Jump to content

CD diepvriezen

Markinton
 Share

Recommended Posts

Ik herhaal de vraag, maar nu "wat als 1 vd 10 personen verschillen waarneemt".

Dan wordt m.i. hier te vroeg geconcludeerd dat er geen verschillen zijn. Hij wordt belachelijk gemaakt omdat 9/10 niks horen en er nog geen logische verklaringen zijn.

Het lijkt me nou niet zo raar dat mensen niet gelijk iets aannemen als weinigen iets waarnemen en er ook geen verklaring voor is, behalve dan die je niet wilt horen. Eerst moet het fenomeen wat duidelijker optreden voordat mensen er over na willen gaan denken.

Die getallen die je noemt zijn op zich niet relevant. Het gaat erom dat je goed onderzoekt en daarbij alle factoren zoals leeftijd, doofheid, enz. al incalculeert.

Veel interessanter is echter het zoeken naar een verklaring als er verschillen zouden zijn. Veronderstel dat een bevroren cd echt beter zou klinken. Dan kun je de rest van je leven cd's in de vriezer blijven stoppen, omdat je het hoort. Je kunt dan ook op zoek gaan naar een verklaring. Misschien zorgen die koude cd's er wel voor dat de elco's in de cd-speler wat beter functioneren doordat het apparaat koeler blijft van binnen. Ik roep maar wat hoor.

Door het zoeken naar een verklaring kom je een stapje verder in de ontwikkeling van de apparatuur, door alleen maar dingen aan te nemen blijf je steken.

Veel interessanter is echter het zoeken naar een verklaring als er verschillen zouden zijn. Veronderstel dat een bevroren cd echt beter zou klinken. Dan kun je de rest van je leven cd's in de vriezer blijven stoppen, omdat je het hoort. Je kunt dan ook op zoek gaan naar een verklaring.

Door het zoeken naar een verklaring kom je een stapje verder in de ontwikkeling van de apparatuur, door alleen maar dingen aan te nemen blijf je steken.

We kunnen dit 'debat' hier voortzetten, echter de hoge heren zijn er kennelijk ook niet uit. Lees het Stereophile debate. op hun website!

Mijn insteek is dat de bevroren cd minder stress oplevert in het audio-gebied in de hersenen. Dus nadat de luchttrillingen omgezet zijn in piepkleine stroompjes, maar voordat interpretatie door de hersenen plaatvindt.

Door deze aanname kun je veel makkelijker verklaren waarom sommige tweaks werken, zoals dure kabels, of zoiets als een netsnoer, terwijl er meettechnisch NIETS verandert aan het audiosignaal dat uit de speakers komt.

(Nou nog iemand vinden die deze hypothese zou willen onderzoeken en uitwerken.)

Overigens zijn er genoeg technische ontwerpers die zonder verklaring, maar met gehoormatige aannames hun apparatuur ontwerpen. Ed Meitner bijv. van EMMlabs weet uit ervaring dat zijn (technisch goed) ontworpen DAC beter klinkt door de invries-procedure, en doet dat dan ook.

Dus, ontwikkeling van apparatuur gaat door, ondanks dat de wetenschap achterblijft. Zo geven sommige kabel-ontwerpers die aan cryogeen-behandeling doen, eerlijk toe dat ze niet weten waarom het werkt, maar het toch doen omdat het werkt.

Hallo,

Een anecdote over meten.

Vroeger lag de norm voor Dioxine in afvalgassen veel hoger dan nu. Zijn we dan zoveel voorzichtiger geworden? Nee! We kunnen nu dingen meten die toen nog niet konden. Zou dat in de electronica van nu ook niet het geval kunnen zijn?

Misschien dat we over 10 jaar kunnen meten wat we nu al horen.

Groet,

Leobus

Hallo,

Een anecdote over meten.

Vroeger lag de norm voor Dioxine in afvalgassen veel hoger dan nu. Zijn we dan zoveel voorzichtiger geworden? Nee! We kunnen nu dingen meten die toen nog niet konden. Zou dat in de electronica van nu ook niet het geval kunnen zijn?

Misschien dat we over 10 jaar kunnen meten wat we nu al horen.

Groet,

Leobus

Zoals ik al eerder zei kunen we ook gewoon mensen nemen als meetinstrument hoor.

Veel interessanter is echter het zoeken naar een verklaring als er verschillen zouden zijn. Veronderstel dat een bevroren cd echt beter zou klinken. Dan kun je de rest van je leven cd's in de vriezer blijven stoppen, omdat je het hoort. Je kunt dan ook op zoek gaan naar een verklaring.

We kunnen dit 'debat' hier voortzetten, echter de hoge heren zijn er kennelijk ook niet uit. Lees het Stereophile debate. op hun website!

Mijn insteek is dat de bevroren cd minder stress oplevert in het audio-gebied in de hersenen. Dus nadat de luchttrillingen omgezet zijn in piepkleine stroompjes, maar voordat interpretatie door de hersenen plaatvindt.

Door deze aanname kun je veel makkelijker verklaren waarom sommige tweaks werken, zoals dure kabels, of zoiets als een netsnoer, terwijl er meettechnisch NIETS verandert aan het audiosignaal dat uit de speakers komt.

(Nou nog iemand vinden die deze hypothese zou willen onderzoeken en uitwerken.)

Overigens zijn er genoeg technische ontwerpers die zonder verklaring, maar met gehoormatige aannames hun apparatuur ontwerpen. Ed Meitner bijv. van EMMlabs weet uit ervaring dat zijn (technisch goed) ontworpen DAC beter klinkt door de invries-procedure, en doet dat dan ook.

Dus, ontwikkeling van apparatuur gaat door, ondanks dat de wetenschap achterblijft. Zo geven sommige kabel-ontwerpers die aan cryogeen-behandeling doen, eerlijk toe dat ze niet weten waarom het werkt, maar het toch doen omdat het werkt.

Deze reactie geeft nu precies de kern aan waarom het gedegen onderzoek waar CGM het over had zo noodzakelijk is. Iedereen mag verzinnen wat-ie wil, zolang ik er maar om mag lachen. Ook dat argument dat wij nog niet alles zouden kunnen meten komt alleen maar voor bij mensen die het zelf

Een koude CD bevat, bij kamertemperatuur, condens. :P

Dat kan niet de bedoeling zijn; de bevroren CD wordt dus afgespeeld op kamertemperatuur.

Dus verandert het invriezen 'iets' in de CD. <_<

De digitale info is niet relevant. Een 0 blijft een 0 en een 1 een 1.

Dus verandert invriezen de optische eigenschappen van de CD (net zoals een groen randje dat doet), dit uiteraard ten goede, want elke verandering is een verbetering :D .

Betere optische eigenschappen leiden tot minder 'achtergrondruis' bij het uitlezen, waardoor er minder ingrepen nodig zijn op de positionering van de leeskop, toerental etc.

Een graancirkel is door mensen gemaakt.

Minder ingrijpen leidt tot een beter voedingssignaal bij slechte voedingen :ph34r:

Bij een beter voedingssignaal functioneert de DAC en het analoge deel beter.

Misschien.

Je kent het invriesprincipe dus niet. Het is de bedoeling dat je de cd 24 uur in de diepvries legt en daarna geleidelijk weer naar kamertemperatuur brengt. Dit kan dmv een thermobag of nog een dag in de koeling.

Het is dus niet de bedoeling een CD van -18 graden in je cd-speler te stoppen. Dan ben je er zeker van dat de cd, ivm condens, niet gelezen kan worden.

Het is de bedoeling dat je de cd 24 uur in de diepvries legt en daarna geleidelijk weer naar kamertemperatuur brengt.
??

Ik probeer my voor te stellen wat er nu precies gebeurt. Je koelt een cd af en dan heel geleidelijk weer terug naar kamertemperatuur brengen. Het afkoel proces is dus veel korter dan het opwarm proces. Wat kan er in vredesnaam met het materiaal fysisch gezien gebeurt zijn waardoor de putjes veranderd zijn qua vorm cq locatie?

Groet,

Jacco

Ik zie niet in hoe dit bevriezen uberhaupt positief kan zijn, om spanningen uit een materiaal te halen moet je het verwarmen/verhitten en daarna langzaam afkoelen.

Het lijkt mij dat als je een materiaal van +20 graden zo aan de -18 of nog lagere temperaturen blootsteld, dat op dat moment het materiaal juist schrikt en zo meer spanning opbouwd.

Tevens is een CD gemaakt van een termoplastische kunststof, als je dit wil laten veranderen zal je het moeten verhitten tot temperaturen van boven de 100graden.

Marcel

@ingewijden:

Precies,

de invries methode werkt alleen maar bij zeer geleidelijke ontdooing/opwarming.

(Daar zijn de 'cryogenen' ook achter, die kunnen dat met een graad per uur beheersen. Wij kunnen dit echter niet; de door Sodejuu genoemde methode is echter voor het luisterresultaat even goed.)

En inderdaad niet alleen cd's, maar ook apparatuur en kabels.

O ja, en cryogeen is even goed als een thuis-vriezer.

Net zoals de groene rand: iemand bij Audio & Techniek, H. Han(?), had tientallen stiften vergeleken en kwam op de Staedtler lumocolor, die er met kop en schouders bovenuit stak.

Onafhankelijk van hem hebben andere hifi-goeroes dit ook ontdekt.

Fysiek verandert de CD niet, materiaalspanningen daargelaten. Misschen reageert ons brein rechtstreeks op die materiaalspanningen? De muziek gaat onveranderd naar de luidsprekers. Putjes en bitjes op de cd veranderen ook niet. Hetzelfde geluid bereikt onze oren; dit is heel moeilijk te begrijpen en uit te leggen, maar WIJ veranderen door de invries-cd, althans onze waarneming. Hopelijk is het niet quantum-mechanisch, want dat is zo moeilijk te meten...

De oorspronkelijke methode is overigens afgekeken van boormachinefabrikanten. Boorkoppen slijten en trillen minder tijdens gebruik, na een cryogene behandeling. Toevallig dus ook nog beter geluid.

Is in 1990 in artikel in Stereophile door Robert Harley uit de doeken gedaan, tegenwoordig overigens hoofdredacteur van The Absolute Sound.

Die cryogene behandeling was opeens een fenomeen dat overal goed voor zou zijn.

Echter, een cryogene behandeling nabootsen met een diepvriezer? Die paar graden verschil maken voor die cd echt niet uit hoor.

Dit is gewoon weer het toepassen in audio in een afgezwakte vorm van een bepaald fenomeen en dan denken dat het nog steeds opgaat.

@ingewijden:

Precies,

de invries methode werkt alleen maar bij zeer geleidelijke ontdooing/opwarming.

(Daar zijn de 'cryogenen' ook achter, die kunnen dat met een graad per uur beheersen. Wij kunnen dit echter niet; de door Sodejuu genoemde methode is echter voor het luisterresultaat even goed.)

En inderdaad niet alleen cd's, maar ook apparatuur en kabels.

O ja, en cryogeen is even goed als een thuis-vriezer.

Net zoals de groene rand: iemand bij Audio & Techniek, H. Han(?), had tientallen stiften vergeleken en kwam op de Staedtler lumocolor, die er met kop en schouders bovenuit stak.

Onafhankelijk van hem hebben andere hifi-goeroes dit ook ontdekt.

Fysiek verandert de CD niet, materiaalspanningen daargelaten. Misschen reageert ons brein rechtstreeks op die materiaalspanningen? De muziek gaat onveranderd naar de luidsprekers. Putjes en bitjes op de cd veranderen ook niet. Hetzelfde geluid bereikt onze oren; dit is heel moeilijk te begrijpen en uit te leggen, maar WIJ veranderen door de invries-cd, althans onze waarneming. Hopelijk is het niet quantum-mechanisch, want dat is zo moeilijk te meten...

De oorspronkelijke methode is overigens afgekeken van boormachinefabrikanten. Boorkoppen slijten en trillen minder tijdens gebruik, na een cryogene behandeling. Toevallig dus ook nog beter geluid.

Is in 1990 in artikel in Stereophile door Robert Harley uit de doeken gedaan, tegenwoordig overigens hoofdredacteur van The Absolute Sound.

Ook thuis is het langzaam opwarmen niet zo moeilijk, je pakt gewoon een diepvries element (zo'n ding voor in de koelbox of die dingen die je vriezer nog even koudhouden als de stroom uitvalt) en je legt zo'n ding samen in een zak met de cd en laat dat op een beschutte plaats (dus niet in de zon) rustig opwarmen tot kamer temp.

Je kan ook ijsblokjes gebruiken (in een zak) maar dan kom je niet lager dan 0C, dus is het traject -20 -> 0C iets sneller, je kunt ook een zak met gemalen ijs en zout nemen (goed mengen) dan moet je de -15C mee kunnen halen. Alleen zal het ijs (ook met zout) wel sneller opwarmen dan zo'n koel element. Trouwens stop een paar van die elementen in een koelbox en je kunt je hele cd collectie langzaam opwarmen.

Je kan ook ijsblokjes gebruiken (in een zak) maar dan kom je niet lager dan 0C, dus is het traject -20 -> 0C iets sneller,

Hoe bedoel je dat ??? IJsblokjes kun je best tot -20 graden afkoelen hoor. Bij 0 graden worden ze alleen vloeibaar en dan noemen we het water.

;)

de dingen die ik hier zie pas ik al vele jaren toe. op een rij:

de groene stift.

staedtler lumocolor groen permanent transparant medium (nr 317).

de buitenrand, net de eerste mm van oppervlak buitenkant onder en boven, binnenring. dit doe ik al bijna 20 jaar en nooit heeft een CD enige beschadiging vertoond, of is gaan weigeren na verloop van tijd.

verwijderen met alcohol of spiritus.

bevriezen

zie commentaar van markington. en probeer zelf eens, je kan het effect nauwelijks missen als je de opname kent. kost niks.

doe ik ook al jaren, nooit enige schade geconstateerd.

spray

Finyl-spray. te koop bij oa CAC Audio Leiden. er zijn vele andere middelen die eenzelfde effect claimen. Finyl werkt weet ik uit ervaring.

demagnetiseren

voor iedere keer afspelen. dikke magneet eronder, demagnetiseerpen erboven (zo'n ding dat je vroeger voor je cassettedeck gebruikte).

zie onder andere: http://www.positive-feedback.com/Issue1/swartz.htm

ik onderschrijf de conclusie "If you have not done these five things to a disc, you have no idea what is on it." volledig. Het verschil kennend, luister ik geen onbehandelde CD's meer. zonde van de tijd, het kan namelijk veel beter met wat moeite. ls je deze maatregelen toepast. En inderdaad: een goede CD klinkt dan als een onbehandelde SACD. De fluorescerende lamp probeer ik binnenkort.

nou ... schieten maar op bovenstaande woorden ... of probeer het eens.

groet

Wat is het verschil met nr 318? Deze kleur groen heb ik hier liggen?

Deze truc wordt al jarenlang gehanteerd om de meest onzinnige dingen te verkopen. Het werkt bij boorkoppen? Zoooo, waarom zou het dan niet bij CD

Volgens mij de grootte van de tip. (medium of small)

Groet,

Jacco

Klopt. Het nummer geeft de dikte en vorm van de punt aan. Verder zijn ze gelijk. Ik heb de 357, maar die krijg je niet meer. Importeur Dols in Sittard heeft deze niet meer. Het is wel de handigste puntvorm. Na 5 keer kleuren heb je een mooi sleufje in de punt en daarmee kun je de randen perfect kleuren, zonder uit te schieten.

Ik had trouwens al in mijn eerste post gezet dat een cryogene behandeling niet mogelijk is een een HT+K diepvries. Dan zul je toch echt naar vloeibare stikstof nmoeten grijpen. Dat lijkt me echter niet verstandig. De materiaalspanningen door krimp kan een barst in de cd veroorzaken. dat zal wel een aparte sound geven :rolleyes:;)

BTW, ik heb de cd's nog steeds niet diep gevroren (in een HT+K diepvries). Ik zit ff wat krap in de tijd. Ik zal het wel binnen afzienbare tijd eens proberen.

Nieuwe tweak gevonden !

Ik heb de behuizing rond mijn versterkers verwijderd.

Klinkt nu een flink stuk opener.

Een aanrader dus.

Henri

:rolleyes:

Dat is een ander topic! :P

Je kan ook het raam open zetten..

Je kan ook ijsblokjes gebruiken (in een zak) maar dan kom je niet lager dan 0C, dus is het traject -20 -> 0C iets sneller,

Hoe bedoel je dat ??? IJsblokjes kun je best tot -20 graden afkoelen hoor. Bij 0 graden worden ze alleen vloeibaar en dan noemen we het water.

;)

Daar heb je helemaal gelijk in, dacht ik ff dat mijn ijsblokjes in de -20 gewoon 0C waren :D

Alleen gaan ze altijd vrij snel smelten (vanuit de buitenkant) en dan zijn ze meteen weer 0C. Met een groot ijsblok zou het dus wel kunnen werken maar met kleintjes.

Volgens mij de grootte van de tip. (medium of small)

Groet,

Jacco

Klopt. Het nummer geeft de dikte en vorm van de punt aan. Verder zijn ze gelijk. Ik heb de 357, maar die krijg je niet meer. Importeur Dols in Sittard heeft deze niet meer. Het is wel de handigste puntvorm. Na 5 keer kleuren heb je een mooi sleufje in de punt en daarmee kun je de randen perfect kleuren, zonder uit te schieten.

Ik had trouwens al in mijn eerste post gezet dat een cryogene behandeling niet mogelijk is een een HT+K diepvries. Dan zul je toch echt naar vloeibare stikstof nmoeten grijpen. Dat lijkt me echter niet verstandig. De materiaalspanningen door krimp kan een barst in de cd veroorzaken. dat zal wel een aparte sound geven :rolleyes:;)

BTW, ik heb de cd's nog steeds niet diep gevroren (in een HT+K diepvries). Ik zit ff wat krap in de tijd. Ik zal het wel binnen afzienbare tijd eens proberen.

Ik heb vooral ruimte gebrek in de diepvries :D

Ik dacht dat de topic starter vertelde dat de cd's in de diepvries waren geweest.

Langzaam opwarmen vanuit vloeibaar stikstof zal wat moeilijker worden.

Trouwens zal het ook een invloed hebben op mp3 cd's ????????

Dat duurt wel een tijdje en zeker als je het geheel in een piepschuim doos stopt loopt de temperatuur maar langzaam naar de 0 graden. Het smelten op zich duurt wel langer dus blijft de CD lange tijd op 0 graden. En wie weet geeft het wel een extra verbetering :lol:

Maar koelelementen lijken mij toch handiger.

Voor de echte cryogenisten kun je bij Hoek-Loos een doos CO2 ijs halen. Moet je wel minimaal 5 kg afnemen dacht ik.

;)