Jump to content

Foto's binnenkant eindversterker.

treble
 Share

Recommended Posts

Met dank aan Ome Henk kan ik hier nu wat foto's plaatsen van de binnenkant

van mijn oude Harman Citation Twelve einversterker, ben namelijk van plan

de te vervangen (door hoge leeftijd) onderdelen te vervangen, en ben 'op zoek'

naar mogelijkheden tot modificatie, om dat ik hem in vergelijking met een NAD 216 THX eind- erg 'dull' vind klinken...

Te verbeteren eigenschappen:

- stereobeeld

- 'soundstage'

- dynamiek

- 'rust' & 'overtuiging'

Iemand met enige idee

Je zegt zelf dat het een mosfet versterker is. Dan gaat het in feite alleen om dit ontwerp van HK:

20011017001_C12-f8.jpg

Het eerste schema kun je in de kast zetten. Dat betreft een eerdere HK Citation 12.

Als ik het goed begrijp, wil je het hele klankkarakter van de HK op de schop zetten. Dat is lastig en kostbaar. Dan lijkt het mij verstandiger een nieuwe, andere versterker te zoeken die wel aan je eisen betreffende klank voldoet. Je kan de Citation wel opkrikken, maar niet zo extreem zoals jij het in je eerste post omschrijft.

Als die amp > 25 jaar is, denk ik zowiezo dat de actieve onderdelen (mosfets?) hun beste tijd wel gehad hebben.. Kun je wel elco's gaan veranderen enzo, maar is dat nog wel de moeite??

Mbv die koelprofielen kun je wel nog wat maken overigens. Wellicht met de trafoos ookwel (verouderen trafoos eigenlijk?).

Overigens wel een klassieker die HK, dus je kunt hem ook tentoon stellen ;)

Tentoonstellen doe ik al,

aangezien het ook nog een de-luxe versie is is ie het bekijken wel waard,

komt alleen weinig publiek op af en mijn subsidie is net afgewezen...

FF serieus nu, Ome Henk heeft mij al eerder op een link gewezen, nl.:

link

Begrijp alleen niet goed wat daar staat, ken de stappen niet goed volgen...

Het beschreven resultaat spreekt me w

Hallo Treble,

Die modificatie is bijna een compleet re-design van de versterker. Dat kan zeker de moeite waard zijn. Maar zou dat wel onder begeleiding doen van iemand met veel ervaring op dit gebied. Het is geen eenvoudig klusje.

Het blijft overigens een 50 - 75W versterker.

;)

Het houdt idd in dat je alle componenten van de print afhaal en een nieuw ontwerp erop bouwt. Dat is niet eenvoudig en zelfs een kenner kan er zich op stukbijten. In mijn 2e post had ik dat ook al aangehaald, want van het originele ontwerp blijft dan niks meer over. De gast in "de link" heeft dat ook gedaan en heeft een Pass ontwerp OP de bestaande print gebouwd. Het schema komt dan niet meer overeen met wat we boven kunnen zien. Enkele printbanen zullen wellicht doorgekrast moeten worden en enkele nieuwe zullen er gelegd moeten worden (hardwire principe)

Eenvoudiger zou het dan zijn een Pass Aleph 5 te bouwen. Duck kan je daar wel mee helpen :D . Die is met de zijne ook al een aantal jaren bezig (het schiet niet op het Duck ;) ). Op zich is dit een goed zelf te bouwen ontwerp, maar ook met wat nadelen. Gelukkig wegen de voordelen zwaarder.

Eenvoudiger zou het dan zijn een Pass Aleph 5 te bouwen.  Op zich is dit een goed zelf te bouwen ontwerp, maar ook met wat nadelen. Gelukkig wegen de voordelen zwaarder .

Welke nadelen? :D

pijn in de rug bij het verplaatsen :huh: