Jump to content

verhuisd, en van vloerbedekking naar laminaat..

Klipschref5
 Share

Recommended Posts

Ik ben verhuisd, nu is dat heel erg mooi enz maar ja ik ben dus overgestapt van vloerbedekking naar laminaat. Nu heb ik Klipsch Reference 5 speakers (2) en die klinken nu een stuk feller/scheller dan voorheen. Ik was helemaal verliefd op die typisch klank van deze luidsprekers, maar ja dat is nu momenteel even wat minder. Vandaar dit topic nu. Ik zal even kort omschrijven hoe mijn woonkamer eruit ziet.

Klipsch RF-5 op de standaard spikes., Hybride versterder

ongeveer 28m2, in vierkantige vorm. Geheel gelamineerd met Kersen kleurig (vrij goedkoop) laminaat. De speakers staan in de hoeken van de kamer. aan de zijkant heb ik 1, 2 persoonsbank en recht tegenover de speakers nog 1, 3 persoonsbank. Aan de kant van de 2 pers bank heb ik 2 verloure gordijnen dus die horen te dempen.

Verder is het nog vrij kaal allemaal. Nu hoor ik van veel mensen dat ik een carpet moet aanschaffen en die op de vloer moet leggen om zo nog een betere klank te creeren. Ook ben ik van plan om de keuken af te schermen van de woonkamer dmv een gordijn. Zullen deze methode's helpen in de verbetering van de klank?

Morgen wou ik gaan kijken bij Ikea voor een carpet, en voor een grote salontafel. Mijn woonkamer is gewoon nogal leeg op dit moment.

ik hoop veel reacties te krijgen, want ik wil weer volop gaan genieten van mijn speakers :)

room8qh.th.jpg

room22in.th.jpg

room39mc.th.jpg

ik ben dus overgestapt van vloerbedekking naar laminaat. Nu heb ik Klipsch Reference 5 speakers (2) en die klinken nu een stuk feller/scheller dan voorheen.

Nu hoor ik van veel mensen dat ik een carpet moet aanschaffen en die op de vloer moet leggen om zo nog een betere klank te creeren. Ook ben ik van plan om de keuken af te schermen van de woonkamer dmv een gordijn. Zullen deze methode's helpen in de verbetering van de klank?

Helpen zal het ongetwijfeld wel, maar je maakt het zelden mee dat een kleed afdoende is om een akoestisch ruimteprobleem ivm de nagalmtijd van het middengebied op te lossen.

Het afschermen van de keuken is zeker ook zinvol, omdat het feedback van reflecties (tegen de tijd dat ze terug zijn zijn het meer echo's geworden dan reflecties) tegengaat, zonder de kamer fysiek kleiner te maken. Het laag zal zich van het gordijn niets aantrekken en dus de volledige inhoud van kamer plus keuken gebruiken. Of dat laatste ivm het laag nu een voor- of een nadeel is staat niet per definitie vast.

Toine.

Ik heb ook een lege kamer op het moment, maar ga eerst maar eens verder als woonkamer inrichten en kijk daarna wel of er nog akoestische problemen zijn, en wat ik eraan moet doen.

Is dat voor jou misschien ook een idee?

Zet je speakers ook eens wat dichter bij elkaar, en schuif nog wat naar voor of achter en de indraaihoek kan ook nog al eeens verschil brengen.

Verder zou ik zeggen vloerkleden, meer gordijnen en een boekenkast en ook tafel kleedjes zou ik nemen. alle beetjes helpen ;)

Marcel

ik heb zelf ook dit probleem gehad met mijn klipsch speakers en een harde vloerbedekking ging ook schellig klinken en kreeg advies om een vloerkleed neer te leggen een wereld van verschil succes :D

Zet een paar goed gevulde boekenkasten in je kamer. Die zijn zeer effectief.

Weet je wel wat boeken kosten? :blink:

We hebben toch allemaal wel boeken in huis? :unsure: Desnoods stripboeken, en Audiobladen moet voor velen van ons toch helemaal geen probleem vormen. :lol:;)

Marcel

Verder is het nog vrij kaal allemaal. Nu hoor ik van veel mensen dat ik een carpet moet aanschaffen en die op de vloer moet leggen om zo nog een betere klank te creeren. Ook ben ik van plan om de keuken af te schermen van de woonkamer dmv een gordijn. Zullen deze methode's helpen in de verbetering van de klank?

Morgen wou ik gaan kijken bij Ikea voor een carpet, en voor een grote salontafel. Mijn woonkamer is gewoon nogal leeg op dit moment.

Je zegt het zelf al, proeer dat lege gewoon te vervangen voor normale meubels. Een karpet of aan de tegenoverliggende wand enige bekleding zou zeker wenselijk zijn, bij mij staat de bank parallel met mijn speakers, de speakers wel enigzins ingedraaid, maar dat hangt van veel andere zaken af. aangezien jouw speakers niet richting keuken stralen, hoef je hier ( voor het geluid ) niets voor te hangen! Een schilderij aan de wand doet al wonderen, en de tegenoverliggende wand kan je leuk aankleden met een side-table , een leuke vloerstaande lamp, spiegel of twee grote vazen/ potten met planten! Dempt enorm, en je hoeft geen rare houten blokjes op te hangen.... :unsure::unsure::unsure:

de goedkoopste oplossing is natuurlijk eierdozen beverven en ophangen in alle probleemgebieden! :P

Ga vooral niet denken dat je nu gelijk andere speakers moet hebben, de grote boosdoener is imho vooral je vloer!

Succes en greetz,

Lestat

• 5 weeks later...

Probeer eerst je kamer te dempen.

Er zijn genoeg goede voorbeelden gegeven.

Als laatste redmiddel zou je eens andere kabels kunnen proberen.

Er zijn overigens ook grote acoustische dempers te koop, maar ja die zijn zo overheersend aanwezig in je woonkamer en passen beter in een dedicated luisterruimte.

Probeer het eerst maar eens met een hoogpolig kleed en met boeken kastjes.

groetjes, Dave.

• 4 weeks later...
Zet een paar goed gevulde boekenkasten in je kamer. Die zijn zeer effectief.

Weet je wel wat boeken kosten? :blink:

In die kasten stop je geen boeken, maar CD's :rolleyes:

Laminaat en hifi gaat nooit goed samen, tenzij je van PA geluid houdt. :blink:

Laminaat en hifi gaat nooit goed samen, tenzij je van PA geluid houdt.  :blink:

Ja het beste is hoogpolig natuurgras :P:lol:

Toch heb ik genoeg diverse goede sets op een laminaatvloer gehoord om het niet met je eens te zijn.

;)

Laminaat en hifi gaat nooit goed samen, tenzij je van PA geluid houdt.