Jump to content

Goede breedbander?

JeroenKV
 Share

Recommended Posts

welke K+T was dat?

1/2005, blz. 44.

Als ik hier kijk ziet het er anders erg goed uit!!

Tangband

Dat is geen watervalplot.

Aan een watervalplot kun je zien of een membraan last heeft van ongewenste resonanties of natrillingen.

Bijvoorbeeld (dit is geen tangband!):

RB100_waterval2.jpg

@ Jeroen KV

Met een frequentie curve gemeten op een oneindig klankbord kan je echt geen ruk :( als zelfbouwer heb je minimaal een meting nodig in de behuizing waar jij het in wil bouwen. Een Tangband is voor het geld zeker niet slecht maar niet te vergelijken met een Bandor of een Jordan.

@ Richard1

Mooi plotje ziet er strak uit, waar is die in gemeten? (oneindig klankbord of gesloten behuizing)

En welke driver is het, RB 100 zegt mij zo direct ook niks.

Marcel

Het plaatje was de eerste het beste bruikbare watervalplotje dat ik met Google heb gevonden, het is van een bandtweeter. Het is alleen ter illustratie voor een watervalplot bedoeld en heeft geen betrekking op een van de hier genoemde breedbanders.

Celeritas RB100:

Celeritas_RB100.gif

hij heeft wel wat last van resonanties maar `tis allemaal niet erg dramatisch, en de oplopende curve is wel te compenseren als het nodig mocht zijn.

Marcel

hij heeft wel wat last van resonanties maar `tis allemaal niet erg dramatisch, en de oplopende curve is wel te compenseren als het nodig mocht zijn.

Marcel

Mee eens, voor een breedbander erg keurige weergave.

Door de oplopende hoogweergave zal hij wat fris klinken maar het zal zijn te compenseren door de luidspreker niet direct op de luisterplaats te richten. Al heb je dan blijkbaar wel wat meer last van de kamfiltereffecten die je krijgt als de golflengte klein wordt ten opzichte van de membraandoorsnede.

Marcel

Mee eens, voor een breedbander erg keurige weergave.

Door de oplopende hoogweergave zal hij wat fris klinken maar het zal zijn te compenseren door de luidspreker niet direct op de luisterplaats te richten. Al heb je dan blijkbaar wel wat meer last van de kamfiltereffecten die je krijgt als de golflengte klein wordt ten opzichte van de membraandoorsnede.

Een eenvoudig correctie netwerkje zoals dat in bijv de Solo100 van Visaton gebruikt wordt is ook mogelijk.

Marcel

Wat vinden jullie van deze plot?

http://www.ejjordan.co.uk/drivers/JX92-graphs.html

Ik heb er net twee besteld.

Bijpassende behuizing: j-low.jpg

(klikbaar naar PDF)

Die J-low heb ik bekeken. Beetje te groot voor mijn bedoelingen. Ik dacht eigenlijk aan zoiets:

IMG_3837.jpg

Dit lijkt wel erg veel op de essence luidspreker, die overings ook de jordan units gebruikt.

Heb je een tekening van dat ding?

• 2 weeks later...
De Jordans zijn binnen :) en ze hangen al aan mijn TA-2020. Ik moet er wel even snel een behuizing omheen maken want zonder behuizing is het geen gehoor. Ben zo terug, even een paar stukjes MDF regelen....

Erg benieuwd naar je resultaten!!! Kom graag een keer luisteren.

De Jordans zijn binnen :) en ze hangen al aan mijn TA-2020. Ik moet er wel even snel een behuizing omheen maken want zonder behuizing is het geen gehoor. Ben zo terug, even een paar stukjes MDF regelen....

Erg benieuwd naar je resultaten!!! Kom graag een keer luisteren.

Als ie klaar is ben je welkom!

Leuk; hou me op de hoogte!!

Klinkt goed!! Je hoeft dus niet te corrigeren voor de step-up in het hoog. Het indraaien is dus voldoende. Dat is helemaal perfect, geen extra gedoe in de signaalweg.

Ik heb wel e.a. gelezen dat zelfs bij het TL ontwerp het wel een goede is een sub te gebruiken voor het wat heftiger laag (orkest, rosk etc.).

Wat is het effect als je ze rechtuit laat 'kijken'?

Meestal is het zo dat je dan een wat ruimtelijker effect krijgt terwijl de pinpointing wat minder wordt, met de as van de luidspreker kruisend voor de luisterplaats zou de pinpointing scherper zijn maar de ruimtelijkheid weer wat minder.

• 1 month later...

Leuk; hou me op de hoogte!!

Ze (de Jordans in een TL behuizing) staan nu lekker te spelen samen met de TA-2020. De afwerking (hoogglans zwart) moet nog gebeuren, de naturel MF look hou ik nog even omdat ik met demping/verstijving/verzwaring wil experimenteren.

Het lijkt er voorlopig op dat dit een heel prettige luidspreker wordt. Ben vanmiddag maar even wat nieuwe muziek gaan kopen zodat ik de rest van de dag kan luisteren :rolleyes:

Ik heb net de Tangband W3-871S aangeschaft. Ik wil deze als experiment in een open baffle behuizing inzetten (meer leren over dipole), die ik dan kan combineren met de dipole subs die ik ga bouwen (baffle Tangbands 55 cm, cross op 150hz). Ik ben erg benieuwd hoe een dipole conus zich verhoudt tot een ESL!! B)

Wat gebeurd er eigenlijk als ik b.v. 4 tangbands per kant gebruik? Alleen de SPL gaat dan omhoog?

B.v. geen kastkleuring en geen drukopbouw achter de conus, waardoor deze natuurlijker beweegt.

Een ESL klinkt net zo muzikaal bij een laag als bij hoog volume. Hebben conussen vaak moeite mee. De afstand tot de ESL is ook veel minder kritisch door de lagere afval met de afstand.