Jump to content

Luisteren

Jitze
 Share

Recommended Posts

Eigenlijk weet ik niet zo heel erg goed hoe te beginnen, alhoewel de aanleiding tot dit stukje gelegen is in een optreden van een trio lieden met zeer uiteenlopende instrumenten.

Een piano, viool en hoorn gezamelijk musicerend in een ruimte die beslist niet optimaal te noemen is voor een dergelijk gebeuren.

Zulk een kleine bezetting geeft de mogelijkheid je te concentreren op de klankkarakters van de individuele instrumenten en de wijze waarop dezen samenvloeien, ook de effecten van de ruimte laten zich duidelijk kennen.

Nu was het niet helemaal mijn muziek, ook al waren er beslist fragmenten waarop ik me niet kon onttrekken aan de meeslepende kracht van muziek, derhalve was er voldoende ruimte om min of meer analytisch naar het gebeuren te luisteren.

Thuis gekomen werden een paar stukjes muziek gedraaid, hetwelk niet heeft geleid tot enige vorm van onrust of aandrang om zaken te gaan veranderen.

Ook thuis klinken instrumenten heel aannemelijk, is er sprake van voldoende klankmatige informatie om instrumenten te kunnen onderscheiden, evenals de wijze waarop deze door individuele instrumenten opgeroepen klanken zich voegen naar de ruimte en een symbiose met elkander aangaan.

In het verleden hebben dit soort ervaringen met muziek in het wild, beslist geleid tot ingrepen in de weergaveketen of in de plaatsing van de luidsprekers.

Hierbij waren zaken als, klank, resolutie

Jitze,

Je hebt gelijk.

Maar er zijn mensen die in hun auto rijden en je hebt mensen die hun auto tunen en er ook in rijden.

Ook bestaan er mensen die auto's tunen, het mag allemaal in Nederland.

Gelukkig zijn er nog steeds mensen die muziek maken.

En gelukkig zijn er nog steeds mensen die apparatuur verbeteren.

Kortom je hebt gelijk :D;)

MvG,

Haudio

:rolleyes:

Je vindt het argument van garantieverlies onzin, maar als ik een nieuw apparaat zou kopen van een paar duizend euro, dan zou ik niet gelijk mijn garantie willen opgeven vanwege een mod. Misschien is het dan slimmer om tweedehands te kopen. Verder vind ik jouw argument over het bezig zijn met kabels e.d. ook wel van toepassing op mods in het apparaat. Oftewel, concentreer je wat minder op specs en kreten in recensies en geniet.. :)

Het kan allemaal, je hebt mensen die alleen maar luisteren en niet gefixeerd zijn op de apparatuur. Je hebt ook mensen die gefixeerd zijn op de apparatuur en alleen maar technisch luisteren. Daarentegen heb je ook weer mensen die gefixeerd zijn op apparatuur, maar tegelijkertijd ook van muziek kunnen genieten.

En dan heb je ook nog de groep mensen die hun apparatuur zelf bouwen en daar zo in opgaan dat ze alleen nog maar technisch luisteren. Verder is er ook nog een groep zelfbouwers die mooie apparatuur en/of speakers bouwen en vervolgens heerlijk van hun muziek gaat genieten. Je hebt dan ook nog de zogenaamde tweakers, die denken dat een origineel apparaat veel beter kan en dit vervolgens tot aan het plafond aanpassen, waarna er vervolgens al technisch luisterend beoordeeld wordt of het niet n

Het kan allemaal, je hebt mensen die alleen maar luisteren en niet gefixeerd zijn op de apparatuur. Je hebt ook mensen die gefixeerd zijn op de apparatuur en alleen maar technisch luisteren. Daarentegen heb je ook weer mensen die gefixeerd zijn op apparatuur, maar tegelijkertijd ook van muziek kunnen genieten.

En dan heb je ook nog de groep mensen die hun apparatuur zelf bouwen en daar zo in opgaan dat ze alleen nog maar technisch luisteren. Verder is er ook nog een groep zelfbouwers die mooie apparatuur en/of speakers bouwen en vervolgens heerlijk van hun muziek gaat genieten. Je hebt dan ook nog de zogenaamde tweakers, die denken dat een origineel apparaat veel beter kan en dit vervolgens tot aan het plafond aanpassen, waarna er vervolgens al technisch luisterend beoordeeld wordt of het niet n

Grootendeels kan ik me wel vinden in je verhaal Jitze.

Alleen met het stukje over plaatsing en ruimte kan ik het niet helemaal eens zijn. Je hebt gelijk dat de plaatsing in de ruimte tiojdens de opname wordt bepaald. Maar dan moet je het ook nog thuis zo in de ruimte geplaatst te krijgen als het tijdens de opname bedoeld is.

Ik hoor n.l. dezelfde piano opname op de ene set als een heel klein Yamaha pianootje en op een andere set als een veel te grote Bosendorfer. Terwijl een gewone Steinway is opgenomen. In de ruimte wordt het nog lastiger. Vaak hoor je op 'n set helemaal geen galm of uitklinken van instrumenten. Dit zijn toch mede de eigenschappen van het ruimtelijk effect.

Je kunt natuurlijk zonder deze eigenschappen heel goed naar muziek luisteren. Ik vindt dan wel dat je wat mist..... :(

Guest Kraus vonBentinck

Er valt voor heel veel van de genoemde dingen natuurlijk wat te zeggen maar dit is niet in de eerste plaats een forum voor muzikanten of muziekliefhebbers. Het is een forum voor audiohobbyisten en in een hobby (ook in deze) geldt dat alles mag en helemaal niets, maar dan ook absoluut niets moet. Het enige waar je rekening mee moet houden is dat je het op je eigen manier doet en niet op die van een ander. Noch dat je er een wedstrijd van maakt, want daar lijkt het hear soms wel eens op.Men heeft toch geen toelatingsbewijs of diploma nodig om zich op de audiohobby te storten.

Overigens is een van de meest onschuldige en voordeligste vormen van deze hobby bedrijven het lezen van audiobladen, dat kan voor noppes in de bibliotheek, of het rondhangen op een audioforum. ;)

Grootendeels kan ik me wel vinden in je verhaal Jitze.

Alleen met het stukje over plaatsing en ruimte kan ik het niet helemaal eens zijn. Je hebt gelijk dat de plaatsing in de ruimte tijdens de opname wordt bepaald. Maar dan moet je het ook nog thuis zo in de ruimte geplaatst te krijgen als het tijdens de opname bedoeld is.

Ik hoor n.l. dezelfde piano opname op de ene set als een heel klein Yamaha pianootje en op een andere set als een veel te grote Bosendorfer. Terwijl een gewone Steinway is opgenomen. In de ruimte wordt het nog lastiger. Vaak hoor je op 'n set helemaal geen galm of uitklinken van instrumenten. Dit zijn toch mede de eigenschappen van het ruimtelijk effect.

Je kunt natuurlijk zonder deze eigenschappen heel goed naar muziek luisteren. Ik vindt dan wel dat je wat mist..... :(

Om de opname, met al z'n ruimtelijke informatie, tot z'n recht te laten komen is het van enig belang dat de weergave apparatuur in staat is tot het weergeven van voldoende detail.

Daarnaast is het best prettig als de ruimte waarin wordt geluisterd er geen eigen - vreemde - dingen mee gaat doen.

Het toevoegen van allerlei reflecties is bijvoorbeeld dodelijk voor de opgenomen ruimte informatie, begrijp dan ook niet echt waarom speaker fabrikanten units gebruiken die enorm spreiden, dit levert mi. alleen maar extra problemen op, moet je allerlei dempende objecten gaan toepassen om de overlast te beperken.

Heel goed voor de handel, dat wel............

;)

M.i. valt Jitze's post uiteen in 2 observaties:

1. Live muziek vs. muziek thuis beluisteren. Dit zijn m.i. 2 totaal verschillende dingen. Ik was laatst bij een optreden van een rock cover band van een bevriende gitarist. Tijdje geleden dat ik naar een bandje was gaan kijken. Wat meteen opvalt is het enorme VOLUME wat ze produceren, en dat met een klein zangsetje, drums niet uitversterkt, bas en gitaar alleen op de backline. Dat kan je thuis wel vergeten of je moet op een boederij wonen...

2. Lekker genieten van muziek vs. eindeloos hifi blaadjes lezen en tweaken van spullen. Ieder half jaar nieuwe spullen zit er voor mij niet in helaas maar hifi blaadjes zijn een goedkope placebo hiervoor :lol: De analoog hobby kan ik me niet voorstellen als een plug&play gebeuren zoals CD. De lol is nu juist het eindeloos prutsen met ouwe draaitafeltjes, elementjes, phonotrapjes etc. Ik geef toe dat ik mijn testplaatjes zoals Oscar Peterson/We get requests wel noot voor noot ken... :unsure:

Het is een forum voor audiohobbyisten

Overigens is een van de meest onschuldige en voordeligste vormen van deze hobby bedrijven het lezen van audiobladen, dat kan voor noppes in de bibliotheek, of het rondhangen op een audioforum. ;)

Hier toch wat langer over moeten nadenken, als ik al die audiohobbyisten hoor, wordt er nogal wat gerefereerd aan muziek en werkelijkheidsweergave................

Ook in audiobladen worden de prestaties van de apparatuur afgewogen in termen die sterk doen denken aan een beschrijving van een concert of een ander optreden van muzikanten.

Tijdens shows blijken grote aantallen bezoekers bijzonder gevoelig voor grote namen, staat men in drommen om apparatuur van naam, zelfs als er gedemonstreerd wordt dat de weergave kwaliteit wel heel erg magertjes is.

Dit verschijnsel wordt in elk geval versterkt, mogelijk zelfs voor een belangrijk deel opgeroepen, door de audio pers.

Het lijkt mij derhalve nuttig bijzonder kritisch te lezen en regelmatig naar de enig mogelijke referentie te luisteren, muziek.............stemmen en geluiden in de werkelijkheid.

Natuurlijk is het hiervoor niet echt noodzakelijk een groot orkest of rock band op volle sterkte in de eigen huiskamer te plaatsen, volume heeft niet zo heel veel met kwaliteit te maken, eigenlijk net zo min als prijs en imago iets zinnigs over een product vertellen.

De tegenstellingen die Munkie schetst ken ik niet, over volume heb ik al iets gezegd, over tweaken eigenlijk ook al, luister naar muziek en neem op grond van deze beleving de apparatuur onder handen.

:blink: