Jump to content

Fijne muziek in de trein

Guest Hubertinus
 Share

Recommended Posts

Guest Hubertinus

Vandaag weer met de trein naar Den Bosch voor een overleg ivm met mijn werk. Sony discman mee en gewoon van fijne independentmuziek genieten onderweg. Niks dure versterkers, luidsprekers, cd speler en snoeren.

Op zo'n moment gaat het weer echt om de muziek in tegenstelling tot waar het hier bij velen om gaat...

Hubertinus

Het was wel de 28e maar dan een maand te vroeg.

Ik kan ook zo intens genieten van mijn iPodje tijdens mijn dagelijkse trip per bus van Almere (waar ik woon) naar Amsterdam (waar ik werk) en weer terug (ongeveer 2 uur per dag). Meestal staat hij in de shuffle stand en laat ik me verrassen uit een selectie van een paar duizend nummers. Ondanks dat de muziek gecomprimeerd (AAC) is, let ik niet op de kwaliteit (vind het dan best goed klinken). Ik heb wel betere oordopjes onderweg (Shure E3c), maar dat is ook omdat ze de gehoorgang nagenoeg afsluiten en ik niet gestoord wordt door het motorgeluid of bellende mensen (mis hierdoor ook vaak mijn eigen mobiel). Als ik de muziek via de Airport Express naar de versterker stream, vind ik het bagger klinken (terwijl kwaliteit gelijk is, maar ik mis de emotie) en daarom ligt mijn Airport Express nu weer ongebruikt in een la. De iPod daarentegen zou ik niet meer willen missen. Thuis luister ik dus anders dan wanneer ik onderweg ben.

Ik moet ook zeggen dat mijn muziek keuze onderweg enigzins verschilt van wat ik thuis draai. Onderweg luister ik meestal naar Electronica (bijv. Funki Porcini of Moby) of Lounge (bijv. Tosca), terwijl ik thuis naar een veel bredere selectie luister (o.a. betere pop zoals Talk Talk en Supertramp, jazz zoals Norah Jones of anderen met het Bluenote label, muziek van het Stockfish label zoals Sara K etc..) en veel waarde hecht aan de opname waarmee mijn set goed uit de verf komt. Met name door tips van dit forum ontdek ik steeds weer nieuwe mooie muziek, maar die ik niet zo snel op mijn iPod zou zetten (waarom weet ik eigenlijk niet).

Guest Hubertinus

Dat verschil in muziekkeuze heb ik ook. Thuis jazz/ modern klassiek/minimal music.

Discman: independent jaren 80.(Foetus, Birthday Party, Sonic Youth etc)

Hubertinus

Het gaat inderdaad om de beleving. Thuis lekker genieten van alles wat je mooi vind en wat dan ook geweldig klinkt, op de fiets of op vakantie met een (in mijn geval inferieur klinkende) MP3 speler genieten van de MUZIEK, zonder daarbij te letten op de kwaliteit van de weergave. :):D:rolleyes:

En daarom staat er een aardig swingende compilatie op de MP3: lekker voor aan het zwembad of op de fiets dus......

Groeten,

Ren

Gewoon in de auto met een lekker stelletje cd's is ook niet verkeerd.

Mijn autoradio speelt ook MP3 af, hetgeen ik af en toe wel eens gebruik om bv. sacd's om te zetten, want die gaan toch echt niet in de auto liggen, laat staan een een Sony autoradio!

Veelgebruikte software onderweg:

* Paradise Lost

* Metallica

* Pink Floyd - voor langere ritten-

* Gary Moore

* Loreena McKennit

* Dire Straits

* Diana Krall

* Supertramp

* Pet Shop Boys

Ik luister in de trein op m'n mp3/cd-speler hetzelfde als wat ik ook thuis luister. Op misschien wat rustige muziek na, omdat je die meestal toch niet goed kunt horen in een drukke trein. Zeker in die dieseltreinen waar ik altijd ruim een uur in moet zitten. Die maken van zichzelf al redelijk veel herrie (dreunende dieselmotoren). Maar verder verschilt mijn muziekkeuze voor onderweg niet van die van thuis...

Over de geluidskwaliteit kan ik me dan al helemaal niet druk maken. Je hoort toch van alles om je heen. Tenzij je de muziek heel hard zet, maar dan moet het steeds harder, want dan wordt je doof... :rolleyes: Overigens klinken m'n oordoppen best redelijk. Vrij helder, een niet al te diep, maar gelukkig ook niet dreunend laag en ook niet echt schel, al moet je de muziek niet te hard zetten. Kan er prima mee door...