Jump to content

zekering AHP

robx
 Share

Recommended Posts

ja modificeren kan je het niet noemen.

ik heb deze donderdag in de eindversterker 1 zekering vervangen, de hoofd-zekering. door zo'n AHP-zekering.

het verschil is niet subtiel. het verschil is enorm. alsof er een andere versterker staat en mijn CD-speler al gemodificeerd is.

advies: verspil je tijd niet met discussies tussen gelovigen en ongelovigen. schroef je versterker open, kijk wat er in zit en bestel zo'n ding. en dan wil je ze overal in.

ik ga weer luisteren nu.

ja modificeren kan je het niet noemen.

ik heb deze donderdag in de eindversterker 1 zekering vervangen, de hoofd-zekering. door zo'n AHP-zekering.

het verschil is niet subtiel. het verschil is enorm. alsof er een andere versterker staat en mijn CD-speler al gemodificeerd is.

advies: verspil je tijd niet met discussies tussen gelovigen en ongelovigen. schroef je versterker open, kijk wat er in zit en bestel zo'n ding. en dan wil je ze overal in.

ik ga weer luisteren nu.

Hoi Rob,

Ik heb de link met die zekeringen al eerder aan een collega laten zien: we gaan dus wat collectief bestellen, misschien krijgen we nog wat korting. Maar volgens hem moet hij er heel veel hebben, zodat hij voor zijn EV al op zo'n 7 zekeringen uitkomt???!!!! Heb jij een idee hoeveel er in de EV moeten?

Het leek mij al logisch dat er een verbetering op zou moeten treden en dat wordt dus bevestigd door jou. Dus ook maar weer doen.

(Ik heb trouwens de boven- en zijkanten van de EV en een beetje de bovenkant van de VV beplakt met loodbitumen. Resultaat was verrassend (verslechtering....) Veel meer scherpte, ook in s-sen. Ik ga daar maar eens over nadenken: het spul eraf proberen te krijgen of...?????)

Groeten,

Ren

ja T is traag. traag is voor toepassingen die niet acuut kaduuk mogen (een S zou inschakelen al niet overleven).

Het schema van mijn AW250 toont 5 zekeringen (1x6,3a T 250V 4x 0,5a T)

in mijn SACDspeler zitten er iets van zes (!). wordt lachen. Tuner 1 en vv 2 meen ik.

als we gezamenlijk gaan kopen wil ik wel meedoen.

En Rene: wat je zou kunnen horen met die scherpte is dat de vv minder maskeert, minder geluid laat verzuipen in wolligheid (excus

Ben benieuwd (mag ook een nieuwe normale zijn).

Het zou toch spookie zijn als een vergulde zekering zo'n verschil uitmaakt; wat is er simpeler dan een zekering? Ze zijn bemeten op een bepaalde maximale stroom (dat is juist de essentie van een zekering), dus daar mag het niet aan liggen. Hoe is het te verklaren dat rond 10 mm draad in de voeding (notabene) zo'n groot verschil op het geluid zou hebben.

Ben zeer benieuwd, eigenlijk zou je dit blind moeten testen natuurlijk :)

Het zou toch spookie zijn als een vergulde zekering zo'n verschil uitmaakt; wat is er simpeler dan een zekering?

Ja. Ik weet dat er soms overdreven wordt in beschrijvingen, maar om te zeggen dat het lijkt of er een andere versterker staat na vervanging van een zekering. Een hoog oranje-bitter gehalte? :D

Ja. Ik weet dat er soms overdreven wordt in beschrijvingen, maar om te zeggen dat het lijkt of er een andere versterker staat na vervanging van een zekering. Een hoog oranje-bitter gehalte? :D

Tja, weet jij hoe de versterker er uit ziet na zo'n face-lift ... zou best kunnen kloppen.

:blink:

Tja, weet jij hoe de versterker er uit ziet na zo'n face-lift ... zou best kunnen kloppen.

:blink:

:lol:

Beste Rob,

Ik lees hier dat jij alleen de "hoofdzekering" hebt vervangen, je bedoelt hier neem ik aan de zekering mee die in jou fuseholder zit die gewoon van buitenaf toegankelijk is?

Daar heb ik in mijn zelfbouw EV er ook 2 van inzitten, 1 per eindversterker. Maar de door mij gebruikte eindversterker modules van BMM (2 stuks) hebben ieder ook nog 2 zekering op de print zitten, hoe denk jij hierover?

En dan kunnen we natuurlijk nog wel even doorgaan met de VV, heeft er 3 op de printplaat zitten en de CD heeft er ook 2 op de printplaat.

Heb de Tuner niet bekeken, heeft een hele lage prioriteit.

Ren

Marcel,

1 het schema dat ik heb van de versterker toont inderdaad per kanaal nog 2 zekeringen, dus in de EV totaal 5. Die ga ik ook vervangen.

Net als alle andere zekeringen in de hele set.

Dus ff lekker schroeven en peuteren en een lijst maken. En ik doe dan graag mee

aan een bestel-actie.

2 voor wie sceptisch is: mijn versterker - het kan situatiegebonden zijn al geloof ik dat niet - geeft met deze zekering een geluid waarin meer klankkleur, een beter gearticuleerde en strakkere bas, aanmerkelijk meer diepte en opnameruimte (microdetail dus) te horen zijn. ik beleef er een boel meer luistervreugde aan.

Zoals ik in mijn begin-bericht al schreef: zonde om te discussieren of dit wel of niet werkt. Probeer het eens voor die paar euro.

groet

naschrift:

- mijn versterker had net een nieuwe zekering (vreet nog wel eens een zekering op bij inschakelen).

- ik vermoed dat het effect zich als volgt laat uitleggen: alles dat je versterker presteert gaat door de zekering. dat is het eerste dat de stroom 'overkomt'. een flessehals dus. als je dat knelpunt aanpakt (vraag me niet waarom deze zekering beter is) lijkt mij logisch dat de hele versterker zich beter gedraagt.

naschrift:

- mijn versterker had net een nieuwe zekering (vreet nog wel eens een zekering op bij inschakelen).

- ik vermoed dat het effect zich als volgt laat uitleggen: alles dat je versterker presteert gaat door de zekering. dat is het eerste dat de stroom 'overkomt'. een flessehals dus. als je dat knelpunt aanpakt (vraag me niet waarom deze zekering beter is) lijkt mij logisch dat de hele versterker zich beter gedraagt.

Dat had je nog niet gezegd. Dan is het dus geen oxidatie op een oude zekering.

- Overigens lijkt me een goede softstart ook geen kwaad te kunnen.

- Je kunt ook de zekering weghalen, maar dat lijkt me niet zo'n goed idee. Ook de AHP zekering moet bij de zelfde stroom doorbranden (na een zeker tijd), dus ook een "flessehals". Als ie dat niet doet is het een slechte zekering (kun je ernet zo goed massief 2.5 mm^2 koper in prikken.

Misschien zijn er betere beveilingsmethoden zonder zekering (met relais oid, zoals bij DC speakerbeveiliging)

Heb 't onlangs ook zelf mogen vergelijken.

Een kennis van mij heeft dezelfde versterker als ik, alleen heeft hij sinds kort zo'n AHP zekering er in.

We hebben beide versterkers aandachtig naast elkaar beluisterd,

maar....geen enkel waarneembaar verschil :unsure::rolleyes:

Het zou toch spookie zijn als een vergulde zekering zo'n verschil uitmaakt; wat is er simpeler dan een zekering? Ze zijn bemeten op een bepaalde maximale stroom (dat is juist de essentie van een zekering), dus daar mag het niet aan liggen. Hoe is het te verklaren dat rond 10 mm draad in de voeding (notabene) zo'n groot verschil op het geluid zou hebben.

Ben zeer benieuwd, eigenlijk zou je dit blind moeten testen natuurlijk :)

Mischien een lagere weerstand tot aan de 'plof' waarde?

Misschien zijn er betere beveilingsmethoden zonder zekering (met relais oid, zoals bij DC speakerbeveiliging)

Nou, een betere zou ik niet weten, andere wel natuurlijk...

Ik kan me van m'n stage herinneren dat op de condensatorbank zowel een elektronische beveiliging zat als een hardwarematige. De condensatoren mochten tot 2,5kV opgeladen worden. Het is heel makkelijk om dit te meten, naar het regelapparaat te sturen en bij een te hoge spanning het regelapparaat de boel uit te laten zetten. En toch was dit niet genoeg. Er moest een hardwarematige overspanningsbeveiliging in, die boven de 2,5kV zou doorslaan. Voor het (zeldzame) geval dat de elektronische beveiliging niet werkt...

Nou is een versterker geen condensatorbank van ruim 40MVA, maar toch. Ik zou niet zomaar een zekering vervangen door een beveiligingscircuitje. Iig niet de hoofdzekering...

Beste Marp,

iedereen zijn mening. Niemand hoeft me te geloven, als iemand zegt dat het opgeblazen is: uitstekend.

mijn enige doel was mijn ervaring laten lezen, en verder voor iedereen (dit is geen reactie specifiek aan jou): probeer het eens. praat er niet over, doe het een keer.

groet

mijn enige doel was mijn ervaring laten lezen, en verder voor iedereen (dit is geen reactie specifiek aan jou): probeer het eens. praat er niet over, doe het een keer.

groet

Beste Rob,

Ten eerste kan ik me aardig vinden in wat Marp zei.

Ten tweede, wat dat luisteren betreft:

Zodra iets niet te beredeneren is wordt er altijd geroepen dat je moet luisteren. Dit is ook wat bv. kabelboeren als methode ondersteunen. En wel waarom?

Als ik een aantal mensen iets 2 keer laat horen, en dat is exact hetzelfde, dan zullen er altijd tussen zitten die verschillen hebben gehoord. Misschien niet zo extreem als jij beschrijft, maar wel degelijk verschillen. Tegen zoiets is niet te redeneren. Mensen horen het toch? Hier kan je gewoon niks mee.

Hallo allemaal

heft iemand er wel is aan gedacht om de zekeringen en zekeringhouder gewoon een keer schoon te maken met contactspray (contakt 60 en daarna naspoelen met kwee niet meer hoe het heet maar zelfde fabrikant)

deze zijn namelijk ook niet vrij van corrosie en vervuiling.

mijn ervaring hiermee is dat het allemaal ietjes verfijnder gaat klinken en net iets meer microdetails hoorbaar maakt. (voor de sceptici met placebo en psychisch willen horen neigingen : m'n vrouw die fijn aan het winkelen was viel het ook op zonder dat ze wist wat ik gedaan had en zonder vraag van mijn kant gaf ze aan dat er iets veranderd was en dat het lekkerder klonk)

neem gelijk je smeltzekering en houder in je stoppenkast, interlinks en cinchaansluitingen mee als je toch bezig bent.

daarna kun je weer fijn genieten en scheelt het een paar nieuwe zekeringen.

m.vr.grtjzz iedereen

daffy ;)

ja schoongemaakt had ik het al lang natuurlijk, met Caig Pro Gold. nog iets waar iedereen graag aan twijfelt maar niet wil uitproberen.

je hebt volstrekt gelijk Daffy: al je contacten reinigen, van stopcontact tot en met speakers en inclusief alle zekeringen is ook goed hoorbaar! maar wat ik hoor met deze zekering gaat nog een eind verder.

als ik zoiets schrijf weet ik tevoren dat er commentaar komt zoals nu. so what.

probeer het een keer onbevooroordeeld. wie verbetering hoort: fijn dat je na mijn tip een stapje verder bent.

wie geen verbetering hoort: 7 euro weg, geen ramp.

ik ben geen zendeling. ik hoef jullie niet te overtuigen, en jullie gaan mij niet overtuigen. ik weet wat ik hoor of ik jullie taal: meen te horen.

groet

Rob

Beste Rob, leuk dat het zo mooi klinkt. Maar persoonlijk zou mij de verklaring, waarom de ene 10 mm koperdraad voor de voeding zooooo veel beter klinkt dan de andere 10 mm, veel meer boeien dan een beetje geluidsophemeling. Moet toch een belangrijk fenomeen zijn.

Zal wel mijn beta tik zijn. Ik geloof ook niet zo in homeopatie enzo, sry.

Ieder zijn hobby natuurlijk.

PS wil het best wel eens proberen als iemand een paar zekeringen leent. ;)

BTW ik ga ze ook aanschaffen en weet dat het wel werkt,net zo als jij. ;)

Met groet,

Oh, je weet dat al vantevoren, zonder je oren te gebruiken? :P

Raar h