Jump to content

CD diepvriezen

Markinton
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Ik was afgelopen vrijdag bij een demonstratie PS power supplys en daar heb ik naar 2 exact dezelfde CD's maar met een totaal andere weergave geluisterd. De eigenaren vertelde, na aandringen, waar het verschil in zat; de ene CD was diepgevroren en andere niet. Tgv van het diepvriezen zou de spanning in het polycarbonaat van de CD verdwijnen. Dat zou de klank ten goede komen, ze klonken inderdaad totaal verschillend.

Kent iemand dit verschijnsel en zijn er meer mensen met deze ervaring?

groeten, Markinton

Hoi Ton,

Dit "fenomeen" is al tamelijk oud. Al in 1995 was er diverse bladen iets over te vinden. Op zich zou het niet kunnen. De diepvries is gewoon niet koud genoeg voor een cryogene behandeling.

Maar ik ben intussen ook wijzer geworden (hoop ik). Ik sprak eerst de werking van de groene Staedler ook tegen en nou gebruik ik 'm zelf. Ik heb de diepvriesproef nog niet gedaan. Het schijnt zelfs nog mooier te klinken als je er een stripje P.W.B. Rainbow Electret Foil op plakt. Daar heb ik een sample van besteld en binnen 3 dagen was het binnen. Maar ook dat spul heb ik nog niet uitgeprobeerd. Ik ben nogal druk bezig met andere dingen die m.i. meer zoden aan de dijk zetten, althans een logische verklaring hebben.

Guest C J

Sorry, maar hier kan ik absoluut niks mee, nada. ;)<_<B):ph34r::confused:

Laat iemand opstaan en mij het duidelijke verschil laten horen en ik zal de eerste zijn die het openlijk toegeeft. B)

Wat zou de verbetering aan klankeigenschappen dan moeten zijn als een cd een nacht in de vriezer heeft gelegen.

Om polycarbonaat te vormen is volgens mij een temp van -196 graden celcius nodig (vloeibaar stikstof) met -24 o.i.d. doe je dan denk ik niet zoveel.

Werkt dit ook bij gekopieerde cd's. De meeste mensen plegen niet orginele cd's dubbel te hebben dus beetje moeilijk uit te testen. Ook ben ik bang dat een cd niet de temp. van vloeibare stikstof overleeft.

Het enige wat naar mij idee zou kunnen gebeuren dat de polymeer ketens inkrimpen en daardoor een betere structuur vormen waar licht beter doorheen gaat, minder verstrooing optreed. Tevens moet deze nieuwe structuur stabiel zijn want anders gaat die gewoon weer terug naar de oude vorm naar opwarmen. Spanning opheffen doe je volgens mij meestal door verwarmen en geleidelijk afkoelen niet door invriezen.

Kan Markinton vertellen wat voor verschil hij hoorde? En of dit orginele of copies waren?

Sodejuu? Wat voor verbetering boek je trouwens met het groenmaken van de randen? Kan je daar ook een normale cd markeer stift voor gebruiken? Of moet de groene kleur precies complimentair zijn met de rode kleur van de lezer?

Guest C J
Sorry, maar hier kan ik absoluut niks mee, nada.  ;)  <_<  B)  :ph34r:  :confused:

Laat iemand opstaan en mij het duidelijke verschil laten horen en ik zal de eerste zijn die het openlijk toegeeft. B)

Hoezo kun je hier niets mee :unsure: Deze probeersels kun je tenminste direct zelf proberen, in tegenstelling tot veel andere tips&tweaks.

OK, ik heb geen zin om dit te proberen, dus roep ik NIET dat ik hier absoluut niks mee kan...

Ok, jij je zin. ;):)

Werkt dit ook bij gekopieerde cd's. De meeste mensen plegen niet orginele cd's dubbel te hebben dus beetje moeilijk uit te testen. Ook ben ik bang dat een cd niet de temp. van vloeibare stikstof overleeft.

Het enige wat naar mij idee zou kunnen gebeuren dat de polymeer ketens inkrimpen en daardoor een betere structuur vormen waar licht beter doorheen gaat, minder verstrooing optreed. Tevens moet deze nieuwe structuur stabiel zijn want anders gaat die gewoon weer terug naar de oude vorm naar opwarmen. Spanning opheffen doe je volgens mij meestal door verwarmen en geleidelijk afkoelen niet door invriezen.

Kan Markinton vertellen wat voor verschil hij hoorde? En of dit orginele of copies waren?

Sodejuu? Wat voor verbetering boek je trouwens met het groenmaken van de randen? Kan je daar ook een normale cd markeer stift voor gebruiken? Of moet de groene kleur precies complimentair zijn met de rode kleur van de lezer?

Hallo,

Ik houd normaliter ook niet van "voodoo en Snakeoil".

Een van de heren gaf pas na de luistersessie na aandringen toe wat de "truc" was. Je hoorde duidelijk verschil tussen beide, overigens originele CD's van hetzelfde merk. Daar ik niet van de muziek hield kan ik alleen zeggen dat de 2e ingevroren CD strakker in het laag en een totaal ander klankbeeld had. Vreemd. Voordat ik zo iets zelf ga proberen wil ik wel een weten of deze actie geen kwaat kan aan de (dure) CD's. Vandaar deze post op dit forum.

groeten, Ton

Er zijn hier al een aantal topics aan gewijd. het werkt ook met een zwarte Edding 400, maar het beste resultaat krijg je met een groene Staedtler Lumocolor permanent marker. Wat je krijgt is een betere plaatsing, een diepere stage, een betere detaillering en een dieper en strakker laag.

Zo meteen krijg ik weer complete volksstammen over me heen dat dit onzin is. OK, ik was ook eerst een ongelovige, maar ik heb mijn visie bij moeten stellen, nadat ik het geprobeerd heb. BIJ MIJ werkt het dus.

Maar er zijn meer dingen die een cd-weergave beter maken. Invriezen schijnt daar ook een van te zijn. Ik heb wel ervaring met verschillende middeltjes en ja, die werken ook (Bitstream en Q-151). Ik hoor iig duidelijk een verbetering na een behandeling. Net als ook de Furutech demagnetizer van ettelijke honderden euro's. Die heb ik zelf niet, maar bij Stefan heb ik dat wel gehoord, met MIJN cd's.

Ik zeg dus niet dat invriezen onzin is. Je ziet zelf dat ik al aardig wat voodoo-dingen (heb) gebruik(t).

Er zijn hier al een aantal topics aan gewijd. het werkt ook met een zwarte Edding 400, maar het beste resultaat krijg je met een groene Staedtler Lumocolor permanent marker. Wat je krijgt is een betere plaatsing, een diepere stage, een betere detaillering en een dieper en strakker laag.

Zo meteen krijg ik weer complete volksstammen over me heen dat dit onzin is. OK, ik was ook eerst een ongelovige, maar ik heb mijn visie bij moeten stellen, nadat ik het geprobeerd heb. BIJ MIJ werkt het dus.

Niet om het

Hallo,

Ik was afgelopen vrijdag bij een demonstratie PS power supplys en daar heb ik naar 2 exact dezelfde CD's maar met een totaal andere weergave geluisterd. De eigenaren vertelde, na aandringen, waar het verschil in zat; de ene CD was diepgevroren en andere niet. Tgv van het diepvriezen zou de spanning in het polycarbonaat van de CD verdwijnen. Dat zou de klank ten goede komen, ze klonken inderdaad totaal verschillend.

Kent iemand dit verschijnsel en zijn er meer mensen met deze ervaring?

groeten, Markinton

Ik deze bevinding beamen, zat bij dezelfde luistersessie, eigenlijk voor de totem Sttaf speakers.

Nou ben ik niet iemand die echte detailverschillen hoort, wellicht meer training nodig, maar dit verschil hoorde ik wel (betrof een nummer van "trio Wasserman" als ik me goed herinner). Je hoorde gewoon .. meer ..

Ik ga iig eens experimenteren met de opties die ik in deze topic voorbij heb zien komen. ;)

Ik maar me bij invriezen bijvoorbeeld zorgen over het feit dat het plastic misshien minder inkrimpt dan de reflecterende laag. Tegen kromtrekken kan ik de cd wel ergens tussen klemmen.

de dingen die ik hier zie pas ik al vele jaren toe. op een rij:

de groene stift.

staedtler lumocolor groen permanent transparant medium (nr 317).

de buitenrand, net de eerste mm van oppervlak buitenkant onder en boven, binnenring. dit doe ik al bijna 20 jaar en nooit heeft een CD enige beschadiging vertoond, of is gaan weigeren na verloop van tijd.

verwijderen met alcohol of spiritus.

bevriezen

zie commentaar van markington. en probeer zelf eens, je kan het effect nauwelijks missen als je de opname kent. kost niks.

doe ik ook al jaren, nooit enige schade geconstateerd.

spray

Finyl-spray. te koop bij oa CAC Audio Leiden. er zijn vele andere middelen die eenzelfde effect claimen. Finyl werkt weet ik uit ervaring.

demagnetiseren

voor iedere keer afspelen. dikke magneet eronder, demagnetiseerpen erboven (zo'n ding dat je vroeger voor je cassettedeck gebruikte).

zie onder andere: http://www.positive-feedback.com/Issue1/swartz.htm

ik onderschrijf de conclusie "If you have not done these five things to a disc, you have no idea what is on it." volledig. Het verschil kennend, luister ik geen onbehandelde CD's meer. zonde van de tijd, het kan namelijk veel beter met wat moeite. ls je deze maatregelen toepast. En inderdaad: een goede CD klinkt dan als een onbehandelde SACD. De fluorescerende lamp probeer ik binnenkort.

nou ... schieten maar op bovenstaande woorden ... of probeer het eens.

groet

groet

Je vraagt erom:

Heb je de rode lamp van Philips al geprobeerd? Je weet wel dat ding tegen spierpijn enzo.

Overigens heb ik invriezen, demagnetiseren en groene stiften wel uitgeprobeerd: Geen draad verschil en ook met een file compare van geripte tracks geen spoortje verschil te bekennen.

De enige tweak dat wat deed is de vette vingerafdukken er af en toe afsoppen. Vooral bij CD's uit de biblotheek een DVD's van de videotheek.

Maar wie er baat bij heeft, hij doet er zijn voordeel mee.

;)

Guest muziekfreak

Wellicht een leuk idee een vrieskast als cd-rek. :)

En dan een kratje grolsch ombouwen tot cdspeler,heb je een mooi setje compleet staan :D

Ik probeer zoiets niet dadelijk cd kapot oid,maar met een oud cdtje of kopie als dat gaat sta ik wel voor open. Kan het kwaad voor je cd speler?

En eigenlijk nog een vraag wat gebruiken de mensen om cds goed tereinigen zonder krassen enz. Misschien een domme vraag maar toch,bestaan hier ook wondermiddeltjes voor :confused:

groet

Je vraagt erom:

Heb je de rode lamp van Philips al geprobeerd? Je weet wel dat ding tegen spierpijn enzo.

Overigens heb ik invriezen, demagnetiseren en groene stiften wel uitgeprobeerd: Geen draad verschil en ook met een file compare van geripte tracks geen spoortje verschil te bekennen.

De enige tweak dat wat deed is de vette vingerafdukken er af en toe afsoppen. Vooral bij CD's uit de biblotheek een DVD's van de videotheek.

Maar wie er baat bij heeft, hij doet er zijn voordeel mee.

;)

Heel goed commentaar. Het zit inderdaad allemaal tussen de oren.

Zodra je erin gelooft, hoor je bij een test zeker verschil tussen de 1e keer luisteren en de 2e keer luisteren. Je gaat dan namelijk, en dat is een feit, op andere dingen letten.

Mensen die dit soort kwakzalver theorie

Ik geloof er niet in dus zou ik geen verschil mogen horen.

Verklaar mij voor gek maar ik ga het uittesten wel met een kopie dus. Dat invriezen dan. Als de -20C niet helpt dan maar in de vloeibare N2.

Trouwens is 1 keer invriezen voldoende?

Verschil horen word inderdaad veelal bepaald door persoonlijke omstandigheden, gevoel enzovoort.

Het is er gewoon niet bij een cd, of je die nu met een stift omrand, of diepvriesd, of anderszinds.

Namelijk als je dit toepast, en je laat de computer een rekensom maken van een audiotrack, voor of na stift, kopie of niet, temperatuur verschil of niet, hij zal met hetzelfde getal uitkomen als optelsom van alleen 16bits waardes van de binaire informatie in de track.

Af en toe heb ik de neiging om het op te geven, maar zolang er beginners zijn op een forum als deze die denken dat dit allemaal serieus is moet ik toch weer reageren:

Op de Noordpool moet het dan toch allemaal geweldig klinken! :P:D