Jump to content

Vicieuze cirkel.........

gruiter
 Share

Recommended Posts

Na vorig jaar mijn versterker te hebben vervangen en recentelijk mijn CD speler, heb ik bij mezelf een bepaald patroon ontdekt en vraag me af of dit herkenbaar is.

1.) de eerste dagen na de nieuwe aanwinst ben je heel lyrisch en klinkt alles super omdat het een enorme verbetering is tov de oude situatie.

2.) daarna begint al heel snel een kritische fase: je hoort een kleinigheidje die je niet bevalt en die je steeds meer begint te ergeren (bijvoorbeeld een bonkerige bas)

3.) dit is meestal eenvoudig op te lossen door iets met de speakers te schuiven (en/of een andere netstekker of interlink te installeren). Hiermee valt alles dan weer op zijn plaats. Blijkbaar is de opstelling van voor de upgrade niet ideaal voor de huidige setup.

4.) vervolgens begint het echte genieten en het gaat dan ook steeds beter klinken (apparaat wordt ingespeeld).

5.) daarna ga je je afvragen of het misschien allemaal nog beter kan (toevallig als het vakantiegeld er zit aan te komen :-) - je bezoekt intensief de diverse fora en vraagt advies aan de "kenners"

6.) uiteindelijk vervang je de "zwakste schakel". Dan begint het hele circus weer opnieuw.

Het is in ieder geval wel leuk!

Misschien je psychische gesteldheid?

Carl (die nooit iets koopt voor zeer intensief thuis uitgeprobeerd te hebben)

Op het moment dat je beseft dat perfectie een utopie is, oftwel, elk voordeel heb z'n nadeel kun je eruit komen. Zo gaat het bij mij. Ik ben tevreden met het geluid, wens me niet meer druk te maken om dingen die beter kunnen (zoals kabels of zoiets), en kan nu gewoon genieten. :) Ik heb mezelf in het verleden teveel een drang opgelegd om te willen verbeteren.

1.) de eerste dagen na de nieuwe aanwinst ben je heel lyrisch en klinkt alles super omdat het een enorme verbetering is tov de oude situatie.

2.) daarna begint al heel snel een kritische fase: je hoort een kleinigheidje die je niet bevalt en die je steeds meer begint te ergeren (bijvoorbeeld een bonkerige bas)

Dit geeft eigenlijk wel een beetje aan dat het "tussen de oren" kan zitten. Je luistert naar dezelfde set.

Op het moment dat je beseft dat perfectie een utopie is, oftwel, elk voordeel heb z'n nadeel kun je eruit komen. Zo gaat het bij mij. Ik ben tevreden met het geluid, wens me niet meer druk te maken om dingen die beter kunnen (zoals kabels of zoiets), en kan nu gewoon genieten. :) Ik heb mezelf in het verleden teveel een drang opgelegd om te willen verbeteren.

Zo is het maar net ;)

Marcel

Ik wou dat ik dat kon zeggen. Nou ja, misschien komt dat nog. Ik ben nu eventjes dik tevreden met de TA2020, zeg maar een groter broertje van de T-Amp. Klinkt fantastisch, maar ik zit nu al te denken: hoe zou het nog beter kunnen?

Zucht....

Ik wou dat ik dat kon zeggen. Nou ja, misschien komt dat nog. Ik ben nu eventjes dik tevreden met de TA2020, zeg maar een groter broertje van de T-Amp. Klinkt fantastisch, maar ik zit nu al te denken: hoe zou het nog beter kunnen?

Zucht....

Ja erg h

Guest C J
Na vorig jaar mijn versterker te hebben vervangen en recentelijk mijn CD speler, heb ik bij mezelf een bepaald patroon ontdekt en vraag me af of dit herkenbaar is.

3.) dit is meestal eenvoudig op te lossen door iets met de speakers te schuiven (en/of een andere netstekker of interlink te installeren). Hiermee valt alles dan weer op zijn plaats. Blijkbaar is de opstelling van voor de upgrade niet ideaal voor de huidige setup.

4.) vervolgens begint het echte genieten en het gaat dan ook steeds beter klinken (apparaat wordt ingespeeld).

5.) daarna ga je je afvragen of het misschien allemaal nog beter kan (toevallig als het vakantiegeld er zit aan te komen :-) - je bezoekt intensief de diverse fora en vraagt advies aan de "kenners"

6.) uiteindelijk vervang je de "zwakste schakel". Dan begint het hele circus weer opnieuw.

Hoe bepaal jij de zwakste schakel? :blink::)

Guest C J

Zucht....

Hoe het n

Zucht....

Hoe het n

Zucht....

Hoe het n

Zoveel reacties ..........

@cgm: zoals ik het heb opgeschreven ben het met je eens dat het ook een beetje tussen de oren zit omdat het dezelfde set is. Ik merk dat ik steeds kritischer wordt als de set wordt.

@alle anderen: Ik realiseer me wel degelijk dat perfectie een utopie is. Daarnaast probeer ik natuurlijk wel realistisch te zijn financieel gezien. Zo heb ik wat betreft mijn CD speler nu een stadium bereikt waarvan ik denk: je moet wel heel veel uitgeven om dat te verbeteren.

Wat betreft zwakke schakels en mijn stappenplan op zeer lange termijn: ik weet dat er in mijn set nog veel winst te behalen valt met een nog betere draaitafel, maar heb op dit moment niet de middelen om meteen het beste van het beste te kopen. Mijn eerste upgrade zal dan een nieuwe draaitafel zijn waarvan ik denk dat ik er zo'n 3 jaar kan van genieten. Dan kan ik gaan denken aan een andere draaitafel (Fat Bob S) die de mogelijkheden bied om te tweaken totdat het echt niet meer beter kan, maar hier kun je dan al vele jaren mee zoet zijn heb ik begrepen. Ik lees ook veel over schone stroom, dus dat zou in de toekomst ook iets kunnen zijn om naar te gaan kijken. Je ziet: ik kan waarschijnlijk de rest van mijn leven wel iets bedenken wat beter kan.

Maar op de momenten dat ik hier niet aan denk (dat is toch wel het grootste deel van mijn vrije tijd gelukkig), kan ik heerlijk genieten zoals het op dat moment klinkt.

Wat betreft zwakke schakels en mijn stappenplan op zeer lange termijn: ik weet dat er in mijn set nog veel winst te behalen valt met een nog betere draaitafel, maar heb op dit moment niet de middelen om meteen het beste van het beste te kopen. Mijn eerste upgrade zal dan een nieuwe draaitafel zijn waarvan ik denk dat ik er zo'n 3 jaar kan van genieten.

Ik weet niet hoor, maar als je iets gaat aanschaffen terwijl je al met het idee speelt om het te vervangen, dan zou je best weleens gelijk ontevreden kunnen zijn.

Bij mij komt er voorlopig geen andere apparatuur in huis, ik heb nu een voor mij bevredigend nivo bereikt en geniet iedere dag met volle teugen van muziek.

En ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken dat ik ooit zover kom dat ik b.v. iedere keer van spullen wissel, op zoek naar perfectie die er niet is en technisch naar m'n set ga zitten luisteren in plaats van naar muziek ;)

Gr. Henk

Bij mij komt er voorlopig geen andere apparatuur in huis, ik heb nu een voor mij bevredigend nivo bereikt en geniet iedere dag met volle teugen van muziek.

En ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken dat ik ooit zover kom dat ik b.v. iedere keer van spullen wissel, op zoek naar perfectie die er niet is en technisch naar m'n set ga zitten luisteren in plaats van naar muziek ;)

Gr. Henk

ben ik mee eens. :D

Ik weet niet hoor, maar als je iets gaat aanschaffen terwijl je al met het idee speelt om het te vervangen, dan zou je best weleens gelijk ontevreden kunnen zijn.

Dat is bij mij absoluut niet het geval. Met mijn NAD setje ben ik heel tevreden geweest. Na zo'n 2 jaar kwam het gevoel dat het gewoon beter kon. Door het stapje voor stapje aan te pakken is de set geleidelijk aan gegroeid. Ik had dit proces toch echt niet willen missen. Ik denk dat ik hierdoor juist meer waardeer hoe het nu klinkt.

Als ik meteen mijn droomset had gekocht, dan had ik niet deze hobby gehad en heb je ook niets meer om over te fantaseren.

Jij hebt geen dromen ..........?

Ook ik ben serieus met deze hobby begonnen met een NAD set, en ben vrij snel gaan rommelen. Mijn speakers vond ik gelijk al top, moesten alleen wat verbeterd. Inmiddels is de NAD set vervangen, en nee, ik heb niets meer te dromen, want ik besef dat een klein beetje verbetering heel veel geld zou moeten kosten. Mocht ik ooit nog de loterij winnen, dan ga ik wel weer eens rondkijken. :)

ik besef dat een klein beetje verbetering heel veel geld zou moeten kosten.

Goed punt!!

Zo nuchter ben ik natuurlijk ook :D Kwa versterker en CD speler heb ik dit gevoel ook. Ik weet ook dat ik mijn Klipsch speakers me erg goed bevallen, dus ik zie absoluut geen noodzaak om hier mee te gaan stoeien. Trouwens hoeft duurder natuurlijk niet altijd beter te zijn.

Zoals eerder gezegd: een draaitafel upgrade zal er zeker komen en daarnaast is het leuk om wat met interlinkjes of netkabels te stoeien.

Enfin, maar uiteindelijk gaat het maar om 1 ding en dat is genieten van de muziek.

Misschien vergaat het je met die draaitafel nog anders dan je denkt.

Ikzelf dacht aan een Nottingham Analogue of iets dergelijks. Echter, door omstandigheden had ik daar opeens het geld niet meer voor (over). Ik heb toen maar een Project gekocht met Denon dl160, met de NAD PP2 als phone pre. Deze combi bevalt me echter uitstekend, geeft me meer voldoening dan ik in eerste instantie had verwacht. Het zal best beter kunnen, maar ik ben tevreden.

Ook klinkt het voor mij dusdanig dat ik steeds maar denk dat mensen misschien vaak de schuld van een mindere beleving onterecht bij een bepaald component leggen.

Als je je "circus" opnieuw laat beginnen zijn je speakers aan de beurt. ;)

Maar serieus nu.

Ik herken dit.

Mijn probleem was in eerste instantie het laag. Bij veel mensen een probleem. Akoestiek, versterker en speakers kon/wilde ik niet vervangen cq wijzigen.

Alle centen bij elkaar geschraapt en een goeie sub gekocht. Dit probleem was dus opgelost(echt waar). ;)

Als volgt irriteerde ik me aan het ietwat aggressieve hoog van de speakers; condensatoren in de speakers vervangen door Mundorf-exemplaren. Probleem opgelost.

Toen...

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Maar waar het om gaat is dat je steeds een stapje omhoog gaat en zonder dat je het in de gaten hebt, naar een top-set luistert.

Kortom, je blijft je grenzen verleggen. Dat is mens eigen. Je wil altijd meer.

En op een gegeven moment is de rek uit je set en kom je op het punt dat een duidelijke verbetering ook mucho pesetas gaat kosten. :D

Dan w

Guest UKSub

Hoi iedereen,

het eerste dat mij te binnen schiet is volgende gedachte

Stel dat we een aanzienlijk budget hebben om in 1 keer een hoogwaardige set te kopen die zeer zeer mooi in evenwicht is. Voldoet aan onze smaak kwa klankkarakter, akoestisch ok enzovoort enzovoort. Niets w aan het toeval overgelaten... propere elektriciteit

zouden we dan achter een bepaalde periode terug aan het tweaken gaan en beginnen verbeteren omdat de pers zegt dat dat en dat en dat eig nog beter is dan dat we al hebben, ondanks we een prachtig evenwicht hebben in onze set? Of blijven rustig verder genieten en luisteren tot de toestellen aan vervanging toe zijn.

Kunnen zeggen "Dit is nu echt GOED!!!", ik blijf eraf en geniet. Och ja, ik kan het ook niet zo goed hoor ;)

Niet meer kunnen dromen is ook niet echt meer leven vind ik!

Interessante topic met zeer veel leerrijke antwoorden!

Groetjes

Stef