richard 1 Posted 13 mei 2005 Report Share Posted 13 mei 2005 aha, klinkt logisch maar het vocht moet wel ergens vandaan komen. Ik weet dat mensen ook wel redelijk vocht produceren maar hoe staat dat in verhouding tot wat van buiten komt? Bij verbrandingsprocessen komt een hoop vocht vrij. Bij de verbranding van koolhydraten in je lichaam, door uitademing en transpiratie komt dat in de kamer. Maar ook bij het koken met een gasfornuis en zelfs een elektrisch fornuis komt vocht vrij. Ook moet je de kamerplanten niet vergeten. Warme lucht kan meer vocht bevatten dan koude lucht, bij 60% luchtvochtigheid in de zomer heb je meer vocht dan bij 60% luchtvochtigheid in de winter. Als je een houten vloer hebt kun je dit makkelijk herkennen; de naden zijn in de winter doorgaans groter dan in de zomer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
nando Posted 13 mei 2005 Report Share Posted 13 mei 2005 aha, klinkt logisch maar het vocht moet wel ergens vandaan komen. Ik weet dat mensen ook wel redelijk vocht produceren maar hoe staat dat in verhouding tot wat van buiten komt? Bij verbrandingsprocessen komt een hoop vocht vrij. Bij de verbranding van koolhydraten in je lichaam, door uitademing en transpiratie komt dat in de kamer. Maar ook bij het koken met een gasfornuis en zelfs een elektrisch fornuis komt vocht vrij. Ook moet je de kamerplanten niet vergeten. Warme lucht kan meer vocht bevatten dan koude lucht, bij 60% luchtvochtigheid in de zomer heb je meer vocht dan bij 60% luchtvochtigheid in de winter. Als je een houten vloer hebt kun je dit makkelijk herkennen; de naden zijn in de winter doorgaans groter dan in de zomer. (wil niet arogant doen!) tot zover niets nieuws voor mij maar wanneer is het een probleem voor een electrostaat... Ik vermoed dat dit proefondervindelijk moet worden vastgesteld. Heb je een technische opleiding genoten, Richard? Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 13 mei 2005 Report Share Posted 13 mei 2005 Civieltechniek en bouwkunde. Bij dit laatste vak wordt aandacht gegeven aan vochttransport door bouwkundige constructies. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts