Jump to content

de luisterdriehoek

Recommended Posts

TIs tegek voor woorden ben ik stil nemen andere het wel over..laat die vent lekker links liggen mannen. Hij is het echt niet waard :D

Helemaal mee eens, als je op onzinnige reacties gewoon niet meer reageert dan gaat het vanzelf wel weer beter hear.

ik zit zelf zoon 3500 mm ( totaal lengte ruimte is 5000 mm)van die speakers af

welke onder een hoek van 72 gr op achter muur staan met een afstand van 3200 uit elkaar

en da bevalt perfect

de hoge tonen zijn precies op oor hoogte ( zittend gezien )

ik zit zelf zoon 3,5 mtr ( totaal lengte ruimte is 5,0 mtr)van die speakers af

welke onder een hoek van 72 gr op achter muur staan met een afstand van 3,2 mtr uit elkaar

en da bevalt perfect

de hoge tonen zijn precies op oor hoogte ( zittend gezien )

zo goed :P

Of de luisterdriehoek gelijkzijdig moet zijn of niet, hangt af van de akoestiek van de kamer, en van de spreidingskarakteristiek van de luidsprekers.

Wanneer je bijvoorbeeld een smalle, "harde" kamer hebt, treden er vlak bij de luidsprekers al reflecties op. Door die snelle, harde weerkaatsingen wordt het geluidsbeeld "zwemmerig".

Om dan toch nog een redelijke plaatsing van instrumenten en stemmen te krijgen, kun je de directe omgeving van de luidsprekers dempen.

Ook is het in zo'n geval raadzaam luidsprekers te kiezen die het hoog wat minder spreiden (hoorns, dual concentrics bijv.).

En als je in een harde ruimte wat dichter bij de speakers gaat zitten, hoor je in verhouding meer direct geluid en minder reflecties. Dus duidelijker richting-informatie.

Of de luisterdriehoek gelijkzijdig moet zijn of niet, hangt af van de akoestiek van de kamer, en van de spreidingskarakteristiek van de luidsprekers.

Wanneer je bijvoorbeeld een smalle, "harde" kamer hebt, treden er vlak bij de luidsprekers al reflecties op. Door die snelle, harde weerkaatsingen wordt het geluidsbeeld "zwemmerig".

Dat zou bij mij verklaren waarom ik echt een stuk naar voren moet gaan zitten om een lekker open geluidsbeeld te krijgen. De luidsprekers staan op 210 cm. van elkaar en de luisterstoel op 260 cm. Dit geeft eigenlijk een gedrongen geluidsbeeld een stuk achter de speakers. De kamer is smal en inderdaad ook vrij hard. Als ik echt lekker wil luisteren ga ik op 180 cm. zitten: er is dan veel breedte en presence. Ik zit er dan echt bovenop...... :blink:

• 3 years later...

Hoi Iedereen,

Wil het gegeven van de luisterplaats -driehoek nieuw leven in blazen

heb het topic vrij cross doorlopen en me geconcentreerd op het item en het randgedoe gelaten voor wat het was, mss heb ik dan hier en daar iets gemist maar soit

Langbenig voorstanders

gelijkbenig voorstanders

Nog korter voorstanders

Wat mij opvalt en hetgeen ook logisch is, iedereen stelt het volgens wat hij graag hoort en verlangt EN wat mogelijk is.

zelf ben ik nu ook op zoek aan het gaan naar de iedeale plaats in de woonkamer

Eerst en vooral enkele vraagjes alvorens mn huidige bevindingen te posten

Als jullie zeggen 2m40 uit elkaar en 2m80 van de luisterplaats, hoe meten jullie dan?

Meten jullie van de center van de tweeter tot de andere tweeter? Of binnenkant binnenkant? of?

Luisterplaats

Ik zit op 3m20 bvb

Is dat dan gedenkbeeldig een lijn tusen de speakers vanaf het front en dan een loodrechte van het midden tot aan het begin van de luisterstoel/bank of rekenen jullie de diepte van de stoel mee tot waar je je met je hoofd bevindt ...

Jullie merken hoe subjectief dan de vermelding gelijkbenig is of juist niet

Momenteel zit de voorkant van de zitbank verder dan de afstand tussen mn luidsprekers, gemeten van het midden van de speaker

Mijn ervaring is dat de muziek grotendeels tussen en achter de luidspreker zit met de zang ongeveer op gelijke hoogte van de speakers ...

Ik heb nu het gevoel minder nr de speakers te luisteren.

Ga ik echter op de rand van de zitbank zitten en een beetje voorover leunen, dan is het geluidsbeeld niet groter/breder dan mn hifirack dat in het midden staat. Bepaalde zaken zijn wel afgelijnder en je zit op de zang enz enz Het is alsof de muziek uit een smalle koker komt, weliswaar geen brij.

Schuif ik de speakers korter bij elkaar, dan luister ik veel meer naar muziek die aan de speakers plakt, mn stereobeeld wordt soms dan in 2 geknipt

Bij benadering mn afmetingen 2m50 en de bank rond de 3m10 ... mn speakers zijn ingedraaid zodat ik het snijpunt krijg op 2m50 ongeveer

Ik verkies momenteel mn 1e positie.

Is er een akoestisch reden waarom ik vr de 1e positie kies?

gr

Stef

Hoi Iedereen,

Wil het gegeven van de luisterplaats -driehoek nieuw leven in blazen

Stef,

'k heb het topic niet doorgelezen dus het kan zijn dat ik nu herhaal wat ook elders al in de draad staat.

Voor een goede ruimtelijke illusie spelen een heleboel zaken een rol, fase, groepslooptijden, voorm van de behuizing, soort speaker en de akoestiek en opstelling van speaker.

Belangrijk in de opstelling is wanneer de eerste reflecties het oor bereiken en hoe sterk ze zijn. Stel op t0 geven de speakers een pistoolschot weer, het directe geluid, vervolgens wil je in het ideale geval absolute stilte tot de eerste reflectie het oor bereikt, t1. Wederom in het ideale geval is de duur tot t1 langer dan dat de eerste reflectie bij de opname nodig had. Helaas is dat niet haalbaar, dan wel voor elke opname anders, daarom gaat men er vanuit dat t1 op minimaal 15 ms moet liggen. De signaalsterkte van de eerste reflectie moet ook duidelijk lager liggen dan het directe geluid.

In de huiskamersituatie zitten we over het algemeen met de situatie dat de luidsprekers parallel aan de korte zijde van de kamer staan opgesteld. De afstand zijwand tot speaker is relatief gering. Bereken nu het looptijd verschil van het directe geluid en de eerste reflectie. Wat blijkt, heel logisch, Hoe verder je van de speakers af zit hoe kleiner het verschil, de driehoek, luisterend oor, speaker, reflectiepunt krijgt een steeds stompere tophoek, dus a+b nadert c.

In deze situatie kan het van voordeel zijn om de luidsprekers dichter bij elkaar te zetten en er met de luisterstoel ook dichter bij te gaan zitten, je haalt dan het maximaal mogelijke looptijdverschil. In feite is voor de huiskamer een nearfield monitor opstelling ideaal, .... zolang we met gesloten ogen luisteren. Helaas gebruikt ons brein de info die van de ogen komt, ziet de speakers vlak voor onze neus staan en voelt zich daar niet echt lekker bij.

Let op, de eerste reflecties hoeven niet van de zijmuur te komen, dit kan net zo goed van de achterwand als van plafond of vloer komen. Eerste reflectie noemen we alle mogelijke reflecties die binnen 15 ms bij ons oor aan komen. Denk aan een opstelling in de breedte van de ruimte, dan is de kans groot dat de eerste reflecties van de wand achter de luisteraar en van die achter de speakers komen. Eigenlijk willen we alleen maar gedempte eerste reflecties van de zijwand en niet van de overige vlakken in de ruimte omdat die het beeld vertroebelen. Je krijgt nu misschioen de indruk dat we hellemaal geen reflecties willen, maar dat is niet zo, we willen er juist een heleboel, als het maar na t1 is en zein de tijd netjes verdeeld zijn en in sterkte geleidelijk af nemen. Bij te weinig reflecties ga je versterk kamfilter effecten waarnemen, de bekende neuzige klank.

Er is nog een speciaal geval van reflecties, die die binnen enkele microseconden plaats vinden. Onze hersenen gebruiken de richels aan onze oren, reflecties binnen micro seconden, voor plaatsbepaling.

Als ik een tijdje met mij ogen dicht luister, en ze dan weer open doe opzoek naar mijn wijn, schrik ik soms hoe dichtbij mijn speakers staan. :D

Helaas heeft mijn vriendin de neiging om met mijn speakers te schuiven, kan ook soms niet anders als er veel bezoek is of als mijn neefjes er zijn. Daardoor heb ik nog niet een ideale plek voor mijn speakers kunnen vaststellen.

Dan heb ik nog een vraag over toe in, zijn daar nog "regels" voor? Ik had wel eens begrepen dat een kruispunt van ongeveer 1 meter achter de luister plek ideaal zou zijn. of als je een langbeenige opstelling hebt, 1 meter voor de luister positie. Hebben jullie daar nog ideeen over?

Helaas heeft mijn vriendin de neiging om met mijn speakers te schuiven, kan ook soms niet anders als er veel bezoek is of als mijn neefjes er zijn. Daardoor heb ik nog niet een ideale plek voor mijn speakers kunnen vaststellen.

Ik heb kleine puntjes op het parket gezet met een fineliner. Als je het niet weet zie je ze niet, maar het is heel makkelijk voor als de poetsvrouw de boel weer eens heeft verschoven. Ze maakt in ieder geval ook onder de luidsprekers schoon, dat dan weer wel...

In hoeverre speelt bij langbenig of kortbenig ook een rol of en hoever de speaker zijn ingedraaid?

Begin de materie een beetje door te nemen cve en het is allemaal zo simpel niet

Er zijn veel factoren waarom de mensen HEAR verschillende voorkeuren hebben in HUN woonsituatie

Veralgemenen is zeer moeilijk, de speakers zijn al zo verschillend van elkaar enz

Indraaien

Anders moet je eens proberen met ze eerst recht te zetten en dan stukje per stukje indraaien en zorgvuldig luisteren

Weet er iemand al hoe het best de afstanden gementen worden en of ge

In hoeverre speelt bij langbenig of kortbenig ook een rol of en hoever de speaker zijn ingedraaid?

Er zijn geen vaste regels voor de opstelling te geven, hooguit vuistregels. Indraaien is soms het beste en soms ook niet en dan is er nog veel of weinig indraaien. Dat is van het luidsprekerontwerp in kwestie afhankelijk, maar zeker ook van de luisteromgeving zelf.

Alles uitproberen en het beste behouden is eigenlijk het enige dat je als bezitter van een leuke set kunt doen om alles eruit te halen!

Daar komt bij dat alles rondom de opstelling ook een zaak van eigen voorkeur is. Persoonlijk hou ik van een langbenige driehoek en duidelijk indraaien, omdat dit meestal maakt dat het geluid naar me toe komt en me raakt. Maar anderen prefereren het meer terughoudende geluidsbeeld en wat afstand tot de muziek. Allemaal zaken die je als luisteraar enkel maar voor jezelf kunt uitmaken.

• 4 weeks later...

Het is inderdaad lastig om een goede plek voor je speakers en je stoeltje te vinden.

En dan heb ik ook nog transmissielijnen die al wat plaatsingsgevoeliger zijn. Wat me geholpen heeft is o.a. de elpee Body and Soul van Joe Jackson, opgenomen in een stone and wood hall, ook gebruikt voor klassieke opnames, met twee Neumann M-50 mikes op 4.5 meter hoogte voor het totaalbeeld en close mike op de zachtere instrumenten.

Goeie sound, veel dynamiek en een mooie plaatsing.

DAn heb ik ook nog een cd van Chesky records met diverse tracks waar per track een aspect belicht wordt, o.a. dynamiek, natuurlijkheid, focus, transients, presence en diepte. Per onderwerp een inleiding ( door Meta de Vries ingesproken, alleen daarom al aanschaffen....) zodat je ook nog eens verteld wordt waar je op moet letten.

Chesky gebruikte voor de opnames alleen de echo van de ruimtes, dus geen electronische effecten.

Beetje schuiven met je stoeltje en dan luisteren maar.

Trouwens Naim brengt ook verrekt mooie opnames uit.