Jump to content

Het gewone maar toch bijzondere luidspreker topic

conqubite
 Share

Recommended Posts

Ik hoop woensdag deze luidsprekers aan te gaan schaffen als opvolger van mijn elektrostaten:

http://www.hifi.nl/recensies.php?id=1893 :D

Het zal een leuke combinatie worden, de T&A A3000 eindtrap met speakers met 91 dB gevoeligheid B)

Hele mooie speaker Paul....

Een van mijn favorieten. :)

Ik hoop woensdag deze luidsprekers aan te gaan schaffen als opvolger van mijn elektrostaten:

Het zal een leuke combinatie worden, de T&A A3000 eindtrap met speakers met 91 dB gevoeligheid B)

Hele mooie speaker Paul....

Een van mijn favorieten. :)

Je bent altijd welkom om te komen luisteren hoor.

• Members

Je hoopt... het is dus blijkbaar nog niet definitief ?

Ik begrijp hier in ieder geval uit dat de Odeon is tegengevallen ?

Het vervangen van elektrotaten zal denk ik inderdaad niet meevallen, maar misschien zou je nog eens (als je ze al kan vinden) naar Symphonic-Line kunnen zoeken. Die gebruiken units van Podszus Gorlich (of zoiets), die de transparantie en snelheid van een elektrostaat benaderen. Ze zijn alleen niet echt goedkoop.

Mochten de MC's het echter wel worden (ze zien er idd geweldig uit), dan gefeliciteerd!

In de recensie van de MC M3 lees ik dat de Dynaudio tweeter in 2000 is vervangen door een Morel tweeter.

Echter, naast de desbetreffende recensie op haaifaai.nl zie ik nu een advertentie van de MC M3 anniversary speaker..... m

Je hoopt... het is dus blijkbaar nog niet definitief ?

Ik begrijp hier in ieder geval uit dat de Odeon is tegengevallen ?

Het vervangen van elektrotaten zal denk ik inderdaad niet meevallen, maar misschien zou je nog eens (als je ze al kan vinden) naar Symphonic-Line kunnen zoeken. Die gebruiken units van Podszus Gorlich (of zoiets), die de transparantie en snelheid van een elektrostaat benaderen. Ze zijn alleen niet echt goedkoop.

Mochten de MC's het echter wel worden (ze zien er idd geweldig uit), dan gefeliciteerd!

IK ga eigenlijk alleen maar om te kijken of alles aan de speaker 100% is, dat verwacht ik eigenlijk wel. Ik heb de speaker in het verleden al vaker kunnen beluisteren, dus met de klank ben ik volledig tevreden. :D

• 3 months later...

Normaal lees ik de recensies op hifi.nl ter informatie en vergeet ik het ook vrij snel weer. Nu staat er echter een recensie van een luidspreker die mijn interesse wekt. Eigenzinnig merk, met een speciale aanpak. Spreekt me wel aan.

http://www.hifi.nl/recensies.php?id=2645

Rene Smit zegt enkele zaken over deze luidspreker die mij persoonlijk aanspreken. Vaak prik ik er doorheen maar nu (nog) even niet ;)

Lijkt me de moeite waard eens te gaan beluisteren. Iemand al ervaring met dit merk??

Conqubite

Edit: heb een recensie gevonden die min of meer het verhaal op hifi.nl bevestigd.

http://64.233.183.104/search?q=cache:RnpSq...nl&ct=clnk&cd=5

bijzondere luidsprekers......

ik heb al met heel wat luidsprekers gespeeld

Tannoy Balmoral , Jantszen elecrostaten , LS3/5A, Voigtpipes,klipschhorn ,hedlundhorn ,ik zal ook nog wel wat vergeten zijn.

maar deze zijn gebleven, de Oris Reverence ultra

met AER MD3 drivers in de boven hoorn en Bd 15 woofers

het zoeken is al een paar jaar geleden gestopt :)

193655platendraaier%20035.jpg

• 5 months later...

Waarom ben ik nu toch de enige die dit topic graag in leven wil houden :(:unsure:

Naar aanleiding van het feit dat Aurum Cantus een impoteur heeft ben ik eens gaan kijken naar dit merk. Ik kom er dan achter dat dit een interessant merk is met veel potentie. Ik zou ze graag eens beluisteren, ben erg benieuwd naar die tweeters en hoe dat samengaat met de andere drivers. Voor mij persoonlijk is de nieuwe V8F een interessant model. Een leuk niet al te klein 3 weg model, met een 8" laagunit en wat stijlelementen geleend van enkele exotische merken hetgeen mij persoonlijk niet zou weerhouden.

Een rendement van 88 dB(A), een bereik van 35-40.000 Hz en met een minimale imp van 6,4 ohm goed aanstuurbaar hoewel ze zelf 50 W als minimum aangeven maar ik denk dat een beetje minder ook goed moet kunnen.

V8F-3.jpg

Meer info

http://www.aurumcantus.com/loudspeaker/main.htm

Ik hoop dat er snel een dealernetwerk komt.

Conqubite

Erg mooie speaker die Aurum !

Zal ook wel wat mogen kosten ?

Zelf net mijn Diapason Nux speakers ingeruild voor deze:

Usher-6371.jpg

2-weg vloerstaande luidspreker

Tweeter: 1 inch

Woofers: 7 inch

Wisselfrequentie: 2,7 kHz

Gevoeligheid: 90 dB/W/m

Impedantie: 4 Ohm

Freq. bereik: 30 Hz - 28 kHz (-3dB)

Maximaal vermogen: 120 Watt

Gewicht: 53 kg

Afmetingen (h*b*d): 127*35*65 cm

Afwerkingen: pianolak wit, zilver (foto), zwart

Adviesprijs:

Usher-6371.jpg

Voor liefhebbers even het recept (even visueel op de gok, ik ken die luidspreker niet maar ik herken):

woofer = 2 maal scan speak 18W/8535 = 140 euro

tweeter = scan speak D2905/9700 = 130 euro

==> dit bouw je zelf voor 530 euro per luidspreker (120 euro voor hout + filter + zut). Weet dus dat met zelfbouw dit soort luidsprekers ook voor de gewone man prima betaalbaar is.

Usher-6371.jpg

Voor liefhebbers even het recept (even visueel op de gok, ik ken die luidspreker niet maar ik herken):

==> dit bouw je zelf voor 530 euro per luidspreker (120 euro voor hout + filter + zut). Weet dus dat met zelfbouw dit soort luidsprekers ook voor de gewone man prima betaalbaar is.

Wanneer je ze naar de autospuiter moet brengen om ze af te lakken

Usher-6371.jpg

Beetje een dooddoener natuurlijk, ALLES is goedkoper als je het zelf bouwt, maar veel mensen hebben niet echt de tijd / zin om weken bezig te zijn de paar vrije uurtjes op te offeren aan het prutsen aan een stel luidsprekers, en je krijgt ze nooit zo mooi afgewerkt als deze.

Het gaat je echt niet lukken om deze speakers voor minder dan 2000 (per paar) na te bouwen als je alles mee rekent. De units+filter (als je Scanspeak neemt ipv Usher, de Ushers zijn waarschijnlijk iets goedkoper) nemen maar zo'n 1000 (pp) in beslag. De rest de kast, lijm, verf, gereedschap (goede bovenfrees bv), spuiterskosten, aansluitmateriaal, metaalbewerkingskosten voor het voetstuk, zeulen met de kasten naar de spuiter. Bovendien circa 100 uur vrije tijd en een zeer stoffige werkruimte.

Of je moet genoegen nemen met een ruwe MDF schoenendoos, dat scheelt.

Usher-6371.jpg

Mijn Impulse Aria SE hebben mij ook 2000 euro gekost, het waren demo modellen normale prijs 2700euro/paar. Ze lijken wel erg veel op de zelfbouw maar ik heb er geen moment spijt van dat ik ze heb gekocht

En dat buiten het feit dat je ze wellicht nooit hetzelfde krijgt klinken als de fabrieks-luidsprekers. Denk er even aan dat er meestal units worden gebruikt die op specificaties gemaakt worden voor die fabrikant.

Mooi om te zien dat je zo de fabrikant napraat. Een goede indicatie van dat die propaganda over "op onze specificaties gemaakt" goed werkt (terwijl het technisch niet klopt; je bouwt afstemmingen altijd om luidsprekers heen en niet andersom, dat kan helemaal niet) bij audiofielen. Hebben de fabrikanten een mooie afzetmarkt aan.

En dat buiten het feit dat je ze wellicht nooit hetzelfde krijgt klinken als de fabrieks-luidsprekers. Denk er even aan dat er meestal units worden gebruikt die op specificaties gemaakt worden voor die fabrikant.

Mooi om te zien dat je zo de fabrikant napraat. Een goede indicatie van dat die propaganda over "op onze specificaties gemaakt" goed werkt (terwijl het technisch niet klopt; je bouwt afstemmingen altijd om luidsprekers heen en niet andersom, dat kan helemaal niet) bij audiofielen. Hebben de fabrikanten een mooie afzetmarkt aan.

Ik denk niet dat ik het zelf goekoper kan maken dan voor het bedrag wat ik er oor heb betaald.

Bovenfrees +/- 250

boormachien+/- 200

speakers/filters: Euro 475,- p.st.

etc

etc

dus als je dan 1 paar speakers bouwt waar je 10 jaar mee doet denk ik niet dat het heel veel verschil uitmaakt of je koopt of zelf maakt. Als je regelmatig zlef speakers bouwd en dan de oude drivers/filters hergebruikt dan is het mischien goedkoper.

Het hele zelfbouw gebeuren kan je ook eigenlijk wel vergeten als je zoals ik in een flatje woont en dus helemaal de ruimte niet hebt om te klussen.

Even een voorbeeld:

Dit kost iets van 8000 euro per stuk (prijs stond niet bij dit model maar het was de 'referentiespeaker' uit een lijn waarvan een andere speaker al 8000 euro koste):

sen.jpg

dit kost 529 euro per stuk:

refmon.jpg

Komt in beide gevallen hetzelfde geluid uit (op ultra minieme verschillen na die met de kastafstemming en componentkeuze te maken hebben). Bij het eerste geval is de afwerking beter. Jullie mogen het zeggen. :lol: De speakerunits zijn precies op onze specificaties custom gemaakt. :lol:

Niet persoonlijk bedoeld, ik kon het eventjes niet laten. :D