Jump to content

Kabel dikte luidspreker en interlink

Andre Kel
 Share

Recommended Posts

Hoi allemaal.

Nou is mijn vraag misschien wel 1000 keer gesteld, maar ik doe het dan nog maar eens.

Stel ik heb een kabel van 4mm2 en een van 10mm2. Welke levert nou de minste weerstand? En waardoor?

Is het ook waar dat hoe fijner de draadjes in de kern zijn hoe beter het is? Heb eens gehoord dat massieve kabel gaat brommen.

Groet, en alvas bedankt,

Andre.

Hoi allemaal.

Nou is mijn vraag misschien wel 1000 keer gesteld, maar ik doe het dan nog maar eens.

Stel ik heb een kabel van 4mm2 en een van 10mm2. Welke levert nou de minste weerstand? En waardoor?

Is het ook waar dat hoe fijner de draadjes in de kern zijn hoe beter het is? Heb eens gehoord dat massieve kabel gaat brommen.

Groet, en alvas bedankt,

Andre.

beste andr

Elektrische weestand van een kabel hangt af van 3 dingen: materiaal (meestal koper), lengte en doorsnede. Het materiaal is van invloed omdat het ene materiaal nou eenmaal beter stroom geleidt, dan het andere. Gegevens daarover zijn te vinden in de BiNaS (boekje voor Biologie, Natuurkunde en Scheikunde die op de HAVO en het VWO veel wordt gebruikt) en vast ook wel op internet.

De lengte en doorsnede zijn van invloed om wat meer begrijpelijke redenen. Vergelijk een kabel waar stroom door moet eens met een trechter waar water door moet. Hoe groter de opening van de trechter (vergelijk: hoe dikker de kabel) hoe makkelijker het water er door stroomt (vergelijk: hoe makkelijker de elektronen erdoor gaan). Dus is de weerstand dan lager. En hoe langer een kabel, deste hoger de weerstand (vergelijk: een trechter met een tuinslang eraan)...

Elektrische weestand van een kabel hangt af van 3 dingen

De componenten C en L hebben ook invloed. Omdat we te maken hebben met wisselspanningen hebben we te maken met impedanties, hoe klein deze ook zijn.

De kabel is een lange condensator, het component C speelt een kleine rol.

Als je niet veel te lange luidsprekerkabels in kluwen achter de kast hebt liggen valt de inductie (L) wel een beetje mee :-)

Elektrische weestand van een kabel hangt af van 3 dingen

De componenten C en L hebben ook invloed. Omdat we te maken hebben met wisselspanningen hebben we te maken met impedanties, hoe klein deze ook zijn.

De kabel is een lange condensator, het component C speelt een kleine rol.

Als je niet veel te lange luidsprekerkabels in kluwen achter de kast hebt liggen valt de inductie (L) wel een beetje mee :-)

Ja, dit weet ik ook wel. Maar er werd naar de weerstand gevraagd. Dus om het niet te ingewikkeld te maken, heb ik de capaciteit en de inductie maar ff weggelaten. Deze zullen idd niet echt invloed hebben (ook die C valt wel mee denk ik). Maar een goede luidsprekerkabel is sowieso helemaal te verwaarlozen, qua invloed. Moet dus voldoende dik zijn voor een lage weerstand, om de dempingsfactor van de versterker niet (te veel) te beinvloeden, niet te lang voor een lage weerstand, inductie en capaciteit en de aders moeten niet heel dicht op elkaar liggen voor een lage capaciteit. Ook weer niet te ver uit elkaar, want dan wordt de inductie weer te hoog. Al met al zal het op (normaal gesproken) die paar meter tussen de versterker en de speakers wel meevallen met de invloed van R, C en L...

Ja, dit weet ik ook wel. Maar er werd naar de weerstand gevraagd.

Nou ok, om het niet te ingewikkeld te maken kun je het achterwege laten idd. Invloeden zijn ook te klein om te noemen, mee eens. Maar wat dan wel even genoemd kan worden dat er wel verschil is tussen de weerstand bij gelijkstroom en de impedantie die bij wisselspanning optreed. Moet kunnen :)

Maar wat betreft die wisselspanning... Kun je bij een massieve kern, zoals Andr

Ja, dit weet ik ook wel. Maar er werd naar de weerstand gevraagd.

Nou ok, om het niet te ingewikkeld te maken kun je het achterwege laten idd. Invloeden zijn ook te klein om te noemen, mee eens. Maar wat dan wel even genoemd kan worden dat er wel verschil is tussen de weerstand bij gelijkstroom en de impedantie die bij wisselspanning optreed. Moet kunnen :)

Maar wat betreft die wisselspanning... Kun je bij een massieve kern, zoals Andr

Hoi allemaal.

Groet, en alvas bedankt,

Andre.

En een massieve kabel van 0,4 mm kwadraat,klinkt die dan beter als boven genoemde dikte`s? :o

En een massieve kabel van 0,4 mm kwadraat,klinkt die dan beter als boven genoemde dikte`s? :o

Soepele kabel is beter te klemmen dan een stugge massieve. Hiermee voorkom je dus slechte verbindingen, en voorkom je dus brom, zoals Henri al noemde.... Altijd wel kiezen voor een oxide vrije kabel (OFC)

En hoe dikker, hoe minder weerstand.

Dan lijkt mij dus een dikke en soepel kabel het beste, wat ik je brom.... ;)

Sommige fabrikanten zweren bij massief, anderen bij 'litze'.

Men zegt dat door de vele parallelle draadjes de elektronen kunnen 'overspringen' waardoor een nieuwe soort vervorming optreedt.

De fabrikanten van de litze zeggen juist dat het skin-effect minder is bij dunne draadjes. En minder kans op micro-breuken, wat intuitief bij een dikke kabel -als je die buigt- wel kan kloppen.

Wie heeft gelijk? Weet ik niet. Niemand waarschijnlijk, anders zou er slechts 1 type kabel bestaan. :(

Ik zou zeggen, gebruik je oren en oordeel daarna zelf. :D

Brommen komt beslist niet door het massieve.