich verhoudt tot een ESL!! Wat gebeurd er eigenlijk als ik b.v. 4 tangbands per kant gebruik? Alleen de SPL gaat dan omhoog? Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 5 juli 2005 Author Report Share Posted 5 juli 2005 Ik zat nog te denken aan een leuk ontwerpje met per kant in een open baffle: 4 Tangsbands W3-871S (>150hz) 2 Gradient W210/8 (<150hz) Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 5 juli 2005 Author Report Share Posted 5 juli 2005 B.v. geen kastkleuring en geen drukopbouw achter de conus, waardoor deze natuurlijker beweegt. Een ESL klinkt net zo muzikaal bij een laag als bij hoog volume. Hebben conussen vaak moeite mee. De afstand tot de ESL is ook veel minder kritisch door de lagere afval met de afstand. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 5 juli 2005 Author Report Share Posted 5 juli 2005 Daarom wil je een unit met een hoge Qts. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts