M Pekel Posted 12 mei 2005 Report Share Posted 12 mei 2005 Dat is lang geleden, volgens mij hebben ze bij B&W nu geen luisterruimte meer maar een huisvrouwenpanel, die mogen zeggen welke luidspreker het best in huis past. Dus met B&W speakers in huis geen eindeloze discussies met de vrouw over het uiterlijk Maar da`s een mooie bijkomstigheid, dan kan je eindelijk echt van muziek gaan genieten zonder dat er iemand aan je kop loopt te zeuren Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 12 mei 2005 Report Share Posted 12 mei 2005 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 12 mei 2005 Report Share Posted 12 mei 2005 Hai Spido, Jij bent erg sceptisch wat de ESL 63 betreft. Ik kan me ook wel voorstellen als je direct vergelijkt tussen ESL en B&W (zoals jij hebt gedaan) dat de ESL tegenvalt op basgebied. Toch is volgens mij de proof of the pudding het langer in de thuissituatie hebben van een ESL. Valt die dan tegen? Ik luister graag lang naar muziek, een teveel aan bas gaat dan vermoeien. Makkelijk aan te passen door de luidsprekers wat van de muur te halen e.d . Die bas bij mij zit er als die nodig is. Bij kortstondige luisteren zouden veel forumleden echter vinden dat er bas ontbreekt. Een vriend met IMF's vindt dat ook, maar als ik bij hem luister heb ik binnen het kwartier hoofdpijn. Tot slot een leuke discussie over hoe je optimaal moet zitten. Uiteindelijk gaat het erom hoe je optimaal van muziek geniet in je eigen ruimte. Ik zit volgens mij net iets buiten de driehoek. Zal het eens nameten. Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 12 mei 2005 Report Share Posted 12 mei 2005 Beste Carl, Met electrostaten onderhoud ik een ambigue relatie: ik houd hartstochtelijk van hun resonantievrije, ongekleurde openheid (waarbij de ene electrostaat nog aanmerkelijk hoger scoort dan de andere), maar ik mis smartelijk hun gemis aan kracht, felheid en - inderdaad - het laag. Bij een goede opstelling kunnen sommige niet-hybride electrostaten heel plezierig klinken, en je kunt er lang naar blijven luisteren. Zonder "luistermoeheid". Geen natrillende kast. Geen faserotaties door wisselfilters. Dat speelt een belangrijke rol. De Acoustats die Erik Klijnsmit nu in z'n schuurtje heeft staan, bijvoorbeeld, klinken heel fris, direct en kernachtig. Maar je mist wel iets. Nou ja, Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 12 mei 2005 Report Share Posted 12 mei 2005 Hai Spido, Ik zal er wel nooit achter komen want ze passen niet in mijn luisterruimte (kamer en suite). Jammer want ik had ze wel eens op bezoek willen hebben. Overigens ben ik met mijn Monitor Audio's 20SE behoorlijk tevreden. Goed geluid en niet te groot. Mijn dealer (waar ik ze niet heb gekocht) adviseerde me geen subwoofer er bij te zetten. Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 12 mei 2005 Report Share Posted 12 mei 2005 Zoals ik Bert Schierbeek eens hoorde mompelen bij het bekijken van een Corneille-expositie in 't Stedelijk: "Ja, wel m Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 12 mei 2005 Report Share Posted 12 mei 2005 De beste weergave die ik ooit via ESL's hoorde, was in een theater-achtig zaaltje met gebogen wanden en plafond, waar de ruimte Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 12 mei 2005 Author Report Share Posted 12 mei 2005 De beste weergave die ik ooit via ESL's hoorde, was in een theater-achtig zaaltje met gebogen wanden en plafond, waar de ruimte Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 13 mei 2005 Report Share Posted 13 mei 2005 Beste Erik, De microfoon bij jouw spectrum analyzer is een drukgradi Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 13 mei 2005 Author Report Share Posted 13 mei 2005 beste spido, wat mij wel is opgevallen , is dat een esl het laag in de kamer heel anders laat horen dan een conus (nee! niet minder!) ik had met de esl's veel meer last van pieken en dalen in mijn kamer dan met de betonnix nu. ook staan ze nu op andere plaatsen . het laag van een conus is moeitelozer en dynamischer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 14 mei 2005 Report Share Posted 14 mei 2005 apart is dat ik het laag van een esl erg mooi vind. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 14 mei 2005 Report Share Posted 14 mei 2005 Dan klopt het, wat ik altijd al heb gedacht: jij vindt NIKS mooi! Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 14 mei 2005 Report Share Posted 14 mei 2005 Dan klopt het, wat ik altijd al heb gedacht:jij vindt NIKS mooi! je hebt een punt, ik vind niet iets gauw mooi. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 15 mei 2005 Report Share Posted 15 mei 2005 Ja, hoe minder het is hoe mooier jij het vindt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 15 mei 2005 Report Share Posted 15 mei 2005 Ja, hoe minder het ishoe mooier jij het vindt... een beetje in het midden. mooi Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 17 mei 2005 Report Share Posted 17 mei 2005 E Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 17 mei 2005 Report Share Posted 17 mei 2005 E Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 17 mei 2005 Report Share Posted 17 mei 2005 beste spido, wat mij wel is opgevallen , is dat een esl het laag in de kamer heel anders laat horen dan een conus (nee! niet minder!) ik had met de esl's veel meer last van pieken en dalen in mijn kamer dan met de betonnix nu. ook staan ze nu op andere plaatsen . het laag van een conus is moeitelozer en dynamischer. Beste Erik, Ik heb geprobeerd om dit verschijnsel te verklaren met behulp van de conventionele fysica. Dat is me niet gelukt. Met de chaos-theorie kwam ik een stuk verder. Maar vooral verder van huis... Het maakt voor een lage frequentie niet uit of hij door een woofer, een TL-trafo, een aquariumpomp, of een stationair draaiende dieselmotor-op-zonnebloemolie wordt geproduceerd. Laag is laag. That's all there is to it. Wat w Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 17 mei 2005 Author Report Share Posted 17 mei 2005 beste spido, kan het te maken hebben met de manier waarop de luidspreker het laag opwekt. een esl staat immers alleen in de lengte richting van de kamer te wapperen. naar onder en boven en naar de zijkanten geeft hij niks geen laag meer af... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 17 mei 2005 Report Share Posted 17 mei 2005 Beste Erik, Nee, dat lijkt me niet. Lage frequenties (dus ook de grondtonen in samengestelde lage tonen!) hebben geen richt-effect: ze worden in principe bolvormig gepropageerd. (Door de plaatsing van de luidspreker op de vloer wordt dat echter half-bolvormig. En als de luidspreker dan ook nog bij een muur staat, wordt dat kwart-bolvormig. En als de luidspreker dan ook nog bij een andere muur staat (bij een hoek, dus), wordt dat eenachtste-bolvormig. Dit alles geldt dan alleen voor frequenties waarvan de kwart golflengtes gelijk of groter zijn dan de afstand van de luidspreker tot de muur. Ja, laten we maar weer lekker ingewikkeld doen...) Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 17 mei 2005 Author Report Share Posted 17 mei 2005 maar, naast een esl heb je geen laag (alleen een elkaar uitdovende resonantie) dus de muur nast de esl is minder van invloed als de muur naast een conus speaker toch? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 17 mei 2005 Report Share Posted 17 mei 2005 Beste Erik, Als er geen "laag" is n Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 18 mei 2005 Report Share Posted 18 mei 2005 Want de druk stort op enige afstand van het membraan in elkaar als gevolg van akoestische kortsluiting. Wel vibratie, dus - net zoals bij car-hifi - maar geen tonen. Bij carhifi he je geen accoustische kortsluiting omdat er meestal gebruik wordt gemaakt van een gesloten subkist, Subwoofers in de hoedenplank zie je bijna nooit meer. Wel heb je in een auto enorm veel compressie waardoor lage tonen heel anders klinken, dus hoelang is het geleden dat jij in zo`n extreme boemauto gezeten hebt Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 18 mei 2005 Report Share Posted 18 mei 2005 Beste Marcel, De verwijzing naar car-hifi had niet betrekking op akoestische kortsluiting,maar op het effect "vibratie in plaats van toon". Alleen drukverschillen merkbaar (voelbaar) op de eerste kwart lambda van de geluidsgolf. Overigens is er veel akoestische kortsluiting en andere akoestische lekkage in auto's: dwars door boxwanden, panelen, hoedenplanken en ruiten heen. (Iin huis komt ook nogal veel akoestische kortsluiting en lekkage voor: door boxwanden, ruiten, vloeren, plafonds en muren heen. Het eerste wat je daarom moet doen, is de lekkage en kortsluiting van de luidspreker zelf zoveel mogelijk te beperken. Daarom raadde ik ook aan een electrostaat in een STENEN scheidingswand op te nemen, en niet bijvoorbeeld in een buigslappe, getimmerde wand.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 18 mei 2005 Report Share Posted 18 mei 2005 [...] Want de druk stort op enige afstand van het membraan in elkaar als gevolg van akoestische kortsluiting. [...] [...] in huis komt ook nogal veel akoestische kortsluiting en lekkage voor: [...] Spido, Heb jij het hier over masers i.p.v. luidsprekers ??????????????????????? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts