Jump to content

Tangentiale Platenspelerarm

Scat-Man
 Share

Recommended Posts

Het is bijna de arm van een Garrard Zero 100. Ik heb meerdere argumenten om het niet te doen:

- de muzikale nadelen van de reeele fouthoek van normale radiale armen zijn geringer dan andere storingen die in het algemeen meer muzikale invloed hebben. Ik bedoel hier niet mee dat alle tangentiaalspelers slecht zijn.

- het is ondoenlijk om lagerwrijving, speling in het mechaniek en effectieve massa binnen de perken te houden.

Bovendien werkt het gewoon niet goed. De VTA is niet constant. En hier heb je echt nog wel een fouthoek. Alleen is hij wel geringer.

Die Zero 100 was overigens een erg slecht ding. Heb ik zelf gehad.

Doordat het achterste punt van de subarm geen constante hoogte heeft, moet het draaipunt aan de headshell wel zichzelf gaan vastwurgen.

Of je moet er met opzet veerbelaste speling in aanbrengen. Met het risico dat het azymuth ook al aan de haal gaat.

Bovendien zal de verticale arm achteraan een tweede resonatiefrequentie toevoegen, waardoor je dezelfde nadelen krijgt als bij de Dynavector- armen: instabiel spoorgedrag.

Eenvoud klinkt vaak het best. Te ver gezocht dus. Maar wel een leuk gifbloempje.

helemaal mee eens, :):unsure:

ik snap trouwens toch niet wat ze tobben,

we hebben toch CD? :rolleyes:

Beste,

Gemak dient de mens.

Maar sommigen van ons willen af en toe ook zelf iets doen.

MvG,

HAudio

:rolleyes:

Commentaar van de uitvinder per email: de vrijheidsgraden worden door massa gecompenseerd. Met ik eens goed over gaan nadenken.

Mi. moet je het lager op de headshell een mogelijkheid geven om te functioneren als bol- lager. Anders loopt het hele spul vast.

Daardoor riskeer je dat de arm naar 1 kant het azymuth gaat "wegkruipen". Want de headshell kant gewoon kantelen om een horizontale langsas.

Als je dat met massa gaat compenseren, dreidt er iets te gaan slingeren. Complex geheel van massaveersystemen krijg je dan. Bodemloze put lijkt me.

Leuk maar ook weird geval zeg!

Inderdaad niks op tegen om ook een beetje actief met muziek om te gaan. Leuk toch? Prutsen aan Vinyl? Ben ik met Haudio eens....

Vooral als je net als ik niet zo muzikaal bent. Kan je nagaan: ik zing zelfs nooit wat, ik fluit aleen maar af en toe.

Henrie, hoe kom jij aan meer dan 6000 berichten? Heb ik wat gemist? Hallo zeg...

En waarom ben jij dan Member en iemand met minder berichten Senior Member? Is dat niet gek verdeeld? Begrijp ik niks van.....

Henrie, hoe kom jij aan meer dan 6000 berichten? Heb ik wat gemist? Hallo zeg...

En waarom ben jij dan Member en iemand met minder berichten Senior Member? Is dat niet gek verdeeld? Begrijp ik niks van.....

Jan,

Ik pleit "onschuldig" ! :P

Henrie, hoe kom jij aan meer dan 6000 berichten?

Heb ik wat gemist? Hallo zeg...

Nee , Headshell je hebt absoluut niets gemist .

Kan mij nl niet voorstellen dat je op het Wereldkampioenschap klepzeiken zat te wachten. :rolleyes:

Ja, ik ook van jou...<_<

Ach, ik heb veel tijd over. Laten we het daar maar op houden...:rolleyes:

Kan mij nl niet voorstellen dat je op het Wereldkampioenschap klepzeiken zat te wachten. :rolleyes:

Ja, ik ook van jou...<_<

En omdat je member bent in plaats van senior member komt vast omdat je nog een jonge lummel bent? :rolleyes::D:P

Ja, ik ook van jou...<_<

En omdat je member bent in plaats van senior member komt vast omdat je nog een jonge lummel bent? :rolleyes::D:P

En dat blijf ik dan ook nog wel een tijd, aangezien jij ook nog 'member' bent en dus blijkbaar ook nog een jonge lummel ;)

Toch snap ik het (beoogde) voordeel niet van de constructie. Overigens vind ik iemand die zoiets bedenkt bij voorbaat sympatiek.

Carl

Tja,..................De constructie bedenken is 1 ...........een hele grote 1 ,

Bedenk het maar eens.

Maar ik wil niet vervelend doen, zodra de arm waarin het element gemonteerd zit naar voren gaat en een kleinere hoek maakt, krijgt het element een variable naaldkracht te verwerken.

Of dat de bedoeling is ?

O jee en als er een hobbel....tje in een plaat zit zal er torsie moeten ontstaan in de arm waar het element in zit.

Of is het materiaal fexibel ? : )

MvG,

Haudio

:rolleyes:

Het syteem van die Townshend kon ik me iets bij voorstellen, dit vind ik nodeloos gecompliceerd.

Carl

Oke, 7 extra scharnierpunten lijkt mij ook niet alles (en dan nog het bijbehorende smeerschema?)

Onderstaande is ook tangentiaal en een heel stuk eenvoudiger! :D

http://www.diyaudio.com/forums/attachment....tamp=1098781490

p.s. Ome Henk plak het er weer op a.u.b.