s0000884 Posted 1 mei 2005 Report Share Posted 1 mei 2005 Hoe zit het met de rechten van copy's maken als de cd niet meer te krijgen is in de handel. Ik kom nogal vaak tegen dat een cd die ik wil hebben al niet meer in de handel is. Of een kleine uitgave geweest, of het is uit de handel gehaald door onderlinge ruzie. (b.v. alles van Reinbert de Leeuw is hierdoor niet meer te verkrijgen) Maar via de centrale bieb in Rotterdam zo te lenen. Kan dan van deze cd's dan "schuldgevoel" een back-up maken? Frits Met die actie loopt de muziekindustrie geen omzet mis (als die CD inderdaad niet meer verkrijgbaar is). Ik ben geen jurist, maar volgens mij is het dan geen diefstal. Volgens mij is dit equivalent aan muziek die nooit commercieel is uitgebracht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest muziekfreak Posted 1 mei 2005 Report Share Posted 1 mei 2005 Hoe zit het met de rechten van copy's maken als de cd niet meer te krijgen is in de handel. Ik kom nogal vaak tegen dat een cd die ik wil hebben al niet meer in de handel is. Of een kleine uitgave geweest, of het is uit de handel gehaald door onderlinge ruzie. (b.v. alles van Reinbert de Leeuw is hierdoor niet meer te verkrijgen) Maar via de centrale bieb in Rotterdam zo te lenen. Kan dan van deze cd's dan "schuldgevoel" een back-up maken? Frits Met die actie loopt de muziekindustrie geen omzet mis (als die CD inderdaad niet meer verkrijgbaar is). Ik ben geen jurist, maar volgens mij is het dan geen diefstal. Volgens mij is dit equivalent aan muziek die nooit commercieel is uitgebracht. Correct me iff i'm wrong...maar volgens mij ben jewel strafbaar. Ik bedoel als je een videoband huurde jaren geleden en je deed hem copieeren kon je erook een straf aan overhouden,boete oid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 1 mei 2005 Report Share Posted 1 mei 2005 Correct me iff i'm wrong...maar volgens mij ben jewel strafbaar. Ik bedoel als je een videoband huurde jaren geleden en je deed hem copieeren kon je erook een straf aan overhouden,boete oid. Dat zou ik graag willen weten. Is nu het kopieeren an sich illegaal, of de uitwerking ervan (diefstal)? Immers mag je wel een kopie voor eigen gebruik maken, als de CD niet beveiligd is. Videobanden die van macrovision zijn voorzien mogen uberhaupt niet gekopieerd worden, die kun je dus (denk ik) niet met muziek-CD's vergelijken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matthias Posted 1 mei 2005 Report Share Posted 1 mei 2005 Verder refereer ik naar krantestukken waarin keer op keer stond dat CD's steeds slechter verkopen in Nederland en (muziek) DVD's steeds beter verkopen. En opvallend genoeg zijn dvd's dus wel goedkoper geworden en cd's niet. Dus misschien is de oplossing dus niet alles neermaaien dat kopieert maar gewoon de prijzen redelijk maken. Kennenlijk heeft de film industrie het beter door dan de muziek industrie. Trouwens een dvd is net gemakkelijk te copieren als een cd. Ondanks mijn standpunten tegen de muziek industrie (lees vooral de grote bazen niet de vooral kleinere muziekant) ben ik het er mee eens dat copieren opzich gewoon jat werk is. En zoals eerder gezegd een goede cd koop ik gewoon (zoveel mogelijk tegen een billeke prijs) maar daarvoor heb ik hem wel gedownload en een aantal keer beluisterd vaak genoeg heb ik naar een aantal keren luisteren wel genoeg van een cd. Trouwens nu staat mij cd koop pijl laag want ik ga binnenkort naar de vs verhuizen en daar zijn de cd prijzen wel laag, hoe zou dat kunnen???? Kost het versturen van cd's naar nederland 7 euro per cd?????????? Hoezo zakenvullende maffia achter de muziek industrie hier??? Dus ik zeg (zoals de kaalpluk teams van de politie hier doen) pak zo veel geld van die maffia af als je kan, dus kopieren die cd's, Maar met een grote MAAR om de muziekanten ook mee te laten proviteren moeten die eigenlijk gewoon hun muziek zelf (via internet) te koop aanbieden, gaat alle opbrengst direct naar hun toe, en niet naar malafide tussenhandel. Dus ik roep alle muziekanten op om hierbij kei hard NEE te zeggen tegen corrupte platen labels, laat je geen geld afhandig maken en neem het heft in eigenhand. Ik weet een risico, maar als je goed bent wordt je toch wel gekocht. Ben je niet goed, en heb je de platenbazen nodig om ons te brainwashen met reclame ja jammer dan, dan ben je niet goed genoeg! Zoek dan een werk waar je wel goed in bent zoals andere mensen dat ook plegen te doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matthias Posted 1 mei 2005 Report Share Posted 1 mei 2005 Hoe zit het met de rechten van copy's maken als de cd niet meer te krijgen is in de handel. Ik kom nogal vaak tegen dat een cd die ik wil hebben al niet meer in de handel is. Of een kleine uitgave geweest, of het is uit de handel gehaald door onderlinge ruzie. (b.v. alles van Reinbert de Leeuw is hierdoor niet meer te verkrijgen) Maar via de centrale bieb in Rotterdam zo te lenen. Kan dan van deze cd's dan "schuldgevoel" een back-up maken? Frits Als je het echt eerlijk wilt doen dan kan je beter geld overmaken op de bank rekening vn deze artiest en/of de mensen die nog rechten hebben op deze plaat (helaas waarschijnlijk de platenbaas) Ik heb zitten denken om een service op te richten zodat mensen die muziek gedownload hebben en die wel goed vinden, geld kunnen overmaken aan de artiest zelf. Dan komt het geld waar het geld hoort. Dan kan de artiest zelf altijd nog kiezen hoeveel hij afstaat aan de platenbazen en winkels. Trouwens weet iemand wie de legale muziek downloads beheert? Hoeveel van de 1 euro voor een download gaat naar de muziekkant zelf toe, worden ze hier net zo afgezet als bij de cd's of krijgen ze een groter gedeelte? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matthias Posted 1 mei 2005 Report Share Posted 1 mei 2005 Ben je niet erg bij joh. Ten eerste komt er een stortvloed van illegale DVD's uit China en ten tweede kan ik legaal in de videotheek een DVD huren en die voor eigen gebruik uitstekend kopieren. Ik refereer naar de massale diefstal die plaatsvindt over uitwisseldiensten zoals edonkey. Dit is mogelijk met muziek, maar met de huidige verbindingssnelheid veel minder goed mogelijk met film. Verder refereer ik naar krantestukken waarin keer op keer stond dat CD's steeds slechter verkopen in Nederland en (muziek) DVD's steeds beter verkopen. Als er nu ook op een makkelijk manier films te jatten zijn, dan zal de verkoop daarvan inderdaad ook inzakken. Het excuus zal dan wel zijn: "Die Tom Cruise heeft geld genoeg". Die versleuteling van DVD's zit dermate primitief in elkaar, dat dat een fluitje van een cent is. DVD-A is een ander verhaal, maar die zijn zoiezo lastig te vinden. Mij part zit er totaal geen versleuteling op. Rechtvaardigt dit crimineel gedrag? Overigens als je een auto makkelijk op je PC kan kopieren, moet jij eens zien Dit is nu precies wat ik bedoel. Afhankelijk van hoe hoog de jatdrempel ligt, wordt de smoes aangepast. "ze hebben toch geld genoeg". Straks, als DVD's inderdaad makkelijk te kopieren zijn, dan zal ongetwijfeld worden gezegd dat de filmmaatschappijen niet moeten zeuren. Wie komt er nu eens voor uit dat hij CD's jat, niet omdat hij/zij vind dat ze te duur zijn (dat zijn ze dan al sinds 1980) of omdat "de platenmaatschappijen woekerwinst maken", maar gewoon omdat daar makkelijk geld te sparen valt? Maar ga door met je kruistocht, toppie! Ik sta op dit forum liever bekend als ongenuanceerd, dan als iemand die respectloos muziek jat en allerlei vergezochte smoesjes verzint om het legitiem te doen overkomen. Maar ja als er meer van het tweede soort zijn, hoef je je daar blijkbaar niet voor te schamen. Ik zou me ook niet schamen als ik een zakkenvullende platenbaas was Was ik dat maar............. O ja voor de duidelijkheid ik heb niks tegen mensen die tegen kopieren zijn, ook ik zal eens al mijn gekopieerde cd's vernietigen en deze wel of niet vervangen door de orginelen. (misschien vandaag eens een lijstje maken). Maar tot zover vindt ik de platen maatschappijen en somige cd winkels net zo crimineel als de muziek copierende medemens. Het is inderdaad een ramp als je je 2e vacantie huis in frankrijk van de hand moet doen omdat mensen de hoge prijzen niet meer pikken. Ik vindt het best dat ze een tweede huis hebben, maar laat ze dat dan niet over onze ruggen verdienen. Laat ze er voor werken!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 1 mei 2005 Report Share Posted 1 mei 2005 Let wel het maken van een kopie is alleen toegestaan als dat door de rechthebbende ook mogelijk is gemaakt. Als de rechthebbende een technische voorziening ter beveiliging heeft aangebracht, bijvoorbeeld de kopieerbeveiliging op een CD, dan mag deze beveiliging niet omzeilt worden voor het maken van een kopie. Het laat echter de volgende vraag open: Mag ik van een beveiligde CD een analoge kopie maken? 1. Nee, want het is niet "door de rechthebbende mogelijk gemaakt". 2. Ja, want je omzeilt geen beveiliging (niet aanwezig op analoge uitgang). Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 1 mei 2005 Report Share Posted 1 mei 2005 De afkeer tegen de platenbaas begrijp ik volledig. Echter staat die wel los van gedrag van consumenten. En even wat anders. Een platen baas (hoe erg een h&fter dat ook is) zorg voor: 1. Promotie op radio/tv (anders krijg je de muziek uberhaupt nooit te horen) 2. Studio om de prut op te nemen. 3. Contact met andere musici om samen een plaat te maken (Shania Twain komt zelf wel aan een band, maar Hilary Duff niet) 4. Niet audio gerelateerd promotiewerk (inclusief contacten voor tijdschriften / media) 5. Contacten met concertorganisatoren zoals Mojo om live concerten mogelijk te maken Wat ik hiermee wil zeggen is dat, ondanks het feit dat ik ook een hekel heb aan het gehaai van die platenbazen, ze toch voor veel artiesten een noodzakelijke hulp zijn. En als die platenbaas merkt dat die geen 3e huis in Miami meer kan betalen, dan neemt hij dat mevrouwtje/meneertje niet meer aan, waarvan hij niet zeker weet of ie er wel genoeg winst uit haalt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 1 mei 2005 Report Share Posted 1 mei 2005 ik ga binnenkort naar de vs verhuizen OFFTOPIC Ik ben hier verschikkelijk jaloers op. De VS is trouwens het beste muziekland (meeste aantal muziekinstrumenten per 1000 inwoners). /OFFTOPIC Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matthias Posted 1 mei 2005 Report Share Posted 1 mei 2005 De afkeer tegen de platenbaas begrijp ik volledig. Echter staat die wel los van gedrag van consumenten. En even wat anders. Een platen baas (hoe erg een h&fter dat ook is) zorg voor: 1. Promotie op radio/tv (anders krijg je de muziek uberhaupt nooit te horen) 2. Studio om de prut op te nemen. 3. Contact met andere musici om samen een plaat te maken (Shania Twain komt zelf wel aan een band, maar Hilary Duff niet) 4. Niet audio gerelateerd promotiewerk (inclusief contacten voor tijdschriften / media) 5. Contacten met concertorganisatoren zoals Mojo om live concerten mogelijk te maken Wat ik hiermee wil zeggen is dat, ondanks het feit dat ik ook een hekel heb aan het gehaai van die platenbazen, ze toch voor veel artiesten een noodzakelijke hulp zijn. En als die platenbaas merkt dat die geen 3e huis in Miami meer kan betalen, dan neemt hij dat mevrouwtje/meneertje niet meer aan, waarvan hij niet zeker weet of ie er wel genoeg winst uit haalt. Hier ben ik helemaal mee eens, ze zijn een noodzakelijk kwaad, en inderdaad als ze niet genoeg geld kunnen trekken uit een artiest dan nemen ze die niet aan. Dus misschien moet daar iets in gaan veranderen. Ik had gehoopt dat juist artiesten via het medium internet meer onafhankelijk konden worden. Al roept dat de vraag op dat de cd's dan echt goedkoper zouden worden, net zoals sommige van ons graag gratis cd's hebben, zo hebben de makers het liefst zo veel mogelijk inkomsten. De meeste mensen willen vooral hebben, aart van het beestje. Des al niet te min zijn cd's in andere landen waaronder de VS een stuk goedkoper, dus wordt er door de platenhandel hier in nederland flink de zakken gevuld. Het is toch gek dat je in de grote platen winkels in de VS vaak 13 dollar betaald voor een cd en hier 20 euro???? Ik vindt het in en in triest. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matthias Posted 1 mei 2005 Report Share Posted 1 mei 2005 ik ga binnenkort naar de vs verhuizen OFFTOPIC Ik ben hier verschikkelijk jaloers op. De VS is trouwens het beste muziekland (meeste aantal muziekinstrumenten per 1000 inwoners). /OFFTOPIC Het is ook verbazing wekkend hoeveel mensen daar redelijk kunnen zingen, veel karaoke en ze klinken nog geen eens slecht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 1 mei 2005 Report Share Posted 1 mei 2005 Het is ook verbazing wekkend hoeveel mensen daar redelijk kunnen zingen, veel karaoke en ze klinken nog geen eens slecht. Vergeet vooral niet winkels als Virgin en Borders binnen te lopen. Met premium cable heb je daar trouwens bijna dagelijks een film in HD kwaliteit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matthias Posted 1 mei 2005 Report Share Posted 1 mei 2005 Inderdaad, al is virgin nog aan de prijzige kant, in Boston hebben ze newburry comics, verkoopt ook veel 2ehands cd's En video on demand, hoef je ook niet meer de deur uit Ok genoeg off-topic. Link to comment Share on other sites More sharing options...
1ennalloor Posted 1 mei 2005 Report Share Posted 1 mei 2005 Let wel het maken van een kopie is alleen toegestaan als dat door de rechthebbende ook mogelijk is gemaakt. Als de rechthebbende een technische voorziening ter beveiliging heeft aangebracht, bijvoorbeeld de kopieerbeveiliging op een CD, dan mag deze beveiliging niet omzeilt worden voor het maken van een kopie. Het laat echter de volgende vraag open: Mag ik van een beveiligde CD een analoge kopie maken? 1. Nee, want het is niet "door de rechthebbende mogelijk gemaakt". 2. Ja, want je omzeilt geen beveiliging (niet aanwezig op analoge uitgang). Lijkt mij dat het "JA" moet zijn. Je omzeilt de beveiliging niet, je gebruikt een geboden mogelijkheid (de analoge uitgang, of je het nu op band of op cd zet...). Plus dat je de rechten voor het maken van een kopie betaald hebt doordat je de heffing op het lege medium al voldaan hebt bij de aanschaf daarvan. De vraag rijst echter hoe de ontvanger van de kopieerheffing weet aan welke artiest ze zal moeten gaan uitkeren... Link to comment Share on other sites More sharing options...
1ennalloor Posted 1 mei 2005 Report Share Posted 1 mei 2005 Hoe zit het met de rechten van copy's maken als de cd niet meer te krijgen is in de handel. Ik kom nogal vaak tegen dat een cd die ik wil hebben al niet meer in de handel is. Of een kleine uitgave geweest, of het is uit de handel gehaald door onderlinge ruzie. (b.v. alles van Reinbert de Leeuw is hierdoor niet meer te verkrijgen) Maar via de centrale bieb in Rotterdam zo te lenen. Kan dan van deze cd's dan "schuldgevoel" een back-up maken? Frits Absoluut. Je betaalde al kopieerheffing voor het lege medium en je betaalt leengeld aan de bibliotheek. Eens per jaar wordt in ieder geval het leengeld aan de rechthebbenden van de muziek die je geleend hebt uitgekeerd. Waardoor de artiest en alle anderen die er mee te maken hebben (componisten, tekstschrijvers etc.) hun rechtmatige vergoeding ontvangen. 't Zijn maar kleine bedragen per cd/plaat, maar het is wel netjes geregeld zo. Kortom, het is verstandiger en volstrekt legaal om i.p.v. downloaden bij de bibliotheek je muziek te halen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 1 mei 2005 Report Share Posted 1 mei 2005 Dit gezeik laat ik volledig aan mij voorbij gaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 1 mei 2005 Report Share Posted 1 mei 2005 Zoals 1enaloor al zei; je betaalt al een kopieerheffing, dus ben je een dief van eigen portemonnee als je n Link to comment Share on other sites More sharing options...
1ennalloor Posted 1 mei 2005 Report Share Posted 1 mei 2005 Zoals 1enaloor al zei; je betaalt al een kopieerheffing, dus ben je een dief van eigen portemonnee als je n Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 2 mei 2005 Report Share Posted 2 mei 2005 Het probleem is dat er zoveel leuke dingen zijn, en muziek is van al die leuke dingen zo makkelijk te stelen dat mensen zich voorhouden dat het dan opeens geen hufterig gedrag meer is. !! Dit is nu PRECIES wat ik bedoel, beter had ik het niet kunnen verwoorden. Men verlegt zijn referentie. "Iedereen doet het toch?" !! EDIT: http://www.tweakers.net/nieuws/37148 Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 2 mei 2005 Report Share Posted 2 mei 2005 Ik heb zeggen en schrijven zes gekopieerde cd's. Dus? Het antwoord op die "dus" hangt van je scrupules af, en dat antwoord kun je dus alleen jezelf geven. Maar je antwoord ligt eigenlijk al in de woorden "zeggen en schrijven". Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 2 mei 2005 Report Share Posted 2 mei 2005 Het is volgens mij vrij eenvoudig een kopie van een cd te maken zonder dat het een digitale een-op-een kopie is. Gewoon kopieren op de PC zonder je druk te maken over offsets van je CD/DVD drive. (Ik weet niet of Nero corrigeert voor de artifacten van je drive, ik gebruik het niet) Het is namelijk zo als je een cd-tje uitleest en op de harde schijf zet als "image" mis je een paar samples. Bijvoorbeeld mijn Plextor zit er 98 samples naast en mijn Flips maar liefst 1292. Ook bij het schrijven zit er een verschil. Je kunt dus niet spreken van een digitale kopie! Niet dat je er iets van hoort (zeer waarschijnlijk), groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 2 mei 2005 Report Share Posted 2 mei 2005 Ik heb zeggen en schrijven zes gekopieerde cd's. Dus? Het antwoord op die "dus" hangt van je scrupules af, en dat antwoord kun je dus alleen jezelf geven. Maar je antwoord ligt eigenlijk al in de woorden "zeggen en schrijven". Weet jij zeker dat je voldoende d.w.z. bewust nooit te weinig belasting hebt betaald? Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 2 mei 2005 Report Share Posted 2 mei 2005 Weet jij zeker dat je voldoende d.w.z. bewust nooit te weinig belasting hebt betaald? Ja, want ik heb nooit belasting hoeven te betalen, waarbij ik geen recht had op teruggave. Wat overigens onverlet laat dat ik belasting heffen (net als muziek kopieren) beschouw als diefstal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 2 mei 2005 Report Share Posted 2 mei 2005 Weet jij zeker dat je voldoende d.w.z. bewust nooit te weinig belasting hebt betaald? Ja, want ik heb nooit belasting hoeven te betalen, waarbij ik geen recht had op teruggave. Wat overigens onverlet laat dat ik belasting heffen (net als muziek kopieren) beschouw als diefstal. Dus je werkt ook niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 2 mei 2005 Report Share Posted 2 mei 2005 Dus je werkt ook niet. Hangt van je definitie van werk af. Ik werk nu tussen de 45 en 55 uur per week op mijn stage in Duitsland. Maar goed, dat hoort bij mijn studie, en ik blijf met mijn bijbaantjes onder de algemene heffingskorting, dus hoef ik geen belasting te betalen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts