Maale Posted 8 mei 2005 Report Share Posted 8 mei 2005 Go Rambo! mee eens, misschien reden om naar de noordpool te verhuizen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 8 mei 2005 Report Share Posted 8 mei 2005 Namelijk als je dit toepast, en je laat de computer een rekensom maken van een audiotrack, voor of na stift, kopie of niet, temperatuur verschil of niet, hij zal met hetzelfde getal uitkomen als optelsom van alleen 16bits waardes van de binaire informatie in de track. Precies, en de waargenomen verschillen zijn altijd hetzelfde en niet te verklaren met een beter uitlezen van de info op een digitaal medium als een cd. Die verschillen komen eigenlijk altijd op hetzelfde neer, met wat voor rare tweak ook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 8 mei 2005 Report Share Posted 8 mei 2005 Go Rambo!mee eens, misschien reden om naar de noordpool te verhuizen. En het beste naar Groenland, i.v.m. die stift. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 8 mei 2005 Report Share Posted 8 mei 2005 Wat zou de verbetering aan klankeigenschappen dan moeten zijn als een cd een nacht in de vriezer heeft gelegen. Ja, en andersom, wat is de verslechtering als ie warmer wordt? Klinkt het in de zomer, of als ie op het dashboard van je auto heeft gelegen, allemaal veel minder? Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 8 mei 2005 Report Share Posted 8 mei 2005 Wat zou de verbetering aan klankeigenschappen dan moeten zijn als een cd een nacht in de vriezer heeft gelegen. Ja, en andersom, wat is de verslechtering als ie warmer wordt? Klinkt het in de zomer, of als ie op het dashboard van je auto heeft gelegen, allemaal veel minder? Ach nee ik heb een CD van Metallica vorig jaar in de auto laten liggen op een hete zomerdag toen ik in de auto kwam zag ik dat het doosje helemaal krom was ik dacht echt dat dit het einde betekende voor mijn cd. Maar het cd`tje was nog kaars recht en ook de klank was totaal niet verandert (en ik ken deze CD als m`n broekzak) Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 8 mei 2005 Report Share Posted 8 mei 2005 de dingen die ik hier zie pas ik al vele jaren toe. op een rij: de groene stift. staedtler lumocolor groen permanent transparant medium (nr 317). de buitenrand, net de eerste mm van oppervlak buitenkant onder en boven, binnenring. dit doe ik al bijna 20 jaar en nooit heeft een CD enige beschadiging vertoond, of is gaan weigeren na verloop van tijd. verwijderen met alcohol of spiritus. bevriezen zie commentaar van markington. en probeer zelf eens, je kan het effect nauwelijks missen als je de opname kent. kost niks. doe ik ook al jaren, nooit enige schade geconstateerd. spray Finyl-spray. te koop bij oa CAC Audio Leiden. er zijn vele andere middelen die eenzelfde effect claimen. Finyl werkt weet ik uit ervaring. demagnetiseren voor iedere keer afspelen. dikke magneet eronder, demagnetiseerpen erboven (zo'n ding dat je vroeger voor je cassettedeck gebruikte). zie onder andere: http://www.positive-feedback.com/Issue1/swartz.htm ik onderschrijf de conclusie "If you have not done these five things to a disc, you have no idea what is on it." volledig. Het verschil kennend, luister ik geen onbehandelde CD's meer. zonde van de tijd, het kan namelijk veel beter met wat moeite. ls je deze maatregelen toepast. En inderdaad: een goede CD klinkt dan als een onbehandelde SACD. De fluorescerende lamp probeer ik binnenkort. nou ... schieten maar op bovenstaande woorden ... of probeer het eens. groet Da `s makkelijk discussieren Ik gebruik het al jaren en hoor verschil dus het werkt einde discussie Heeeeeeeeeeeeeeel makkelijk. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henri Posted 9 mei 2005 Report Share Posted 9 mei 2005 Heeft er iemand het nummer van Jane Birkin en Serge Gainsbourg "Je t'aime, Moi non plus" op CD ? Invriezen is in dat geval nefast he. Die hap moet in de magnetron dan klinkt hij nog 'b(h)eter' Beter nog, afspelen op vinyl. Ik las ooit ergens eens dat de temperatuur aan de naaldtip kan oplopen tot 180 Link to comment Share on other sites More sharing options...
luxman Posted 9 mei 2005 Report Share Posted 9 mei 2005 Af en toe heb ik de neiging om het op te geven, maar zolang er beginners zijn op een forum als deze die denken dat dit allemaal serieus is moet ik toch weer reageren:Op de Noordpool moet het dan toch allemaal geweldig klinken! Ik kan nu niet direct zeggen dat Sodejuu een beginner is op dit forum . Of neem je hem nu ook niet meer serieus ? MVG Luxman . Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 9 mei 2005 Report Share Posted 9 mei 2005 er zijn teveel personen die deze dingen wel horen (en zoals het begin van deze discussie toont: kunnen laten horen) om het af te doen met diverse opmerkingen die ik hier zie. de stelling 'ik kan hier niks mee' is leuk, maar ...: kan je er wel wat mee als ik zeg dat een AW250 fijn klinkt? ook pas als je m hoort. en dan nog kan andermans oordeel zijn dat ie niet fijn klinkt. ik accepteer het geheel als iemand zegt dat hij/zij het niet hoort. maar ik geloof het ook als mensen aangeven dat zij het wel horen. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 9 mei 2005 Report Share Posted 9 mei 2005 Af en toe heb ik de neiging om het op te geven, maar zolang er beginners zijn op een forum als deze die denken dat dit allemaal serieus is moet ik toch weer reageren:Op de Noordpool moet het dan toch allemaal geweldig klinken! Ik kan nu niet direct zeggen dat Sodejuu een beginner is op dit forum . Of neem je hem nu ook niet meer serieus ? MVG Luxman . Soms wordt de indruk gewekt dat het hier om vaststaande verbeteringen gaat. Vandaar mijn reactie. In principe neem ik iedereen serieus (er is een enkele uitzondering). Maar ik neem niet elke tweak serieus, alleen omdat ie door een serieus te nemen persoon wordt gebracht. Zeker als het niet verklaarbaar is, maar alleen hoorbaar, en niet door iedereen.. Maar Luxman, neem jij mij nu niet serieus omdat ik twijfel? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 9 mei 2005 Report Share Posted 9 mei 2005 nou ... schieten maar op bovenstaande woorden ... of probeer het eens. groet Je vraagt erom: Heb je de rode lamp van Philips al geprobeerd? Je weet wel dat ding tegen spierpijn enzo. Overigens heb ik invriezen, demagnetiseren en groene stiften wel uitgeprobeerd: Geen draad verschil en ook met een file compare van geripte tracks geen spoortje verschil te bekennen. De enige tweak dat wat deed is de vette vingerafdukken er af en toe afsoppen. Vooral bij CD's uit de biblotheek een DVD's van de videotheek. Maar wie er baat bij heeft, hij doet er zijn voordeel mee. Heel goed commentaar. Het zit inderdaad allemaal tussen de oren. Zodra je erin gelooft, hoor je bij een test zeker verschil tussen de 1e keer luisteren en de 2e keer luisteren. Je gaat dan namelijk, en dat is een feit, op andere dingen letten. Mensen die dit soort kwakzalver theorie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 9 mei 2005 Report Share Posted 9 mei 2005 Hallo, Ik was afgelopen vrijdag bij een demonstratie PS power supplys en daar heb ik naar 2 exact dezelfde CD's maar met een totaal andere weergave geluisterd. De eigenaren vertelde, na aandringen, waar het verschil in zat; de ene CD was diepgevroren en andere niet. Tgv van het diepvriezen zou de spanning in het polycarbonaat van de CD verdwijnen. Dat zou de klank ten goede komen, ze klonken inderdaad totaal verschillend. Kent iemand dit verschijnsel en zijn er meer mensen met deze ervaring? groeten, Markinton Een jaartje of 25 geleden hoorde ik eens zoiets met betrekking tot elpees. 'Stop ze een nachtje in het vriesvak en je hoort minder gekraak, geruis, minder tikken', was toen de tip. Werkte bij mij niet. En cd's? Ik ben niet zo snel geneigd dat uit te proberen. Zeker niet als hij voor elke 'draaibeurt' de vrieskist in moet. Of is een eenmalige afkoeling voldoende volgens degenen die het invriezen propageren? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 9 mei 2005 Report Share Posted 9 mei 2005 er zijn teveel personen die deze dingen wel horen (en zoals het begin van deze discussie toont: kunnen laten horen) om het af te doen met diverse opmerkingen die ik hier zie. de stelling 'ik kan hier niks mee' is leuk, maar ...: kan je er wel wat mee als ik zeg dat een AW250 fijn klinkt? ook pas als je m hoort. en dan nog kan andermans oordeel zijn dat ie niet fijn klinkt. ik accepteer het geheel als iemand zegt dat hij/zij het niet hoort. maar ik geloof het ook als mensen aangeven dat zij het wel horen. groet Daarom zei ik al: laat iedereen gelukkig zijn met zijn (eigen) tweaks. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maale Posted 9 mei 2005 Report Share Posted 9 mei 2005 Ja laat iedereen er maar gelukkig mee zijn, met die tweaks. Er zijn natuurlijk ook tweaks die wel zin hebben, maar om niet af te dwalen... CD's invriezen, stift om de rand en vinyl spray gebruiken... demagnetiseren??? De drempelwaarde tussen een 1 en een 0 wordt hierdoor allemaal niet aangetast. Het is geen LP, of denken sommigen nog dat cd's analoog zijn? En een cd wordt zeker, zeer zeker niet met een magnetisch principe gelezen. Nogmaals, dit zijn omwegen om je set beter te willen laten klinken, het zou in mijn ogen zinvol zijn om je tijd en geld te stoppen in dingen die wel concreet resultaten opleveren. Zoals een betere opstelling, andere luidsprekers, ontkoppelen van je analoge platenspeler. En als je een wat schel hoog hebt uit je tweeter... doe er eens een stukje zakdoek voor. Kijk dit soort dingen leveren wel hoorbaar verschil op. Ik denk dat ik dit beter in de topic 'tweaks' had kunnen plaatsen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
The_Ark Posted 9 mei 2005 Report Share Posted 9 mei 2005 Het invriezen van cd's en andere zaken is al duizend keer aan de orde gekomen. Ook de stift en demagnetiseringen. Feit is dat tientallen mensen subjectief verbeteringen waarnemen. Ook trouwens als ze een (blinde) A/B-test doen. De weerstand komt van personen die de verschillen nooit waargenomen hebben en niet open staan voor iets waar geen wetenschappelijke verklaring voor is. Dus bestaat het niet en zit het tussen de oren Ja, zo krijg je nooit wetenschappelijke vooruitgang! De geschiedenis herhaalt zich in deze, want in de zestiger jaren klonken alle platenspelers hetzelfde volgens de experts, later was het - alle versterkers klinken hetzelfde, toen - alle cd-spelers klinken hetzelfde, toen - alle kabels klinken hetzelfde en toen - een beter netsnoer kan niet anders klinken, laat staan een ander plugje. Gelukkig is de high end geevolueerd op basis van klankmatige verbeteringen en natuurlijk ook van meetkundige zaken, maar dit gebeurt pas als iets zowel beter meet als beter klinkt(!). Over subjectivisme gesproken. Er is geen wetenschappelijke basis voor de waargenomen verschillen, omdat wij audiofielen een meetinstrument gebruiken dat fijner is dan welk apparaat dan ook: het menselijk lichaam. En wat wij wel meten heeft tot nog toe geen relatie tot klankkwaliteit. De wetenschap van het horen heeft veel onderzoek gedaan naar het horen, en daar zit hem de crux. Geluid ontvangen in het oor en het waarnemen van - transparantie - diepte - kleuring - snelheid, pace & rythm, etc. is iets heel anders. Het eerste is uitvoerig onderzocht en in kaart gebracht door de wetenschap. Geluidsgolven die via trommelvlies en trilhaartjes omgezet worden in elektrische stroompjes... Het tweede gedeelte bevat 1. het vervoer naar het werkgeheugen 2. de verwerking door de hersenen tot bovengenoemde kwaliteiten. Hier is naar mijn weten totaal geen onderzoek naar gedaan. Welnu, de verschillen/verbeteringen van het vriezen, kleuren e.d. zouden wel eens heel goed verklaard kunnen worden door dit onbekend tweede gedeelte van het luisterproces. Vraag me niet hoe dat dan wel verklaard moet worden; dat is juist hetgeen er onderzocht moet worden! Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 9 mei 2005 Report Share Posted 9 mei 2005 Het invriezen van cd's en andere zaken is al duizend keer aan de orde gekomen. Ook de stift en demagnetiseringen. Feit is dat tientallen mensen subjectief verbeteringen waarnemen. Ook trouwens als ze een (blinde) A/B-test doen.De weerstand komt van personen die de verschillen nooit waargenomen hebben en niet open staan voor iets waar geen wetenschappelijke verklaring voor is. Dus bestaat het niet en zit het tussen de oren Ja, zo krijg je nooit wetenschappelijke vooruitgang! Hohohohoho. Ten eerste zijn de effecten niet netjes in een gecontroleerde omgeving met een goede test aangetoond, maar de Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maale Posted 9 mei 2005 Report Share Posted 9 mei 2005 Ja percies, cqm! En weet dat een mens al wat hoort als hij iets meent te horen. Je moest eens weten hoe groot de invloed van stemming en geest is tijdens het luisteren. Als je iets gelooft te horen, dan hoor je het vaak ook. Want o de versterker ziet er zo mooi uit! en wat een ingenieuze oplossing dat karton onder m'n cd speler! Ik heb net 500 euro aan een marmeren plaat uitgegeven voor onder m'n versterker en het klinkt beter! Het moet wel beter klinken! ... Kom op zeg! Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 9 mei 2005 Report Share Posted 9 mei 2005 Hi, Even over dat groen kleuren van die cd's. Tijdens mijn afstuderen stak dat de kop op, en we hebben toen een test gedaan met schijn afslijpen, de rand zwart maken en de rand groen maken. Met die goede kleur groen natuurlijk. En er was verschil te horen, ik ga niet meteen concluderen dat het beter of slechter is. Later, toen ik wat wijzer was, heb ik diezelfde test eens herhaald met een zwaar beschadigde cd in een cd-rom drive. Dit verhaal heb ik al eens gepost ergens, maar alla. Nou, en dan maar leesfouten tellen voor en na het groen schilderen van de rand(en). Resultaat: de groen gekleurde cd's gaven meer leesfouten. Hier zijn echter geen conclusies aan te verbinden, daar moeten meer proeven voor gedaan worden. Wellicht kan de ene speler er beter mee om dan de andere. Wordt ooit vervolgd. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
The_Ark Posted 9 mei 2005 Report Share Posted 9 mei 2005 Ten tweede krijg je wetenschappelijke vooruitgang door het netjes aan te pakken, en niet te blijven steken bij het "ik hoor het" verhaal.. Volgens mij zouden we vooruitgang kunnen krijgen door uit te gaan van verschillen die sommigen van ons horen en daarna te onderzoeken wat een verklaring zou kunnen zijn. Nu blijft het steken in "hoor jij het wel? ik hoor niks", ofwel, er wordt getwijfeld aan de waarneming! "Netjes aanpakken" is m.i. te veel uitgaan van theorie en juist daar is er te weinig van. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 9 mei 2005 Report Share Posted 9 mei 2005 Ten tweede krijg je wetenschappelijke vooruitgang door het netjes aan te pakken, en niet te blijven steken bij het "ik hoor het" verhaal.. Volgens mij zouden we vooruitgang kunnen krijgen door uit te gaan van verschillen die sommigen van ons horen en daarna te onderzoeken wat een verklaring zou kunnen zijn. Nu blijft het steken in "hoor jij het wel? ik hoor niks", ofwel, er wordt getwijfeld aan de waarneming! Volgens mij zeggen we toch wel ongeveer hetzelfde. We willen beiden nader onderzoek. Alleen wil ik pas uitgaan van verschillen na een gedegen onderzoek, niet op basis van wat enkelen horen, want daar zou ik dan een andere verklaring voor kunnen geven dan jij.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
The_Ark Posted 9 mei 2005 Report Share Posted 9 mei 2005 Je moest eens weten hoe groot de invloed van stemming en geest is tijdens het luisteren.Als je iets gelooft te horen, dan hoor je het vaak ook. Hier ben ik het volledig mee eens. Alleen, ik zou dit graag wetenschappelijk onderzocht zien. Wat ze meteen moeten onderzoeken: als je iets Niet gelooft en toch hoort... want het zijn toch voornamelijk mensen die eerst skeptisch tegenover invriezen/ groen kleuren/ kabels stonden, en pas overtuigd werden door klankmatige redenen? Ik ga er wel van uit dat iedereen een zodanig gezond verstand heeft, dat de broodje-aapverhalen zonder te luisteren geloofd worden. En anders: wie koopt die houten volumeknop, die ketting, die dure kabels? Ik bedoel, er moet toch een markt voor zijn? Jullie gaan ervan uit dat het domme mensen zijn met een dikke portemonnee, ik ga ervan uit dat ze even slim zijn als jij en ik, en dat ze wel degelijk verschillen horen. Zelfs domme rijkerds laten zich niet oplichten, wel? Maar misschien overschat ik mijn mede-audiofiel wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 9 mei 2005 Report Share Posted 9 mei 2005 Hi, Even over dat groen kleuren van die cd's. Tijdens mijn afstuderen stak dat de kop op, en we hebben toen een test gedaan met schijn afslijpen, de rand zwart maken en de rand groen maken. Met die goede kleur groen natuurlijk. En er was verschil te horen, ik ga niet meteen concluderen dat het beter of slechter is. Later, toen ik wat wijzer was, heb ik diezelfde test eens herhaald met een zwaar beschadigde cd in een cd-rom drive. Dit verhaal heb ik al eens gepost ergens, maar alla. Nou, en dan maar leesfouten tellen voor en na het groen schilderen van de rand(en). Resultaat: de groen gekleurde cd's gaven meer leesfouten. Hier zijn echter geen conclusies aan te verbinden, daar moeten meer proeven voor gedaan worden. Wellicht kan de ene speler er beter mee om dan de andere. Wordt ooit vervolgd. Groet, Jacco Dat mag wel zo zijn dat er meer leesfouten ontstaan bij het groen kleuren. Verklaar me dan aub eens hoe het kan dat ik een CD_R met PC software had die niet meer gelezen werd door de de cd-romspeler. Nadat ik de randen groen had gemaakt kon ie het wel weer lezen. Niet een keer meegemaakt, maar meerdere keren, met getuigen. Het probleem met wetenschappelijk vaststellen van een verandering/verbetering heeft ook te maken met weten wat te meten, en vooral hoe. Ik ga er vanuit dat nog lang niet alles bekend is en dat er dingen zijn die we met de huidige kennis van de wetenschap niet kunnen meten. Let wel, ik heb een technische opleiding genoten en was eerst ook erg sceptisch tyov deze dingen. Ik heb mijn mening moeten bijstellen en sta open voor dergelijke dingen. Als je al gelijk de kont tegen de krib gooit, omdat jij het met je gezonde verstand niet kan verklaren, zul je m.i. niet verder komen. Niemand heeft alle wijsheid in pacht. Een beetje flexibele opstelling tov het onbekende schaadt volgens mij niemand. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 9 mei 2005 Report Share Posted 9 mei 2005 Alleen wil ik pas uitgaan van verschillen na een gedegen onderzoek, niet op basis van wat enkelen horen, want daar zou ik dan een andere verklaring voor kunnen geven dan jij.. Hoi cgm, Je zegt dat je pas wilt uitgaan van verschillen NA EEN GEDEGEN ONDERZOEK. Hoewel ik dat een gezonde houding vind, krijg ik van zo'n houding de indruk dat men pas NA dat onderzoek zou willen of kunnen onderkennen dat - in het geval van gekleurde cd's - ook daadwerkelijk klankmatige veranderingen hebben plaats gevonden. Dus: eerst meten, daarna horen? OF: eerst meten, daarna geloven? Wat geloof je liever; onderzoeksrapporten of je eigen gehoor? Mijn voorkeur weet je inmiddels. Met groet, Erjee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 9 mei 2005 Report Share Posted 9 mei 2005 Niet een keer meegemaakt, maar meerdere kerenJa, dat heb ik ook wel eens meegemaakt ja. Ook met een audio cd overigens. Na het groen kleuren bleef de speler niet hangen op een bepaald punt (krasje). Het heeft waarschijnlijk toch alles met de foutcorrectie te maken hoor (of het ontbreken er van). Wat ik al zei, er moet meer onderzoek gedaan worden. Ik geloof wel dat we wetenschappelijk alles kunnen meten en zodoende verklaren. Alhoewel we vaak in het duister tasten waar te beginnen, maar de metingen zijn realiseerbaar. Dat voorbeeld met die gekleurde cd is een leuke casus. Hierbij spelen complexe systemen op elkaar in en het resultaat op de ene cd speler hoeft niet hetzelfde te zijn als op de andere cd speler. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 9 mei 2005 Report Share Posted 9 mei 2005 Ik zal nog even duidelijk maken wat ik bedoel met dat onderzoek en zo: Veronderstel dat je meeent verschillen te horen. Dat z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts