Jump to content

Voorversterker

Guest Hubertinus
 Share

Recommended Posts

Hallo Huub,

Dit is moeilijk te voorspellen door de volgende punten:

- Bij bi-ampen heeft de EMK (elektro magnetische kracht) van de woofer geen invloed op de tweeter.

- Bij bi-ampen hoeft de geintegreerde versterker minder stroom te leveren wanneer deze de tweeter aandrijft. Dit zorgt ervoor dat de voeding minder belast wordt en de voorversterker meer 'voeding' tot zijn beschikking heeft.

Dit zorgt, naar ze zeggen, voor een in verhouding beter geluid vergeleken met gewoon voor-eind of geintegreerd, maar er kleven vast en zeker weer bepaalde andere nadelen aan...

Maar wanneer de voorversterker vele malen beter is dan de Acram pre, dan is het het overwegen waard.

Grtn

Marten Jan

• Members

Ik zou eerst eens proberen hoe het aansturen met alleen de eindbak bevalt. Met een andere voortrap zal er ongetwijfeld winst te behalen zijn , maar weegt dit op tegen de stap terug van het bi-ampen. Als je echter overweegt om later met 2 identieke eindversterkers weer te gaan bi-ampen ,zou ik echter zeggen ''doen'' maar zorg dan wel dat de voorversterker een dubbele pre-out heeft , als je het signaal zelf weer moet gaan splitsen is je winst ook weer weg...

Groet

Hallo Hubertinus,

voor MIJ is het antwoord duidelijk:

Een goede voorversterker!

Waarom?

1: omdat ik een voorversterker een heel belangrijk onderdeel vind van een hi-fi installatie. Om de een of andere reden (weet zelf ook niet waarom, ondanks dat ik elektrotechniek heb gestudeerd) kan een slechte voorversterker het geluid flink verkloten (sorry voor mijn taal)

2: omdat ik NIET van biampen houdt. Ja, ik hoor de dynamiek toenemen, evenals de detailering. Maar, die keren dat ik het hoorde ging de coherentie weg bij biampen t.o.v. gewoon.

Deze 2e reden geld dus niet als je biampen wel goed werkend krijgt.

Succes ermee, Hans