Jump to content

Gekopieerde cd's

Guest C J
 Share

Recommended Posts

Dat betekent dat je zelf de cd gekocht hebt en voor eigen gebruik kopieert dwz voor op de studeerkamer of in de auto o.i.d. Dat mag en is ook niks mee.

Dit mag blijkbaar wel voor muziek maar niet voor computersoftware. Vrij respectloos naar muziek toe vind ik, maar goed. Ik vind namlijk dat er wel wat mee mis is. Als broer en zus een plaat mooi vinden, en tegelijkertijd willen beluisteren, dan mag dat niet als je maar 1 licentie betaald hebt. Met die 'voor eigen gebruik' regeling kun je hier echter altijd onderuit komen en dit is ook diefstal.

Als broer en zus een plaat mooi vinden, en tegelijkertijd willen beluisteren, dan mag dat niet als je maar 1 licentie betaald hebt.

Ook niet als ze in dezelfde kamer zitten :rolleyes:

Ik bedoelde meer het geval van; kopietje in de auto voor zuslief gekopieerd door broer die op zijn kamer luistert. "Nee die kopie ligt in de auto omdat ik geen zin heb telkens mijn CD's uit mijn kamer te halen". Das hetzelfde als je windows ook op je laptop installeren. Ik wil niet als heilig boontje overkomen (kvind allemaal wel best) maar het is toch diefstal.

Als de cd's gewoon betaalbaar waren geweest, zeg zo'n 10-15 euro dan hadden we dit gezeik een stuk minder gehad. Zijn de cd's nadat ze op de markt kwamen ooit goedkoper geworden? Nu misschien met de MM, en de wat oudere cds kan je vaak voor 10 euro kopen, maar een nieuwe? Afzetters zijn het gewoon. En als je al een nieuwe cd koopt dan kom je er een aantal maanden later achter dat er nu ook een special edition is met een extra cd voor dezelfde prijs maar ja dan moet je de cd twee keer kopen. Service naar de klanten toe? Gelukkig zijn er nu een aantal maatschappijen cd artiesten die juist meteen naar uitgave een limited editie hebben.

OK genoeg gezeverd, maar zolang die plaatenmaatschappijen niet klantvriendlijk worden wordt ik niet maatschappij vriendelijk. Die lui hebben trouwens stiching brein en de buma, wie hebben wij om ons bij te staan in de strijd tegen de maatschappijen???

Ik download gewoon mp3s heb ik een cd die ik de moeite vindt dan koop ik die gewoon, ff wachten soms tot de 10euro prijs en zo niet dan luister ik toch niet naar die mp3's en beroof ik dus ook geen artiesten. Al bewaar ik ze wel, altijd handig voor feestjes.

Vraag ben ik nu crimineel, zijn de maatschappijen dat of allerbij?

Ik download gewoon mp3s heb ik een cd die ik de moeite vindt dan koop ik die gewoon, ff wachten soms tot de 10euro prijs en zo niet dan luister ik toch niet naar die mp3's en beroof ik dus ook geen artiesten. Al bewaar ik ze wel, altijd handig voor feestjes.

Precies. Doe ik ook. Vind ik niks mis mee. Het verkleint de kans op een miskoop (want wat zegt 1x luisteren in de winkel nou helemaal?) en je berooft idd ook niemand. Bovendien zijn er op internet vaak bonusnummers te vinden van limited editions of zo. Toch leuk dat je die kan downloaden, als de LE-versie uitverkocht is. En kopien maken voor in de auto of mp3's rippen voor in de trein of zo, is al helemaal niks mis mee. Je gaat je dure cd's toch niet in de auto gebruiken. Als je ze laat liggen, ben je ze zo kwijt. En mp3's zijn gewoon veel handiger in de trein...

Ook het copieren en omzetten naar mp3 van wat minder makkelijkere verkrijgbare cd's is handig, voor het zelfde geval sneuvelt er een of worden ze gejat.

Trouwens soms is het best nog wel een tour om een cd die je download hebt en wilt kopen daarna ook in de winkel te vinden. Had eens een cd van nogal wat jaren terug bestelt, ga ik luisteren, loopt de cd aan, krom. Ok ik opnieuw laten bestellen, omgeruild weer hetzelfde, toen heb maar mijn geld terug gevraagd en gewoon mijn mp3 blijven beluisteren. Soms probeer je het wel maar lukt het gewoon niet.

Zijn de cd's nadat ze op de markt kwamen ooit goedkoper geworden?

T.o.v. 1985 is (nagenoeg) alles (veel) duurder geworden <_<

Dat is met cd's niet het geval ;)

Dat klopt. Aan de andere kant hadden ze toen een introductieprijs van rond de 40 gulden terwijl een lp rond de 25 zat als ik het me goed herinner, maar dat zou snel goedkoper worden. Ze werden echter toch goed verkocht, en die prijsdaling is er nooit meer geweest. <_<

ALs je uit zou rekenen wat 40 gulden nu in euro's zou zijn, dan is die verlaging kennelijk toch gerealiseerd ;)

Ja, maar ik hoorde net op het nieuws dat er enige tijd geleden weer 5 tot 10 procent op is gegaan vanwege de te lage wisselkoers van gulden naar euro, waar de regering gewoon van op de hoogte was.. :rolleyes:

Zoals de regering nog wel meer geld van ons over de balk smijt, zonder daar verantwoording voor hoeven af te leggen, en moet er iemand weg dan kost dat ons weer een behoorlijk aantal knaken oprot geld.

Dit gaat ff offtopic, maar ik vindt dat er bekend moet worden hoeveel geld de regering verspilt (misschien valt het overall toch wel mee) en dat dat percentage ons in belasting geld in vermindering gebracht moet worden.

Weer ff ontopic,

Het klopt dat cd's niet duurder zijn geworden, maar ze konden wel goedkoper (al voor de MM) maar enkele winkels die dat deden (denk even aan de voormalige white noise in Utrecht) werden enorm op de huid gezeten door de muziek branche. Crimineel gedrag gewoon, cartel vorming, eigenlijk kunnen we beter spreken van muziek maffia.

Gelukking zijn er ook nog labels waarbij het naast het geld (is vrij normaal, ik werk ook om wat knaken te verdienen) ook om de muziek gaat.

HaDankzij die criminelen hebben wij nu:

1. minder mensen die muziek maken, omdat platenmaatschappijen het financiele risiko niet aandurven

2. kopieerbeveiligingen op cd's die daardoor op sommige spelers niet/slecht afspeelbaar zijn.

Ha ha, een groter gotspe kun je hier niet neerschrijven s0000884,

Menig platenbaas heeft zijn artiesten bestolen en uitgeknepen waar het maar kon. En van menig wereldhit heeft de artiest zelf geen cent gezien.

Het gaat in de platenwereld maar om 1 ding: Zoveel mogelijk geld verdienen voor jezelf. Muziek is slechts handelswaar in de optiek van de maatschappijen.

B)

De muziekwereld (platenbazen) moeten niet zeiken. :angry:

Er worden onvoorstelbare kapitalen verdiend aan de uitgebrachte muziek. <_<

Wat denk je, dat een cd wordt weg gegeven als hij na een tijdje voor

Ik jat auto's. Auto's zijn veel te duur. Als die nu eens wat goedkoper waren, dan had ik die auto's niet hoeven jatten. De autofabrikanten moeten niet zeuren, die hebben toch genoeg geld. Bovendien staat de politie hun bij als ik betrapt wordt. Maar wie staat mij nu bij, als crimineel?

Niet te geloven wat een onzin hier wordt uitgekraamd. Alsof mensen in de muziekindustrie (wat voor functie dan ook) onze slaven zijn. Muziek maken moet je, en NIET te duur, want dan jat ik het. Er is geen enkel excuus wat diefstal rechtvaardigt. Alsof de financiele situatie van een platenbaas jouw criminele gedrag rechtvaardigt.

ALS JE EEN CD DUUR VIND, DAN WERK JE ER MAAR EENS WAT HARDER VOOR. HEB MAAR EENS DISCIPLINE. WIE MOET ER NOU NIET ZEIKEN.

Als ik (wat ik vaak genoeg meegemaakt heb) een cd voor 1/3 of 1/2 van het geld zie waarvoor ik die een week geleden gekocht heb, dan denk ik: ik had er het bedrag voor over, en ik geniet niet minder van die cd omdat andere mensen nu het geluk hebben geld te kunnen uitsparen.

Trouwens waarom is 20 euro niet betaalbaar? Je hebt het toch ook over voor (muziek) DVD's? Die zijn over het algemeen nog duurder. Echter die worden wel goed verkocht, met veel minder van dit soort problemen. Iedereen weet hier ook dondersgoed waarom. DVD's KUN je niet zo makkelijk kopieren (dus jatten). De normale consument kan wel met zijn internetverbinding CD's jatten maar geen DVD's (downloadsnelheid).

Verdienen filmmaatschappijen dan niet net zoals platenmaatschappijen (die niet zo moesten zeiken weet je nog?). SCHIJ TOCH UIT.

Trouwens waarom is 20 euro niet betaalbaar? Je hebt het toch ook over voor (muziek) DVD's? Die zijn over het algemeen nog duurder. Echter die worden wel goed verkocht, met veel minder van dit soort problemen. Iedereen weet hier ook dondersgoed waarom. DVD's KUN je niet zo makkelijk kopieren (dus jatten). De normale consument kan wel met zijn internetverbinding CD's jatten maar geen DVD's (downloadsnelheid).

Ben je niet erg bij joh. Ten eerste komt er een stortvloed van illegale DVD's uit China en ten tweede kan ik legaal in de videotheek een DVD huren en die voor eigen gebruik uitstekend kopieren. Die versleuteling van DVD's zit dermate primitief in elkaar, dat dat een fluitje van een cent is. DVD-A is een ander verhaal, maar die zijn zoiezo lastig te vinden.

Overigens als je een auto makkelijk op je PC kan kopieren, moet jij eens zien :lol::D

Maar ga door met je kruistocht, toppie!

;)

dvd's zijn gek genoeg wel een stuk goedkoper geworden, en ja die zou ik zo kunnen kopieren, maar doe ik niet want ik vindt ze goed betaalbaar in tegenstelling to muziek cd's.

Ome henk heeft inderdaad gelijk met de keerzijde. Ik was ook maar al te blij dat er een goedkoop alternatief was voor de dure cd's. Dus geheel onschuldig ben ik ook niet als je het zo bekijkt, net zo min als de platen maatschappijen.

Waarschijnlijk zijn wel er allemaal schuldig aan dat we veel te dure cd's kopen, dus allemaal gewoon weigeren cd's te kopen van 15 euro of meer, met name bij de grote labels.

Ik had eigenlijk gehoopt dat de platen maatschappijen hun lesje wel zouden leren met de toename in muziek downloads, maar helaas, ze blijven de schuld bij andere mensen leggen, zelf doen ze nooit iets fout. Hoezo klant is koning? Klant is een aan muziek verslaaft gemaakt persoon die zoveel mogelijk afgeperst moet worden.

Ik vindt het trouwens best dat je auto's jat als je ze te duur vindt, maar doe het dan even bij die criminele jongens die ze met crimineel geld verdient hebben want dan kan je namelijk pas de paralel trekken met de muziek industrie.

Auto's zijn duur maar je kan ze ook goedkoop vinden, en een auto brengt je van a naar b (dat is het doel) iets wat een goedkope auto of tweede hansje ook doet (nou ja meestal dan). Als iemand me verteld dat ik van een cd ook ergens een goedkopere versie kan kopen, laat me het dan even weten. Ik weet het je kunt cd's ook tweede hans kopen maar dan moet jou cd er wel bij zitten.

ALS JE EEN CD DUUR VIND, DAN WERK JE ER MAAR EENS WAT HARDER VOOR. HEB MAAR EENS DISCIPLINE. WIE MOET ER NOU NIET ZEIKEN.

Misschien moeten we ze dan maar 40 eurie maken? Er moet toch gewerkt worden toch?

En ja we werken alleen maar om het aan andere mensen te geven.

Als ik een cd twee weken later voor de helft van de prijs zie liggen voel ik me genaaid, zonder het prettig te hebben gevonden. Maar ben ik toch wel blij voor andere mensen dat zij die cd wel voor minder kunnen kopen.

Digitaal is beter hebben ze altijd beweerd. Nou, dat kan ik niet echt onderschrijven. Wel dat het het kopieren een heel stuk vereenvoudigd en vooral sneller maakt. Een digitale kopie is in een mum van tijd gemaakt. Versleutelen heeft weinig zin, want de sleutel moet ook ontcijferd worden om het "leesbaar" te maken en dus kan ook de lastigste sleutel gekraakt worden (kwestie van tijd).

Analoog kopieren kan enkel in real time. Dat is tijdrovend en dus duur. Bovendien is de kopie vaak minder dan het origineel (al komen de goeie bandrecorders toch belachelijk goed in de buurt). LP's kopieren op eenzelfde medium is al helemaal kostbaar en dat doet dus geen hond.

In feite heeft de muziekindustrie dus hun eigen ruiten ingegooid door massaal met Flips/Zonie in zee te gaan betreffende de CD. En daar moet de consument dus voor boeten :blink::unsure::o Wel het voordeel nemen wat produktiekosten betreft, maar niet de gevolgen ervan willen inzien. Money rules the world. Het wordt misschien eens tijd dat we van het geld afstappen en een andere manier van handel proberen te vinden (dan gaat dat met de graaicultuur van de stropdassen ook snel over)

In feite heeft de muziekindustrie dus hun eigen ruiten ingegooit door massaal met Flips/Zonie in zee te gaan betreffende de CD. En daar moet de consument dus voor boeten :blink::unsure::o Wel het voordeel nemen wat produktiekosten betreft, maar niet de gevolgen ervan willen inzien.

De ironie wil dat Plips & Zoniet bij de Redboek standaard een 1x digitaal kopieren hebben ingebouwd met het SCMS :D Ze hadden er even niet bij nagedacht dat ze niet de enige slimmerikken waren.

Bij DVD is voor de beveiliging dezelfde knulligheid uitgehaald.

Overigens kan de prijs van CD alleen zo hoog bijven omdat de uitgeverijen monopolisten zijn. Zou een CD van een artiest op meerdere labels te krijgen zijn dan zou de prijs niet hoger zijn dan 5 a 10 EU schat ik zo. De productiekosten zijn het allang niet meer.

;)

Ik jat auto's. Auto's zijn veel te duur. Als die nu eens wat goedkoper waren, dan had ik die auto's niet hoeven jatten. De autofabrikanten moeten niet zeuren, die hebben toch genoeg geld. Bovendien staat de politie hun bij als ik betrapt wordt. Maar wie staat mij nu bij, als crimineel?

Niet te geloven wat een onzin hier wordt uitgekraamd. Alsof mensen in de muziekindustrie (wat voor functie dan ook) onze slaven zijn. Muziek maken moet je, en NIET te duur, want dan jat ik het. Er is geen enkel excuus wat diefstal rechtvaardigt. Alsof de financiele situatie van een platenbaas jouw criminele gedrag rechtvaardigt.

Als ik (wat ik vaak genoeg meegemaakt heb) een cd voor 1/3 of 1/2 van het geld zie waarvoor ik die een week geleden gekocht heb, dan denk ik: ik had er het bedrag voor over, en ik geniet niet minder van die cd omdat andere mensen nu het geluk hebben geld te kunnen uitsparen.

Verdienen filmmaatschappijen dan niet net zoals platenmaatschappijen (die niet zo moesten zeiken weet je nog?).  SCHIJ TOCH UIT.

Dit gezeik laat ik volledig aan mij voorbij gaan. B):eek:

Ben je niet erg bij joh. Ten eerste komt er een stortvloed van illegale DVD's uit China en ten tweede kan ik legaal in de videotheek een DVD huren en die voor eigen gebruik uitstekend kopieren.

Ik refereer naar de massale diefstal die plaatsvindt over uitwisseldiensten zoals edonkey. Dit is mogelijk met muziek, maar met de huidige verbindingssnelheid veel minder goed mogelijk met film. Verder refereer ik naar krantestukken waarin keer op keer stond dat CD's steeds slechter verkopen in Nederland en (muziek) DVD's steeds beter verkopen. Als er nu ook op een makkelijk manier films te jatten zijn, dan zal de verkoop daarvan inderdaad ook inzakken. Het excuus zal dan wel zijn: "Die Tom Cruise heeft geld genoeg".

Die versleuteling van DVD's zit dermate primitief in elkaar, dat dat een fluitje van een cent is. DVD-A is een ander verhaal, maar die zijn zoiezo lastig te vinden.

Mij part zit er totaal geen versleuteling op. Rechtvaardigt dit crimineel gedrag?

Overigens als je een auto makkelijk op je PC kan kopieren, moet jij eens zien  :lol:  :D

Dit is nu precies wat ik bedoel. Afhankelijk van hoe hoog de jatdrempel ligt, wordt de smoes aangepast. "ze hebben toch geld genoeg". Straks, als DVD's inderdaad makkelijk te kopieren zijn, dan zal ongetwijfeld worden gezegd dat de filmmaatschappijen niet moeten zeuren.

Wie komt er nu eens voor uit dat hij CD's jat, niet omdat hij/zij vind dat ze te duur zijn (dat zijn ze dan al sinds 1980) of omdat "de platenmaatschappijen woekerwinst maken", maar gewoon omdat daar makkelijk geld te sparen valt?

Maar ga door met je kruistocht, toppie!

Ik sta op dit forum liever bekend als ongenuanceerd, dan als iemand die respectloos muziek jat en allerlei vergezochte smoesjes verzint om het legitiem te doen overkomen. Maar ja als er meer van het tweede soort zijn, hoef je je daar blijkbaar niet voor te schamen.

Hoe zit het met de rechten van copy's maken als de cd niet meer te krijgen is in de handel.

Ik kom nogal vaak tegen dat een cd die ik wil hebben al niet meer in de handel is.

Of een kleine uitgave geweest, of het is uit de handel gehaald door onderlinge ruzie.

(b.v. alles van Reinbert de Leeuw is hierdoor niet meer te verkrijgen)

Maar via de centrale bieb in Rotterdam zo te lenen.

Kan dan van deze cd's dan "schuldgevoel" een back-up maken?

Frits