Jump to content

Nieuwe aanwinst!

Matt
 Share

Recommended Posts

Hallo,

ik wilde al langere tijd een sme3009 uitproberen. Op mijn eigen bouwsel of op een andere tafel....

Plots kwam er een td125 langs met daarop de eerste uitvoering van de sme3009. Ik heb mijn kans gegrepen en de tafel opgehaald.

De arm is in zeer mooie staat, de draaitafel zelf is nu in revisie en ligt in onderdelen op mijn tafel. De kast was lelijk en kon wel een likje gebruiken maar wat een mooi ding. Zit echt degelijk in elkaar en heeft zelfs pitch control!

Ik post wel een fotootje als een en ander klaar is.

Iemand ervaringen met een td125?

Groet,

Matthias.

Ik heb in het verleden een thorens td160 gehad waar ik inderdaad modificaties aan heb uitgevoerd. Betere bekabeling en demping van de behuizing.

Ik moet zeggen dat de td125 een stuk degelijker gebouwd is. Het lager kan je er uit halen, wat zou betekenen dat het een mkI is. Daarnaast id de aansturing van de motor een stuk uitgebreider dan bij de td160.

De bovenplaat is er een uit 1 stuk, niet zo'n laagje alu als bij de td160/166 en natuurlijk een verwisselbaar armboard dat je voor iedere arm op maat kan maken.

Ik heb de behuizing nu geschuurd en die gaat opnieuw in de lak. De bovenplaat en het armboard ga ik opnieuw spuiten. En ik heb net de plateaurand opgepoetst tot hoogglans. Leuk!

Ik hoop hem aan het einde van het weekend weer in elkaar te hebben.

Groet,

Matthias.

Zoals gevraagd: een fotootje...

thorens_voor.jpg

thorens_hoek.jpg

De behuizing is geschuurd en gelakt, het zwarte randje onderaan is weer mooi zwart. Het plateau is gepolijst en de bovenkant van de speler is weer mooi zwart gespoten.

Er moet alleen nog een dikke mdf bodemplaat in, die moet ik nog even verven.

Oh, en het aluminium nog even oppoetsen zie ik....

Matthias.

thorens_voor.jpg

thorens_hoek.jpg

De behuizing is geschuurd en gelakt, het zwarte randje onderaan is weer mooi zwart. Het plateau is gepolijst en de bovenkant van de speler is weer mooi zwart gespoten.

Matthias.

Heel vervelend, zo'n draaitafeltje!!! :lol:

Ziet er goed uit! Wat ben je ervoor kwijtgeweest, als ik het mag vragen :unsure: ?

Voor dat aluminium kan je heel erg goed een bakje warm water met een beetje chloor gebruiken, is goedkoop en verricht wonderen!

Veel plezier ermee!

Ziet er goed uit! Wat ben je ervoor kwijtgeweest, als ik het mag vragen :unsure: ?

Tuurlijk, mag je best vragen...

Ik heb hem afgelopen woensdag opgehaald voor 175,- euro.

Van een liefhebber overgenomen die er niet pers

thorens_voor.jpg

thorens_hoek.jpg

Matthias.

Mooi ding :D echt netjes, by the way wat voor element komt er in????????

Marcel

Ik heb op dit moment mijn Grado platinum in mijn rb250 zitten, die kan ik overzetten. Daarnaast heb ik nog een denon dl110 en een denon dl103.

De laatste kan ik even niet gebruiken aangezien nog ik geen step-up trafo heb voor mijn Phonodude phonotrap.

Ik denk in eerste instantie de dl110, da's lekker makkelijk....

Iemand een idee of dat een beetje combineert??

Matthias.

Ik heb op dit moment mijn Grado platinum in mijn rb250 zitten, die kan ik overzetten. Daarnaast heb ik nog een denon dl110 en een denon dl103.

De laatste kan ik even niet gebruiken aangezien nog ik geen step-up trafo heb voor mijn Phonodude phonotrap.

Ik denk in eerste instantie de dl110, da's lekker makkelijk....

Iemand een idee of dat een beetje combineert??

Matthias.

Nog ruimte genoeg om te expirimenteren dus.

Veel succes :)

Marcel

Damn,

en dan kom je er achter (als je het element hebt geplaatst en de arm uitbalanceert) dat de horizontale beweging van de arm veel te stroef gaat!

Iemand ervaring met het afstellen van de sme lagers?

De verkoper maar eens mailen....

Groet,

Matthias.

Aii ik heb destijds 350 euri betaald voor de mijne vanaf Ebay.de nou ja. Dat heb je als je buiten de bewoonde wereld woont. 175 is echt schandalig goedkoop, dat is de arm al dik waard. De enige tweak die de td125 m.i. echt nodig heeft is de bodemplaat, of er helemaal af laten of een dikke bodemplaat bijv. 18 mm berken multiplex eronder met 3 spikes. Goed afstellen en opstellen is belangrijk, liefst helemaal van de vloer af op een plank aan de muur.

M.i. een van de allerbeste snaar aangedreven Thorens draaitafels en je hebt nog een mk1 ook. Je moet met zwaar geschut aankomen wil je hier met modern spul overheen gaan. Vreemd toch dat de 125 nog steeds zo ondergewaardeerd wordt, hij is veel beter dan zelfs een zwaar gemodificeerde 16x/14x.

Nou, het viel mee....

Bij het los solderen van de bekabeling in de voet van de arm bleek dat de arm nu wel heel soepel draaide. Ik heb de armbekabeling wat beter gepositioneerd en weer vast gesoldeerd. Hij doet het perfect.

Mijn eerste plaatjes al gedraaid! En het klinkt erg goed. We anders dan mijn zelfbouwtafel met rega arm maar zeker niet minder....

Groet,

Matthias.

Als ex TD125 bezitter een aantal tips. In de sme 3009 combineert een benz MC20 erg mooi. Verder kun je beter de bodemplaat geheel achterwege laten. Deze dient geen nut, en doet meer kwaad dan goed, zelfs een 18mm exemplaar. Je kunt op de hoekjes in de ombouw voetjes plaatsen, ik gebruikte daarvoor deurstoppers. De electronica kan het beste even nagekeken worden. Elco moeten nogal eens vervangen worden. Verder loont het de moeite om de schuimdempers uit de veren te trekken..

Succes...en eh...een goede TD125 is moeilijk te verslaan!!! en zal zeker niet verslaan worden door een rega!!

Groet Frans

En, reeds goed afgesteld naar je eigen wensen? Bel anders eens naar Audio Selectief in Sneek voor een goed advies over evt. modificaties en elementen!

BTW, is het nog gelukt met die chlooroplossing?

Greetz,

Lestat!

P.S.,

En, reeds goed afgesteld naar je eigen wensen? Bel anders eens naar Ausio Selectief in Sneek voor een goed advies over evt. modificaties en elementen!

BTW, is het nog gelukt met die chlooroplossing?

Greetz,

Lestat!

P.S.,

Dat eitje kan ik me best voorstellen! :D

Loopt de bovenplaat wel geheel recht? Ik heb er nooit last van gehad bij mijn TD160 dat de snaar eraf liep. Kan het niet zo zijn dat de snaar te "wijd" is door ouderdom ofzo? Ook dat de andere kant op draaien.... :blink: Misschien was de tafel wel van een Satanische Beatles-fan? :P

greetz,

Lestat

De snaar loopt iets te laag op de pully, dus de bovenplaat staat iets te laag.

Gewoon de veren iets naar boven draaien.... en dat gaat makkelijker dan bij een 160. De 125 heeft daarvoor doppen die je met de hand kan draaien.

Wat betreft het de verkeerde kant op draaien: dat schijnt door wat verouderde elco's (eigenlijk door eentje: die zorgt voor de juiste fase van de motor) te komen. Ook de andere thorens tafels schijnen hier wel last van te hebben. Ik weet bijv. dat een vriend hier ook last van heeft bij zijn 145.

Matthias.

Hier vind je ook tweaks voor de 125:

http://www.tnt-audio.com/clinica/td125tweaks.html

en hier:

http://www.phonosophie.de/Zubehoer-Analog.html

Een tekst van Rudolf Bruil over Thorens- DT's :

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

A note about the value of other Thorens turntables.

First check attentively if the turntable is complete. Beware for instance of a TD124 offered without the aluminum subplatter. Do not buy it. (Unless you absoltely have to.) You should know that it is difficult to get a second hand aluminum subplatter which is not bent. No subplatter means playing records by starting and stopping the main platter by means of the speedselector. And that can only mean intensive wear on the idler wheel and belt.

The TD125 (which superseded the TD 124 and TD124MkII) uses the belt drive/swinging chassis principle which was originally designed by Mitch Cotter from Acoustic Research. The TD 125 is a very good turntable. The TD125MkII has different (improved) electronics and is also tops. Both were highly admired for their mechanical and sonic qualities. The TD126 was a further development. The TD 126 MkIII got a lower rating comparing it to the earlier TD125, TD160 and TD126 MkI and MkII because of the use of a tachometer (like in the TD105 and TD110). In the TD126 MkIV this method was abandoned.

At the time the TD125 was launched the TD124 was still being sold for a while. At the same time the TD150 was introduced. It had like the TD124 and TD125 a wooden armboard which is advantageous for mounting all sorts of arms. The TD150 is also designed with the swinging chassis/belt drive system which was used later by Ariston, and copied by Linn in the development of the LP12. The TD150 is a good vintage turntable.

From the TD 150 the TD 160 and TD 166 were derived. The TD160 has high end quality although it does not have the wooden armboard. The TD160 is well designed and uses an aluminium/zinc inner platter and practically any 10" tonearm can be mounted, whereas the TD166 is a cheaper model because its inner platter is of a plastic compound and it has a standard Thorens tonearm. The TD160 has value and moreso if it is offered with a quality tonearm. Never expect the TD166 to be sounding like a TD160, because it is not high end. And do not believe the slogan indicating that the TD166 is "very sought after record player".

My advice: go for quality: TD124, TD124Mk2, TD125, TD126Mk1, 2 and 4 and TD160 all have value; and of course the Reference and the Prestige. I myself would not opt for a TD105, TD110, TD145 and TD166. These are nice tables, but you should not pay high prices for these models.

The Thorens TD126Mk3 did not deliver the same performance of the Mk1 and Mk2. The motor had a tachometer and corrected any variation in the speed of the platter, but in fact always too late. The HIFI-CHOICE review of 1978 stated that "Wow and flutter on steady state measured very well, but there still remain some doubts over the servo response under transient conditions." This anomaly can be minimized by adding some foam inside the springs. It is strange that the Thorens-technicians did not stick to methods and designs which had proven to be right in the 125 and early 126 machines. Obviously the Mk3 was an answer to the Japanese direct drive tables which boasted of a minimal deviation of the nominal speed. from which they had much to fear. Thorens returned to the earlier synchronous motor and electronic regulation as used in the TD125 and the earlier TD126 editions when they marketed the TD126Mk4. The Mk3 always can be made to sound better by taking of the flimsey bottom plate and constructing a heavy wooden bottom plate of plywood. And if the turntable has been leveled precisely, the reservation of HIFI-CHOICE may disappear.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Interessant... Denk ik.