Geerdie Posted 3 mei 2005 Report Share Posted 3 mei 2005 Beste Hearders, Ik had niet verwacht dat het vervangen van de signaallampjes van de Philips DAC z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 4 mei 2005 Report Share Posted 4 mei 2005 Je weet toch dat het strafbaar is om een CD-94 te verwaarlozen? Mensen zijn al voor minder terechtgesteld. Of een transformator het kan trekken is niet de vraag. Het immense voordeel van meerdere transformatoren (t.t.z. meerdere secundaire wikkelingen) is dat dit de enige manier is om echte gescheiden voedingen te maken, waarbij alle grondstromen uit elkaar gehouden worden. Mijn eigen phonotrap heeft drie transformatoren, waarbij er twee elk een koppel transistoren voeden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 4 mei 2005 Author Report Share Posted 4 mei 2005 Je weet toch dat het strafbaar is om een CD-94 te verwaarlozen?Mensen zijn al voor minder terechtgesteld. Of een transformator het kan trekken is niet de vraag. Het immense voordeel van meerdere transformatoren (t.t.z. meerdere secundaire wikkelingen) is dat dit de enige manier is om echte gescheiden voedingen te maken, waarbij alle grondstromen uit elkaar gehouden worden. Mijn eigen phonotrap heeft drie transformatoren, waarbij er twee elk een koppel transistoren voeden. Uwe doorluchtigheid doet mij het schaamrood op de kaken verschijnen Maar Werner, ik begrijp uit je post niet goed of 1 (flinke)trafo met meerdere secundaire aftakkingen beter werkt als meerdere trafo's. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 4 mei 2005 Report Share Posted 4 mei 2005 Maar Werner, ik begrijp uit je post niet goed of 1 (flinke)trafo met meerdere secundaire aftakkingen beter werkt als meerdere trafo's. Dat weet zijne luchtigheid zelfs niet. De gescheiden stroomkringen heb je al zodra je voldoende secundairen hebt. Ik vermoed dat het aantal transformatoren dan van minder belang wordt, tenzij het deels een digitaal systeem is, waarbij overspraak van HF rommel naar de analoge voeding absoluut minimaal moet zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 4 mei 2005 Author Report Share Posted 4 mei 2005 Beste Werner, Na 6 jaar "naturel" gespeeld te hebben trok ik bij een kabelwissel pardoes een RCA bus kapot. Ik ben naar Versnel Hifi hier in Apeldoorn gegaan die er voor mij WBT's heeft opgezet. Plus een stel Analog Device opamps in de eindtrappen, die sterk werden aanbevolen. Opvallend was nu dat n Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leeuwarden Posted 5 mei 2005 Report Share Posted 5 mei 2005 Heb je al gezocht op diyaudio? Ik hou het erop dat je de trafo lekker moet laten zitten en je het beste kan concentreren op het vervangen van elco's. Vraag is echter welke elco's voor welke merken cq waarden te vervangen. Overigens is dit geen goedkope tweak. Overigens zou ik als eerste proberen om de lade weer goed werkend te krijgen. Mochten daar nog nieuwe onderdelen in moeten, is het raadzaam te informeren of deze nog wel te krijgen zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 6 mei 2005 Author Report Share Posted 6 mei 2005 Heb je al gezocht op diyaudio?Ik hou het erop dat je de trafo lekker moet laten zitten en je het beste kan concentreren op het vervangen van elco's. Vraag is echter welke elco's voor welke merken cq waarden te vervangen. Overigens is dit geen goedkope tweak. Overigens zou ik als eerste proberen om de lade weer goed werkend te krijgen. Mochten daar nog nieuwe onderdelen in moeten, is het raadzaam te informeren of deze nog wel te krijgen zijn. Hallo Leeuwarden, Nee, ik heb nog niet op diy gezocht. Ga ik zeker doen. In ieder geval ga ik een schema regelen bij DOKNET.nl zodat ik kan kijken hoe het eea in elkaar zit. Uiteraard gaat als eerste het loopwerk onder de loep. Merkwaardig genoeg is voor deze "ouwe rommel" nog genoeg te krijgen. Zelfs de TDA 1541S1 . Maar daar betaal je dan wel iets van Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 9 mei 2005 Author Report Share Posted 9 mei 2005 De eerste schoonmaakpogingen hebben tot niets geleid . Ladetransport en cd-inleg weigeren goed te functioneren. Jammer, want nu moet 't loopwerk los om wat ruimte te maken. Het transport van de lade/cd is nl naast en onder het loopwerk gesitueerd. Wel eens zo'n speler uit die tijd van binnen gezien? Het is vol daarbinnen, erg vol... Maar na een uurtje sleutelen ligt het loopwerk los. Wacht, ik maak ff wat pics. Dat praat wat makkelijker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 9 mei 2005 Author Report Share Posted 9 mei 2005 Zo. Schrik niet, maar ontdaan van zijn fraaie jasje is dit het binnenwerk van de CD94II: Op de voorgrond is duidelijk de aandrijving van de lade te zien. De lade beweegt o.a. langs de glijstang op de voorgrond. De aanslagringetjes(rubber) aan beide zijden van de glijstang waren volkomen verteerd en zijn op de foto al verwijderd. Ze zorgen nl dat de lade niet met een "klak!" tot stilstand komt. Deze vervang ik door nieuwe. De achterste zorgt tevens dat de lade niet te ver naar binnen wordt getrokken. Op de achtergrond is het rechtop staande nokkenwiel te zien. Hier zit binnenin een spiraal gegoten die zorgt voor het op en neer gaan van de vergrendelinrichting, maar dit is wat minder goed te zien. De vergrendelinrichting is eveneens al gedemonteerd. De twee nokken aan het wiel sturen de beide servomotoren aan voor de beweging van lade en vergrendeling. Het probleem zit 'm waarschijnlijk in de slappe snaren of een zwaar lopend geleidewieltje. De zaak grondig schoonmaken met alcohol heeft ook wel een positief effect, denk ik. Een close-up van de laserunit en loopwerk. Voorzichtigheid geboden! Hier zijn er niet zoveel meer van... Maar zo te zien kan 'ie wel een stootje hebben. btw sorry voor die hometrainer... Nou ik toch met de digi bezig ben; deze DAC's waren toendertijd zeeeer populair, vandaar dat er hier twee aan boord zijn. Met Elna's zijn ze ook niet zuinig geweest... Wat zie ik daar verscholen bij de uitgangstrap?? Goh, kunnen er ook banaanpluggen achterop??? Waarom luister ik eigenlijk nog naar die "kale" Philips? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 10 mei 2005 Author Report Share Posted 10 mei 2005 H Link to comment Share on other sites More sharing options...
nando Posted 11 mei 2005 Report Share Posted 11 mei 2005 Voor een losse kast/voeding zou je een defecte Marantz apparaat kunnen ombouwen...? Blijft prachtig, een cdm-1 in naakte glorie... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 11 mei 2005 Author Report Share Posted 11 mei 2005 Voor een losse kast/voeding zou je een defecte Marantz apparaat kunnen ombouwen...? Dat is nog niet eens zo'n slecht idee Nando! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 13 mei 2005 Author Report Share Posted 13 mei 2005 Ok Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henri Posted 13 mei 2005 Report Share Posted 13 mei 2005 Ik heb laatst rondgeneusd op de site van Sound Evolution. Daar graden ze een CD speler meestal op door het vervangen door de 'klok' door eentje van Tentlabs + bijbehorende voeding. Ik kan me levendig voorstellen dat dat voor de meeste spelers op zich al een geweldige verbetering is. Ben niet echt zo'n techneut, maar kan je zo'n operatie aan een gewone sterveling toevertrouwen of laat je dat beter ter plaatse doen ? Misschien lift die operatie mijn oudje wel significant op (Luxman DZ112). Henri Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 13 mei 2005 Author Report Share Posted 13 mei 2005 Ik heb laatst rondgeneusd op de site van Sound Evolution. Daar graden ze een CD speler meestal op door het vervangen door de 'klok' door eentje van Tentlabs + bijbehorende voeding. Ik kan me levendig voorstellen dat dat voor de meeste spelers op zich al een geweldige verbetering is. Ben niet echt zo'n techneut, maar kan je zo'n operatie aan een gewone sterveling toevertrouwen of laat je dat beter ter plaatse doen ? Misschien lift die operatie mijn oudje wel significant op (Luxman DZ112). Henri Als je handig bent kun je het zelf. Het is niet moeilijk maar een beetje kennis van electronica is niet verkeerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 14 mei 2005 Author Report Share Posted 14 mei 2005 Om effe 'in te komen' heb ik de Marantz eerst als loopwerk ingezet. Op die manier kon ik checken of mechanisch alles ok bleef. Nou, dat laatste was het probleem niet. Nu werd op een pijnlijke manier duidelijk dat de Marantz via de SPDIF niet matched met de Philips. Hoe kom ik tot deze conclusie?? Om te beginnen: ik gooide er een cd in van Dido met het nummer 'see you when your 40'. Een naar achter geplaatse gortdroge basedrum zet in even later gevolgd door Dido Armstrongs melancholieke stem met een mooie synth eroverheen. Prachtig nummer...gewoonlijk . Nu werd ik getracteerd op een futloze sound met een waas eroverheen. Dit was ik niet gewend. Maar door al het knutselwerk van de laatste dagen had ik echter geen tijd gehad om te luisteren. Misschien was ik vergeten hoe het klonk?(leeftijd?) Fourplay erin met het nummer 'Rozil': mooi nummer met een afgronddiep laag, transparant klinkende synths en een basedrum met veel punch. Waar was het mooie volle laag? Het klonk een beetje vlak allemaal. Dit herhaalde zich keer op keer. Hier werd ik dus niet blij van... Ter bevestiging heb ik dus mijn Rotel loopwerk weer ingeschakeld: en alles viel weer op z'n plek! Het komt misschien vreemd over als ik zeg dat het loopwerk van de Rotel niets voorstelt in vergelijking met de CDM-1 van de Marantz; allemaal plastic. Het ding weegt ook bijna niets. Maar w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 15 mei 2005 Author Report Share Posted 15 mei 2005 Dit is de CDM-9 laserunit van de Rotel. Ziet er "iets" minder robuust uit als de bovenstaande foto's van de CDM-1 van de Marantz. Het blijkt nu dat de electronica een beslissende rol speelt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
nando Posted 16 mei 2005 Report Share Posted 16 mei 2005 CDM9 is ook een philips loopwerk volgens mij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 7 juni 2005 Author Report Share Posted 7 juni 2005 Nou, door omstandigheden heeft het even geduurd maar het is er toch van gekomen: het vergelijk van twee 16-bitters. Ik moest voor de CD94 dezelfde interlinks hebben als voor de Philips/Rotel combi. Die moest ik dus even maken. Het betreft hier een Siemens Profibus signaalkabel(gesnaaid op m Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 7 juni 2005 Report Share Posted 7 juni 2005 Hoi Geert, Flips staat bekend om zijn grove weergave. Dat ligt aan de analoge trap. Die is minder dan die van de CD94. Wil je dat de CD94 combi toch iets meer "wakker" speelt, dan soldeer de mantel van de interlink ook aan de andere zijde vast. Je hebt nl door het enkelzijdig gesoldeerd vlechtwerk de capaciteit van de kabel ongeveer verdubbeld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 7 juni 2005 Author Report Share Posted 7 juni 2005 Hallo Sodejuu, O. Ik dacht; ik maak de kabels exact gelijk. Dan zijn de verschillen niet op de kabels terug te voeren. Nou kan ik dat wel aanpassen, dat is het probleem niet. Maar ik had geen idee dat het zoveel met de capaciteit deed. Ik ga het tzt aanpassen. Kijken of dat echt zoveel doet. Het grappige is dat ik, sinds het in onbruik raken van de Marantz, het nodige aan mijn set heb gesleuteld. De Marantz klinkt nu dus anders dan ik gewend was. N Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 8 juni 2005 Report Share Posted 8 juni 2005 Je hebt nl door het enkelzijdig gesoldeerd vlechtwerk de capaciteit van de kabel ongeveer verdubbeld En ik dacht dat het beter was om geen signaal door de afscherming te laten lopen? Heb mijn kabels ook zo gemaakt, ik laat de afscherming wel aan de bronkant zitten, des te minder rotzooi komt er in je versterker. Maar dat zal wel autosuggestie zijn ( ) onee, ik heb nog geen A/B-vergelijking gedaan.. (Excuus; ik kon het niet laten ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 20 juni 2005 Author Report Share Posted 20 juni 2005 Ik draai nu sinds afgelopen vrijdag met een "home-made-brew" van Sodejuu. Deze kabel is volgens hem neutraal van karakter. En idd; deze kabel zorgt ervoor dat het "warme" klankkarakter van de Marantz enigszins verdwijnt en het hoog opfrist. Niet onplezierig. Mijn eigen "foute" kabel matched toevallig errug goed met de Philips. Maar met deze temperaturen luister ik niet veel.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 20 juni 2005 Report Share Posted 20 juni 2005 Ik draai nu sinds afgelopen vrijdag met een "home-made-brew" van Sodejuu.Deze kabel is volgens hem neutraal van karakter. En idd; deze kabel zorgt ervoor dat het "warme" klankkarakter van de Marantz enigszins verdwijnt en het hoog opfrist. Niet onplezierig. Mijn eigen "foute" kabel matched toevallig errug goed met de Philips. Maar met deze temperaturen luister ik niet veel.... De kabel is een Prefer MGK-6, afgemonteerd met Neutrik Profi. Niks speciaals dus, maar gewoon erg goed "Romantisch" is een betere omschrijving voor de klank van de Marantz met je eigen brouwsel kabel. Eigenlijk een beetje braaf En hier is het ook erg heet. Ik luister nu dus ook niet BTW, Op de terugweg nog ff in een kijkersfile gestaan . In de bocht /oprit A50/A12 (knooppunt Grijsoort) was op de andere rijbaan weer eens een vrachtwagen omgekiepert. Waarom moet er dan aan de andere kant OOK een file staan Wat en stelletje big Brother watchers Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 20 juni 2005 Author Report Share Posted 20 juni 2005 BTW, Op de terugweg nog ff in een kijkersfile gestaan . In de bocht /oprit A50/A12 (knooppunt Grijsoort) was op de andere rijbaan weer eens een vrachtwagen omgekiepert. Waarom moet er dan aan de andere kant OOK een file staan Wat en stelletje big Brother watchers Misschien stond die file er het Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts