Jump to content

B&w speakers 801 -802 matrix III

Muziek
 Share

Recommended Posts

Ja en ik heb ook de 802 matrix s3. Vroeger ook de 802 matrix 2 gehad.

Toen een scala van andere en nu toch weer de 802.

Het is gewoon een leuke speaker die met alle muziek soorten over weg kan .

De 801 voor de grotere kamers.

Is er een duidelijk verschil tussen de de 2 en 3 reeks.

Het verschil precies kan ik niet zeggen. De klank lijkt op mekaar maar de 3 heeft geen beveiliging en zou hierdoor wat beter presteren. Ook is het filter anders en de laag units en tweeter.

Ik heb het idee dat de s2 een wat steviger laag hadden. Maar dat zeg ik het is al zon tijd terug en ook andere versterkers en ruimte. Dus moeilijk te vergelijken.

Guest muziekfreak

Ikzelf heb de legendarische door sommige genoemt voorloper de 802s80 ik heb de s3 ook beluistert ik merk vrij weinig verschil noem mij maar doof mag wel :huh:

Enigste echte verschil is het hoog wat van de 802s3 wat sprankelender is. Verder kan ik niet echt zeggen veel verschil onderling tussen de 802's,op het middengebied sowieso niet aangezien de kevlars zo goed klinken en vrij weinig aan verandert is. Nu kan het ook komen omdat ik een b&w 800 series highpass alignment filter ertussen heb hangen. Aangezien de s80 tot 50hz diep gaat met het filter rond de 25

Gegroet,

Ik heb de B&W 801mk3 gehad. Ik kon ze voor een kleine prijs krijgen bij een winkel. Thuis eerst eens een Job Stereo er op gezet. Die trok het niet. Echter een Musical Fidelity P270 'Apogee aankunnende' eindversterker ging ook niet lekker. Ik kreeg de speakers niet aan het klinken.

Hoog te kil en analytisch. Niet als Dyaudio zeg maar. Het midden kwam niet naar voren. Het laag was erg traag en ook niet lineair. In het laagste gedeelte gaven de speakers een extra klap om te imponeren.

Ik liet een deskundige goede kennis luisteren. Hij zei letterlijk: 'leuk voor in de kroeg'. We hebben er noor een VRDS10 van Teac achter gezet, maar dat mocht ook niet baten.

Ik schaar de B&W 801mk3 onder de serie 'slechte speakers voor het geld' en 'massahysterie'. Daarmee komen zo op de 2e plek in die lijst net onder de Bose 301 (meest verkochte speaker).

Het kan zijn dat de 801's erg luisterruimte en versterker afhankelijk zijn, maar dan nog vind ik het een sof.

Mijn advies: laat je niet naaien. Vertrouw op je oren. Luister eens naar Epos, Dynaudio, Thiel, Totem, enz. en laat B&W links liggen. De oude B&W's zoals de B&W DM2a vind ik de beste ooit door B&W gemaakt. Overigens wil ik nog even de kanttekening plaatsen dat ik het ook knap vind van B&W zo'n dure speaker te fabriceren die gewoon niet goed zijn werk doet.

Ga maar eens wat speciaalzaken af. Er zijn er diversen die B&W geeneens in de winkel willen hebben.

Groeten, Fred

Gegroet,

Ik heb de B&W 801mk3 gehad. Ik kon ze voor een kleine prijs krijgen bij een winkel. Thuis eerst eens een Job Stereo er op gezet. Die trok het niet. Echter een Musical Fidelity P270 'Apogee aankunnende' eindversterker ging ook niet lekker. Ik kreeg de speakers niet aan het klinken.

Hoog te kil en analytisch. Niet als Dyaudio zeg maar. Het midden kwam niet naar voren. Het laag was erg traag en ook niet lineair. In het laagste gedeelte gaven de speakers een extra klap om te imponeren.

Ik liet een deskundige goede kennis luisteren. Hij zei letterlijk: 'leuk voor in de kroeg'. We hebben er noor een VRDS10 van

Gegroet,

Ik liet een deskundige goede kennis luisteren. Hij zei letterlijk: 'leuk voor in de kroeg'. We hebben er noor een VRDS10 van  Teac achter gezet, maar dat mocht ook niet baten.

Ik schaar de B&W 801mk3 onder de serie 'slechte speakers voor het geld' en 'massahysterie'. Daarmee komen zo op de 2e plek in die lijst net onder de Bose 301 (meest verkochte speaker).

Het kan zijn dat de 801's erg luisterruimte en versterker afhankelijk zijn, maar dan nog vind ik het een sof.

Mijn advies: laat je niet naaien. Vertrouw op je oren. Luister eens naar Epos, Dynaudio, Thiel, Totem, enz. en laat B&W links liggen. De oude B&W's zoals de B&W DM2a vind ik de beste ooit door B&W gemaakt. Overigens wil ik nog even de kanttekening plaatsen dat ik het ook knap vind van B&W zo'n dure speaker te fabriceren die gewoon niet goed zijn werk doet.

Ga maar eens wat speciaalzaken af. Er zijn er diversen die B&W geeneens in de winkel willen hebben.

Groeten, Fred

Wat een onzin lees ik hier, de M801/802 zijn zeer neutrale weergevers die werkelijk alles laten horen in de keten. Mocht het vervolgens niet klinken dan ligt dat zeker niet aan de weergevers maar ergens anders in je set. Deze speakers zijn gebaat bij versterkers die zeer veel stroom kunnen leveren en een hoge dempingsfactor hebben .

Vergeet niet dat over de Matrix 801/802 in de 80er en 90er jaren verreweg het meeste van de klassiek opnames is gemixed , dus ga mij niet vertellen dat het geen goede neutrale weergevers zijn. Dat jij ze niet aan het klinken hebt kunnen krijgen is natuurlijk iets anders.

hier kun je de review lezen van Stereophile magazine over de B&W Matrix 801s2

REVIEW

Hier zn eindoordeel :

Conclusion

In my opinion, the B&W Matrix 801 Monitor represents the pinnacle of current full-range dynamic loudspeaker design. It does not have the "see-through" transparency of the best electrostatics, and can sound forward and hard. Because it is so ruthlessly revealing, it may not be the speaker for everyone. But it is the first such product to convince me that it might eventually be possible to accurately reproduce live music. Do not audition this speaker with anything less than the finest source material and electronics—you will be wasting your time. And as good as this speaker is, I am sure that there are plenty of lunatic-fringe audiophiles who will find it unexciting and boring. So be it. But if you are searching for the emotional involvement only live performance can provide, and are willing to live with absolute sonic honesty, then the B&W 801 Series 2 Matrix Monitor is, musically, the end of the road.

Ik ben het volledig met Jazz Luva eens, ik heb dan wel nooit exact dezelfde speakers (801 mk3) gehoord, maar alle B&W's uit de 800 serie die ik ot nu toe heb gehoord (801 Monitor, Nautilus 802, Siganture 805, 804 S en de Nautilus 805) klonken stuk voor stuk zeer neutraal. Ik zou toch eens serieus kijken naar de andere onderdelen van je set.

Gegroet,

Ik liet een deskundige goede kennis luisteren. Hij zei letterlijk: 'leuk voor in de kroeg'. We hebben er noor een VRDS10 van Teac achter gezet, maar dat mocht ook niet baten.

Groeten, Fred

Ik denk dat dit dus zeer smaak afhankelijk is, de b&w's vindt ik ook aan de analytische kant maar je kunt ook zeggen dat ze juist alles neutraal weergeven. Of je daar van houdt hangt van jezelf af.

Ikzelf moet juist zeggen dat ik niet zo'n fan ben van dynaudio, vooral de duurdere modellen dat vindt ik weggegooid geld, overgewaardeerd. Ik heb eens wat modellen uit de confidense serie geluisterd klinken zeker niet slecht maar om daar zoveel voor neer te leggen no way! Geef ik dat geld liever uit aan b&w of andere speakers (even zorgen dat ik niet gebanned word voor reclame ;) ) Maar zoals ik zeg dat is persoonlijk.

Gegroet,

Ik liet een deskundige goede kennis luisteren. Hij zei letterlijk: 'leuk voor in de kroeg'. We hebben er noor een VRDS10 van

'zeer neutraal'? In welke setting dan wel? Ik denk dat je een luidspreker die aan het einde van de keten zit moeilijk kunt beoordelen op neutraliteit omdat er veel te veel variabelen meespelen. Ik ben nooit kapot geweest van de nautilusserie en dan met name het midden/hoog niet en vind de oudere matrixseries beter/prettiger klinken, zowel de 801 als 802..wat past er in jouw kamer qua opstelling en akoestiek?. De nieuwe series met diamanttweeter vind ik weer wel interessant...

Ha Fred,

Nou wil ik niet lullig doen ,maar die test die jij aanhaalt gaat over de Nautilus en ik dacht toch echt dat deze topic over de Matrix serie ging.

Gegoet,

Klopt, maar wel een uitleg voor hoe onbetrouwbaar testen van B&W zijn. Deze opvolger van de 801mk3 werd in Duitsland de hemel in geprezen. Vroeger, in de tijd van de voorloper van de HVT, de 'Stereotest' vanaf 1973, werd ook meer duidelijke taal gesproken. Als je nu in een HVT kijkt is het allemaal goed. De test van de B&W 801 Nautiles was wat dat betreft een uitschieter. De handel en de stereo bladen / websites hebben elkaar gewoon nodig. Dus trots te schermen met testen heeft volgens mij geen objectief gehalte.

Ik heb ook in de eerste post reeds gezegd dat het kan zijn dat de B&W 801mk3 erg moeilijk aanstuurbaar is. Ik heb denk ik in het verleden toch wel zo'n 100 verschillende speakers gehad, waarbij er ongeveer 5 waren die het formaat hadden van de B&W, overigens niet wat betreft prijs. Deze klonken alle 5 beter en waren goed aan te sturen met de MF P270. Ook de grote IMF transmissionline speakers.

Op zich gaf de B&W wel het gedrag dat hij een nog zwaardere versterker nodig had met vooral hogere dempingsfactor. Misschien een zware Van Medevoort of Accuphase. Maar anderzijds heb ik van meer mensen gehoord dat de 801 de slechtste uit de hele serie is. En als je werkelijk een zware dikke Krell nodig hebt met een aangepaste ruimte vind ik dat een minpunt. Bovendien is dan maar de vraag of het dan een beetje wil klinken. Ik vond de B&W Nautiles 800 ook niet overtuigend.

Er staat een 801mk2 geverfd op internet voor 1400,-? Voor de liefhebbers.

Groeten, Fred

Vrut zegt het misschien een beetje hard, maar toch, ik deel in alle opzichten zijn mening. Maar Nederland is bij uitstek een B&W land om de een of andere reden, dus je loopt al snel tegen weerstanden aan als je zo direct bent. De matrixen en de Nautilussen klinken op alle gebieden (laag, midden, hoog) best mooi hoor, maar het frapante is altijd dat je het elders allemaal wel eens een keer mooier/beter hebt gehoord. Daarom zal het mijn merk niet worden. Ze doen wel aan hele stoere marketing, en dat werkt erg sterk in Nederland. De dvd die geleverd werd bij de Stereophile van deze maand met een introductie naar hun nieuwe Nautilus zag er werkelijk schitterend uit. Peter Gabriel werd er voor van stal gehaald, en de verdere produktie van de dvd was top. Gelukkig hoef ik in ieder geval niet mee te betalen aan die miljoenen verslindende campagnes, ik laat deze speakers verder lekker laat staan.

Gegroet,

Ik liet een deskundige goede kennis luisteren. Hij zei letterlijk: 'leuk voor in de kroeg'. We hebben er noor een VRDS10 van  Teac achter gezet, maar dat mocht ook niet baten.

Groeten, Fred

Wat een onzin lees ik hier, de M801/802 zijn zeer neutrale weergevers die werkelijk alles laten horen in de keten. Mocht het vervolgens niet klinken dan ligt dat zeker niet aan de weergevers maar ergens anders in je set. Deze speakers zijn gebaat bij versterkers die zeer veel stroom kunnen leveren en een hoge dempingsfactor hebben .

Vergeet niet dat over de Matrix 801/802 in de 80er en 90er jaren verreweg het meeste van de klassiek opnames is gemixed , dus ga mij niet vertellen dat het geen goede neutrale weergevers zijn. Dat jij ze niet aan het klinken hebt kunnen krijgen is natuurlijk iets anders.

hier kun je de review lezen van Stereophile magazine over de B&W Matrix 801s2

REVIEW

Hier zn eindoordeel :

Conclusion

In my opinion, the B&W Matrix 801 Monitor represents the pinnacle of current full-range dynamic loudspeaker design. It does not have the "see-through" transparency of the best electrostatics, and can sound forward and hard. Because it is so ruthlessly revealing, it may not be the speaker for everyone. But it is the first such product to convince me that it might eventually be possible to accurately reproduce live music. Do not audition this speaker with anything less than the finest source material and electronics

Met de oude 801 of N801 ben ik niet echt bekend, echter de 800 en de 802 kunnen erg goed klinken, maar ook erg brak. Ze hebben (net zoals andere b&w speakers) een goede aansturing nodig, of je het waard vindt om dit te doen moet ieder voor zich weten.

Zoals al eerder vermeld heb ik de 800 gehoord op een classe en ML set en dat klonk heuul erg goed (Guns & roses). Echter de signature 800 op een sphinx (met MF cd speler) klonk erg brak, veel te veel hoog en een dun geluid, als kon dat ook wel een beetje aan de cd liggen (dido).

Guest muziekfreak
Gegroet,

Daar gaat het toch om? Iemand vraagt om advies, en dat wordt gegeven.

Er zullen altijd mensen zijn die iets brak vinden (ongeacht merk) terwijl anderen het goed vinden, smaken verschillen (gelukkig :D).

Dus het moraal van het verhaal, altijd zelf luisteren. Adviezen als leidraad gebruiken.

Ik weet trouwens niet ofdat de topic starter al wat heeft gehad aan de adviezen.

En inderdaad muziek freak helaas zijn de meeste mensen omkoopbaar. Voor een gratis paartje b&w 800's wil ik het merk ook wel de hemel in prijzen. :D

Voor minder doe ik het niet, dan blijf ik er gewoon met mijn eigen b&w's spelen en vertel ik niemand hoeveel IK er van geniet :P:lol:

Guest muziekfreak
dat vind JIJ. :)

Nee jammer genoeg niet nee :D ik ken erzo nog minimaal 10 opnoemen die er net zo over denken die zelf de nieuwere series hebben staan thuis en hier zichzelf een avondje hebben kunnen vermaken. Al met al blijft het subjectief maar toch zegt ook veel over het product zelf nu en toen. :)

Als ik daar kom klinkt het ook geweldig daarnietvan maar ik vind en dat is idd wel weer persoonlijk de oudere series zoals de matrix enz..onovertroffen door de nieuwere. Zelfs de 802n bv prachtig apparaat en toch zou ik ook nog eerder gaan voor een oudere als de nieuwere bv.

EN uiteraard is dit subjectief.

Dat de 801 relatief goed verkocht, kwam vooral door de uitgebuite opmerking dat deze speaker in veel studio's als monitor gebruikt wordt (werd?). Dat was goed te gebruiken voor de verkoop van het ding.

In de tijd dat ikzelf nog B&W en Bose moest verkopen ( :rolleyes: !) heeft de vertegenwoordiger me eens verteld dat de meeste klanten veel beter met de 802 uit zouden zijn. Maar ja; "Men had gelezen dat..." En de 801 bracht meer geld in het laatje.

De dubbele woofer van de 802 zou de kamer veel beter aansturen dan die ene enorme pizza van de 801. Om die op het niveau te krijgen dat ie boven de 802 uit kwam, moest ALLES kloppen; zowel de electronica als de kamerakoestiek. Was 1 van de twee niet 100% dan VERGEET het maar.

Dat was ook te lezen in de recensie in de HVT. Jammer dat de schrijver niet de waardering mocht krijgen om de waarheid te schrijven :angry: .

Later, met de Nautilus serie was het probleem, heu, karakter, van de twee hetzelfde. Het resulteerde uiteindelijk in de Nautilus 800. Ook met dubbele en kleinere woofer dan de 801.

Met vriendelijke groet,

Erjee.

Dat de 801 relatief goed verkocht, kwam vooral door de uitgebuite opmerking dat deze speaker in veel studio's als monitor gebruikt wordt (werd?). Dat was goed te gebruiken voor de verkoop van het ding. In de tijd dat ikzelf nog B&W en Bose moest verkopen ( :rolleyes: !) heeft de vertegenwoordiger me eens verteld dat de meeste klanten veel beter met de 802 uit zouden zijn. Maar ja; "Men had gelezen dat..." En de 801 bracht meer geld in het laatje. De dubbele woofer van de 802 zou de kamer veel beter aansturen dan die ene enorme pizza van de 801. Om die op het niveau te krijgen dat ie boven de 802 uit kwam, moest ALLES kloppen; zowel de electronica als de kamerakoestiek. Was 1 van de twee niet 100% dan VERGEET het maar. Dat was ook te lezen in de recensie in de HVT. Jammer dat de schrijver niet de waardering mocht krijgen om de waarheid te schrijven