s0000884 Posted 7 mei 2005 Author Report Share Posted 7 mei 2005 Vandaag op de high end 2005 in het M.O.C. (een soort jaarbeurs) in Muenchen geweest. Ik wou dat ik kon zeggen dat de grootste hifibeurs in europa een goede vervanging kon zijn voor de showrooms in de winkels die de prijzen van je aankopen onnodig hoog maken. Helaas is niets minder waar. Afgezien van dat de stropdassen die er staan werkelijk niets weten van techniek en alleen een ingestudeerd folderpraatje opzeggen 1234 keer op een dag, worden de sets in relatief slechte akoestieken geplaatst die volgepropt worden met stoeltjes, terwijl je de stand ernaast er loeihard doorheen hoort blazen. Zo kom je nog niets te weten over wat voor geluid tegen welke prijs. Het enige wat je te weten komt is hoe de prut eruit ziet (dat is wel soms heel erg mooi vind ik) en wat voor aansluitingen het heeft (en hoe hard het kan...). Wil je serieus vergelijken door te luisteren (lijk mij persoonlijk trouwens alleen bij luidsprekers relevant maar goed) dan zul je dus toch naar de haaifaaihaaien moeten. Wel leuk, ik heb al 2 jaar geleden een gesprek meegeluisterd in een hifizaak dat ging als: "Ja, dan vergelijken ze de versterkers hier en dan kopen ze hun keuze bij een internetbedrijf, zodat ik de kosten heb en hij de winst". Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Theo H. Posted 7 mei 2005 Report Share Posted 7 mei 2005 Helemaal eens met de stelling op hifi.nl. Weg met de koopjesjagers...! Theo H. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 7 mei 2005 Report Share Posted 7 mei 2005 Helemaal eens met de stelling op hifi.nl. Weg met de koopjesjagers...! Theo H. Nou Theo, Ik ben het in zekere zin wel met je eens. Maar........, als jij twee identieke produkten ziet, waarvan de een Link to comment Share on other sites More sharing options...
HJ Nijland Posted 7 mei 2005 Report Share Posted 7 mei 2005 Helemaal eens met de stelling op hifi.nl. Weg met de koopjesjagers...! Theo H. Nou Theo, Ik ben het in zekere zin wel met je eens. Maar........, als jij twee identieke produkten ziet, waarvan de een Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 7 mei 2005 Report Share Posted 7 mei 2005 Helemaal eens met de stelling op hifi.nl. Weg met de koopjesjagers...! Theo H. Nou Theo, Ik ben het in zekere zin wel met je eens. Maar........, als jij twee identieke produkten ziet, waarvan de een Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 7 mei 2005 Report Share Posted 7 mei 2005 Helemaal eens met de stelling op hifi.nl. Weg met de koopjesjagers...! Theo H. Nou Theo, Ik ben het in zekere zin wel met je eens. Maar........, als jij twee identieke produkten ziet, waarvan de een Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 7 mei 2005 Report Share Posted 7 mei 2005 Internet werkt overigens in een dun bevolkt land als de US weer anders dan in een dicht bevolkt land als NL. Als een goede Hifi zaak een halve dag rijden is dan zal je eerder kiezen voor koop via internet. Je hoort dit argument wel eens in Stereophile en ik denk dat het wel klopt. Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 7 mei 2005 Report Share Posted 7 mei 2005 Tegen een vertrouwde dealer, advies, service en persoonlijk contact en ook de prijs kunnen internetzaken gewoon niet op. Niks voor niks, het moet van twee kanten komen en dan loont klantentrouw zich op termijn heus. Niet alle winkels zijn de moeite waard, maar geldt dat vaak ook niet voor de klanten? Er zijn ook klanten waar geen eer aan te behalen valt. Net als bij de banken wordt persoonlijk contact een schaars goed. Er zijn mensen die de prijs kennen van alles, maar nergens de waarde van beseffen, aldus Oscar Wilde. En hij kon het weten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 7 mei 2005 Report Share Posted 7 mei 2005 edit (slechte bui) Maar zoals de waard is trekt ie zijn schoen aan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 7 mei 2005 Report Share Posted 7 mei 2005 Gelukkig zijn we niet allemaal zo Ik had met de aanschaf van mijn platenspeler ook wel op oude connectie's terug kunnen vallen, maar vond het eerlijker om hem te kopen waar ik hem beluisterd had..... Dan ben ik gelukkig hier niet de enige sukkel met dat soort sentimenten. Toen ik in de markt was voor speakers heb ik twee keer uitgebreid bij een winkelier mogen luisteren, met koffie en advies toe. Uiteindelijk werd het toch zelfbouw. Toen ik pas geleden een platenspeler wilde hebben voelde ik me toch verplicht om daar eerst naar binnen te stappen, en heb hem daar ook gekocht. Natuurlijk moeten ze dan wel hebben wat je zoekt, anders houdt het op. Maar enige inspanning mag je in ruil voor hun eerste inzet wel leveren vind ik dan. Noem me een sukkel, die teveel heeft betaald (zeker het element had via internet goedkoper gekund), en niet naar d Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 8 mei 2005 Report Share Posted 8 mei 2005 Maar zoals de waard is trekt ie zijn schoen aan. Ja, of wie de schoen past, vertrouwd z'n gasten... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Theo H. Posted 8 mei 2005 Report Share Posted 8 mei 2005 Helemaal eens met de stelling op hifi.nl. Weg met de koopjesjagers...! Theo H. Nou Theo, Ik ben het in zekere zin wel met je eens. Maar........, als jij twee identieke produkten ziet, waarvan de een Link to comment Share on other sites More sharing options...
vrut Posted 8 mei 2005 Report Share Posted 8 mei 2005 Wie zich verdiept in een product v Link to comment Share on other sites More sharing options...
vrut Posted 8 mei 2005 Report Share Posted 8 mei 2005 Toch zijn er ook mensen die voordeel hebben van aanschaf bij een gewone ouderwetse winkel. Zeker zijn er mensen die voordeel hebben bij een "ouderwetse winkel" Zie me grootouders nog niet via internet bestellen, laat staan een tv o.i.d. zelf instellen. Ik vind het best, maar ik neem dan ook aan dat je nooit in een winkel gaat kijken, luisteren of informeren, of naar een luisterdag of demo gaat, of een beurs. Ook maak je geen gebruik van thuis uitproberen van spullen, extra service bij problemen zoals een leenapparaat of reparatie ter plekke. Ook regel je zelf alles in, zoals elementen op draaitafels. Prima allemaal, maar ik betaal gerust wat extra voor dit soort dingen. Amen! Bijv., laatst een Goldring Eroica gekocht in de bekende winkel in Sneek. Dit element was inderdaad goedkoper elders op internet. In Sneek kon ik het element van te voren luisteren en rekenen op een deskundig advies. En het belangrijkste, het element werd voor mij gratis ingebouwd. Aangezien de winkel in Sneek aardig positief bekend is met zijn draaitafels in audio-land, had ik daar ook vertrouwen is. En de draaitafel klinkt uitstekend. Groeten, Fred Link to comment Share on other sites More sharing options...
vrut Posted 8 mei 2005 Report Share Posted 8 mei 2005 Ik vind het trouwens belachelijk om aan een winkelier te vragen om mee te gaan met de internetprijs. Het zijn totaal verschillende bedrijven. Dwing je een internetbedrijf dan ook tot dezelfde service e.d.? Gegroet, Misschien te vergelijken met als ik eerst bij een achteraf garage de prijs voor een revisie van mijn auto ga vragen, en daarmee naar de Opel dealer ga met Bovag garantie, ervaren mensen, apparatuur, onderdelen uit voorraad, leenfiets en leenauto. Groeten, Fred Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 8 mei 2005 Report Share Posted 8 mei 2005 Bijv., laatst een Goldring Eroica gekocht in de bekende winkel in Sneek. Dit element was inderdaad goedkoper elders op internet. En het toppunt van brutaliteit vind ik dan nog dat mensen die via internet kopen achteraf nog het lef hebben om de winkelier te bellen met een vraag omdat ze er niet uitkomen. Doe het dan gewoon via een forum.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
vrut Posted 8 mei 2005 Report Share Posted 8 mei 2005 Nog een kanttekening. Daar waar veel trouwe kopers juist bij een winkel blijven, wordt daar juist de service verminderd en omgezet in een top 3: 1. omzet 2. omzet en 3. omzet. Ik heb het dan vooral over het grote winkelketen die laatst failliet is gegaan. Deze winkels stonden van oudsher bekend om hun service en kwaliteit. Tegenwoordig wordt een verloren prijsstrijd gevoerd, met een hoog provisiegehalte. En dat terwijl er decennia ervaring achter de toonbank staat. Ik voorspel met dit management en welvaart dat dit bedrijf binnen 5 jaar ter ziele is. Ik zou zeggen, pronk wat meer met wat andere zaken niet hebben: je personeel. En elke week een half uurtje bespreking hoe de kwaliteit te verbeteren. Tegen het grote Mediamarkt kunt je niet op. En voor de high-end gaan de meeste naar een speciaalzaak. Net als bij B&O. Ik vind dat jammer, maar ik denk dat de speciaalzaken wel blijven. Zoals Hifi Studio Wilbert, Multifoon, enz. Groeten, Fred Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 8 mei 2005 Report Share Posted 8 mei 2005 Bijv., laatst een Goldring Eroica gekocht in de bekende winkel in Sneek. Dit element was inderdaad goedkoper elders op internet. En het toppunt van brutaliteit vind ik dan nog dat mensen die via internet kopen achteraf nog het lef hebben om de winkelier te bellen met een vraag omdat ze er niet uitkomen. Doe het dan gewoon via een forum.. Beste Cqm, Wat denk je dan van mensen die uitgebreid en langdurig bij een Audio Speciaalzaak luisteren en advies vragen, daarna thuis verschillende apparaten vergelijken ( te leen dus) Dan indien alles duidelijk is , bij een internet zaak aanschaffen en terugkomen en gewoon bedanken voor het goede advies en bewezen diensten, dan als klapstuk advies vragen over het aansluiten , instellen , bediening . Gewoon uit de praktijk ! MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 8 mei 2005 Report Share Posted 8 mei 2005 Wat denk je dan van mensen die uitgebreid en langdurig bij een Audio Speciaalzaak luisteren en advies vragen, daarna thuis verschillende apparaten vergelijken ( te leen dus) Dan indien alles duidelijk is , bij een internet zaak aanschaffen en terugkomen en gewoon bedanken voor het goede advies en bewezen diensten, dan als klapstuk advies vragen over het aansluiten , instellen , bediening . Gewoon uit de praktijk ! MvG, Haudio Sorry, heb me vergist, d Link to comment Share on other sites More sharing options...
vrut Posted 8 mei 2005 Report Share Posted 8 mei 2005 Wat denk Link to comment Share on other sites More sharing options...
vrut Posted 8 mei 2005 Report Share Posted 8 mei 2005 Overigens, waar men het hier nog niet over heeft gehad is het systeem wat hier in menig fotozaak en in Duitsland (?) wordt gebruikt: Als je bijv. langer dan 20 minuten geholpen wenst te worden, betaal je er voor. Voor die prijs per uur krijg je tegoedbonnen terug. Je bent nu dus verplicht iets te kopen in de winkel. Of je geeft bonnen die je kunt gebruiken bij een aankoop van minnimaal 10x het uurloon van de verkoper. Bijv. je bent een uur bezig met een verkoper. De 40 minuten worden 5,- per 10 min. gerekend, dus 20,-. Als je nu een aankoop doet van minimaal 200,-, worden de bonnen in mindering gebracht op de koopsom. Die wordt dan 200,- - 20,- bonnen = 180,-. Idee????? Ik denk dat het prijsschopen alleen maar steeds gekker wordt. En dan is bovenstaande een oplossing. Tegenstanders hebben het over klant-onvriendelijkheid. Groenten zijn gezond, Fred Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 8 mei 2005 Report Share Posted 8 mei 2005 Het probleem lost zich alleen op wanneer de consument inziet dat goedkoop vaak duurkoop is. Al die flauwekul met bonnen e.d. doe ik niet aan mee. Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 8 mei 2005 Report Share Posted 8 mei 2005 Tja dat bonnetjes en zegeltjes gedoe is typisch Nederlands. Is heel popolair en al heel oud en er niet uit te slaan. Toch meer iets voor huisvrouwen. Als ik in een hifiwinkel bonnetjes moet gaan sparen dan kom ik er zeker niet meer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 8 mei 2005 Report Share Posted 8 mei 2005 Het probleem lost zich alleen op wanneer de consument inziet dat goedkoop vaak duurkoop is. Al die flauwekul met bonnen e.d. doe ik niet aan mee. Carl Heeeeeeeee dit is toch wel de meest scherpe opmerking tot nu toe Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 8 mei 2005 Report Share Posted 8 mei 2005 He Marcel, Een DVD speler van 60 euri speelt prima DVD's af en gaat misschien 2 jaar mee. Een DVD speler van 600 euri speelt ook prima DVD's af en gaat misschien 5 jaar mee. Beide zijn overigens na 2 jaar verouderd. Dus ja ... Laat de echte Hifihandel zich nou maar eens bezinnen en voor kwaliteit gaan, zowel in spullen als sevice in brede zin. Wat overigens veel zaken wel doen, laten we dat ook niet vergeten. En de rest aan internet en Mediamarkt en cs. overlaten. Dat is toch niet stoppen. Eigenlijk begrijp ik het gejammer niet zo goed. Het gaat zoals het gaat en dat is niet leuk voor een beperkte groep winkeliers. Die zitten dan toch min of meer te slapen of willen ook het onderste uit de kan. We kunnen toch moeilijk de klok stil zetten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts