Jump to content

Frequentie bereik mbt ''laag''

markx
 Share

Recommended Posts

Hallo luitjes....

Ik zit met een vraagje....

En zou hierbij graag jullie mening willen weten:

Ik heb namelijk weer eens nieuwe speakers op het oog met een frequentie bereik van 50 Hz tot 25 kHz.

Nu vraag ik me af of deze speakers voldoende laag produceren om zonder Sub. gewoon muziek te kunnen beluisteren. (zonder enig gemis)

Of heeft het frequentie bereik hier niets mee te maken en ligt het meer aan de bouw en aan het materiaal v/d speaker.

Ik moet de speakers overigens nog zelf zien te vinden in een winkel waar ik ze kan beluisteren. ( wat ik ook zeker zal doen alvorens over te gaan op aanschaf)

Maar ben nieuwschierig naar jullie mening(en)

Een opgave van een frequentiebereik hoort samen te gaan met een aanduiding van het niveau waarbij dat frequentiebereik is gespecificeerd. Een luidspreker met een bereik van 50 Hz tot 25 kHz bij -3 dB gaat veel hoger en lager dan een luidspreker met dezelfde bereik bij -10 dB.

De steilheid van de afval onder die 50 Hz speelt ook een rol, bij een gesloten behuizing is dat doorgaans 12 dB per oktaaf en een basreflex 18 dB per oktaaf. Een gesloten kast uit het voorbeeld geeft bij 25 Hz 6 dB meer output dan een basreflex met dezelfde specificaties.

Ook is het maximale geluidsniveau dat een luidspreker kan weergeven bij die lage frequenties van belang, een klein woofertje kan met wat kunstgrepen makkelijk de 50 Hz halen maar raakt al snel buiten adem als hem wordt gevraagd die 50 Hz met 105 dB te spelen. Een grote woofer met dezelfde onderste grensfrequentie haalt de 105 dB op zijn sloffen.

Een frequentiebereik zegt dus eigenlijk niet zo veel, het is belangrijker dat een luidspreker in jouw kamer lekker klinkt en goed uit de voeten kan met jouw muziekkeus en jouw luisterniveau.

Maar als je eens meer verteld over jou beoogde luidsprekers en je muzieksmaak?

Het ligt er idd aan welke muziek je beluistert. Voor pop en rock zal het geen probleem geven. Er zijn maar weinig nummers die lager gaan dan 50Hz. Bij Dance/Trance/HipHop/R'n'B en aanverwanten, zal het al wat lastiger worden, maar het laag in deze muziekstromingen is meestal op cd al vervormd. Maakt dus ook niet uit. Alleen het "vloermeetrileffect" zul je er niet mee halen.

Mocht je, net als Erik Klijnsmit, fervent orgelliefhebber zijn, dan zul je niet aan een sub kunnen ontkomen.

Als je naar de spec's kijkt welke zouden je voorkeur hebben?

2 way bass-reflex floorstanding loudspeaker

Driver 2x5" (2x13cm) Polyflex bass cones.

OAL* 3/4" (19mm) aluminium tweeter dome.

Frequency response (+/- 3dB) 55Hz-35kHz

Sensitivity (2,83 V/1 m) 90dB

Max. power handling 120W

Crossover OPC 12dB/oct, 3,5kHz

Normal/min. impedance 8 ohms/4 ohms

Specification Magnetically shielded

Construction 100% wood structure curved multiplis medium (MDF)

Dimensions (HxWxD) 33-1/2x6-3/8x5-7/8" (850x160x148mm)

Weight 17.2lbs (7,8kg)

of deze?

Frequency Response 50Hz - 25KHz

Sensitivity (1W@1M) 89dB

Impedance (ohms) 8

Power handling Single(RMS) 120W

Power Output (RMS) -

System Power handling(RMS) 140W

Maximum SPL 107.5

Recommended Amp Requirements 40-140W

Bass Alignment Front ported bassreflex

Drive Unit Compliment Bass 2 x 101mm (4")MMP

Daarnaast nog het feit dat een luidspreker die is uitgerust met een stijver membraam (aluminium, kevlar) doorgaans een laagweergave heeft die meer aanwezig is dan een slap membraam (polyprop). Bij laatstgenoemde drivers lijkt er geen laag uit te komen, ook zijn de specs vergelijkbaar.

Als voorbeeld de Scanspeak 18W8543 (polyprop, uit de Opus) en de Scanspeak 18W8544 (of de 8546 uit de Ref Monitor).

Ik had gisteren een discussie met een collega. Hij werkt op R&D en ik op de reparatie/service afdeling. Beiden werken met techniek (electronica). Hij is sinds een tijdje ook erg bezig met zijn audioinstallatie (fanatiek ontwerper en bouwer van (eind)versterkers). We hadden het over de T-amp (zie ander topic) en mijn bevindingen daarvan. Hij vroeg ook om specs. Die heb ik dus niet. Ik vroeg: "waarom wil je die specs hebben? Wat zeggen specificaties nou eigenlijk? Kun je aan de hand van specificaties zeggen hoe iets klinkt?" :confused::confused::confused::confused::confused:

Hij vindt specs belangrijk, maar kan aan de hand van specificaties ook niet zeggen hoe iets klinkt, net zo min als ik en tig anderen. Ik moet de eerste nog ontmoeten die het wel kan.

Luister daarom zelf naar de speakers en beslis aan dehand van de klank. Het kan best zijn dat de speaker met de mindere specs toch een betere/mooiere weergave geeft.

Guest Hubertinus

Markx,

waarom zeg je niet gewoon welke 2 speakers dat zijn? Wellicht dat iemand ze eens beluisterd heeft in een bepaalde set up. Dan valt er misschien wat over te zeggen. Uiteraard moet de set up daar dan wel bij vermeld worden.

Hubertinus

Beste,

Twee gelijke auto's met dezelfde technische specificaties, zelfs van het zelfde merk en type, wat denk je zou daar verschil in zitten ?

Ze hebben zelfs dezelfde kleur !

Ja/Nee ? :D;)

Indien je in de ene proef rijdt en het is een superauto , maar de andere glom een klein beetje meer dus die neem je, oeps niet best.

Want die heeft toevalling geen schokbrekers,ook geen veren, en mooie metaal overgespoten houten wielen en rijdt voor geen meter !

Zo gaat dat nou ook met audio :rolleyes:;)

MvG,

Haudio

:rolleyes:

MvG,

Haudio

Waarmee zowel handel als consument compleet voor gek gezet zijn....................

:huh:

Beste,

Twee gelijke auto's met dezelfde technische specificaties, zelfs van het zelfde merk en type, wat denk je zou daar verschil in zitten ?

Ze hebben zelfs dezelfde kleur !

Ja/Nee ? :D;)

Indien je in de ene proef rijdt en het is een superauto , maar de andere glom een klein beetje meer dus die neem je, oeps niet best.

Want die heeft toevalling geen schokbrekers,ook geen veren, en mooie metaal overgespoten houten wielen en rijdt voor geen meter !

MvG,

Haudio

Is die ene auto een tweedehandsje van de Flintstones????? :huh::blink:

:wacko::lol::lol::lol:;)

Marcel

Guest muziekfreak

En jij denkt dat speakerfabrikanten daar geen rekening mee houden kast resonanties enz. :lol::P

Wel leuk trouwens mensen die geen verstand hebben van speakers wat doe jij hier nog dan B)

En jij denkt dat speakerfabrikanten daar geen rekening mee houden kast resonanties enz. :lol::P

Wel leuk trouwens mensen die geen verstand hebben van speakers wat doe jij hier nog dan B)

Beste Muziekfreak,

Voor de meeste speakerfabrikanten is een luidspreker goed, wanneer-ie goed verk

Er zijn maar weinig nummers die lager gaan dan 50Hz.

Een klassieker. Nu even de feiten he:

1. De basgitaar loopt officieel door tot de lage C die rond de 35 Hz ligt. Om iedere toon v/d basgitaar dus even hard weer te geven (lees neutraliteit) heb je dus een speaker nodig die pas vanaf 35 Hz begint af te lopen. Waaraan ik nog wil toevoegen dat de Cis en de D vlak boven die C twee hele populaire noten zijn (beide onder de 40 hz), referenties zijn te geven aan allerlei muziekstijlen, Shania Twain, Metallica, Jewel maken er bijvoorbeeld gebruik van.

2. Stop eens een drumstel solo in een CD speler en hang de uitgang eens aan een spectrum analyzer. Bekijk de basedrum spectra eens. Er zijn behoorlijk wat drumstellen die lager dan 50 Hz komen.

Of je de lage bassen wilt hebben (met de grote conusexcuries + vervorming) of dat je ze niet wilt hebben (gemis van muzikale informatie) moet iedereen voor zich zelf weten, maar het gebied onder de 50 Hz is toch erg populair. Pak eric clapton live er maar eens bij.

maar het laag in deze muziekstromingen is meestal op cd al vervormd. Maakt dus ook niet uit.

Het feit dat een cd clippend is opgenomen of dat ergens anders in de opname vervorming is geintroduceerd rechtvaardigt niet het schaamteloos weglaten van muzikale informatie. Als voorbeeld even een stukje pop. American Idol winnares Kelly Clarkson. 1e single Miss Independant. Hele plaat door een lage B van 30 Hz in de bas. Dit is echter de belangrijkste bastoon in het hele lied omdat dit de tonica aangeeft en de zware maatdelen in het refrein. Om nu te zeggen: het vervormt toch dus je hoeft het niet weer te geven?

Er zijn maar weinig nummers die lager gaan dan 50Hz.

Een klassieker. Nu even de feiten he:

1. De basgitaar loopt officieel door tot de lage C die rond de 35 Hz ligt. Om iedere toon v/d basgitaar dus even hard weer te geven (lees neutraliteit) heb je dus een speaker nodig die pas vanaf 35 Hz begint af te lopen. Waaraan ik nog wil toevoegen dat de Cis en de D vlak boven die C twee hele populaire noten zijn (beide onder de 40 hz), referenties zijn te geven aan allerlei muziekstijlen, Shania Twain, Metallica, Jewel maken er bijvoorbeeld gebruik van.

2. Stop eens een drumstel solo in een CD speler en hang de uitgang eens aan een spectrum analyzer. Bekijk de basedrum spectra eens. Er zijn behoorlijk wat drumstellen die lager dan 50 Hz komen.

Of je de lage bassen wilt hebben (met de grote conusexcuries + vervorming) of dat je ze niet wilt hebben (gemis van muzikale informatie) moet iedereen voor zich zelf weten, maar het gebied onder de 50 Hz is toch erg populair. Pak eric clapton live er maar eens bij.

Hoe zit dat met de bekkens?

Ga voor de "grap" eens met je oor dichtbij de bekkens luisteren (5- 10 cm). Dichtbij hoor je daar een laag uitkomen die je nooit hoort als je in de zaal luistert.

Akoestische kortsluiting heet het fenomeen. De grondtoon is kennelijk laag maar wat doet hier een filter?

Ga voor de "grap" eens met je oor dichtbij de bekkens luisteren (5- 10 cm). Dichtbij hoor je daar een laag uitkomen die je nooit hoort als je in de zaal luistert.

Akoestische kortsluiting heet het fenomeen. De grondtoon is kennelijk laag maar wat doet hier een filter?

Ik heb het over de muzikale functie van bas. Dat wil zeggen dat ieder instrument zo wordt ingezet als het bedoeld is. Een bekken produceert, net als een gong laag als dipool (blijft niets van over), een basedrum is een soort passief radiatorsysteem waar wel bas uitkomt op een grote afstand (lees luisterafstand). Ik heb het dan niet over 'technische' grondtonen (ik neem aan dat je daarmee gewoon de laagst weergegeven frequentie mee bedoelt) maar de 'muzikale' grondtonen, zoals die horen over te komen op het publiek. Als je die niet weergeeft laat je informatie weg. Daarom is een bekken dat geen laag weergeeft op afstand (niet nodig) niet hetzelfde als een speaker die geen laag reproduceert van een basgitaar / basedrum (wel nodig). En die lage tonen komen bij bijna talloze muzieksoorten onder de 50 Hz.

Akoestische kortsluiting heet het fenomeen.  De grondtoon is kennelijk laag maar wat doet hier een filter?

Ik heb het over de muzikale functie van bas. Dat wil zeggen dat ieder instrument zo wordt ingezet als het bedoeld is. Een bekken produceert, net als een gong laag als dipool (blijft niets van over), een basedrum is een soort passief radiatorsysteem waar wel bas uitkomt op een grote afstand (lees luisterafstand). Ik heb het dan niet over 'technische' grondtonen (ik neem aan dat je daarmee gewoon de laagst weergegeven frequentie mee bedoelt) maar de 'muzikale' grondtonen, zoals die horen over te komen op het publiek. Als je die niet weergeeft laat je informatie weg. Daarom is een bekken dat geen laag weergeeft op afstand (niet nodig) niet hetzelfde als een speaker die geen laag reproduceert van een basgitaar / basedrum (wel nodig). En die lage tonen komen bij bijna talloze muzieksoorten onder de 50 Hz.

Ben benieuwd of je dat ook echt meet, een basdrum op korte afstand vs grote afstand betreft het laag.

Basdrum heeft nl ook dipool trekjes volgens mij.

Ik wil het zelf wel een keertje uitproberen op m'n werk. De instrumenten en de meetapperatuur zijn aanwezig. Het enige probleem kan de ruimte zijn (en of ik tijd vrij kan maken)

Akoestische kortsluiting heet het fenomeen.