Pjotr Posted 2 mei 2005 Report Share Posted 2 mei 2005 Ach cgm, ieder zijn ding, De 1 klungelt met plugjes de ander met zekeringetjes, stenen speakers, resonatoren, zet een puntmuts op of trekt een blauwe jurk aan ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marp Posted 2 mei 2005 Report Share Posted 2 mei 2005 Rob, Wat ik zo frappant vind, is dat je als reactie op mijn post iedereen aanraadt het eens te proberen, terwijl ik notabene de werking nadrukkelijk buiten beschouwing liet. Wat ik je probeerde te zeggen verwerp je volledig, en je draait het doodleuk om naar een discussie tussen gelovigen en ongelovigen. Wellicht hoop je hiermee dat medestanders zich achter je scharen, maar ik viel je niet aan op de werking, dus gebruik dat dan ook niet om je slachtofferrol te onderstrepen! En i.p.v. zo hard naar je zelf gecre Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 3 mei 2005 Author Report Share Posted 3 mei 2005 Beste Mario, ik vind het erg boeiend dat uit niks zo'n discussie komt. en de wijze waarop je dat doet is ook interessant: uit iedere zin weet je wel een intentie te halen. mijn reactie bestond niet eens uit veel zinnen, en toch jouw reactie. je hebt het over mijn intentie: ik denk dat mijn doel was om een ervaring te delen. wat denk jij ervan? en als ik dan vriendelijk reageer dan komt als reactie dat ik wat jij zegt volledig verwerp. Ik reageer juist niet op wat jij zegt want een wellus nietus discussie is van geen nut. toegegeven mijn posting liet zien hoe enthousiast ik over deze dingetjes ben. ben ik nog steeds. dat mag toch? iedereen ziet toch dat het een mening is? ik heb ook vaak dat ik ergens iets lees, het uitprobeer en dan denk: nou dat was geen groot verschil. ongetwijfeld zal het deels subjectief zijn. ik zei ook al voor 7 euro kan je geen buil vallen. en om nou op een enthousiaste melding zo te reageren .... ik ben geen producent die stiekem op een gebruikersforum leuke meldingen over zijn eigen producten zet of zo. ik creeer overigens geen tegenstanders. ik heb niks onwelgevoeglijks gezegd. de tegenstanders werpen zich op. met vriendelijke groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 3 mei 2005 Report Share Posted 3 mei 2005 Persoonlijk vind ik het gepraat over medestanders en tegenstanders weinig boeiend. Het gaat toch niet over politiek ofzo Ik denk dat Rob vrij serieus met zijn geluidsinstallatie bezig is. Het verbaast me alleen dat het effect van een iets andere zekering zo groot is, dus ga ik me dan afvragen hoe dat kan. Toch niet het laagje goud op de contacten? Enige voorbehoud lijkt me dan op zijn plaats (gezien het bekende placebo effect) Ff kijken wat AHP zelf schrijft: Kontaktkappen aus Messing, vernickelt. Da die Sicherungshalter in der Regel auch aus Messing vernickelt sind, ist hier bester Kontakverbund gegeben hochwertiger Schmelzleiter aus Reinkupfer. Der Kupfer-Leiter sorgt auch hier f Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 3 mei 2005 Author Report Share Posted 3 mei 2005 ja 11 euro is een tikkie duur. ik had m voor 7 euro (6,3a T, www.deaudiofabriek.nl) ik vermoed zelf dat het effect (laat ik voorzichtig in het midden laten of het groot of klein is) ermee te maken heeft dat een zekering een knelpunt is in de hele installatie. Al je geluid, met al zijn dynamiek, moet door dat draadje. Als je aan dat flessehalsje wat verbetert (of het nou het materiaal van draadje is, of de zandvulling of de contactjes) kan dat wel eens een effect hebben. ik ben eerlijk gezegd net zo verbaasd over het effect. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 3 mei 2005 Report Share Posted 3 mei 2005 Het muziek signaal gaat meestal niet door de zekering (tenzij je zekeringen als LS protectie gebruikt). De zekering zit meestal voor de transformator (soms ook op de rail na de voeding). Een 2A zekering is goed voor een continue opname van zo'n 500watt uit het net, een 4A voor een kilowatt. Grote stroompieken worden als het goed is opgevangen door de voedingselco's, maar wellicht is dat niet altijd voldoende? Kan het zijn dat een hogere toelaatbare piekstroom de verklaring is (dus de zekering laat korststondig hogere stroomsterkte toe, maar zal hopelijk doorbranden als de stroomsterkte langdurig te hoog is). Overigens wel een riskant gebied als dat zo is, wellicht kan er ook te veel stroom worden doorgelaten en grijpt de zekering bij problemen te laat in?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 3 mei 2005 Report Share Posted 3 mei 2005 Goed jij bent wel sceptisch ertegenover en dat MAG je van mij,maar heb jij het gehoord ?? Daar heb je het niet over in eerdere antwoorden in deze topic. Met luisterijke groet, Heb jij het GEMETEN? Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 3 mei 2005 Author Report Share Posted 3 mei 2005 oei de meten-en-horen discussie daar komen we nooooooit meer uit Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 4 mei 2005 Report Share Posted 4 mei 2005 Voor de liefhebber kun je ook nog twieken met zilveren zekeringen http://www.marktplaza.nl/Zilveren-zekering...nten-525788.php Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 4 mei 2005 Report Share Posted 4 mei 2005 Beste cqm, Ja hoor, meten!! Gaan we dat weer krijgen. De 'bekende' meetdiscussie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 4 mei 2005 Report Share Posted 4 mei 2005 Trouwens, ik heb regelmatig de zekering van mijn zelfbouw eindversterker moeten vervangen, en het verschil tussen de oude en nieuwe zekering is gigantisch! Even offtopic. Heb je geen softstart, of zijn er wel eens andere problemen met de Zappulse? Zit nog te dubben over speakerprotection enzo Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 4 mei 2005 Report Share Posted 4 mei 2005 Trouwens, ik heb regelmatig de zekering van mijn zelfbouw eindversterker moeten vervangen, en het verschil tussen de oude en nieuwe zekering is gigantisch! Even offtopic. Heb je geen softstart, of zijn er wel eens andere problemen met de Zappulse? Zit nog te dubben over speakerprotection enzo Nou, die zekering vervangen gebeurt tegenwoordig niet meer hoor. De laatste keer was toen mijn ex-schoonpa de hoofdschakelaar even uit en aan deed, terwijl de hoofdschakelaar van de amp aan stond. Ik heb wel een soft-start, moet ook wel met een 1000 VA trafo. Ik heb geen speaker protectie en dat is wel een risico. Ook heb ik inschakelploppen. Nu weet ik dat je deze twee problemen in Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 4 mei 2005 Report Share Posted 4 mei 2005 Ik zit zelf te denken aan een LSP kitje van white noise. Overigens BMM schijnt ook met iets te komen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marp Posted 4 mei 2005 Report Share Posted 4 mei 2005 Rob, Begrijp me niet verkeerd: met enthousiasme is niets mis, en ik twijfel er niet aan dat je je hobbie erg serieus neemt. Daar hoorde je me ook niet over, en al evenmin over de zin danwel onzin van je tweak. ik creeer overigens geen tegenstanders. ik heb niks onwelgevoeglijks gezegd. de tegenstanders werpen zich op. Om dit laatste draaide alles. Ik hoopte je te doen inzien waarom je dat herhaaldelijk zelf oproept, maar ben daar duidelijk niet in geslaagd. Of de essentie je ontgaat door mijn wijze van uitdrukken of door jouw fixatie op tegenstand laat ik in het midden, maar ik maak hier geen verder discussiepunt van. Veel plezier verder, Mario Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 5 mei 2005 Report Share Posted 5 mei 2005 Inmiddels ook een verslagje van onze vrienden op http://www.hifi.nl/recensies.php?id=2288 Op zich weer een mooi (positief) verhaal. Blijft me toch verbazen hoe kritiekloos bepaalde mensen zich opstellen. Ik ben toch heel benieuwd naar een verklaring hoe een andere zekering (o in dit geval de klankmodule in de meterkast) een bult in het laag tempert. Overigens niet dat ik perse niet wil geloven dat er een zekere verbetering te behalen valt bij een betere stroomtoevoer. Ik vermoed alleen dat men de neiging heeft om een beetje door te slaan (niet de stoppen). Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 5 mei 2005 Report Share Posted 5 mei 2005 Overigens niet dat ik perse niet wil geloven dat er een zekere verbetering te behalen valt bij een betere stroomtoevoer. Ik vermoed alleen dat men de neiging heeft om een beetje door te slaan (niet de stoppen). Als een zekering bij mij effect zou hebben, dan zou ik toch nog eens ernstig naar het voedingsgedeelte van mijn versterker kijken. Nog wat anders: Als ik de schakelaar van de amp omgooi, dan speelt ie vrolijk verder vanwege de 12 stuks 4700uF elco's. Op dat moment hoor ik geen verschil hoor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 5 mei 2005 Report Share Posted 5 mei 2005 Ik zal het nog even wat simpeler en duidelijker maken: Er kunnen twee wetenschappelijke verklaringen zijn voor het horen van verschillen, een natuurkundige of een psychologische. Die eerste heb ik nog niet gezien.. Nu zou ik nog willen aannemen dat er echt wel verschillen waar worden genomen waar nog geen natuurkundige verklaring voor is, maar dan op basis van een goed opgezet experiment, met blind luisteren enz. want ik schuif de wetenschap niet zomaar even aan de kant, ook niet alleen in audio. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 8 mei 2005 Report Share Posted 8 mei 2005 Hallo, Ik heb ook de stoute schoenen maar eens aangetrokken en heb voor mijn versterker en de CD speler de zekeringen vervangen door AHP exemplaren. En omdat ik niet zo vaak in Groningen kom heb ik de vervanger voor de meterkast ook maar gelijk meegenomen. De zekeringen in de versterker en de CD speler zitten erin. Eerlijk is eerlijk; ik moet zeggen dat het toch wel een verbetering is. Eigenlijk is alles wat beter doortekend. Met name het laag is wat strakker geworden. Ook het stereobeeld is dieper geworden; de breedte doet niet veel, ook heb ik de indruk dat alle instrumenten en stemmen wat scherper omlijnd afgebeeld worden. Zijn het nou gigantische verbeteringen?? Nou, nee dat nou ook weer niet, maar zeker wel de moeite en het geld waard. Dinsdag gaat de meterkast onderhanden; ik ben benieuwd. Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 8 mei 2005 Author Report Share Posted 8 mei 2005 oei ... nog een goedgelovige ... na de ervaring met 1 zekering in de versterker komt komende weken de voorversterker, andere zekeringen in de EV en de stop (is al geen automaat meer). groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 8 mei 2005 Report Share Posted 8 mei 2005 Jij behoort tot het scepticikamp en ik tot de goedgelovigenkamp en dat is ook een verschil.Prima hoor !! Amen Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blade Posted 8 mei 2005 Report Share Posted 8 mei 2005 OK forumleden, Al met al een zeer interessante discussie en voor sommigen al een ervaring. Ook ik ben geneigd om deze stap te zetten, maar vind de prijs per zekering toch wel aan de hoge kant. Heb denk ik toch een goed alternatief gevonden bij Kalle Miltzow http://www.kalle-miltzow.de/Sicherungen.html.. Op het vergulde kapje na zijn deze identhiek aan de AHP alleen is de prijs voor 1 zekering 5 x 20 van AHP 7 euro en bij Kalle is dit 2 euro. Daar kun je denk ik eerder een gokje voor wagen dan voor AHP, omgerekent bij mij komt het neer op tussen de 75 en 100 euro voor alles van AHP. Bij Kalle is dit 1/3 van de prijs . Ik hoop hiermee een aantal ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blade Posted 9 mei 2005 Report Share Posted 9 mei 2005 Sorry voor mijn impulsieve reactie m.b.t. de buisveiligheid van Kalle m.b.t. de prijs van AHP. Bij nader inzien heeft AHP ook een "niet vergulde" versie en deze kost maar 5 euro per stuk. Nu ben ik toch weer even verder gaan zoeken op internet en kom van het bekende merk Littelfuse ook veiligheden tegen die gewoon bij de Technische Unie te koop zijn. De spec's van deze zijn volgens hun datasheet alsvolgt ENVIRONMENTAL SPECIFICATIONS: Operating temperature: -55 Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 9 mei 2005 Report Share Posted 9 mei 2005 ja T is traag. traag is voor toepassingen die niet acuut kaduuk mogen (een S zou inschakelen al niet overleven). Het schema van mijn AW250 toont 5 zekeringen (1x6,3a T 250V 4x 0,5a T) in mijn SACDspeler zitten er iets van zes (!). wordt lachen. Tuner 1 en vv 2 meen ik. als we gezamenlijk gaan kopen wil ik wel meedoen. En Rene: wat je zou kunnen horen met die scherpte is dat de vv minder maskeert, minder geluid laat verzuipen in wolligheid (excus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blade Posted 11 mei 2005 Report Share Posted 11 mei 2005 OK, voor diegene die het willen horen, hier komt ie. Ik heb vanmiddag voor zegge en schrijve 7 euro maarliefst 40 keramische zekeringen van Littelfuse aangeschaft. Heb gewacht tot vrouwtje ging werken en de kleine nog even buiten ging spelen en ben toen in fases de omwisseling gaan doen. Mijn referentie van muziek is Siri's Svale Band - Blackbird en dan het openingsnummer Don't explain. Dit nummer is al naar heel wat audiobeurzen meegenomen om daar te horen en word thuis ook regelmatig gebruikt om te testen dus kan wel zeggen dat ik nu onderhand wel weet hoe of deze klinkt. Heb het nummer eerst nog even in de oorspronkelijke setting beluisterd en ben toen begonnen. Eerst was mijn Marantz CD-67mkII OSE aan de beurt, daarin zitten 2 zekeringen van 500mA. na het vervangen van deze, alles weer aangesloten en weer luisteren. In het referentienummer zit een beer van een contrabass die nu iets genuanceerder klonk met meer vingers over de snaren, de stem (vrouwelijk) heeft iets (echt maar iets) meer spuug op de lippen, je hoort de mond meer bewegen. Kleine veranderingen, maar toch veelbelovend . Nu naar de voorversterker Rotel RC-1070, hierin zitten 3 zekeringen van 630mA. Na het vervangen weer de boel aangesloten en weer het nummer luisteren. Weinig tot geen verandering te horen . OK dan naar de laatste en wellicht de belangrijkste stap de eindversterker, deze is eigenbouw met BMM-modules en heeft in de eindversterkerprinten per kant 2 zekeringen van 5A en in de NTC (inschakelstroomvertraging) ook nog per unit 1 zekering van 4A. Weer in elkaar gezet, aangesloten en weer luisteren, minimale plaatsingsverbetering maar niet echt een wereld verandering , maar dat werd in deze topic al eerder opgemerkt dat dit geen gigantische verbeteringen/wijzigingen op zal leveren, als dit al gebeurt natuurlijk. Wat misschien nog wel tot een iets ingrijpender verandering kan leiden zijn de 2 hoofdzekeringen in mijn eindversterker, alleen deze heb ik niet kunnen vervangen omdat deze de maat 6 x 32 hebben en niet in keramisch voorhanden zijn bij mijn leverancier. Dus zal ik hier "noodgedwongen" toch over moeten gaan naar de AHP zekeringen maar dat is, na bovenstaande besparing, goed te doen. Resum Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 11 mei 2005 Author Report Share Posted 11 mei 2005 kijk, uitstekend! proberen en dan oordelen. ik hoop dat ik nog veel van deze berichten mag lezen, of de schrijver nou succes meldt of aangeeft het veronderstelde niet te horen. hier leer ik namelijk wat van. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts