Jump to content

Stofkap op platenspeler

cgm
 Share

Recommended Posts

Sinds kort heb ik een Project Xpression. Daar zit een stofkap bij. Deze heb ik niet gemonteerd omdat ik begrepen heb dat dat een slechte invloed zou hebben op het geluid.

Is dat zo en waarom?

Sinds kort heb ik een Project Xpression. Daar zit een stofkap bij. Deze heb ik niet gemonteerd omdat ik begrepen heb dat dat een slechte invloed zou hebben op het geluid.

Is dat zo en waarom?

Beste,

Omdat een stofkap mee gaat resoneren, dat geeft vervorming van het geluid.

Ook om dat een stofkap, vaak behoorlijk statisch geladen kan zijn , dit trekt stof aan (stofaantrekkap) de stofkap ergens anders neer leggen ..... en het stof gaat daar naar toe : )

Bovendien zorgd statische elektriciteit er voor dat de arm naar boven wordt getrokken ( stofkap dicht bij het afspelen) weg instellingen .

MvG,

HAudio

:rolleyes:

Ik kan de stofkap er wel los opleggen als ik niet speel. Misschien is dat inderdaad nog een idee..

Misschien inruilen voor een stofdoek? :rolleyes:

Die stofdoek heb ik altijd nodig. Laat ik nu de stofkap stoffig worden of de platenspeler? :P

Stofdoeken en naalden..... :confused:

Ik leg mijn kap er gewoon los op. Scheelt toch 'n stuk met het stof op de arm, draaitafel, voet enz. Bovendien is het allemaal lastig stofvrij te krijgen (kwastjes en zo).

Met m'n oude Thorens TD 160 en een XLM element (0,75 gram) werd m'n arm zelfs volledig van de plaat getild. :blink:

:)

Wat je ook kunt doen is gewoon een oude LP die je nooit draait, als stofkap voor 't plateau gebruiken :rolleyes:

Kost geen drol, en toch aardig effectief B)

Misschien een soort maxi-lp om alles te bedekken? :blink:

• Members

Het is wel een lekker goedkope opwaardering ; kap er af en klaar !

Bij mij zit hij er gewoon op , alleen met draaien gaat hij gewoon omhoog. Dit is soms net hoorbaar , maar helemaal eraf maakte in mijn geval geen ( hoorbaar ) verschil. Wordt trouwens nog een leuk verhaal mocht ik inderdaad een JMW arm op mijn tafel monteren , dan moeten er een paar enorme gaten in de stofkap worden geboord. (of weer een nieuwe kopen natuurlijk , maar zo blijf je aan de gang)

Groet