Jump to content

opiniepeiling over hifiwinkels


s0000884
 Share

Recommended Posts

Lees even mee op hifi.nl wat men van haaifaaihandelaren denkt.

 

Ik ben benieuwd hoeveel mensen over hifi-winkels denken zoals wordt beschreven in het bovenstaande stukje. Met name de uitspraak:

 

En wat te denken van de enorme schat aan kennis en ervaring die een goede winkelier meebrengt. Een platenspeler afstellen,

Link to comment
Share on other sites

Ik heb dat van de week nog gedaan met een camcorder. De winkel wilde niet mee met de internetprijs. Dus .... besteld op internet. Ik ben het al enige tijd gewend om op internet te kopen.

 

Mijn DVD komt van internetwinkel (scheelde 600 euro!)

Mijn CD-speler komt van internet e-Bay.de (nieuwe 517 euro)

Mijn Miele wasmach en Miele droger komen van internet (scheelde samen meer dan 500 euro)~

Mijn tuner komt van een Zwitserse winkel (scheelde 400 euro n

Link to comment
Share on other sites

Toch zijn er ook mensen die voordeel hebben van aanschaf bij een gewone ouderwetse winkel.

Zeker zijn er mensen die voordeel hebben bij een "ouderwetse winkel"

Zie me grootouders nog niet via internet bestellen, laat staan een tv o.i.d. zelf instellen.

 

Zelf heb ik me wasdroger wel via internet besteld, scheelde gewoon 300 euro !!

Tja er zijn grenzen, ik wil best iets meer betalen voor service maar 300 eurootjes vond ik iets teveel.

 

JkR

Link to comment
Share on other sites

Ik koop met name via winkels, maar dan alleen bij winkels die mij ook wat te bieden hebben. Zo heb ik mijn wasmachine gekocht bij een klein bedrijfje die een beetje duurder is dan de goedkoopste winkel in de stad. De voorrijdkosten bij reparaties zijn daarentegen heel erg goedkoop.

 

Hifi winkels zijn voor mij intessant als ik iets mag uitproberen en er niet gezeurd wordt als ik het produkt niet koop.

 

Bij hifi heb ik overigens niet de indruk dat internet de wat betere produkten goedkoper is.

 

 

Carl

Link to comment
Share on other sites

Toch zijn er ook mensen die voordeel hebben van aanschaf bij een gewone ouderwetse winkel.

Zeker zijn er mensen die voordeel hebben bij een "ouderwetse winkel"

Zie me grootouders nog niet via internet bestellen, laat staan een tv o.i.d. zelf instellen.

Ik vind het best, maar ik neem dan ook aan dat je nooit in een winkel gaat kijken, luisteren of informeren, of naar een luisterdag of demo gaat, of een beurs. Ook maak je geen gebruik van thuis uitproberen van spullen, extra service bij problemen zoals een leenapparaat of reparatie ter plekke. Ook regel je zelf alles in, zoals elementen op draaitafels.

Prima allemaal, maar ik betaal gerust wat extra voor dit soort dingen. ;)

Link to comment
Share on other sites

Ik vind het trouwens belachelijk om aan een winkelier te vragen om mee te gaan met de internetprijs. Het zijn totaal verschillende bedrijven. Dwing je een internetbedrijf dan ook tot dezelfde service e.d.?

Link to comment
Share on other sites

En wat te denken van de enorme schat aan kennis en ervaring die een goede winkelier meebrengt.

 

In dit "dorp" was ik enige tijd geleden op zoek naar een knosti disco antistat, m'n ouwe had het na zo'n 20 jaar dienst begeven. Drie van de vier zaken wisten niet eens waar ik het over had! Toen maar naar een Okki Nokki gevraagd ..........

 

Een platenspeler afstellen,
Link to comment
Share on other sites

Ik heb dat van de week nog gedaan met een camcorder. De winkel wilde niet mee met de internetprijs. Dus .... besteld op internet. Ik ben het al enige tijd gewend om op internet te kopen.

 

Mijn DVD komt van internetwinkel (scheelde 600 euro!)

Mijn CD-speler komt van internet e-Bay.de (nieuwe 517 euro)

Mijn Miele wasmach en Miele droger komen van internet (scheelde samen meer dan 500 euro)~

Mijn tuner komt van een Zwitserse winkel (scheelde 400 euro n

Link to comment
Share on other sites

Toch zijn er ook mensen die voordeel hebben van aanschaf bij een gewone ouderwetse winkel.

Zeker zijn er mensen die voordeel hebben bij een "ouderwetse winkel"

Zie me grootouders nog niet via internet bestellen, laat staan een tv o.i.d. zelf instellen.

Ik vind het best, maar ik neem dan ook aan dat je nooit in een winkel gaat kijken, luisteren of informeren, of naar een luisterdag of demo gaat, of een beurs. Ook maak je geen gebruik van thuis uitproberen van spullen, extra service bij problemen zoals een leenapparaat of reparatie ter plekke. Ook regel je zelf alles in, zoals elementen op draaitafels.

Prima allemaal, maar ik betaal gerust wat extra voor dit soort dingen. ;)

Voor mijn hobby's/ sport ga ik naar speciaalzaken.

 

hobby: hifi, de reden is dat ik idd eerst willen luisteren en vergelijken en er gaat relatief veel geld in om.

 

sport: wielrennen, wederom speciaalzaak omdat wat ik wil, niet zomaar overal gekocht kan worden. M'n nieuwste aanwinst Opera Leonardo: Linkje

 

Daarnaast wil ik deze speciaalzaken in eer houden, maar voor witgoed e.d. kies ik voor internet.

Advies en service heb ik voor dat spul allemaal niet nodig

 

 

JkR

Link to comment
Share on other sites

Guest Kraus vonBentinck

er zijn zat artikelen die je misschien beter, voordeliger en met een ruimere keuze via internet kunt kopen. Er zijn ook artikelen die zich daartoe totaal niet lenen. Wie koopt er nou kleding of schoenen of parfum via de Wehkamp????

Iets wat goed moet passen, iets wat je pas kunt beoordelen nadat je het in handen hebt gehad of met eigen hebt kunnen zien, dat gaat niet via internet.

Gedeeltelijk geldt dat ook voor de hifi-wereld. Een prijzige draaitafel of cd-speler via internet, dat zal toch niet? Tenzij men natuurlijk bij de lokale dealer eerst eens is wezen luisteren. ;)

Impulsaankopen, standaarddingen, aanbiedingen ja dat gaat allemaal prima.

Voor de goede detailhandel blijft heus wel een plaatsje, maar niet zoveel plaatsen als er waren.

Overigens heb ik het idee dat veel spullen die gekocht worden via het internet een kortere gebruiksduur hebben dan via de speciaalzaak aangekochte goederen.

 

Overigens is naar mijn mening software kopen via het internet weer een veel betere methode dan via de speciaalzaak. Software leveranciers die een fully functional try-out version voor een maand beschikbaar stellen en vaak ook nog een prima service bij hun eenmaal aangeschafte product verlenen en jarenlang gratis hun product updaten zijn een voorbeeld waar veel gewone leveranciers niet aan kunnen tippen. Dan krijg je als consument pas echt waar voor je geld.

Link to comment
Share on other sites

Er zijn ook artikelen die zich daartoe totaal niet lenen. Wie koopt er nou kleding of schoenen of parfum via de Wehkamp????

Heel veel mensen kopen kleding via Wehkamp Kraus. Ten eerste kan je passen en daarna teruggeven, ten tweede kan het op afbetaling..

Ik heb er wat mee gesjouwd als ik voor postbode moest spelen als vakantiebaan. :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Kraus vonBentinck

Ja ze kopen het wel maar wie wil er mee lopen? (of liever......... er voor uitkomen!). In ieder geval niet als je "gekleed"voor de dag wil komen, dan laat je echt het Wehkamp etiket er niet aan hangen.

Daarbij gaat het eig niet eens om de prijs maar om het gebrek aan aandacht/belangstelling dat uit die keuze voor "post"kleding spreekt

Link to comment
Share on other sites

Je zal als onderneming toch vertegenwoordigd worden door een belangenorganisatie die je klanten beschuldigd van chantage.

 

Met zulke vrienden...

 

Overigens alleen als het consequente gebruik van het woord "consument" ipv klant. Consumeren en kop dicht houden wellicht?

Link to comment
Share on other sites

Je zal als onderneming toch vertegenwoordigd worden door een belangenorganisatie die je klanten beschuldigd van chantage.

Toch vind ik dat woord wel aardig kloppen. Ik ben het niet vaak met die stukjes eens, maar in dit geval moet ik toegeven dat het wel hout snijdt. We maken het allemaal wel eens mee denk ik, dat soort mensen.

Link to comment
Share on other sites

Tja de "consument" wordt mondiger he. Jammer voor de hifihandel. Kunnen rekenen wat je wilt en kartelvorming worden verleden tijd. Dat heet marktwerking. Hifi is tenslotte ook in veel gevallen gewoon ordinaire handel. Daar is niets mis mee en de serieuze detaillisten die redelijk met hun klanten om gaan zullen heus wel overblijven.

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Ik betaal ook gas en licht, dat wordt ook niet gesponsord.

Schijnbaar ben jij doof en blind en :rolleyes:

 

;)

Hij zal ook nooit zelfstandige zijn geweest. Ik heb het

Link to comment
Share on other sites

Uiteindelijk is het natuurlijk allemaal vraag en aanbod. Ik ben uit een middenstandsmilieu en mijn moeder vond concurrentie van de "markt" ook niet eerlijk. Marktkooplieden hoefden namelijk geen hoge huren te betalen.

 

Of per saldo een internetbedrijf in NL goedkoper is dan een middenstandszaak? Ik denk het niet, de kosten van zo'n bedrijf moet je ook niet onderschatten. Wel zal je als middenstandsbedrijf voortdurend je formule moeten herijken. Je ziet dat bij More Music en Durob die naast verkoop ook importeren. Op deze wijze heb je een ruimere marge en hoef je ook niet het onderste uit de kan te hebben bij het stellen van je verkoopsprijs. Hoeft want ik denk dat ze dat wel doen/gedaan hebben. Zeker in de tijd dat er geen internet was kon je voor die Amerikaanse merken hoge prijzen vragen.

 

Niet dat ik daar iets op tegen heb. Mijn opa was er altijd trots op dat hij een monopolie op laarzen had bij een watersnoodsramp (welke?) en vervolgens van de winst een Hotschiss kocht.

 

Carl

Link to comment
Share on other sites

1) internetwinkels zijn vaak 1 persoons bedrijfjes die vanuit huis of vanuit een kleine goedkope lokatie werken, waardoor ze minderkosten hebben als een reguliere winkelier.

 

2) Er zijn internetwinkels die onredelijk lage winstmarges rekenen in de hoop dat ze megaveel af kunnen zetten, deze zaken verpesten de hele markt en over een paar jaar zijn ze failliet.

 

3) Er zijn ook internetwinkels die echt alles waar maar handel in zit willen verkopen, hiervan kan je echt geen service en kennis verwachten.

 

Als je kijkt naar de gemiddelde prijzen op internet (dus niet de laagste) dan zit dat helemaal niet zo ver onder dat van de gemiddelde prijzen van de reguliere markt, en met wat onderhandeling of wanneer je vaste klant bent bij een zaak kan je akelig dichtbij de gemiddelde internetprijs komen. Dan heb je als voordeel dat je het product kunt bekijken/beoordelen voor je het koopt plus dat je een betere service hebt. Ik zal niet alle internet verkopers over 1 kam scheren want er zijn er best wel die zich hebben gespecialiseerd en best genoeg kennis van hun produkten hebben om ons als klant van dienst te zijn. Over een aantal jaren zal het kaf van het koren gescheiden zijn en zullen de betere internetwinkels overblijven. Apparaten zoals wasmachines bijv zal ik nooit op internet kopen, als ze stuk gaan hoef je er niet op te rekenen dat de reparatie dienst (als ze die al hebben) de zelfde of de volgende dag nog komt om het euvel te verhelpen.

Ik wil best wat meer betalen voor een betere service en voor de gastvrijheid van de plaatselijke middenstand.

Omdat ik niet van de 1 naar de ander sjouw heb ik nog een aantal voordelen, als vaste klant hoef ik geen voorrij kosten te betalen en als ik iets nieuws aanschaf krijg ik zondermeer een fikse korting waardoor ik maar een klein percentage meer betaal als de gemiddelde internetprijzen. Verder gebeurt het best vaak dat als ik bij een klein mankementje vraag wat kost dat, er gezegd word `tis goed zo neem maar mee.

 

Ik ben dus voor de reguliere winkeliers, en het waarom zal u allen wel duidelijk zijn.

 

Marcel

Link to comment
Share on other sites

Jammer Marcel, maar je vergeet de catagorie internetwinkels die hun zaken goed op orde hebben: Een goede logistiek en ook gewoon service leveren. Gelukkig is dat de meerderheid.

 

Deze nemen minder winstmarge en draaien op omzetvolume en doen dat goed. Zij vragen ook geen aanbetalingen maar leveren onder rembours. Niet alle goederen lenen zich daarvoor maar toch wel heel veel.

 

Een detaillist kan daar eenvoudigweg niet tegenop. Die zal zijn meerwaarde dus op andere punten moeten zoeken. Detiallisten die wel hogere marges hanteren maar geen meerwaarde zullen nu dus weggesaneerd worden. Dat kun je internetbedrijven niet aanrekeken.

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Jammer Marcel, maar je vergeet de catagorie internetwinkels die hun zaken goed op orde hebben: Een goede logistiek en ook gewoon service leveren. Gelukkig is dat de meerderheid.

 

Deze nemen minder winstmarge en draaien op omzetvolume en doen dat goed. Zij vragen ook geen aanbetalingen maar leveren onder rembours. Niet alle goederen lenen zich daarvoor maar toch wel heel veel.

 

Een detaillist kan daar eenvoudigweg niet tegenop. Die zal zijn meerwaarde dus op andere punten moeten zoeken. Detiallisten die wel hogere marges hanteren maar geen meerwaarde zullen nu dus weggesaneerd worden. Dat kun je internetbedrijven niet aanrekeken.

 

;)

Beste Pjotr lees het nog eens en nu helemaal ;)

 

Marcel

Link to comment
Share on other sites

HIFI.NL geeft middels de strekking van het artikel over de hifi winkels aan dat zij niet echt een onafhankelijk blad is. Dit is jammer want het is uiteindelijk de consument die bepaald wat zij wenst en hoe zij dat gerealiseerd wenst te hebben en staan de Hifi winkels slechts ten dienste van deze wensen en niet andersom.

 

Meerdere malen is het mij overkomen dat hifi winkeliers niet op de hoogte waren van de ontwikkelingen in de branche en een soort veredelde dozen schuivers zijn. Natuurlijk zijn er ook uitzonderingen maar deze zijn zeer zeldzaam.

 

Er zal in de nabije toekomst een traditonele shake out plaatsvinden in de hifi branche. Dozen schuivers voor modale artikelen zullen het overleven. De gespecialiseerde winkels zullen naar een niche opzoek moeten gaan. De gespecialiseerde winkeliers die dat beseffen hebben de toekomst.

 

Zij die klagen en hun heil zoeken in protectonische maatregelen in welke vorm, zijn gedoemd tot de ondergang. Nederland is dik gezaaid met hifi winkels op veel te dure locaties met een te gering en ondiep produkt assortiment met adviezen gefixeerd op eigen omzet in plaats van de behoeften van de klant en daar is geen behoefte aan.

 

Kortom gespecialiseerde hifi branche wordt wakker en begrijp wat er in de omgeving plaatsvindt en pas uw business strategie daarop aan. Maak van een bedreiging een kans in plaats van te klagen.

 

Iemke

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...