Haudio Posted 9 mei 2005 Report Share Posted 9 mei 2005 Beste Allemaal, Zomaar even een vraagje/idee Soms hoor ik bij en van mensen, ik heb een super stereo geluid ! Indien ik zelf dan ter plekke ga luisteren, dan constateer ik inderdaad een links /rechts effect dus geen stereobeeld. Met andere woorden super links/rechts maar geen homogeen geluidsbeeld. Zou dit kunnen komen 1.. door de opname / 2 doordat de opstelling verkeerd is/ 3 door dat er '' teveel kanaalscheiding'' is ontstaan doordat bij de opname de microfoons te ver uit elkaar geplaatst zijn en afgeschermd van elkaar, ook misschien te dichtbij ? En doordat alles verder net zo is doorgevoerd, echt alleen 2 losse kanalen hoorbaar zijn bij weergave ? MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 9 mei 2005 Report Share Posted 9 mei 2005 Ik denk dat het een combinatie van is. Vooral in de popmuziek wordt er tijdens de montage veel geknoeit. Ik vergelijk het altijd met melk. Verse melk komt van de koe (schaap/geit) en is ook echte melk. Melk uit een fles, van eoa melkfabriek, is geen melk. Als de melk de fabriek in komt, wordt ie nl eerst compleet uit elkaar gehaald. De produkten om andere dingen te maken dan melk wordt eruit gehaald en verwerkt. Op het laatst moet er toch ook nog weer melk de fabriek verlaten, dus wordt er weer wat bij elkaar gegooid dat op melk moet lijken. Dat is met veel (moderne ?) muziek ook zo. Als je iets op 200 sporen opneemt, kan er alleen maar een kunstmatige 2-kanaals weergave ontstaan. In hoeverre de techneut/editor dit kunstje onder de knie heeft, is een maat voor de opnamekwaliteit. Een eerlijke stereoopname kan m.i. ook alleen maar met een 2-microfoonopname. Of dat wel een perfecte stereoweergave geeft is ook maar de vraag. Het menselijk gehoor werkt toch anders dan een (richt)microfoon. Als er een "gat" in het weergavebeeld zit, moet je dat toch hoofdzakelijk zoeken in de opstelling van de set cq luidsprekers. De acoustiek kan daar ook nog wel iets aan bijdragen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jelte Posted 9 mei 2005 Report Share Posted 9 mei 2005 Prachtig zoals jij met die twee berichten 2 x mono illustreert, Sodejuu! Ik ben het met je analyse trouwens helemaal eens. Je vergat toe te voegen dat de meeste mensen die moderne muziek dan ook nog eens door een dolby surround processor uit elkaar laten halen om over 6 ludsprekers te laten afspelen. Dan zijn alle gaten wel weer gevuld. Jelte Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 9 mei 2005 Report Share Posted 9 mei 2005 Deed me opa ook vroeger, alles twee keer zeggen Voor de rest geef je eigenlijk al een kompleet antwoord. Hoewel er in de verschillende opnames die ik heb ook veel verschil zit. Bij de ene opname (meestal de oudere opnames, hoe kan dat?) heb ik een perfect mooi homogeen geluidsbeeld, waarbij met gesloten ogen de luidsprekers niet zijn aan te wijzen. Bij andere opnames, soms ook nog op dezelfde cd, heb je inderdaad dat links rechts beeld. Hierbij blijft het geluid ook iets meer aan de speakers kleven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 9 mei 2005 Report Share Posted 9 mei 2005 Ik heb er maar weer een monobericht van gemaakt. Dubbelmono staat zo betweterig Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 9 mei 2005 Report Share Posted 9 mei 2005 Zenuwachtig muisvingertje?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 9 mei 2005 Report Share Posted 9 mei 2005 Ik zie het probleem niet er zijn inderdaad behoorlijk wat opnames die veel aan 1 kant gemixt hebben of duidelijk verschillende instrumenten per kant, persoonlijk stoor ik er mij niet aan. Bijv bij opnames van Boudewijn de Groot is er heel veel gespeeld met stereo effecten, dit kan soms best mooi zijn. Maar ook mooie homogene opnames kan ik erg waarderen, juist die verschillen vind ik erg mooi. Wel vind ik dat bijv een klassiek concert opgenomen dient te worden zoals dat in de zaal gehoord wordt, dus niet te kunstmatig. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 9 mei 2005 Report Share Posted 9 mei 2005 Zenuwachtig muisvingertje?? klootverbinding op het werk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 9 mei 2005 Report Share Posted 9 mei 2005 Zenuwachtig muisvingertje?? klootverbinding op het werk Geef effe aan je baas door dat het forummen onder werktijd zo traag gaat, misschien kan hij er iets aan doen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 9 mei 2005 Report Share Posted 9 mei 2005 Zou dit kunnen komen 1.. door de opname / 2 doordat de opstelling verkeerd is/ 3 door dat er '' teveel kanaalscheiding'' is ontstaan doordat bij de opname de microfoons te ver uit elkaar geplaatst zijn en afgeschermd van elkaar, ook misschien te dichtbij ? 1,2 en 3 kunnen met een mogelijk "ja" beantwoord worden. Er zijn in de loop der tijd erg veel pingpongstereo opnamen gemaakt (1,3), met vaak ook nog een enkel instrument strak in het midden. Bij goede opnamen van dit type (b.v. John Coltrane, A Love Supreme) bestaat er wel degelijk ruimte om de instrumenten. Bij de slechte opnamen zitten de instrumenten links en rechts in de kast an de speakers opgesloten. Wat me ook regelmatig opvalt is dat de weergevers "veel te" ver uitelkaar staan en er een gat in het midden valt (2). Men probeert dit dan te compenseren door de luister-afstand te vergroten, hetgeen helaas niet echt help en het "beeld" alleen maar vertroebelt. Het vergroten van de luisterafstand betekend dat men het weglengteverschil tussen het directe geluid en de eerste reflectie verkleint. Deze zou in de ordegroote van 3m ( 10 ms ) moeten zijn voor een goede plaatsing van e.a. Ook zijn er opnamen, gemaakt en in de groef geperst, volgens de M/S opstelling. Hierbij heeft men een speciale voorversterker nodig om, per luisterrruimte en smaak, de juiste balans te vinden. Dit soort opnamen zul je echter hoogst zelden tegenkomen. Om een extreem breed stereobeeld te creeeren heb je (naar Paul Klipsch) drie luidsprekers nodig. De midden luidspreker wordt dan mono aangestuurd. Nog extremer is een setup met 5 of 7 speakers die elk verschillend worden aangestuurd, volgens de opzet van een Bessel-array. Hiermee is extended stereo ook mogelijk. Interessante literatuur t.a.v. opnamen, microfoons opnametechniek en weergaveomgeving: Microphone Manual, Design and Application; David Miles Huber; Howard W. Sams & Co. ISBN 0-672-2598-0 Sound Recording Handbook; John M Woram; Howard W. Sams & Co. ISBN 0-672-22583-2 Sound System Engineering; Davis, Davis; Howard W. Sams & Co. ISBN 0-672-21857-7 De laatste geeft ook zeer veel informatie over akoustiek, studio bouw, luisterruimtes (LEDE) etc. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 9 mei 2005 Author Report Share Posted 9 mei 2005 Oke,, Zou het zo kunnen zijn dat ik een opname maak met 1 toon bv 1000 Hz het opname apparaat heeft een kanaalscheiding van oneindig de microfoons staan 2 km uit elkaar, dus het geluid is redelijk luid geweest. Dit gaan we weergeven met een weergave apparaat die ook een kanaalscheiding heeft van oneindig , dan valt er dus een gat in het midden. Dat hoort nl ook zo, dat was in werkelijkheid ook zo. Maar indien ik de weegevers nu dicht bij elkaar zet , is het gat in het midden toch weg ? Dan doe ik hetzelfde met muziek, weer een gat in het midden, want de microfoons en weergevers staan te ver uit elkaar. Zet ik nu de weergevers dichter bij elkaar, dan verdwijnt het gat in het midden, indien ik nu de kanaalscheiding niet meer oneindig maak , maar stel 25 db dan loopt over het ene kanaal in meer of mindere mate het geluid van het andere kanaal en andersom. Weg gat in het midden, of droom ik maar wat...... MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 9 mei 2005 Report Share Posted 9 mei 2005 Zet ik nu de weergevers dichter bij elkaar, dan verdwijnt het gat in het midden, indien ik nu de kanaalscheiding niet meer oneindig maak , maar stel 25 db dan loopt over het ene kanaal in meer of mindere mate het geluid van het andere kanaal en andersom. Weg gat in het midden, of droom ik maar wat...... MvG, Haudio Dat pleit maar weer eens voor de platen speler. Zou daar dan de magie inzitten? Groetjes Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 9 mei 2005 Report Share Posted 9 mei 2005 Weg gat in het midden, of droom ik maar wat...... Haudio, Mmm, ik denk te vermoeden waar je naartoe wilt, ondanks dat je weergave van het experiment niet geheel 'exact' is of mij geheel duidelijk is. Iets wat mogelijk dicht bij dit experiment in de buurt komt zijn opnamen met een jecklin schijf, uitstekend te beluisteren met een koptelefoon en maar zeer matig over de speakers. Of er over de speakers een gat valt kan ik me niet herinnneren. Om dat te bereiken zou je een jecklinschijf moeten gebruiken in de ruimte, om alle mogelijk reflecties aan de ruimte te vermijden. Daar we echter geen opnamen in de ruimte (space) kunnen maken hebben we altijd te maken met ruimte (kamer) invloeden. Als ik een "gat in het midden" waarneem is m.i. het over het algemeen zo dat het resultaat is van hoe het geheel gemixed is en niet van een te brede stereo basis. Bij een opname van een groot orkest b.v. speelt er zich altijd wel iets in het midden af, maar in sommige gevalen lijkt het wel of alle violen in de linker speaker geplakt zitten. M.i. kan dit er echter ook op duiden dat de afstand tussen de microfoons relatief klein was en dat ze tamelijk dicht op het orkest stonden. Er zijn experimenten gedaan aan maximale kanaalscheiding aan de ontvangende zijde, http://www.ambiophonics.org/#WhatIs Bij ambiophonics wordt getracht een maximale kanaalscheiding tussen de luidsprekers te bewerkstelligen, hetgeen fraaie resultaten oplevert. Extreem ruimtelijk. Simon's opmerking over de magie van de platenspeler is interessant. Het is iets waar ik me altijd over heb verbaasd. Vele manen geleden heb ik vergelijkingen mogen maken tussen LP en tape en LP en mastertape. Hierbij werdt duidelijk dat LP iets toevoegd. Later heb ik diverse apparaten en luidsprekers van Carver beluisterd, deze hadden alle de mogelijkheid om de stereo-basis te vergroten of de afbeelding verder naar achteren te plaatsen. Uit de literatuur hierover heb ik begrepen dat dit gerealiseerd werd door fase draaiingen in het laag toe te voegen. Als ik dit combineer zou het best eens zo kunnen zijn dat de LP e.a. in het laag toevoegd waardoor de angename ruimtelijke indruk ontstaat. "Gebrek" aan kanaalscheiding kan hier ook een oorzaak zijn, hoewel ik arm/elemet resonanties en producten van het LP-fabricage process een grotere kans geef. Dit ssort zaken zou m.b.v Csound o.i.d. te simuleren zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 9 mei 2005 Author Report Share Posted 9 mei 2005 Weg gat in het midden, of droom ik maar wat...... Haudio, Mmm, ik denk te vermoeden waar je naartoe wilt, ondanks dat je weergave van het experiment niet geheel 'exact' is of mij geheel duidelijk is. Iets wat mogelijk dicht bij dit experiment in de buurt komt zijn opnamen met een jecklin schijf, uitstekend te beluisteren met een koptelefoon en maar zeer matig over de speakers. Of er over de speakers een gat valt kan ik me niet herinnneren. Om dat te bereiken zou je een jecklinschijf moeten gebruiken in de ruimte, om alle mogelijk reflecties aan de ruimte te vermijden. Daar we echter geen opnamen in de ruimte (space) kunnen maken hebben we altijd te maken met ruimte (kamer) invloeden. Als ik een "gat in het midden" waarneem is m.i. het over het algemeen zo dat het resultaat is van hoe het geheel gemixed is en niet van een te brede stereo basis. Bij een opname van een groot orkest b.v. speelt er zich altijd wel iets in het midden af, maar in sommige gevalen lijkt het wel of alle violen in de linker speaker geplakt zitten. M.i. kan dit er echter ook op duiden dat de afstand tussen de microfoons relatief klein was en dat ze tamelijk dicht op het orkest stonden. Er zijn experimenten gedaan aan maximale kanaalscheiding aan de ontvangende zijde, http://www.ambiophonics.org/#WhatIs Bij ambiophonics wordt getracht een maximale kanaalscheiding tussen de luidsprekers te bewerkstelligen, hetgeen fraaie resultaten oplevert. Extreem ruimtelijk. Simon's opmerking over de magie van de platenspeler is interessant. Het is iets waar ik me altijd over heb verbaasd. Vele manen geleden heb ik vergelijkingen mogen maken tussen LP en tape en LP en mastertape. Hierbij werdt duidelijk dat LP iets toevoegd. Later heb ik diverse apparaten en luidsprekers van Carver beluisterd, deze hadden alle de mogelijkheid om de stereo-basis te vergroten of de afbeelding verder naar achteren te plaatsen. Uit de literatuur hierover heb ik begrepen dat dit gerealiseerd werd door fase draaiingen in het laag toe te voegen. Als ik dit combineer zou het best eens zo kunnen zijn dat de LP e.a. in het laag toevoegd waardoor de angename ruimtelijke indruk ontstaat. "Gebrek" aan kanaalscheiding kan hier ook een oorzaak zijn, hoewel ik arm/elemet resonanties en producten van het LP-fabricage process een grotere kans geef. Dit ssort zaken zou m.b.v Csound o.i.d. te simuleren zijn. Beste Seed7, Als ik het zo bekijk dan ben je ook met de materie bezig geweest, ook ik heb met de Jecklin schijf gewerkt en ook met XY configuraties. Niet zo zeer met meer kanaals techniek, dat geeft een heleboel problemen,faseverschuiving,doppler effecten etc , allemaal niet eenvoudig. Opgenomen op een Revox 2 sporen/2 kanalen/ 38 cm dat geeft een life belevenis zonder weerga , dit geperst op een LP mist er dus toch wat, hetzelfde op een Cd mist er dan meer, hoe kan dit ? Dit heb ik vergeleken , met verschillende mensen en we kwamen tot de conclusie dat dat een feit was , maar waarom ? Want de kanaalscheiding van een 2 sporig tapedeck is echt niet oneindig en van een LP al helemaal niet en van een Cd veel beter ! Toch is de ruimtelijkheid van een goede LP en bijbehorende componenten veel groter, deze ruimtelijkheid zou dus vervorming zijn vanuit het laag, vreemd want hier wordt bij een LP Compressie toegepast . Dus was inderdaad mijn gedachtengang dat het wel eens zou kunnen zitten in de kanaalscheiding oftewel de overspraak tussen beide kanalen, indien dit uitgeprobeerd zou worden bij een Cd met een lagere kanaalscheiding dan zouden we het weten, of dat interessant is tja , dat weet ik niet. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 9 mei 2005 Report Share Posted 9 mei 2005 In Stereophile heb ik diverse keren horen beweren dat het betere geluid van de LP ook met vervorming te maken heeft. Als je die vervorming opspoort zou je die moeten kunnen toevoegen aan de CD. Vreemd dat niemand dat gedaan heeft. Oude opnamen zijn vaak beter dan nieuwe. Dat heeft te maken met simpele microfoontechnieken en weinig bwerking. Maakt niet zoveel uit of ze op LP of CD staan. Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 9 mei 2005 Author Report Share Posted 9 mei 2005 In Stereophile heb ik diverse keren horen beweren dat het betere geluid van de LP ook met vervorming te maken heeft. Als je die vervorming opspoort zou je die moeten kunnen toevoegen aan de CD. Vreemd dat niemand dat gedaan heeft. Oude opnamen zijn vaak beter dan nieuwe. Dat heeft te maken met simpele microfoontechnieken en weinig bwerking. Maakt niet zoveel uit of ze op LP of CD staan. Carl Mmmmmmmmmmm, Tja , dan kan Sodejuu toch gelijk hebben, met zijn melk. Twee microfoons directe opname , bijna directe weegave. Meer microfoon techniek , meer sporen ,meer kanalen,(veel dus) alle instrumenten apart opgenomen en later weer bijelkaar gevoegd , misschien is er teveel weg of er teveel mee geklooid. Ik weet het niet ! MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 9 mei 2005 Report Share Posted 9 mei 2005 Bij mij thuis vind ik het geluidsbeeld juist vaak te egaal. Een zangeres de "all over the place" lijkt te zijn (of 3 meter breed is) en niet ergens staat. Diepte hoor ik al helemaal niet thuis. Ik vermoed dat het te maken heeft met de te harde luisterruimte waardoor er te veel reflecties bijna samenvallen met het directe geluid. Ach ja, de kat maakt iedereer keer gehakt van een tapijtje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 9 mei 2005 Report Share Posted 9 mei 2005 Bij mij thuis vind ik het geluidsbeeld juist vaak te egaal. Een zangeres de "all over the place" lijkt te zijn (of 3 meter breed is) en niet ergens staat. Diepte hoor ik al helemaal niet thuis. Ik vermoed dat het te maken heeft met de te harde luisterruimte waardoor er te veel reflecties bijna samenvallen met het directe geluid. Ach ja, de kat maakt iedereer keer gehakt van een tapijtje. Staan je speakers niet gewoon uit fase Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 9 mei 2005 Report Share Posted 9 mei 2005 Dus was inderdaad mijn gedachtengang dat het wel eens zou kunnen zitten in de kanaalscheiding oftewel de overspraak tussen beide kanalen, indien dit uitgeprobeerd zou worden bij een Cd met een lagere kanaalscheiding dan zouden we het weten, of dat interessant is tja , dat weet ik niet. MvG, Haudio Toch ga ik dat binnen kort eens proberen. Ik kan met mijn ultra curve de breedte traploos regelen. Ik heb zeker niet de beste oren, maar een indruk zou ik moeten kunnen krijgen. Groetjes Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 10 mei 2005 Report Share Posted 10 mei 2005 Want de kanaalscheiding van een 2 sporig tapedeck is echt niet oneindig en van een LP al helemaal niet en van een Cd veel beter ! Toch is de ruimtelijkheid van een goede LP en bijbehorende componenten veel groter, deze ruimtelijkheid zou dus vervorming zijn vanuit het laag, vreemd want hier wordt bij een LP Compressie toegepast . Als we een analoge tape opname maken, wat hebben we dan voor kanaalscheiding? 60dB? Als we deze opname overzetten op CD blijft de kanaalscheiding vrijwel gelijk, we verliezen misschien een heel klein beetje in alle tussenliggende electronica. Als we deze opname overzetten naar LP, wat verliezen we dan? Ik meen dat bij het beitelen van de master de kanaalscheiding al niet hoger dan 30 dB ligt. Hier verliezen we dus inderdaad veel. Levert dit verlies veel aan "interactie" tussen de kanalen op? Ik weet het niet, het beitelen is een mechanisch proces, net zoals de hele rest van het productieproces van de LP. Bij het afspelen van de LP verliezen we ook weer aan kanaalscheiding en komen op ca. 25 dB. Persoonlijk vind ik het verschil tussen tape en LP groter dan tussen tape en CD, zoder daarbij een waardeoordeel over "beter" te willen geven. Dit is helaas vrijwel onmogelijk te beoordelen aan de hand van commerciele opnamen omdat er altijd de mastering stappen tussen zitten die voor beide media verschillend zijn. T.a.v. het vinyl proces, ik denk dat er hier veel "vervorming" wordt toegevoegd. Ik werk dagelijks met vinyl (geen LP's) en weet dat het niet bepaald een oneindig stabiel materiaal is. Het krimpt, weekmakers migreren uit het PVC etc. Wat gebeurt er bij het persen van de plaat, wat gebeurt er tijdens het afkoelen van de PVC massa? Wat voegt dit alles toe aan het geluidsbeeld en waarom beoordelen wij het resultaat als "positief"? T.a.v. "gerommel" in het laag, misschien kan iemand met een bi-amp set, met een lage x-over, eens proberen om alleen voor het laag de kanalen te verwisselen. Hoe klinkt het dan, wat gebeurt er met de afbeelding / ruimte? Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 10 mei 2005 Report Share Posted 10 mei 2005 Ik ben zelf anderhalf jaar bezig met vinyl daarvoor was het voor mij alleen jeugdherrineringen. Ik heb een keer de oude platen en platenspeler van mijn ouders geleend, en kwam zelfs met dat eenvoudige draaitafeltje tot het besef dat het toch wel heel erg lekker klonk. Ik heb toen al snel een pioneer PL-41 (die ook bij mijn ouders op zolder stond) opgeknapt, en ben zelf platen aan gaan schaffen. Ik draai nu al net zoveel LP`s als CD`s en ben er wel over uit dat veel vinyl opnames beter klinken als de meeste CD opnames, vooral meer diepte en het lijkt meer 1 geheel. Zou dit ook voor een deel kunnen komen door de beperkte kanaalscheiding??????? Of zit het meer in de vele bewerkingen/omzettingen van cd spelers???????? Wellicht dat Haudio hier antwoord op heeft? Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maale Posted 10 mei 2005 Report Share Posted 10 mei 2005 Het ligt in ieder geval niet aan de kanaalscheiding. Het ligt aan de luidsprekers en de ruimte waar ze in staan. Ik heb laatst inderdaad ondervonden in m'n luisterkamer dat toen ik nog geen demping aan de muren had, door al de reflecties weinig plaatsing meer overbleef. Na het dempen en de juiste opstelling werd dit heel goed. Weg brei. Als het aan de kanaalscheiding zou liggen, dan zou je een stem die links is opgenomen ook een klein beetje rechts horen... maar in bijna alle opnamens mixen ze dat juist zo, zodat het geen schuttingstereo wordt! Dus al heb je een oneindige kanaal scheiding, je hebt er eigenlijk niks aan. Plaatsing heeft te maken met de verhouding links en rechts, en die is zelden helemaal links of rechts. En al zou het, de kanaalscheiding is altijd goed genoeg om jou echt die links of rechts ervaring te geven! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 10 mei 2005 Report Share Posted 10 mei 2005 Denk dat met name de opstelling van de speakers een bijzonder belangrijke faktor in dit probleem is, natuurlijk speelt de wijze waarop eea op een plaat of cd is gezet ook wel een rol, maar door het spelen met de opstelling is beslist veel te winnen. In de meeste opstellingen zie je de speakers braaf recht naar voren kijken, vaak ook wel erg dicht bijelkander, op basis van ervaring en het bestuderen van de inzichten van Paul Klipsch ben ik de speakers verder uitelkaar gaan zetten en meer indraaien, dit resulteert in een homogener en ruimtelijker geluid. Dit verschijnsel blijkt zowel in grote ruimten te werken, speakers ruim 10 meter uitelkaar, als in kleine kamertjes zoals mijn huidige woonkamertje, waar ze ongeveer 3 meter uitelkaar zijn geplaatst. Bij een opstelling waar de afstand tussen de speakers bijna 12 meter is, 45 graden ingedraaid, luisterplek een meter of 6 vanaf de lange muur, ontstaat er tot vrijwel een ieders verbazing geen gat in het midden. Als je de ervaringen van diverse forumgenoten met mijn opstelling naleest, zie je ook de verbazing tav indraaien, echter de weergave geeft geen aanleiding tot opmerkingen op dit vlak. NB naast een verbetering op het vlak van homogeniteit en ruimtelijkheid, voorkom je op deze wijze ook veel storende reflecties, waardoor de invloed van de eigen ruimte wordt gereduceerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 10 mei 2005 Report Share Posted 10 mei 2005 Ten aanzien van de opgemerkte verschillen tussen cd en vinyl, denk ik dat je dit voor een belangrijk deel moet zoeken in de tekortkomingen van de cd speler, mijn ervaring is dat na het installeren van een nieuwe klok en de verbetering van de analoge uitgang, verschillen aanzienlijk zijn afgenomen. Ook is het hier heel erg belangrijk hoe de opname is behandeld, sommige cd's zijn echt compleet doodgemasterd, alle levendigheid is uit een opname weggezuiverd, met als resultaat een bijzonder analytische weergave. Mix hier voor de aardigheid eens een beetje ruis in en het lijkt ineens weer muziek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MeetingPeopleIsEasy Posted 10 mei 2005 Report Share Posted 10 mei 2005 Ik heb mijn luidsprekers ook ver ingedraaid en ver uit elkaar staan. Ik kan op mijn luisterplek de buitenkant van de speaker zien. Het grote voordeel hiervan is dat ik niet echt een sweetspot heb en dus op verschillende plekken van muziek kan genieten. Dit dankzij de opmerkingen van Jitze.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts