Guest Kraus vonBentinck Posted 6 mei 2005 Report Share Posted 6 mei 2005 Vandaag bij de Grote Draaitafel Winkel weer een mooie luisterervaring opgedaan. Gehoord de Benz Ebony H en de Benz Ruby 3; twee splinternieuwe en ook totaal verschillende elementen. Beide gehoord op een wat zinsbegoochelende Bluenote met 1-puntsarm, Bluenote phonotrap, Accuphase integrated amp en Thiel CS2.4. Hoewel het voor beide elementjes de eerste centimeters vinyl waren die onder de naald door gleden was ik zwaar onder de indruk. De Ruby heeft zoals het een topelement betaamt een zeer goed geslepen naald die opvallend weinig hinder ondervindt van plaatruis, tonaal zeer evenwichtig klinkt, dynamisch volop reserve in huis heeft en muziek prachtig kan laten aanzwellen en overtuigt door een indruk te geven van echtheid, een volkomen correcte weergave neerzet en de luisteraar de indruk geeft dat er uit vinyl niets meer te halen valt dan wat er bij dit element uitkomt. Het plaatje is fraai, gemakkelijk, stemmen worden keurig netjes achter elkaar gezet wanneer er sprake is van een achtergrondkoortje, het Frans of Italiaans van een operazangeres is tot in de laatste ademtocht te volgen, hout, koper of zilverblazers samen aan het werk staan glashelder met het hun eigen klank naast elkaar. Slagwerk klinkt kort en fel, het diepe laag beheerst en strak. Een fantastisch element dat gouden bergen belooft als het ingespeeld is. De Ebony H is in tegenstelling tot de Ruby(0,35mV) een high-output MC. Het is gevat in een diepzwarte houten body en heeft daardoor een bescheiden high-tech uitstraling. Ze heeft dezelfde naald als de Ruby en de nog veeeeel duurdere Ebony LP. De meetwaarden en het plaatje op de scoop zijn griezelig slecht al bij een track die andere elementen schots en scheef gemonteerd foutlous op de scoop zouden zetten. De anders zo fraaie golfjes hebben een akelig gerafeld aanzien op het groene beeldschermpje. Dat belooft weinig goeds al bij de montage en op het ergste voorbereid nemen we plaats voor een eerste indruk. Dat valt echter vies tegen , al bij de eerste tonen zet Ebony de toon met een mooie volle, geheel los in de ruimte staande klank met een diepte die ik vrijwel nooit eerder heb gehoord. Vanaf de eerste minuut weet je meteeen, hier klinkt een absoluut topelement, het blinkt niet speciaal uit in detail, de dynamiek is niet verpletterend, je denkt niet meteen ja, hier komt alles uit de groef maar luistert een beetje voorzichtig in afwachting van de miskleunen die vast en zeker komen gaan omdat ze door het plaatje op de scoop zijn beloofd. Voorzichtig echter moet je toegeven dat zulks niet gebeurt. Ebony betovert, over de kleinigheden heen van dit goed en dat goed zet zij een muzikaal plaatje neer dat recht doet aan de muziek. Eerst afwachtend maar gaande weg met meer overtuiging weet ik dat dit de bedoeling is, zo moet het klinken: de voor mij meest afgezaagde en overbekende muziek heb ik meegenomen en na verloop van tijd komt dan ook het kippenvel; de sfeer in de kroeg van Lilas Pastia, de gitaren van de zigeuners, de rokken van de danseressen ruisen, een koor en orkest verschijnen zo voor je en geven het gevoel dat je geheel en al terecht zo veel geld hebt betaald voor de beste plaats in de zaal. Niet het strakste laag, de felste dynamiek, het zijdeachtigste hoog, of het scheurendste koper maar wel de meeste muzikaliteit en het mooiste holografische plaatje dat ik ooit vanaf vinyl heb gehoord. Uit verwondering werd nog even op dezelfde installatie een Fat Bob S met Benz Glider in een rega 2.6 arm met eenzelfde muziekfragment beluisterd. Ontluisterd is een beter woord, de Glider werd compleet gedeklasseerd door de Ebony: vlak, gewoon saai na de voorstelling van de Ebony. Gelukkig verzekerde Henk, voor wie de Ebony ook nieuw was, mij dat het niet aan het loopwerk kon liggen Nou ja, ik ben er uit. Voor mij een Ebony al zou het vanwege de prijs nog wel eens lang wachten kunnen worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 6 mei 2005 Report Share Posted 6 mei 2005 Nou ja, ik ben er uit. Voor mij een Ebony al zou het vanwege de prijs nog wel eens lang wachten kunnen worden. Nou, dan zal ie wel aardig wat kosten, als jij nog wacht.. Maar, weer een mooie recensie Kraus. Neem je ook wat van dat vinyl mee naar mij? Ben benieuwd wat ik allemaal mis.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 6 mei 2005 Report Share Posted 6 mei 2005 H Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 6 mei 2005 Report Share Posted 6 mei 2005 Wel apart dat een Glider werd gedeclasseerd naar vlak en saai in relatie tot de Ebony. Dan is de Ebony wel h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 6 mei 2005 Report Share Posted 6 mei 2005 De prijs was nog niet met 100% zekerheid bij Henk bekend en mij viel-ie een beetje tegen omdat ik wat anders verwacht had (gelijk aan Ruby); het is dus even afwachten en hangt nog in de lucht. Bijna had ik bij Henk gezegd doe dan de Ruby maar. Gelukkig is dat niet gebeurd en wacht ik geduldig af. Dan had ik toch het gevoel gehad een voor mij second-best keuze te hebben gemaakt en dat moet je in deze prijsklasse eigenlijk niet meer doen. Het is die ene of niks. Overigens heb ik mijn speakertjes niet meegenomen om de handen/oren vrij te hebben voor de luistersessies (en dat was een verstandige keus want de tijd vliegt op zo'n dag). Cock, ik sta daarom 1 dezer dagen op de stoep met een flesje, wat vinyl (ik doe Kraftwerk en Smile in ieder geval om eens te vergelijken) en een schroevedraaier (met een likje vaseline, tip!) en de Chario's om de trillende delen eens te bekijken. Stuur je PB. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 6 mei 2005 Report Share Posted 6 mei 2005 ik hebb vaak erg prijzige draaitafels gehoord, met n Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 6 mei 2005 Report Share Posted 6 mei 2005 Ik snap trouwens niet dat je wacht met aanschaffen. Je schijnt goedkoper via internetwinkels te kunnen bestellen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 6 mei 2005 Report Share Posted 6 mei 2005 ik hebb vaak erg prijzige draaitafels gehoord, met n Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 6 mei 2005 Report Share Posted 6 mei 2005 Wel apart dat een Glider werd gedeclasseerd naar vlak en saai in relatie tot de Ebony. Dan is de Ebony wel h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 6 mei 2005 Report Share Posted 6 mei 2005 Eigenlijk zou je de Ebony ook nog in de Fat Bob moeten beluisteren. Zeer waarschijnlijk zullen de klankmatige eigenschappen van een Fat Bob en een Blue Note behoorlijk van elkaar verschillen. Dat verschil zal zeker effect hebben op een Glider en dus ook op een Ebony. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 6 mei 2005 Report Share Posted 6 mei 2005 Daar heb je waarschijnlijk wel een punt; ik kan haast niet geloven dat dit niet goed zou gaan maar Arden heeft in een ander topic wel eens zoiets gezegd, dus wie weet. Misschien dat ze in Sneek dat nog eens gaan proberen, hij ligt er tenslotten nog. Een Zwitser en een Duitser combineren toch zeker net zo goed als een Zwitser en een Italiaan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 6 mei 2005 Report Share Posted 6 mei 2005 Daar heb je waarschijnlijk wel een punt; ik kan haast niet geloven dat dit niet goed zou gaan maar Arden heeft in een ander topic wel eens zoiets gezegd, dus wie weet. Misschien dat ze in Sneek dat nog eens gaan proberen, hij ligt er tenslotten nog.Een Zwitser en een Duitser combineren toch zeker net zo goed als een Zwitser en een Italiaan? Een Leonardo klinkt ook wat levendiger als een Fat Bob, waarschijnlijk speelt het veel hogere gewicht en het gebruik van andere materialen bij de Fat Bob daarbij een rol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MJ_OK Posted 6 mei 2005 Report Share Posted 6 mei 2005 Hallo allemaal, Ik geloof dat Erik in zijn eerste post precies omschreven heeft wat er vandaag allemaal gebeurd is in Sneek. Grtn MJ Die net als PD veel wijzer geworden is op het analoge gebied Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 6 mei 2005 Report Share Posted 6 mei 2005 En wederom een wervelende dag in Sneek! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 6 mei 2005 Report Share Posted 6 mei 2005 We hebben in de winkel vandaag kennelijk allemaal hetzelfde gehoord, al denk ik dat niemand zo gevallen is voor de Ebony als ik. Daarom vraag ik via deze weg maar aan de AS-ers in de loop van de komende tijd eens te luisteren naar die combinatie als dat mogelijk is. Ook voor hen misschoien wel interessant. Wanneer de kwaliteiten van de Ebony op een Fat BOB/SME niet zo tot uiting zouden komen hoor ik dat wel. Voor de zomer zit voor mij weer een ritje naar Sneek er niet meer zo in. De 400 km die ik vandaag door Nederland heb gereden gingen heel wat taaier dan de 500km die ik gisteren in Duitsland ff wegdraaide. (Ich war ein "Spieler" in der Autobahnkrieg ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
beunky Posted 6 mei 2005 Report Share Posted 6 mei 2005 Hartstikke mooi verhaal Eric, zeer interessant en bijzonder mooi verwoord! Wat ik mij nog afvroeg, welke uitvoering van Carmen is het? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 6 mei 2005 Report Share Posted 6 mei 2005 Probeer die Ebony eens in een passende draaitafel Zoals deze, in de aanbieding bij Schlecker (is toch ook een audiozaak ) BTW Eric, je hebt me weer lekker gemaakt. Nu moet mijn L2 ook het veld ruimen voor een Ebony . Of toch nog maar ff doordraaien met mijn geliefd houten blokje Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 6 mei 2005 Report Share Posted 6 mei 2005 op DGG, met Domingo(Don Jose), Teresa Beganza(Carmen), Ileana Cotrubas, Sheryl Milnes en het London Symphony Orch olv van Abbado. Uit 1977 ongeveer, dus de nog jonge Abbado; ook zijn Mahler- en Strawinskyopnamen uit die periode op DGG vind ik heel erg geslaagd. Tijdens die periode ging DGG over op "Digitalaufnahme" voor vinyl, dat bleek later jammer, maar leek toen een aanbeveling Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 6 mei 2005 Report Share Posted 6 mei 2005 @Sodejuu, als je nog in Sneek komt moet je echt eens luisteren naar die 2 elementjes; ik ben eigenlijk wel benieuwd of jij de Ebony ook zo apart vindt klinken. Net als bij Audiopaul en bij mij staan ook bij jou de Benz-elementen goed aangeschreven en ik ben benieuwd of jullie ook zouden vinden of de Ebony niet in dat rijtje thuis hoort maar toch goed klinkt. Ik vind de reclamekreet "de best klinkende High-Output-MC" in ieder geval niet meer zo hol klinken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
beunky Posted 6 mei 2005 Report Share Posted 6 mei 2005 op DGG, met Domingo(Don Jose), Teresa Beganza(Carmen), Ileana Cotrubas, Sheryl Milnes en het London Symphony Orch olv van Abbado. Uit 1977 ongeveer, dus de nog jonge Abbado; ook zijn Mahler- en Strawinskyopnamen uit die periode op DGG vind ik heel erg geslaagd.Tijdens die periode ging DGG over op "Digitalaufnahme" voor vinyl, dat bleek later jammer, maar leek toen een aanbeveling Abbado, de jonge Abbado, ja dat moet welhaast goed zijn ja De solisten zijn ook top, ja dat moet wel een bijzondere uitvoering zijn (ik ben nog steeds gezwicht voor de Carmen van Callas maar deze ga ik eens proberen). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 6 mei 2005 Report Share Posted 6 mei 2005 Hoi Eric, Ik heb volgende week een afspraak staan om bij Ome Henk te gaan luisteren. Misschien toch ff bij Haudio binnen lopen Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 6 mei 2005 Report Share Posted 6 mei 2005 Hoi Eric, Ik heb volgende week een afspraak staan om bij Ome Henk te gaan luisteren. Misschien toch ff bij Haudio binnen lopen als je dan maar niet vergeet limburgse ....... mee te nemen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 6 mei 2005 Report Share Posted 6 mei 2005 Hoi Beunky, ik ben erg te spreken over deze Carmen; deze uitvoering is qua solisten veel evenwichtiger dan de uitvoeringen met Callas. Ik vermoed dat Callas op toneel een denderende Carmen was maar in de opnamen van haar als Carmen vind ik haar als soliste wel heel mooi en typisch Callas maar de uitvoeringen als geheel niet zo geweldig. Het was ook eigenlijk niet zo haar repertoire. Link to comment Share on other sites More sharing options...
beunky Posted 6 mei 2005 Report Share Posted 6 mei 2005 Hoi Beunky, ik ben erg te spreken over deze Carmen; deze uitvoering is qua solisten veel evenwichtiger dan de uitvoeringen met Callas. Ik vermoed dat Callas op toneel een denderende Carmen was maar in de opnamen van haar als Carmen vind ik haar als soliste wel heel mooi en typisch Callas maar de uitvoeringen als geheel niet zo geweldig. Het was ook eigenlijk niet zo haar repertoire. Helemaal mee eens, alleen die bijzondere stem... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 6 mei 2005 Report Share Posted 6 mei 2005 Hoi Eric, Ik heb volgende week een afspraak staan om bij Ome Henk te gaan luisteren. Misschien toch ff bij Haudio binnen lopen Ik zou razend benieuwd zijn naar je oordeel (en neem gerust Ome Henk mee , ben ook wel benieuwd wat hij er van zou vinden) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts