Erjee Posted 5 november 2006 Report Share Posted 5 november 2006 Foto 1: Wauw! Mooie speaker! Foto 2: 12-in-1-dozijn doosje. Sorry, ook ik kon het niet laten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 5 november 2006 Report Share Posted 5 november 2006 Sorry, ook ik kon het niet laten. Ik heb zo'n gevoel dat het uiterlijk van een speaker zeer bepalend is voor de muziekbelevenis v/d audiofiel. Zou dat vermoeden kunnen kloppen (niet ironisch of vervelend bedoeld)? De verschillen tussen beide is zeer miniem. Ze zijn hooguit anders, de ene is echt niet beter dan de ander. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TRPH Posted 5 november 2006 Report Share Posted 5 november 2006 Sorry, ook ik kon het niet laten. Ik heb zo'n gevoel dat het uiterlijk van een speaker zeer bepalend is voor de muziekbelevenis v/d audiofiel. Zou dat vermoeden kunnen kloppen (niet ironisch of vervelend bedoeld)? De verschillen tussen beide is zeer miniem. Ze zijn hooguit anders, de ene is echt niet beter dan de ander. Uiterlijk, gewicht, prijskaartje en dan ergens de klank. Dat werd onlangs nog bevestigd door een hifi handelaar die mij liet zien en voelen hoe mooi en licht een versterker was en hij vertelde mij trots wat de prijs van het dingetje was. Luisteren was niet mogelijk, daarvoor moest een afspraak gemaakt worden Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 5 november 2006 Report Share Posted 5 november 2006 Ik kan aan die foto's echt niet zien of het filter hetzelfde is of de stabiliteit van de kast. Bij de bovenste foto lijkt de tweeter in een apart kastje te zitten. Dit kun je (hopelijk) verschuiven zodat het met de fase beter klopt. Door dit apparte kastje is er een ontkoppeling tussen hoog en laag/midden. Ik denk dus dat het verschil in klank heel behoorlijk kan zijn. Wanneer je een simpele MDF onbewerkte kast als voorbeeld had gekozen, was het geluid waarschijnlijk ook niet beter of slechter. M.a.w. ik vind de bovenste ook mooier (alhoewel..... die diagonale strepen zijn gefotoshopt...). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 5 november 2006 Report Share Posted 5 november 2006 s0000884 Zelf bouwen goedkoper? Zelf in elkaar zetten ja! Echt zelf bouwen inclsief ontwerpen etc, neen. De evraring die je daarvoor moet opbouwen kost een veelvoud in materiaal kosten dan de aanschaf van een nieuwe referentie speaker. Is dat erg, neen, het is hobby. Is het aanschaffen van die "veel te dure" referentie speaker erg? Neen, want het is hobby. Vergelijk het met fotografie, de beroemdste amateurcamera is de Hasselblad. Van alle verkochte hasselblads is slechts een procent of 5 naar Professionals gegaan. Al die amateurs/hobbyisten hadden 99% van hun werk net zo goed met een eenvoudige Praktika kunnen maken, zonder "kwaliteitsverlies". 'K heb jaren lang luidsprekers gebouwd en ben er mee gestopt. Oorzaak, kosten en filters. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 9 januari 2007 Report Share Posted 9 januari 2007 Beste s0000884, En dan maakte een goede fotograaf met een simpel Agfaatje "Clack!" of "Click!", of met een Olympussie "PEN", als-ie toevallig niks beters bij de hand had, altijd nog v Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 9 januari 2007 Report Share Posted 9 januari 2007 Ik heb zo'n gevoel dat het uiterlijk van een speaker zeer bepalend is voor de muziekbelevenis v/d audiofiel. Zou dat vermoeden kunnen kloppen (niet ironisch of vervelend bedoeld)? Oh, absoluut! Ik durf zelfs te beweren dat het uiterlijk van de speaker, in relatie tot de ruimte waarin die moet gaan spelen, net zo belangrijk is als de uiteindelijke klank. Immers; een paar speakers dat n Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 9 januari 2007 Report Share Posted 9 januari 2007 Eenmaal geplaatst in de woonkamer ontstaat een groeiende bron van ergernis t.a.v. die luidsprekers die qua uiterlijk helemaal niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carlo Posted 11 januari 2007 Report Share Posted 11 januari 2007 Even een voorbeeld: Dit kost iets van 8000 euro per stuk (prijs stond niet bij dit model maar het was de 'referentiespeaker' uit een lijn waarvan een andere speaker al 8000 euro koste): dit kost 529 euro per stuk: Komt in beide gevallen hetzelfde geluid uit (op ultra minieme verschillen na die met de kastafstemming en componentkeuze te maken hebben). Bij het eerste geval is de afwerking beter. Jullie mogen het zeggen. De speakerunits zijn precies op onze specificaties custom gemaakt. Niet persoonlijk bedoeld, ik kon het eventjes niet laten. Wauw, dat betekent dat jij grof geld moeten kunnen verdienen! Je bouwt het gewoon even na... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 11 januari 2007 Report Share Posted 11 januari 2007 Vergelijk het met fotografie, de beroemdste amateurcamera is de Hasselblad. Van alle verkochte hasselblads is slechts een procent of 5 naar Professionals gegaan. Al die amateurs/hobbyisten hadden 99% van hun werk net zo goed met een eenvoudige Praktika kunnen maken, zonder "kwaliteitsverlies". dit vergelijk gaat jammerlijk genoeg volkomen mank, gezien het grotere negatief zal er wel degelijk kwaliteitsverschil zijn tussen een opnamen met praktika of hasselblad, denk alleen maar aan de veel hogere resolutie, het verschil tussen een 24 x 36 mm en een 60 x 60 mm negatief is echt erg groot. Natuurlijk zegt dit niets over de inhoud van de foto..................... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 12 januari 2007 Report Share Posted 12 januari 2007 Vergelijk het met fotografie, de beroemdste amateurcamera is de Hasselblad. Van alle verkochte hasselblads is slechts een procent of 5 naar Professionals gegaan. Al die amateurs/hobbyisten hadden 99% van hun werk net zo goed met een eenvoudige Praktika kunnen maken, zonder "kwaliteitsverlies". dit vergelijk gaat jammerlijk genoeg volkomen mank, gezien het grotere negatief zal er wel degelijk kwaliteitsverschil zijn tussen een opnamen met praktika of hasselblad, denk alleen maar aan de veel hogere resolutie, het verschil tussen een 24 x 36 mm en een 60 x 60 mm negatief is echt erg groot. het verschil met m'n 8"x10" technische camera is nog veel groter . Natuurlijk zegt dit niets over de inhoud van de foto..................... ..... en daarom stond 'kwaliteitsverlies' tussen aanhalingstekens. Back to topic, tussen al deze Technixen staat wat mij betreft Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 12 januari 2007 Report Share Posted 12 januari 2007 Back to topic, tussen al deze Technixen staat wat mij betreft Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 13 januari 2007 Report Share Posted 13 januari 2007 Back to topic, tussen al deze Technixen staat wat mij betreft Link to comment Share on other sites More sharing options...
niels007 Posted 13 januari 2007 Report Share Posted 13 januari 2007 http://www11.plala.or.jp/se_ke5583/TECHNIC...r/sb-m1000.html Waarop berust dat principe? Zie de tekening van hoe het van binnen werkt.. Zijn dat tegenover elkaar geplaatste (sub) woofers in 1 ruimte, waarvan elk paar weer in verbinding staat met een ruimte wat weer via passieve radiatie naar buiten komt? Waarom?! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 13 januari 2007 Report Share Posted 13 januari 2007 Het schijnt dat ze met een 1 Watt versterker kunnen worden aangestuurd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 14 januari 2007 Report Share Posted 14 januari 2007 Zelden zulke gedrochten gezien. Maar ik zou zoiets toch wel eens willen meemaken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 14 januari 2007 Report Share Posted 14 januari 2007 Waaw! Zelden zoiets lelijks gezien! Industriele archeologie? Een decor uit een verhaal van Edgar Allan Poe? En die luie zetel (zie foto) is waarschijnlijk oma's vaste plaatsje; ze is toch stokdoof! En toch zou ik het ook wel eens willen "ervaren" mvg RastaPhil Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 15 januari 2007 Report Share Posted 15 januari 2007 Het is bekend dat hoorns procenten vervorming veroorzaken door compressie/depressie in de hals. Maar wat is er eigenlijk bekend van de interactie van diverse hoorns in dezelfde ruimte? Ik bedoel: wat op een zeker moment de ene hoorn Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 15 januari 2007 Report Share Posted 15 januari 2007 De hoorns zijn waarschijnlijk Western Electric Theater hoorns of replica's die vroeger in bioscopen gebruikt werden. De drivers zijn van Goto en per stuk moet je toch tellen op 7a 8000 dollar ,dan heb je alleen 1 driver !! om een voorbeeld te geven met 1 watt aansturing krijg je dezelfde geluidsdruk als 86db luidsprekers aangestuurd met 400 watt en dan moet de versterker voluit Dus ze hadden vroeger best wat achter de hand met een Brook 2a3 of WE 300b versterker Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 15 januari 2007 Report Share Posted 15 januari 2007 De hoorns zijn waarschijnlijk Western Electric Theater hoorns of replica's die vroeger in bioscopen gebruikt werden. Die houten hebben wel wat weg van Bruce Edgar's "salad bowls". @ Spido Als wat de hoorn uitkomt 'versterkt' wordt zal wat er via de mond in gaat wel 'verzwakt' worden. Niets om je zorgen over te maken. De compressie/decompressie heeft op zich niets met de hoorn te maken, maar met het feit dat er een 'compressie-driver' aan gehangen wordt. Dat is een keuze. Dat hoeft niet, je kunt ook 'gewone' drivers gebruiken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 15 januari 2007 Report Share Posted 15 januari 2007 Ik vindt de "montage" van het scheidingsfilter wel wat hebben... (onderste foto). Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 15 januari 2007 Report Share Posted 15 januari 2007 Hoi Hans daar kijk ik niet van op hoorn liefhebbers zijn nooit klaar je blijft bezig met deze dingen ik heb er ook jaren plezier aan gehad. En voor mijn nieuwe luidsprekers ben ik nu een passende versterker aan het bouwen dit ziet er dan in eerste instantie zo uit : het is 1 mono zijde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
conqubite Posted 15 januari 2007 Author Report Share Posted 15 januari 2007 Meer off topic dan dit is volstrekt onmogelijk..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 15 januari 2007 Report Share Posted 15 januari 2007 je hebt helemaal gelijk Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 15 januari 2007 Report Share Posted 15 januari 2007 hoi Jack de topic starter heeft gelijk ,sorry Concubite het is ook een beetje offtopic Ik had het topic niet niet eens gelezen maar zag de hoornluidsprekers en dan draaf ik altijd een beetje door Het zijn nou eenmaal geen plug en play units dat wilde ik ermee zeggen over de versterker...... even snel dan en dan gelijkrichter 5r4 stuurbuis 12b4 interstage driver 45 interstage eindbuis px25 geen enkele condensator in het signaal Als je nog meer wil weten stuur je me maar een pm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts