Jump to content

Rendement ESL

JeroenKV
 Share

Recommended Posts

Hoe speelt die 399 klankmatig?

Heeft iemand ze ook gehoord i.c.m. full range?

Hallo Jeroen, even ter info:

Ik heb hier een setje Sowter liggen van 1:100 maar die is klankmatig veel slechter als de 1:70 en 1:60 van Sowter, op mijn statoren.

(Overigens is er

Mr. M. Hortensius and Mr. A. Govers

De Strackenrode 43 7101 NW, Winterwijk, Netherlands / Morsestraat 5, 7101 JA, Winterswijk, Netherlan

+31 543 512 437

+31 543 516 117

Adres komt van http://www.audiocircuit.com

Deze heren zijn (denk ik) zo'n beetje de grondleggers voor diy esl's in Nederland. Ik heb er indertijd mijn trafo's gekocht.

Als je Sowter wil zou ik even bellen met Govers en/of Hortensius.

Wie of wat zijn dat?

Jeroen, je mag van mij wel een setje Sowters lenen om uit te testen.

ik heb er twee van 1:70 denk ik, en nog een werkende van 1:100.

'k hoor wel.

Wim.

Als je Sowter wil zou ik even bellen met Govers en/of Hortensius.

Wie of wat zijn dat?

Jeroen, je mag van mij wel een setje Sowters lenen om uit te testen.

ik heb er twee van 1:70 denk ik, en nog een werkende van 1:100.

'k hoor wel.

Wim.

Dat klinkt goed Wim!!

Ik woon in Uitgeest (Noord Holland). Waar woon jij?

Kan iemand mij uitleggen waarom het rendement van mijn 150 bij 15 cm (0.225 m^2) elementen nu lager is (76 db bij 1000hz) dan het rendement van mijn 100 bij 8 cm (0.08 m^2) element (82db bij 1000hz)?? :confused:

Voor beide gebruik ik de geschakelde amplimo's van in totaal 1:100. Voor de grote gebruik ik draad van 0.75 mm^2 en voor de kleinen 0.15mm^2. Statorafstand is bij de grote 2.4 mm en bij de kleine 1 mm. Ligt dit nu alleen aan de statorafstand??? :blink: Oppervlak is toch ook belangrijk?? :confused:

Moet ik voor een goed resultaat de statorafstand van de grote gewoon gaan terugbrengen naar 1 mm?? Weet iemand een goed adres voor plastic stroken van max 1mm dik (3 cm tot 4 cm breed)?

Bij de statorafstand komt ook de dikte van het isolatiemateriaal om het koperdraad.

Klopt, maar er zit ook meer koper in de dikke draad......?!?

Enig idee waar ik dunner plastic vandaan kan halen?

De dikte van de draaddoorsnede is bij hoogspanning niet zo van belang, hoogstens dat het wat minder doorbuigt door de trekkracht van de statische spanning.

In plaats van stroken plastic zou je ook stroken dun karton kunnen gebruiken en deze impregneren met dunne lak.

Bij de statorafstand komt ook de dikte van het isolatiemateriaal om het koperdraad.

Klopt, maar er zit ook meer koper in de dikke draad......?!?

Enig idee waar ik dunner plastic vandaan kan halen?

De dikte van de draaddoorsnede is bij hoogspanning niet zo van belang, hoogstens dat het wat minder doorbuigt door de trekkracht van de statische spanning.

In plaats van stroken plastic zou je ook stroken dun karton kunnen gebruiken en deze impregneren met dunne lak.

Paspatout karton is wel geschikt, dat is er in 1 mm. Plastic is alleen makkelijker ook als ik het membraam zou willen vervangen.

De bouwmarkt verkoopt alleen 2 mm dik plastic. :( Geen idee waar een zaak zik waar ze plastic verkopen.... <_<

Dit is het verhaal ove4r de M399 trafo, wat is jullie mening?

Hi Jeroen,

First, let me state. The impedance of a transformer is a widely misunderstood concept. Although wideband audio step-up or step-down transformers work best over a relative narrow range of SOURCE and LOAD impedances, the transformer itself has no intrinsic impedance; it simply reflects the secondary LOAD impedance modified by the square of the turn

Hi Jeroen,

First, let me state. The impedance of a transformer is a widely misunderstood concept. Although wideband audio step-up or step-down transformers work best over a relative narrow range of SOURCE and LOAD impedances, the transformer itself has no intrinsic impedance; it simply reflects the secondary LOAD impedance modified by the square of the turn

Hi Jeroen,

Ik heb al verschillende keren gevraagd om toegang tot die Yahoo club, maar krijg nooit reactie!! :(

In de grafiek zie je dat de trafo rond de 15kHz afvalt. Met 6 tot 7 octaven kom je dan niet ver naar het laag toe (max rond de 100 hz). Is dit een rede dat ESL's een wat mindere drive hebben in het laag?

Met 6-7 octaven bedoelen ze een bepaald type trafo dat slecht