Jump to content

de luisterdriehoek

Recommended Posts

beste forumleden,

ik vind dat de luisterdriehoek niet gelijkzijding moet zijn!

maar langbenig.

dus de afstand tussen speaker en luisteraar moet langer zijn dan de afstand tussen speakers,

anders krijg ik te horen wat normaal gesproken de dirigent hoort.

en ik zit in de zaal.

maak maar eens een meting in de zaal met een geodriehoek.

je zult zien dat ik gelijk heb (als je een plaats in het midden neemt van de concertzaal/kerk/caf

Leuke stelling Erik. Je krijgt zoiezo niet te horen wat er in de zaal te horen was. Dat hangt helemaal af van de microfoonopstelling en de eindmontage/mix.

In de kamer is het gewoon schuiven tot het optimaal klinkt.

;)

Beste forumleden,

Ik vind dat de luisterdriehoek niet gelijkzijdig moet zijn!

Je zult zien dat ik gelijk heb.

Tuurlijk Erik.........hoor ik hier iemand die opstelbeperkingen heeft :P

Een smalle kamer (3,5m schat ik) en speakers die niet breder dan de speaker zelf weergeven :rolleyes:

Ik werk zelf wel met de gelijkbenige opstelling, voor de diepte afbeelding maakt het niet zoveel uit.

Kijk maar naar Jerry, die zit zelfs tussen de speakers in en hij heeft kennelijk nog diepte ook :D

Andr

beste forumleden,

maar langbenig.

dus de afstand tussen speaker en luisteraar moet langer zijn dan de afstand tussen speakers,

anders krijg ik te horen wat normaal gesproken de dirigent hoort.

en ik zit in de zaal.

maak maar eens een meting in de zaal met een geodriehoek.

je zult zien dat ik gelijk heb (als je een plaats in het midden neemt van de concertzaal/kerk/caf

Nou Erik die ga jij dan vastzetten en met bitumen beplakken!

Overigens ben ik het wel met je eens met de opmerking dat je het toch zal moeten uitproberen wat het beste bevalt.

Carl

Dat met die geodriehoek heb ik een keer gedaan. Als je ongeveer op rij 10 zit is de hoek vanaf de luisterpositie tot de buitenste violist (links) en bassist (rechts) minimaal 45 graden (afhanekelijk van de zaal) !!

Bij mij staat het setje dan ook in een gelijkzijdige driehoek.

Tja, mij bevalt de gelijkbenige driehoek opstelling ook het beste, ik ervaar meer plaatsing en een ruimtelijkere indruk. Een stem die uit het midden moet komen, lijkt zo echt uit het midden te komen.

Even vooropgesteld dat de opstelling ook afhankelijk is van het afstraalgedrag van je luidspreker.

Als je de luisterpositie een stuk verder gaat oprekken, kun je beter ook de speakers allebei rechtvooruit laten 'kijken'. Dan maak je namelijk alsnog een middelpunt, wat weer beter is voor de plaatsing, en plaatsing en ruimtelijkheid zijn heel nauw met elkaar verbonden.

Dat met die geodriehoek heb ik een keer gedaan. Als je ongeveer op rij 10 zit is de hoek vanaf de luisterpositie tot de buitenste violist (links) en bassist (rechts) minimaal 45 graden (afhanekelijk van de zaal) !!

Bij mij staat het setje dan ook in een gelijkzijdige driehoek.

leuk zee!! :) (dat je dat een keer gemeten hebt)

maar jij zit dan op rij 10.(of nog verder!)

de microfoons staan meestal op rij 1

of zelfs ter hoogte van de dirigent.

dus om de verhouding weer goed te krijgen zou je de driehoek langbenig moeten maken.

met orgelopnames heb ik dit ook.

die worden meestal zo'n 15 meter vanaf het orgel gedaan, met nog twee of vier steunmicrofoons .

je krijgt op die manier een onnatuurlijk breed orgel.

vandaar mijn langbenige luisterdriehoek.

Ik vind het bij mij ook fijner klinken in een gelijkbenige driehoek. Maar dat heeft denk ik ook veel te maken met het feit dat m'n speakers vrij dicht tegen elkaar aan staan (wegens ruimtegebrek). In een gelijkzijdige driehoek zit je dan heel dicht op de speakers. En dat is niet fijn...

leuk zee!! :) (dat je dat een keer gemeten hebt)

maar jij zit dan op rij 10.(of nog verder!)

de microfoons staan meestal op rij 1

of zelfs ter hoogte van de dirigent.

dus om de verhouding weer goed te krijgen zou je de driehoek langbenig moeten maken.

met orgelopnames heb ik dit ook.

die worden meestal zo'n 15 meter vanaf het orgel gedaan, met nog twee of vier steunmicrofoons .

je krijgt op die manier een onnatuurlijk breed orgel.

vandaar mijn langbenige luisterdriehoek.

Ja en wat nu als er voor elk instrument een aparte microfoon gebruikt wordt :o

Ik denk dat vooral iedere situatie verschillend is, ruimte die beschikbaar is, afstraalgedrag van de speakers en dan ook nog verschillen per opname.

Bij mij staan de spaekers maar 1.70m uit elkaar en de luisterplek bevind zich op 2.80m afstand, en ze staan bijna niet ingedraaid. Dit is dus een langbenige driehoek en dit geeft bij mij een goede stage, het klinkt niet uit elkaar getrokken maar als 1 geheel met veel diepte gevoel.

Marcel

maar langbenig.

Een theoretische afweging t.a.v. dit onderwerp; Voor een goede 'plaatsing en verstaanbaarheid' is het van belang dat er een bepaalde tijd zit tussen het directe geluid dat het oor bereikt en de eerste reflectie. Over het algemeen wordt hier van ca 10 ms uit gegaan, i.e. 3 m weglengte verschil.

Nu is het zo dat als men de luisterafstand groter maakt het weglengte verschil kleiner wordt. Wat de optimale situatie is is natuurlijk van de luisterruimte afhankelijk. Gezien het feit dat men de set over het algemeen op een van de smalle zijden van de ruimte opstelt betekend dit dat de speakers relatief dicht opelkaar moeten staan en de luisterpositie zich ook relatief dicht op de speakers bevindt.

En dan is er nog smaak .....

In de montagestudio staan de speakers en luisteraar precies in een gelijkbenige driehoek.

Wil je dus horen wat er bedoeld is, dan zul je altijd in een gelijkbenige driehoek moeten luisteren.

:huh:

Niet met je eens Hans. Dat zou alleen zo zijn als je kamer exact hetzelfde was als de studio. Omdat dat niet zo is zal je de opstelling moeten kiezen die voor jouw ruimte optimaal is.

Carl

Niet met je eens Hans. Dat zou alleen zo zijn als je kamer exact hetzelfde was als de studio. Omdat dat niet zo is zal je de opstelling moeten kiezen die voor jouw ruimte optimaal is.

Carl

Elke masterruimte is anders, toch gebruiken ze allemaal die 60 graden driehoek....

Wanneer je andere verhoudingen gebruikt kloppen de verhoudingen van de looptijden voor je linker en rechteroor niet meer. Je stereobeeld zal hieronder lijden.

Overigens vond ik de langbenige luisterplaats bij Erik maar niks en ben op de gelijkbenige-driehoek-luisterplaats gaan zitten.

Voor mij klonk dat veel beter. Maar wie ben ik....???

Wat echt de ideale driehoeksverhouding voor elektrostaten is weet ik niet.

Mijn home opstelling is op dit moment:

Hart afstand ESL luidsprekers: 2,25 meter uit elkaar.

luisterafstand: 3,5 meter.

Hierbij zijn de luidsprekers slechts 0,6 meter vanaf de achterwand geplaatst, en schuin naar binnen gericht onder een hoek van ca 25 graden t.o.v. de achterwand.

Het geluidsbeeld is mooi 3-dimensionaal en de hotspot is ca 1,5 meter breed en 2 meter diep.

Als ik verder van de luidsprekers verwijderd ben dan onstaat er een prachtig homogeen gemengd geluidsbeeld, maar het stereobeeld cq plaatsing is dan wel minder, en meer afhankelijk geworden van de luisterpositie.

Maar het geluid is op iedere plek in mijn woonkamer zeer aangenaam, zonder bulten in de response en vrijwel overal gelijk in geluidsterkte over het gehele frequentiebereik. (oppervlakte 55m2)

Wanneer ik de luidsprekers verder uit elkaar plaats onstaat er dichtbij soms wel een gat in het midden.

Dit kan ook door de (vrij eenvoudige) elektronica komen.

Dag allemaal,

even verderbordurend op het verhaal van spido.

Voor ESL's is het inderdaad belangrijk dat er voldoende ruimte is achter de luidsprekers.

Het is doorgaans geen goed idee om die ruimte erachter zeer sterk te gaan dempen.

Dat komt het ruimtelijk gevoel doorgaans niet ten goede.

Plaatsing van instrumenten is voor de meeste ESL's een vrij sterke kant. Dat hangt rechtstreeks samen met hun typische afstraalpatroon van een dipool: hoge verhouding direct/indirect(gereflecteerd) signaal.

Ruimtelijkheid ontstaat echter pas door een goede akoustiek. Het beste heb je achter de ESL (op voldoende afstand)een diffussor, of een meubel, dat die eigenschap min of meer heeft. vb een boekenkast, cd rek of ander kunnen heel goed helpen. Dit zal de ruimtelijkheid zeker ten goede komen.

De zijwanden , vloer en plafond spelen dan weer een veel mindere rol, dan bij puntbronnen.

Qua plaatsing hou ik ook meest van een gelijkzijdige driehoek, met (ingeval ESL lijnbronnen)volledig ingedraaide luidsprekers.

Groet

Geert

(...) Dit topic gaat over een gelijkbenige driehoek niet DE PP vs ESL :confused:

Beste JWV,

JIJ begint over de PP. Niet ik!

Ga eens op bedrijfsbezoek bij Bowers & Wilkins.

Aan Meadow Road in Worthing (Sussex) vind je waarschijnlijk n