Jump to content

DVD-A

RedBeard
 Share

Recommended Posts

Hoi,

Ik heb de nieuwe NAD533 dvd-speler gekocht en die moet volgende week afgeleverd worden. Deze ondersteund DVD-A. Nou, hartstikke leuk, maar ik vroeg me ineens het volgende af.

Ik ben zelf een liefhebber van gewoon puur stereo en heb daarom dan ook geen surround set van wat voor soort ook. DVD-A kan meerkanaals en gewoon stereo bevatten, alleen ten opzichte van de gewone cd is het stereo op de DVD-A kHz 192 en op de gewone cd kHz 44.1.

Als ik nou die DVD speler op mijn stereo versterker aansluit en een DVD-A afspeel, heb ik dan wel dat voordeel van die kHz 192 of moet ik daar dan toch een versterker met een digitale ingang voor hebben???

groet...

Als je de analoge uitgang gebruikt voor stereo, dan benut je de 192K, maar je bent wel beperkt tot de prestaties van de dac van deze dvdspeler.

Om copyright redenen wordt de 192K niet ongecodeerd digitaal uitgestuurd, echter kan dit wel als je dvdspeler een firewire of gelijkwaardige uitgang heeft, deze codeert het 192K signaal en je hebt dan een processor of receiver nodig die iets met dit signaal kan.

Deze Nad dvdspeler heeft echter niet zo'n uitgang ....

Er is wel een ongecodeerd (48K volgens mij) signaal beschikbaar op de digitale uitgang (naar de receiver), maar daarmee gooi je veel resolutie weg.

(nu is je mailtje ook beantwoord ;) )

Andr

...Maar voordat ik dat doe zou ik wel eens willen weten wat ik er dan WEL voor nodig zou moeten hebben om van die 192k STEREO te kunnen 'genieten' zonder dat ik een complete surroundset moet aanschaffen.

Doorgaans heeft een dvd-speler ook een stereouitgang waar met dvd-a het 'genot' van de 192k datastroom uitkomt, die kun je gewoon op een lijningang van je versterker aansluiten.

De 5.1 uitgangen van de dvd-speler gebruik je dan niet.