Jump to content

de luisterdriehoek

Recommended Posts

Beste Seed7,

Nee Seed, ik had het juist over de andere kant van het electromagnetische spectrum!

Lage frequenties gaan in verrassend hoge mate door boxwanden, luidsprekermembranen, ruiten, deuren, etc. etc. heen.

de meeste luidsprekerkasten zijn veel lekker dan menigeen weet en beseft. Kamers zijn akoestisch groter dan hun fysieke afmetingen. Daar had ik het over.

.... Kamers zijn akoestisch groter dan hun fysieke afmetingen. Daar had ik het over.....

dat zeg ik ook altijd tegen mensen die beweren dat je een grote kamer nodig hebt

om lage tonen te kunnen weergeven.

mijn kamer is doordat ik een gipsplafond en houten vloeren op de bovenverdieping, h

Beste Seed7,

Nee Seed, ik had het juist over de andere kant van het electromagnetische spectrum!

Lage frequenties gaan in verrassend hoge mate door boxwanden, luidsprekermembranen, ruiten, deuren, etc. etc. heen.

de meeste luidsprekerkasten zijn veel lekker dan menigeen weet en beseft. Kamers zijn akoestisch groter dan hun fysieke afmetingen. Daar had ik het over.

De maser refereerde eerder aan de door jou veelvuldig genoemde akoestische kortsluiting, volledige uitdoving, dan aan de frequentie van de geluidsgolven.

Om volledige uitdoving te verkrijgen zul je een zeer gerichte coherente acoustische bron loodrecht op een akoustisch hoog reflecterend oppervlak moeten spiegelen. Het geheel moet dan ook nog op exact de juiste afstand staan. Een situatie die je niet snel in de luisterruimte zult aantreffen, ook niet voor lage frequenties.

Bij een dipool wordt deze uitdoving benaderd haaks op de normaal van de weergever, het resultaat is dan een 8-vormig afstraal gedrag dat zich ook nog in een cardoid vormige afstraling laat modelleren door wat "vleugels" aan de speakers te bevestigen.

Een situatie waar gedeeltelijke uitdoving hinderlijk wordt, het kamfilter effect bij hoorns en sommige electrostaten, kan eenvoudig vermeden worden door of een middenspeaker te gebruiken, of links en rechts een extra speaker te plaatsen die in een iets andere richting afstraalt.

(...) Om volledige uitdoving te verkrijgen zul je een zeer gerichte coherente acoustische bron loodrecht op een akoustisch hoog reflecterend oppervlak moeten spiegelen. Het geheel moet dan ook nog op exact de juiste afstand staan. Een situatie die je niet snel in de luisterruimte zult aantreffen, ook niet voor lage frequenties. (...)

Beste Seed 7,

O jee, als we niet uitkijken, worden we hear nog echt wetenschappelijk!

Is dat wel de bedoeling?

Over de richtingskarakteristiek die jij aan lage frequenties lijkt toe te schrijven, merk ik op:

Bij lage frequenties gedraagt lucht zich min of meer als water: er treedt turbulentie op... de lucht stroomt zo mogelijk van overdruk naar onderdruk.

De luidspreker gedraagt zich daarbij als een zuig-perspomp. En de dipool (electrostaat) gedraagt zich daarbij als een pomp zonder pomphuis, of als een lekke cilinder.

Naarmate de frequentie stijgt, gaat lucht zich steeds meer als licht gedragen.

Hogere frequenties gaan niet meer, zoals lage frequenties, een hoekje om.

Richteffect, kortom.

De luidspreker gedraagt zich dan bijna als een lichtbron.

Het "spiegelen" waar jij het over had, treedt niet op bij lage frequenties.

Wat wel optreedt, is een effect dat samenhangt met de massatraagheid van lucht.

Eenmaal in een bepaalde richting aangestoten, volharden de successievelijk aangestoten luchtdeeltjes in hun beweging.

Door dit effect is een TL of een halfopen pijpsysteem vooral bij grote amplituden (die samenhangen met lage frequenties / lange golven) een stuk langer dan zijn fysieke (pijp)lengte.

En door dit effect kan een dipool woofersysteem toch sterkere laagfrequente drukgolven produceren dan men wellicht van zo'n typisch voorbeeld van akoestische kortsluiting zou verwachten.

Overigens moeten we frequentie en geluid niet met elkaar verwarren.

Frequenties zijn nodig om geluid te kunnen produceren.

Maar of - met name lage - frequenties inderdaad resulteren in het hoorbare verschijnsel "geluid", is geheel afhankelijk van de akoestische omstandigheden: met name van de afmetingen van de ruimte.

Het beste wat je kunt zeggen is dat een conus t.o.v. een elektrostaat anders klinkt. Want zeg nou zelf, ze hebben allebei hun goede punten. En het is en blijft muziek reproductie die zeker niet hetzelfde is als het originele geluid.

En zoals bij ieder topic over luidsprekers eindigt het weer met ESL vs Conus...

En wie het hardste brult ..................... die krijgt gelijk. :D

Het ging over monopool en dipool, e.a. staat geheel los van ESL of Conus en specifiek over de wijze waarop lage frequenties zich in een "gesloten" ruimte gedragen en hoe ze op te wekken.

Een discussie is een uitwisseling van ideeen en opvattingen, het doel is het vergroten van het persoonlijke inzicht en niet het al dan niet gelijk hebben of krijgen.

Hoi Seed, noem het maar hoe je wilt maar aanvankelijk ging deze thread over de gelijkzijdigedriehoek. Maar zoals elk luidspreker topic wordt ook deze weer om zeep geholpen door het geouwehoer van Spido. Waarom denk je dat het aantal luidspreker topics de afgelopen 2 jaar zo drastisch is gedaald? :confused: Ik weet het wel... En het is niet omdat alle hear-leden nu gezamelijk heel tevreden thuis naar de geweldige luidsprekers van KF zit te luisteren en daarom geen vragen meer hebben. ;)

Hoi Seed, noem het maar hoe je wilt maar aanvankelijk ging deze thread over de gelijkzijdigedriehoek. Maar zoals elk luidspreker topic wordt ook deze weer om zeep geholpen door het geouwehoer van Spido. Waarom denk je dat het aantal luidspreker topics de afgelopen 2 jaar zo drastisch is gedaald? :confused: Ik weet het wel... En het is niet omdat alle hear-leden nu gezamelijk heel tevreden thuis naar de geweldige luidsprekers van KF zit te luisteren en daarom geen vragen meer hebben. ;)

Beste JWV,

Je draait de zaken weer aardig om. <_<

Op 10 mei leverde ik een bijdrage aan dit topic, waarin ik THE PERFECT PERFORMER luidsprekers NIET noemde.

Op 10 mei reageerde jij en noemde WEL THE PERFECT PERFORMER luidsprekers.

En zo gaat het ELKE KEER!

Met jou, met Sherwin en met tal van anderen.

Ik schrijf in het algemeen over luidsprekers, zonder merken te noemen... en jullie beginnen over THE PERFECT PERFORMER luidsprekers en geven mij de schuld daarvan.

(Waarom beginnen jullie toch altijd weer over THE PERFECT PERFORMER luidsprekers? Hou toch op!)

Wat ruziemaken betreft is het precies hetzelfde!

Ik ben aanvankelijk altijd heel vriendelijk en beleefd tegen mensen die verkeerde informatie verschaffen.

Precies zoals in mijn sympathieke aard ligt.

Maar ik weet het natuurlijk wel altijd beter dan zij.

Daar kan ik niets aan doen: dat IS nu eenmaal zo...

Maar dat vinden ze dan niet leuk.

Dan gaan ze proberen mij te beledigen, schofferen, kleineren, belachelijk maken.

Daar moet ik eigenlijk wel om lachen... (ha, ha!)

Maar als ik ze op hun nummer zet - ik geef toe, dat vind ik ook wel weer grappig! -, is het huis te klein.

Dan moet je ze horen schreeuwen!

Kindertjes, kindertjes toch. Foei! B)

Guest muziekfreak

Ik zit ook verder van de speakers af dan ze uit elkaar staan. ANders is het net een walkman waarna je zit teluisteren zo bekrompen beeld. Situatie afhankelijk denk ik ook wel

Ik heb niet zoveel ruimte <_< maar toch kan ik me wel vinden in de stelling van erik. :rolleyes:

Weer p.p. in een topic waar het niet thuishoort vinden ze het gek dat ik dan zo nu en dan weleens de kuren krijg :blink:

Het wordt eens tijd dat forum een keer mods in de arm gaan nemen! En nee ik wil niet voor het geval een bijdhandje wakker genoeg is om daar mee op de proppen tekomen :D

Hoi Seed, noem het maar hoe je wilt maar aanvankelijk ging deze thread over de gelijkzijdigedriehoek. Maar zoals elk luidspreker topic wordt ook deze weer om zeep geholpen door het geouwehoer van Spido. Waarom denk je dat het aantal luidspreker topics de afgelopen 2 jaar zo drastisch is gedaald? :confused:  Ik weet het wel... En het is niet omdat alle hear-leden nu gezamelijk heel tevreden thuis naar de geweldige luidsprekers van KF zit te luisteren en daarom geen vragen meer hebben. ;)

Beste JWV,

Je draait de zaken weer aardig om. <_<

Op 10 mei leverde ik een bijdrage aan dit topic, waarin ik THE PERFECT PERFORMER luidsprekers NIET noemde.

Op 10 mei reageerde jij en noemde WEL THE PERFECT PERFORMER luidsprekers.

En zo gaat het ELKE KEER!

Met jou, met Sherwin en met tal van anderen.

Ik schrijf in het algemeen over luidsprekers, zonder merken te noemen... en jullie beginnen over THE PERFECT PERFORMER luidsprekers en geven mij de schuld daarvan.

(Waarom beginnen jullie toch altijd weer over THE PERFECT PERFORMER luidsprekers? Hou toch op!)

Wat ruziemaken betreft is het precies hetzelfde!

Ik ben aanvankelijk altijd heel vriendelijk en beleefd tegen mensen die verkeerde informatie verschaffen.

Precies zoals in mijn sympathieke aard ligt.

Maar ik weet het natuurlijk wel altijd beter dan zij.

Daar kan ik niets aan doen: dat IS nu eenmaal zo...

Maar dat vinden ze dan niet leuk.

Dan gaan ze proberen mij te beledigen, schofferen, kleineren, belachelijk maken.

Daar moet ik eigenlijk wel om lachen... (ha, ha!)

Maar als ik ze op hun nummer zet - ik geef toe, dat vind ik ook wel weer grappig! -, is het huis te klein.

Dan moet je ze horen schreeuwen!

Kindertjes, kindertjes toch. Foei! B)

both sides :rolleyes:

Hoi Joop,

met het verschil dat ik niemand probeer te beledigen, mijn gedrag verre van obsesief is en ik niet krampachtig probeer een product aan de man te brengen. Maar voor de rest heb je volledig gelijk. ;)

Hoi Joop,

met het verschil dat ik niemand probeer te beledigen, mijn gedrag verre van obsesief is en ik niet krampachtig probeer een product aan de man te brengen. Maar voor de rest heb je volledig gelijk. ;)

i :rolleyes: k doelde op spido

Hoi Joop,

met het verschil dat ik niemand probeer te beledigen, mijn gedrag verre van  obsesief is en ik niet krampachtig probeer een product aan de man te brengen. Maar voor de rest heb je volledig gelijk. ;)

Beste JWV,

Waarom begin jij dan elke keer over THE PERFECT PERFORMER luidsprekers?

Waarom haal jij dan elke keer KLAAS FEENSTRA erbij?

MIJ zul je daar zelden over horen! ;)

Guest muziekfreak

TIs tegek voor woorden ben ik stil nemen andere het wel over..laat die vent lekker links liggen mannen. Hij is het echt niet waard :D

(...) ..laat die vent lekker links liggen mannen (...)

Beste Muziekfreak,

Die "vent die we links moeten laten liggen...", daar moeten we dus niet meer over schrijven, begrijp ik.

Okay, op mij kun je rekenen, Muziekfreak!

Maar wie bed